Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha cap.
Metafísica és una assignatura obligatòria del tercer curs del grau de filosofia. L'objectiu general de l'assignatura Metafísica és estudiar el problema de l'ésser i la seva relació amb el problema del llenguatge i la veritat.
Els objectius específics d'aquesta assignatura són:
a) Assolir una comprensió global de la problemàtica metafísica i del seu desenvolupament històric;
b) Comprendre els principals conceptes relacionats amb la metafísica;
c) Llegir textos cabdals de metafísica;
d) Presentar l'hermenèutica com a alternativa actual ("postmetafísica", si es vol) de la Metafísica clàssica
I. Introducció
Concepte de metafísica, panorama actual.
II. La qüestió de l'ésser
Plató i la metafísica de l'U. Història i interpretacions actuals.
Aristòtil i l'ésser com a ésser. Història i interpretacions actuals.
III. Llenguatge i veritat
Concepte antic (Cràtil) i medieval (De magistro) de llenguatge
Gadamer: llenguatge i experiència hermenèutica
IV. El gir antropològic, lingüístic i hermenèutic en la metafísica
V. Balanç: Metafísica, encara?
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral | 45 | 1,8 | 5, 9, 10, 13, 15, 17, 18, 19, 22 |
Estudi i comentari de textos significatius | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 19, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions | 10 | 0,4 | 3, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 16 |
Tutories | 5 | 0,2 | 2, 7, 12, 16, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura. Aristòtil, Metafísica, 12. | 12 | 0,48 | 5, 7, 14, 19 |
Lectura. Grondin, "Introducción a la Metafísica", cc. VI-XI, pp. 181-380. | 22 | 0,88 | 4, 6, 7, 9, 14, 16, 17, 18 |
Lectura. Plató: "Parmènides" | 15,5 | 0,62 | 5, 7, 14, 19 |
Preparació de temes i textos. Ampliació bibliogràfica | 20 | 0,8 | 3, 5, 7, 14, 16, 19 |
A les classes el professor exposarà els temes i comentarà alguns textos especialment significatius. És molt important assistir i participar activiament a classe.
A més, l'estudiant haurà de fer tres lectures obligatòries personals:
1. El Parmènides de Plató;
2. El llibre Lambda (12) de la Metafísica d'Aristòtil;
3. Jean Grondin, Introducción a la Metafísica (consultable en línia per mitjà de la biblioteca. https://elibro.net/es/lc/uab/titulos/45768), cc. VI-XI, pp. 181-380.
D'aquestes lectures l'estudiant, individualment o en petit grup, n'haurà de fer una exposició i seran matèria d'examen.
Utilitzarem el Campus Virtual bàsicament per compartir els materials i lliurar les activitats. En canvi, si l'estudiant es volgués posar en contacte amb el professor, cal que ho faci per mitjà del correu electrònic.
Per tal que l'estudiant pugui programar bé el curs, el primer dia de classe el professor penjarà al Campus Virtual un calendari amb les dates més importants del curs (exàmens, lliurament de treballs, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral (i informe escrit). | 20 % | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Participació i activitats de clase | 10 % | 2 | 0,08 | 2, 10, 12, 13, 14, 16, 20, 22 |
Primer examen | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Segon examen | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
a) Preguntes de caràcter teòric sobre el continguts (35 %);
b) Comentari de textos (35 %);
c) Preguntes (continguts) i activitats de relació, comentari i argumentació sobre les lectures obligatòries (30 %).
Per aprovar l'examen cal que la suma sigui com a mínim del 50 % del total i que la nota de cada part sigui com a mínim del 40 %)
Recuperació
Només serà possible presentar-se a la recuperació si l'estudiant ha obtingut com a mínim un 3,5 en la prova d'avaluacó única.
Les característiques de la prova de recuperació són les mateixes que les de l'examen d'avaluació única. Encara que hagi aprovat una o dues parts de la prova d'avaluació única, haurà de fer l'examen sencer.
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'avaluació continuada pressuposa l'assistència a classe, la participació activa i el seguiment constant del curs.
Per aprovar el curs cal: a) que la nota de cada un dels dos exàmens sigui, com a mínim, de 4; b) que la mitjana de les diverses activitats sumi com a mínim 5. Si un alumne no compleix aquestes dues condicions caldrà que es presenti a la reavaluació de l'examen o dels exàmens que impedeixen l'assoliment de l'aprovat. L'estudiant només es podrà presentar a la reavaluació si en el seu moment ha fet els exàmens parcials.
L'exposició no és objecte de reavaluació, encara que estigui suspesa.
Hom qualificarà amb No Avaluable l'alumne que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior o igual al 30%.
No hi ha segona convocatòria.
El professor assignarà un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagi avaluat les activitats del curs i hagi posat la nota global de qualificació. Els estudiants que han de fer la reavaluació tindran un dia específic de revisió un cop hagin fet l'esmentada activitat de reavaluació.
Observacions sobre les activitats d'avaluació
Exàmens. L'examen pot constar de dues parts: preguntes de teoria i comentari d'un fragment. En les preguntes de teoria caldrà donar raó del contingut dels temes, de la bibliografia bàsica sobre aquell tema i de les lectures obligatòries.
Exposició. L'estudiant, individualment o en petit grup, farà una exposició d'entre 20 i 30 mintus sobre un aspecte o apartat de les lectures obligatòries i n'elaborarà un petit treball que compartirà amb el companys al Campus Virtual.
Participació a classe. El professor valorarà que els alumnes participin activament a classe. Fer les activitats proposades, preparar prèviament les classes, ampliar continguts, fer aportacions i compartir-ho a classe és indispensable per aprofitar convenientment el curs.
Examen de recuperació
L'examen de recuperació consistirà en una prova que combinarà preguntes de teoria i comentari de text.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Lectures obligatòries
PLATÓ, Parmènides (Textos Filosòfics, 55), Barcelona, Edicions 62; i Diàlegs, XIV (Fundació Bernat Metge, 144), Barcelona, 1995.
ARISTÒTIL, Metafísica, vol. 2 (Fundació Bernat Metge, 426), Barcelona, 2019. [Llibre XII].
Jean GRONDIN, Introducción a la Metafísica, Barcelona, Herder, 2006. Disponible en línia: https://elibro.net/es/ereader/uab/45768
Bibliografia bàsica
DILTHEY, El naixement de l'hermenèutica (Textos Filosòfics, 76), Barcelona, 1997;
R. GABÁS, Filosofía del siglo XX, dins J. Hirschberger, Historia de la filosofía, III, Barcelona, Herder, 2011.
GADAMER, H.G., Verdad y método [III, c.12-14], Salamanca, Sígueme, 1977.
F. NEF, Qu'est-ce que la metaphysique?, París, 2004.
Teresa OÑATE, Para leer la "Metafísica" de Aristóteles en el siglo XXI, Madrid, Dykinson, 2001.
RECAS BAYON, J, Hacia una hermenéutica crítica. Gadamer, Habermas, Apel, Vattimo, Rorty, Derrida y Ricoeur, Madrid, Biblioteca Nueva, 2006.
VATTIMO, G, Más allá de la intepretación, Barcelona, Paidós, 1995.
Nota: A clase o al Campus Virtual, el professor donarà la bibliografia específica de cada tema.
Els treballs es presentaran en format .doc i/o .pdf
Si s'hagués de fer alguna sessió en línia es faria servir Teams o Meet
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |