Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
Conèixer els principals corrents i autors que configuren el període dels segles XIX i XX pel que fa al pensament moral.
Participar activament en el desenvolupament dels continguts mitjançant intervencions orals dels estudiants
1. la crisi filosòfica del segle XIX i el seu efecte en la filosofia pràctica
2. La construcció de la individualitat moral: Schleiermacher, Stirner, Schopenhauer, Kierkegaard,
3. La crítica de l'imperatiu moral kantià: Nietzsche, Guyau, Simmel, Durkheim, kropotkin
4. De la moral del deure a la moral de la responsabilitat: Guyau, Simmel, Weber
5. La sociologització de la moral: Durkheim, Levy-Bruhl
6. L'Etica fenomenològica: Scheller, Sartre, Levinas
7. De l'ètica a la política: Arendt, Rancière, Badiou
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
classes, explicacions textos | 45 | 1,8 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 16, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
comentar, exposar textos | 20 | 0,8 | 1, 5, 9, 11, 14, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
lectures comprensives de textos i altres escrits | 70 | 2,8 | 6, 7, 11, 12, 13, 19 |
La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:
1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.
2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.
3) Els estudiants duran a terme exposicions orals en grup d'un dels aspectes del temari a escollir pels mateixos estudiants amb la supervisió del professor.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari text1 | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Comentari text2 | 40% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Presentació oral en grup | 40% | 6 | 0,24 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19 |
- El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: comentari text1 (20%), comentari text2 (40%), Exposició oral grup (40%).
L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:
-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la primera part de l'assignatura (40%)
-Preguntes curtes a desenvolupar a partir de la segona part de l'assignatura (40%)
-Comentari de text (20%)
La recuperació de l'avaluació única serà de les mateixes característiques.
Bergson, H. Las dos fuentes de la moral , Madrid, Tecnos,
Feuerbach, L. Manifestos Antropológicos, Laia, Barcelona
Guyau, J-M. Esbozo de una moral sin obligación ni sanción, ed. Deskontrol, Barcelona, 2015
Guyau, Esquisse d'une morale sans obligation ni sanction, ed. Payot, 2012.
Kierkegaard, S. Las obras del amor, Sígueme, Salamanca, 2006.
Kropotkin, P. Ètica, Júcar, Avilés, 1976.
Levinas, El tiempo y el otro, ed Sígueme
Nietzsche, F. Genealogia de la moral , Madrid, Alianza,
Scheller, Etica, ed, Sigueme
Schleiermacher, Monólogos, Barcelona, Anthropos,
Schopenhauer, A. Los dos problemas fundamentales de la ética, Madrid, SigloXXI, 2002.
Simmel, G. La ley individual, Paidós, Barcelona, 2005.
Stirner, El único y su propiedad.
Bibliografía complementaria:
Andolfi, F. La ética de Schleiermacher,
Brentano, F, Las razones del desaliento en la filosofía, Madrid, Encuentro, 2010.
Brentano, F. El porvenir de la filosofía, Salamanca, Encuentro, …
Freuler, L, La crise de la philosophie au XIX siècle, Vrin, Paris, 1997.
Lipovetski, G. El ocaso del deber, Barcelona, Anagrama,
Löwith, K. de Hegel a Nietzsche,
Riba, J. “Hijos de Kant” Intrducción a Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.
Simmel, G. Las dos formas del individualismo, en Simmel, G. La Ley individual, Barcelona, Paidós, 2005.
No cal cap programa
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |