Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a fonts bibliogràfiques rellevants en la disciplina.
La filosofia pràctica és l'estudi filosòfic de la política i l'ètica. En línies generals, se centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.
L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a les estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són la filosofia política i l'ètica.
A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics, les estudiants es familiaritzaran amb els problemes i les preguntes centrals de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar críticament els continguts. L'assignatura permet que les estudiants puguin orientar-se en la història de la filosofia pràctica amb la finalitat que puguin analitzar textos filosòfics de manera autònoma.
1. Justícia - Plató: La República
2. Ciutadania - Aristòtil: Política
3. Política - Maquiavel: El Príncep
4. Estat - Hobbes: Leviatà
5. Propietat - Locke: Segon tractat sobre el govern civil
6. Sobirania - Rousseau: El contracte social
7. Llibertat i igualtat: teoria i casos pràctics
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i orientació en la lectura dels textos | 46,5 | 1,86 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories despatx | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
És obligatori que els i les estudiants llegeixin prèviament els textos que s'interpretaran a classe. Es combinaran les sessions magistrals amb d'altres de tipus seminari.
Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen | 33,3% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15 |
2. Examen | 33,3% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
3. Assaig sobre un cas pràctic | 33,3% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17 |
L'avaluació del curs constarà de 3 proves presencials (cadascuna de les quals constitueix un 1/3 de la nota final), que es realitzaran en horari de classe.
1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 3-5).
3. Assaig sobre un cas pràctic. Prova presencial en la qual els estudiants hauran de fer un comentari de text (Temes 6-7).
Avaluació única: Consistirà en la realització d'un examen (Temes 1-5) (66%) i un comentari de text (Temes 6-7) (33%).
Les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita.
Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.
La nota final prendrà en consideració que l'estudiant hagi millorat al llarg del curs.
Els estudiants podran recuperar, en la data prevista per la Facultat, aquelles proves que o bé hagin suspès o bé no hagin realitzat.
En el cas dels estudiants que optin per l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema de recuperacióque per l’avaluació continuada.
Sobre la revisió d’avaluació: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o laprofessora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Sobre plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Platón, La República
Aristòtil, Política
Maquiavel, El Príncep
Hobbes, Leviatà
Rousseau, El contracte social
Locke: Segon tractat sobre el govern civil
Altres:
Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)
Victòria Camps (ed.), Historia de la ética 3 vols. (Crítica)
Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)
No cal cap programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |