Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
La filosofia de la història com a disciplina filosòfica neix amb la modernitat, adquireix aquí part del seu llenguatge i propòsit: explicar el canvi social i polític com a resultat de l'ús de la llibertat dels éssers humans. En aquest sentit, l'assignatura s'orienta a l'estudi de la reflexió filosòfica que ens ha dotat d'un llenguatge des del qual ponderar quan i com identificar el sentit d'un temps al qual anomenar històric. Per a això, estudiarem els textos dels autors clàssics d'aquesta disciplina i les crítiques al llenguatge de la modernitat que han tingut la seva expressió en el pensament postmodern, la teoria feminista i el poscolonialisme.
L'objectiu principal consistirà a atendre la matriu inicial de la disciplina i als seus desplaçaments amb la finalitat que els estudiants/es puguin dotar-se d'eines teòriques d'anàlisis que, a més, els permetin indagar en el seu present.
Els objectius específics de l’assignatura són els següents:
El temari s’estructura en una sèrie d’autors fonamentals per a l’argumentari i el lèxic, que seran treballats segons l’ordre i les combinacions següents:
1. Què és la història? Herodot, Tucídies i Sant Agustí.
2. El sentit de la Història i la idea de progrés: I. Kant, G.W.F. Hegel, K. Marx i A. de Tocqueville
3. Crítiques a la concepció progressista de la història: F. Nietzsche, M. Heidegger, H. Arendt, W. Benjamin
4. La postmodernidad i el final de la història: A. Kojève, J.F. Lyotard, M. Foucault i R.Rorty.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 45 | 1,8 | 1, 6, 8, 11, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i elaboració d'itineraris personals | 26 | 1,04 | 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs a casa | 71,5 | 2,86 | 1, 8, 9, 10, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 24 |
La metodologia docent té tres fronts de treball: 1. Classes teòriques. El programa està configurat seguint un cronograma de lectures Cada dia el professor presentarà un tema que els alumnes hauran d'haver preparat. La sessió funcionarà a partir de la presentació dels temes i d'alguns conceptes presents en els textos i inclourà la discussió amb els estudiants. Si les classes presencials es veiessin modificades, s'adaptaran als sistemes existents (teams, anotacions, podcasts) 2. Tutories individualitzades o en grups petits, fetes per la professora en les hores d'atenció que seran concertades amb antelació. Si no fos possible fer-les presencialment, s'establiran unes altres de caràcter virtual. 3. Elaboració d'itineraris personalitzats per al treball autònom de l'estudiant.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Breu assaig I | 30 % | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Breu assaig II | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
Examen final | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
L'avaluació es farà sobre tres elements: A) Exercicis d'escriptura sobre alguna de les lectures obligatòries: exercici 1= 30%; exercici 2= 30%; per a un total del 60% de la nota final. B) Un examen final, que té un valor del 40% de la nota final.
Avaluació única: L'avaluació única consistirà en un exercici, que es realitzarà a classe el dia de l'examen final, on es valoraran tres competències fonamentals per aprovar l'assignatura: - el coneixement dels textos tractats a l'assignatura. - la capacitat per fer un comentari crític d'alguns dels textos o conceptes treballats a l'assignatura. - la capacitat per desenvolupar una reflexió pròpia sobre un dels temes o autors estudiats a l'assignatura.
Informació general: - En el calendari d'activitats que s'adjuntarà a l'inici del curs s'indiquen les dates de realització dels exàmens escrits i del lliurament dels restants exercicis. - Per a una correcta avaluació continuada, no s'acceptaran treballs fora de les dates fixades. Per a més informació, veure els criteris de reavaluació. - En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
NOTA: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través deTeams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accediroli oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
RE-AVALUACIÓ: Per a accedir a la Re-avaluació cal haver-se avaluat d'almenys 2/3 de la qualificació final i haver obtingut un mínim de 3,5 en la nota final de l'assignatura. ALUMNES NO AVALUABLES: L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació. Advertència: El plagi està totalment prohibit. -En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
|
Bibliografia principal
Arendt, H. La promesa de la política. Madrid: Alianza, 2008.
____. La condición humana. Barcelona, Paidós, 2005.
Benjamin, W. Tesis sobre la filosofía de la historia. Madrid: Abada, 2008.
Foucault, M. Nietzsche, la Genealogía, la Historia. Pre-textos, 2014.
Fukuyama, "The end of History?", National Interest- Summer 1989
Hegel, F. La fenomenología del espíritu. México: FCE, 1985.
____. Lecciones sobre la Filosofía de la historia universal. Madrid: Alianza, 2019.
Heidegger, M. El ser y el tiempo. FCE, 2018.
Honneth, A. La lucha por el reconocimiento. Barcelona, Crítica, 1997.
Kant, I. Ideas para una historia universal en clave cosmopolita y otros escritos sobre filosofía de la historia. Madrid: Tecnos, 2010.
____. ¿Qué es la Ilustración? Madrid: Alianza, 2009.
Kojève, A. Introducción a la lectura de Hegel, Trotta, 2013
Lyotard, J.F. La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona: Gedisa, 1988.
Marx, K. Manuscritos de economía y filosofía. Madrid: Alianza, 2001.
____. Manifiesto Comunista. Madrid: Alianza, 2008.
____. Introducción a la Crítica de la Economía Política. Madrid: Siglo XXI eds. 2008.
Nietzsche, F. Segunda consideración intempestiva. Tecnos, 2018.
Rorty, R.; Schneewind, J. B.; y Skinner, Q. La Filosofía en la historia. Barcelona: Paidós, 1990.
Bibliografia complementària
Atkinson, Ronald F. Knowledge and Explanation in History. Londres: MacMillan, 1989.
Burns, Robert M. y Hugh Rayment-Pickard. Philosophies of History: from Enlightenment to Post-modernity, Oxford: Blackwell, 2000.
Cruz, M. La filosofía de la historia, Barcelona: Paidós, 2008
Condorcet, Jean-Antoine-Nicolas de Caritat. Bosquejo de un cuadro histórico de los progresos del espíritu humano. Madrid: Editora nacional, 1980.
Collingwood, R. G. Idea de la Historia. México. Fondo de Cultura Económica, 2004.
Danto, Arthur. Historia y narración. Barcelona: Paidós, 1989.
Day, Marc. The Philosophy of History, Londres, Nueva York: Continuum,2008.
Löwith, K. Historia del mundo y salvación. Katz, 2007.
Löwith, K. De Hegel à Nietzsche. Gallimard, 1969.
Mate, R. (ed.), Filosofía de la historia. Madrid: Trotta, 2005.
Walsh, W. Introducción a la filosofía de la historia, 1968.
"No hi ha cap requisit específic de software"
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |