Logo UAB

Filosofia analítica

Codi: 100301 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500246 Filosofia OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Olga Fernandez Prat
Correu electrònic:
olga.fernandez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana haver fet un curs d'Història de la Filosofia Antiga i d'Història de la Filosofia Moderna.


Objectius

En aquest curs s'introduirà una de les principals escoles de la filosofia contemporània, la Filosofia Analítica. 

La Filosofia Analítica inclou ara un ventall més ampli d'enfocaments, idees i posicions que les que ha tingut mai abans. Aquest curs examinarà els orígens d'aquesta tradició llegint texts de les figures clau com Gottlob Frege, Bertrand Russell, G.E. Moore, Rudolf Carnap, Ludwig Wittgenstein i Elizabeth Anscombe. El propòsit és permetre la comprensió d'aquesta tradició des de dins, captant quines són les motivacions que van donar lloc al seu desenvolupament, els seus mètodes i idees per tal d'estar en condició de participar en els debats filosòfics contemporanis. 

 

 

 


Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Situar les idees i els arguments filosòfics més representatius d'una època en el seu rerefons històric i relacionar els autors més rellevants de cada època en qualsevol de les disciplines filosòfiques.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el rigor filosòfic en un text escrit seguint els estàndards internacionals de qualitat.
  2. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Discriminar els trets que defineixen el lloc d'un autor en el context d'una problemàtica i reorganitzar-los en un esquema coherent.
  5. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  6. Distingir i esquematitzar el contingut fonamental d'un text filosòfic.
  7. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
  8. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  9. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  10. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  11. Llegir comprensivament textos filosòfics de la història de la filosofia.
  12. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  13. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  14. Reconèixer, amb mirada experta, referents filosòfics del passat i del present i avaluar-ne la rellevància.
  15. Relacionar diversos ordres que es poden descobrir entre les idees filosòfiques de diferents autors i moments històrics.
  16. Resoldre problemes de manera autònoma.
  17. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

1. Què és la Filosofia Analítica?

2. Frege: El rerafons matemàtic de la Filosofia Analítica.

3. La revolta contra l'idealisme: Moore i Russell.

4. Russell: filosofia de la lògica i qüestions metodològiques.

5. Moore: l'Escola de Cambridge.

6. Wittgenstein: el gir lingüístic.

7. El Cercle de Viena: Carnap.

8. Més enllà del gir lingüístic.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals. 40 1,6 4, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 15
Discussió a classe de lectures obligatòries. 25 1 2, 4, 7, 8, 9, 12, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Preparació de presentacions/treballs escrits. 30 1,2 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17
Resolució de dubtes. 19,5 0,78 10, 11, 17
Tipus: Autònomes      
Lectures obligatòries i complementàries. 31 1,24 2, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 14, 16, 17

Les activitats dirigides segueixen la metodologia de l'aprenentatge basat en el plantejament i la resolució de problemes. Aquestes activitats són bàsicament de dos tipus: 

 a) Presentacions teòriques de la matèria amb discussió de problemes que s'hi relacionen a càrrec de la professora.

 b) Pràctiques d'argumentació a l'aula a través de lectures programades. L'alumna/e haurà de llegir textos que seran presentats i discutits per tot l'alumant de tal manera que es captin les idees principals i les relacions internes del text.  

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen de pràctiques. 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Examen sobre els temes 1 a 4 i les lectures obligatòries que els hi corresponen. 40% 1,5 0,06 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17
Examen sobre els temes 5 a 8 i les lectures obligatòries que els hi corresponen. 40% 1,5 0,06 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 16, 17

Avaluació continuada:

L'avaluació continuada es basarà en (i) la nota obtinguda en una prova  de la primera part del curs (40% de la nota final), (ii) la nota obtinguda en una prova de la segona part del curs (40%), (iii) un examen de pràctiques (20%).

Les dates d'examen seran comunicades en el calendari del Moodle amb temps suficient. Els alumnes que per QUALSEVOL motiu no puguin assistir a les proves durant el curs, faran directament l'examen de recuperació. Cal tenir en compte que les dates de recuperació estan entre el 25 de juny i 5 de juliol i que no s'oferiran dates alternatives a les assignades oficialment.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

S'avaluarà la correcció ortogràfica. La reiteració de faltes d'ortografia o gramaticals (mínim quatre) suposarà una penalització del 10% de la nota de la prova realitzada.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable"sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació.

Les proves recuperables són la (i), la (ii) i la (iii)i tindran el mateix format i pes que les proves del curs (40%, 40%, 20%). 


Avaluació única:

L'avaluació única es basarà en (i) la nota obtinguda en una prova de la primera part del curs (40% de la nota final), (ii) la nota obtinguda en una prova de la segona part del curs (40% de la nota final), (iii) la nota obtinguda en un examen de pràctiques (20%).

S'avaluarà la correcció ortogràfica. La reiteració de faltes d'ortografia o gramaticals (mínim quatre) suposarà una penalització del 10% de la nota de la prova realitzada.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d'avaluació.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada. Així doncs es faran dues proves amb un pes de (40%,40%, 20%).

 


 


Bibliografia

1. Lectures obligatòries (es trobaran al Campus Virtual).

2. Llibres de consulta:

Maria Ponte Azcárate, David Pérez Chico i Moisés Barroso (ed.), Pluralidad de la filosofía analítica, Madrid: Plaza y Valdés, 2007.

Hans-Johann Glock, What is Analytic Philosophy?, Cambridge: Cambridge University Press, 2008. Traducció com ¿Qué es la Filosofía analítica?, Madrid: Editorial Tecnos, 2012.

Steven D. Hales, Analytic Philosophy: Classic Readings, Wadsworth Publishing Co Inc, 2001.

Javier Muguerza, La concepción analítica de la filosofía, Alianza, 1974.

León Olivé, L. (ed.), Racionalidad. Ensayos sobre la racionalidad en ética y política ciencia y tecnología, s.XXI, 1988.

Scott Soames, The Analytic Tradition in Philosophy, Princeton University Press, 2014.

Enllaços web:

Stanford Enciclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/


Programari

No n'hi ha cap de necessari.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt