Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura pretén la immersió dels alumnes en la Filosofia de l’art i, a partir d'aquesta, en la Filosofia en general, i una primera familiarització amb el vocabulari, l'argumentari, els textos, els processos creatius i les imatges de primera referència d’aquests àmbits, a partir d'una hibridació de discursos i pràctiques.
Objectius
L’objectiu general de l’assignatura és que l'estudiant conegui i s’apassioni per l'àmbit d'intersecció entre les arts i la filosofia, és a dir: que descobreixi la dimensió filosòfica de les arts, així com la transitivitat entre el discurs sobre aquestes i l'activitat creativa, que serà allò que anomenarem poiesis: un fer des del discurs i un discurs des de la pràctica. És per això que l’assignatura pertany vocacionalment a l'estètica aplicada. No es requereixen coneixements previs ni en arts ni en filosofia.
Els objectius específics de l’assignatura són:
L’assignatura presenta setze temes en tres blocs temàtics. Les lectures obligatòries són quinze, una per setmana. Normalment són d'extensió reduïda. Estan marcades per un asterisc; les lectures amb dos asteriscs són recomenades. Algunes lectures obligatòries es distribuïran entre l_s els estudiants al principi de cada bloc.
I. Les pràctiques estètiques i l’origen de la filosofia
1. La ignorància com a requeriment filosòfic [*1 RANCIÈRE, J., El mestre ignorant, cap. 1]
2. De l’Andrògin a la deconstrucció del gènere [*2 PLATÓ, Banquet: el “Mite de l’Andrògin”] / Teatre i filosofia: la poiesis i la catarsi; enfrontaments de gèneres i rols [**1 ARISTÒFANES, Lisístrata]
3. El desig de bellesa i la capacitat subversiva: aparició, presència, esdeveniment [*3 PLATÓ, Banquet: el “Discurs de Diotima”; ** 2 El desig en temps de guerra: PICASSO, El desig atrapat per la cua]]
4. La creativitat dialògica [ *4 PLATÓ, Hipias major]
5. L’amistat [*5 ARISTÒTIL, llibre VIII de l’Ètica a Nicòmac]
6. Pràctiques estètiques i pràctiques discursvies : ecosistemes i etologies
II. Les pràctiques estètiques i la tardoi·lustració
7. El sapere aude i l'hegemonia de la imaginació [*6 KANT, I., ¿Què es la Ilustració ?; **3 SWIFT, J., Els viatges de Gulliver,**4 VALLE INCLÁN, Luces de Bohemia]
8. El projecte enciclopèdic. El gust com a capacitat de jutjar [*7 JAQUES, J. El sentit estètic **5 VOLTAIRE, « Gust », Encyclopédie; **6 D'ALEMBERT, J. l R., "Discurs Preliminar a l'Enciclopèdia]
9. La fonamentació política de l’estètica [*8 KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar § 40, 44 i 60 ; ; **7 DELFOE, D., Robinson Crusoe]
10. La pròpia vida com a projecte creatiu polític. L’origen dels manifestos activistes [*9 Olympe de Gouges, Declaració dels drets de la dona i de la ciutadana; **8 Wollstonecraft, M., Vindicació dels drets de la dona]
11. Art i Revolució. Llibertat, Igualtat, fraternitat. La idea estètica i les facultats per a la creativitat [*10 KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar §§ 46-49]
III. Les pràctiques estètiques i la contemporaneitat
12. Inesgotabilitat, creativitat, ritual, fracàs [*11 BALZAC, H., L’Obra mestra desconeguda ; **9 VALÉRY, P., Eupalinos o l’arquitecte **10 SARTRE, J.P., Les paraules,]
13. L’alteritat. [ *12 FOUCAULT, M., Heterotopies i El cuerpo utòpico; 13. HARAWAY, Donna, Cuando las especies se encuentrancapítols escollits *14de BEAUVOIR,S., El segon sexe, textos sel·leccionats *15 SARTRE, J-P., A porta tancada;]
14. La corporització de la filosofia [* 16: BARDET, M., Perder la cara]
16. Agents creatius: emancipació, enactivisme i indisciplina [*17 RANCIÈRE, J. El espectador emancipado cap. 1, *18 NOË, A., Strange Tools]
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes, seminaris, tutories en microgrups i individuals | 60 | 2,4 | 2, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 16, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
workshops de praxis artística i visita a exposicions, esdeveniments artístics, proves, contribució als seminaris | 52,5 | 2,1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura dels textos, estudi dels continguts | 28,5 | 1,14 | 3, 11, 12 |
La metodologia és la neosocràtica, és a dir: la generació i la transferència de coneixements des de la reivindicació del potencial formatiu tant d’estudiants com de professors. Està amb relació al grup artivista artencurs <https://artencurs.wixsite.com/artencurs> , del qual Jèssica Jaques n'es la mentora acadèmica. En aquest grup intervenen diversos graus: Filosofia, Història de l’Art, Musicologia, Disseny, Dansa i Coreografia, amb especial atenció a llur intersecció. L'àmbit d’acció és el recurregut de la formació fora de l’aula a l’aula, en aquesta direcció. L’àmbit és el de l’estètica aplicada, en un afany per la professionalització en projectes filosòfico–artístics d’incidència en l’esfera pública.
Les activitats dirigides consisteixen en classes amb una alta incentivació a la participació.
Les activitats supervisades estan formades per les contribucions als seminaris sobre els textos, que es realitzaran en rutes peripatètiques pel campus. Igualment, seran activitats supervisades les aportacions a les proves escrites i en podcast, així com a visites a museus i centres artístics recomanats a principis de curs i en l'intent que la praxis discursiva acompany una praxis creativa segons els procediments de l'estètica aplicada. També per un programa de tutorització en microgups i individuals.
Les activitats autònomes tenen com a referent essencial la lectura de i el treball conceptual i d'aplicació sobre els textos avaluables.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova 1 i 2 | 60 % | 6,5 | 0,26 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 15, 17, 18 |
Prova 3 | 40 % | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L’avaluació es realitzarà de dues maneres:
1. Avaluació contínua i evolutiva.
S’efectuaran tres proves obligatòries. Consistiran en:
Proves 1 i 2. Dos exàmens (bloc 1 i bloc 2 respectivament) fets a casa i lliurats digitalment des del correu institucional de l'estudiant. Per a la primera prova l'estudiant haurà triat una pràctica creativa –pròpia o aliena–, que es mantindrà en les dues proves. Cas que canviï haurà de justificar perquè. L'objectiu és aprendre a escriure filosòficament sobre un fet artístic. Les proves s'enviaran als estudiants per correu electrònic i es penjaran a GRETA una setmana abans del lliurament. Si no hi ha força major, les proves es tornaran corregides una setmana abans del lliurament de les preguntes de la següent. L'estudiant podrà triar d'incloure pràctiques estètiques pròpies que es vinculin al seu escrit (fotografia, música, dansa, il·lustració, pintura, i d'altres; qualsevol pràctica creativa); això no significarà en cap cas una nota superior.
Prova 3. Un podcast individual d'una de les lectures peripatètiques treballat en relació amb l_s els estudiants que treballin el mateix bloc, a fi de fer un programa de ràdio col·lectiu sobre cada un dels tres blocs.
2. Avaluació única:
L'avaluació única s'organitzarà a partir de tres proves que tindran lloc el mateix dia. L'evidència de cada prova és la següent:
Exercici 1 i 2. Dos exàmens (bloc 1 i bloc 2 respectivament) fets a casa i lliurats digitalment des del correu institucional de l'estudiant. Per a la primera prova l'estudiant haurà triat una pràctica creativa –pròpia o aliena–, que tractarà de mantenir en les tres proves. Cas que canviï haurà de justificar perquè. L'objectiu és aprendre a escriure filosòficament sobre un fet artístic. Les proves s'enviaran als alumnes per correu electrònic una setmana abans del lliurament. Si no hi ha força major, les proves es tornaran corregides al menys un dia abans del lliurament de les preguntes de la següent. De manera optativa, l'estudiant podrà triar d'incloure pràctiques estètiques pròpies que es vinculin al seu escrit (fotografia, música, dansa, il·lustració, pintura, i d'altres; qualsevol pràctica creativa); això no significa una nota superior a l'estudiant que no ho faci. Màxim 1000 paraules. Prova 1: 30% nota final; Prova 2: 30 % nota final.
Exercici 3: fer un podcast com a mestre ignorant del tercer bloc. 40 % de la nota final.
Tant en el cas d'avaluació contínua com de avaluació única els lliuraments es realitzaran electrònicament a l'adreça <filosofiadelart@gmail.com>.
Cas que l'estudiant estigui en situació de bretxa digital és convidat.d_ a comunicar-ho a la professora durant el mes de setembre i se li proposarà una solució institucional.
No es farà la mitja entre les tres proves, sinó un seguiment personalitzat del procés de cada estudiant.
La recuperació, amb data i lloc fixats per la Facultat, queda reservada als alumnes que no s'hagin presentat a una de les tres proves (essent preceptiu presentar-s'hi a 2/3) o que no tinguin la nota final de 5. Es tutoritzarà la feina a fer per cada estudiant cara a la recuperació.
La nota de l'alumne serà "no avaluable" quan al final del procés d'avaluació no s'hagi presentat a una, dues o tres de les proves.
Els criteris d'avaluació seran:
La selecció pertinent dels temes a tractar a l'hora de plantejar les principals qüestions de la filosofia de l'art a partir d'una obra o d'un altre tipus de referent estètic
La claredat argumentativa
La utilització adient del vocabulari vinculat a l'assignatura
La manifestació de la comprensió dels continguts proposats a les sessions teòriques
La manifestació de la comprensió dels continguts de les lectures obligatòries
La correcció de l'estil d'escriptura i d'oralitat en el podcast
La capacitat de discussió amb el grup i sobre els textos.
L'audàcia en l'apropiació dels continguts (sapere aude), és a dir, l'apropiació dels continguts i el desenvolupament de la creativitat.
El plagi donaria lloc a un acurat treball de conscienciació formativa. Val a dir que la normativa al respecte diu: "En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".
La revisió de cada prova es realitzarà als horaris habituals de despatx en el període entre aquesta i laprova següent. La revisió ordinària global de l'assignatura es realitzarà un dia concret que s'indicarà al gener, i serà al despatx B 7-112.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
1. Lectures obligatòries [marcades amb * al programa]. Es llegiran alguns capítols o paràgrafs de les següents. ALguns seran repartits entre cada grup de treball d'estudiants, a proposta de la professora.
[1] RANCIÈRE, J., El maestro ignorante. Barcelona, Laertes, 2003 (Le maître ignorant 1987, Cap 1)
[2] PLATÓ, Banquet. Barcelona, Ed. 62, 1998, “Mite de l’Andrògin” (189e-193e)
[3] PLATÓ, Banquet. Barcelona, Ed. 62, 1998, el “Discurs de Diotima” (201d-212 b).
[4] PLATÓ, Hipias Major. Madrid, Gredos.
[5] ARISTÒTIL, llibre VIII de l’Ètica nicomaquea, Fundació Bernat Metge.
[6] KANT, I., ¿Qué es la Ilustración?. Barcelona, Paidós, 1989 (Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung?1784)
[7] JAQUES, Jèssica., "El sentit estètic", Disturbis 8. http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/Jaques.html
[8] KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar, §§ 40 i 60. Barcelona, Ed. 62., 2004 (Kritik der Urteilskraft, 1790).
[9] Olympe de GOUGES, Declaració dels drets de la dona i de la ciutadana (1791). <http://www.culturamas.es/blog/2012/09/07/declaracion-de-los-derechos-de-la-mujer-y-de-la-ciudadana-1791-por-olympe-de-gouges/>
[10] KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar, §§ 46-49. Barcelona, Ed. 62., 2004 (Kritik der Urteilskraft, 1790).
[11] BALZAC, H., L'obra mestre desconeguda . Barcelona, Quaderns Crema, 2018. (Le chef d'oeuvre inconnu, 1831)
[12] FOUCAULT, M.Heterotopias / El cuerpo utópico. Topologías", Fractal 2006 [1967].
[13] HARAWAY, Donna, Cuando las especies se encuentran (When Species meet). Tabula Rasa, 31, 23-75
[14] de BEAUVOIR, Simone, El segundo sexo. Madrid,Diálogo, 2012 [Le deuxième sexe. 1941]
[15] SARTRE, Jean Paul, Els mots. Barcelona, Proa, 2005 (Les mots 1964).
[16] BARDET, Marie., Perder la cara. México, Cactus, 2021.
[17] RANCIÈRE, J. El espectador emancipado.Barcelona, Ed. Ellago, 2010 [Le spectateur émancipé, 2008]
[18] NOË, Alvar, Strange Tools. Art and Human Nature. New York, Hill and Wang, 2015-
2. Lectures altament recomanades [marcades amb ** al programa]
[1] ARISTÒFANES, Lisístrata. Fundació Bernat Metge. (Trad. Josep Montserrat)
[2] Jaume Plensa: https://jaumeplensa.com/
[3] PICASSO, El desig atrapat per la cua. Barcelona–Madrid, Museu Picasso de Barcelona–La Fábrica, 2018. (Trad. Jèssica Jaques; Le désir attrapé par la queue, 1944)
[4] PLATÓ, Hipias major. Fundació bernat Metge.
[5] SWIFT, J., Els viatges de Gulliver. Galaxia Gütemberg, 2006 [Gulliver’s Travels, 1726]
[6] VALLE INCLÁN, Luces de Bohemia, Madrid, Austral, 2010.
[7] VOLTAIRE, Jean Françoisois-Marie Arouet de Voltaire, « Goût ». "Taste." In The Encyclopedia of Diderot & d'Alembert, Collaborative Translation Project. Translated by Thomas Cassirer. Ann Arbor: University of Michigan Library, 2003. Originally published as"Goût," Encyclopédie ouDictionnaire raisonnedes sciences, des arts et des metiers(Paris 1757, Vol. 7. pp. 761-77). <https://fr.wikisource.org/wiki/L%E2%80%99Encyclop%C3%A9die/1re_%C3%A9dition/GOUT>
[8] D'ALEMBERT, J. l R., "Discours préliminaire" à l'Encyclopédie <https://fr.wikisource.org/wiki/L%E2%80%99Encyclop%C3%A9die/1re_%C3%A9dition/Discours_pr%C3%A9liminaire>
[10] DELFOE, D., Robinson Crusoe. Barcelona, La Galera, 2009 [1719]
[11] WOLLSTONECRAFT, M., Vindicación de los derechosdela mujer.Madrid,Akal, 2014 [Vindication of the Rights of Women, 1792]
[12] VALÉRY, P., Eupalinos o l’arquitecte. Barcelona, Quaderns Crema, 1983 [Eupalinos ou l’architecte, 1921).
[13] FOUCAULT, "Topologías", Fractal 2006 [1967].
FLUSSER, V. Hacía una filosofía de la fotografía. Méjico D.F., Sigma, 1990.
3. Lectures recomanades
NIETZSCHE, F.,El naixement de la Tragèdia. Madrid, Alianza Editorial, 1995(DieGeburd der Tragödie 1872).
REZA, Y. Arte. Anagrama 1999 (Art, 1994)
YOURCENAR, M., Memòries d’Adrià. Barcelona, ed. 62, 2007 (Mémoires d’Hadrien, 1951)
WILDE, O.El retrato de Dorian Grey. Imaginador,Buenos Aires (The Picture of Doran Grey)1890).
4. Bibliografia secundària seleccionada
ARNHEIM, R., Arte y percepción visual, Alianza Forma, Madrid, 2002
BARASCH, Moshe, Teorías del Arte: De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991; Modern Theories of Art, 1: From Winckelmann to Baudelaire, New York
University Press, New York, 1990; Modern Theories of Art, 2: From Impressionismto Kandinsky, New York University press, New York and London, 1998.
BOZAL, Valeriano, Historiade las ideas estéticas I i II, Historia 16, Madrid 1998; (ed.), Historia de las ideas estéticas y de lasteorías artísticas contemporáneas. Visor, Madrid,1996.
CARROLL, N., Philosophy of Art. Routledge, 1999.
CASACUBERTA, D., Nueve escollos para entender la cultura digital
Enrahonar:Quaderns de filosofía, ISSN 0211-402X, Nº 32-33, 2001, pags. 235-244
DAVIS, s., The Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
DANTO, Arthur C., El abuso de la belleza. La estética y elconcepto del arte. Paidós, Barcelona, 2005.
DANTO,A., “Laobra de arte y el futuro histórico”, La madonna del futuro. Paidós, Barcelona, 2003(2000).
DANTO, Artur, Las transfiguraciones del lugar común.Barcelona, Paidós 2002
FISHER, E., La necesidad del arte. Barcelona,Nexos, 1993 (1959)
GAUT, B. _LOPES, D. (eds.), The Routledge Companion to Aesthetics. Second Edition, Routledge, 2005.
GOMBRICH, E. H., Breve historia de la cultura, Ediciones Península, Barcelona, 2004.
GOMBRICH, E. H., La historia del arte. Madrid, Phaidon (1950).
GOMBRICH, E. H., Art and Illusion. London, Phaidon Press (1985). Chapters 3 and 10.
GUASCH, Anna Maria (coord.), La crítica de arte, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003.
JAUSS, H. R., Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona, Paidós,2002 (1972)
JIMENEZ, M., ¿Qué es la estética?, Barcelona, Idea Books,1999.
JIMÉNEZ, J.,Teoría del Arte, Tecnos, Madrid, 2002.
KELLY, M., (ed.), Oxford Enciclopedia of Aesthetics, 1998.2a edició, 2014.
KIERAN, M., (ed.), Contempory Debates in Aesthetics and Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
KRIS, E. i KURZ, O., La Leyenda del artista, EnsayosArte Cátedra, Madrid, 1982.
LAMARQUE,P.,– H. OLSEN, H., (eds.), Aesthetics and the Philosophy of Art. The Analytic Tradition. An Anthology. Oxford, Blackwell, 2004.
LYNCH, Enrique, Sobrela belleza. Anaya, Madrid, 1999.
LEVINSON, J.,Oxford Handbook ofAesthetics. 2003.
LORCA, F. G. Piero Menarini, ed. El maleficio de la mariposa. Cátedra, Madrid, 2003.
MURRAY, Chris, Key Writers on art: From Antiquity to the Ninetenth Century, Routledge,Londonand new York, 2003; Pensadores clave sobre el arte:el siglo XX. Ensayos arteCátedra, Madrid 2006.
SHINER, Larry, La invención del arte, Paidós Estética 36, Barcelona, 2004.
RAMIREZ, Juan Antonio, Ecosistema y explosión de las artes. Anagrama, Barcelona 1994.
TATARKIEWICZ, E., Historia de seis ideas. Madid, Taurus, 1987 (1976)
VALVERDE, J. M., Breve historia y antología de la estética, Barcelona, Ariel.
VILAR, G., Las razones del arte. Madrid, Antonio Machado, 2005.
5. Recursos Online
https://vimeo.com/instituthumanitatsbcn
www.centrepompidou.fr
www.palaisdetokyo.com
https://www.edx.org/
http://www.canal-u.tv/producteurs/universite_de_tous_les_savoirs
https://www.franceculture.fr/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Arte
En aquesta assignatura no s'usa cap programa informàtic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |