Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Ètica

Codi: 100282 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500246 Filosofia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Puyol González
Correu electrònic:
angel.puyol@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No n'hi ha cap.


Objectius

  1. Aprendre a distingir l’ètica com a reflexió filosòfica, és a dir, com a reflexió en un medi discursiu específic: el propi d’una forma de coneixement no equiparable ni a la ciència ni al sentit comú.
  2. Arribar a comprendre i practicar correctament aquesta mena de discurs.
  3. Aprendre a reconèixer els grans temes i problemes que s’hi han plantejat fins ara.
  4. Integrar allò que se n’aprengui en la formació filosòfica adquirida durant el primer curs del Grau.
  5. Aprendre a relacionar els problemes ètics amb els filosòfics en general, tot copsant identitats i diferències entre els uns i els altres.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica als problemes morals de la societat, i valorar les implicacions sobre la condició humana dels canvis en el món de la tècnica contemporània.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Construir arguments ètics amb rigor i identificar i defensar arguments ètics i distingir-los dels incorrectes
  4. Construir textos normativament correctes
  5. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  6. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  7. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  10. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

Programa

 Conceptes:

  1. Què és l’ètica?
  2. L’objectivitat i la subjectivitat en ètica
  3. El relativisme i l’universalisme en ètica
  4. La fonamentació de l’ètica
  5. L’ètica en relació a la ciència, el dret i la religió
  6. Els dilemes ètics. L’argumentació moral 
  7. La psicologia i la biologia en ètica. Altruisme i egoisme
  8. Ètica, política i economia
  9. Ètica aplicada

 Història:

  1. Aristòtil i l’ètica de la virtut
  2. Hume i els sentiments morals
  3. Kant i el deure moral
  4. Marx i els determinants socials de la moral
  5. Freud i el malestar de la cultura
  6. Nietzsche i la transvaloració de tots els valors 
  7. L’utilitarisme

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe magistral 35 1,4 5, 9, 10
orientació lectura de textos 10 0,4 7
Tipus: Supervisades      
tutories 20 0,8 2, 6
Tipus: Autònomes      
estudi i elaboració de treballs 27,5 1,1 1, 2, 4
lectura bibliografia recomanada 50 2 7, 9

Durant les sessions presencials, el professor exposarà els temes del programa detallant-ne els conceptes principals, emmarcats en l'argumentació apropiada. L'orientació per a la lectura de textos també hi estarà compresa, amb especial incidència en les lectures obligatòries.
 
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
primera prova: examen. 40% de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10
segona prova: comentaris de text. 40% de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
tercera prova: assaig 20% de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

Avaluació continuada

Hi haurà un examen sobre la part conceptual i comentaris de text sobre la part històrica (40% de la nota final cada activitat).

Desenvolupament d'un tema proposat pel professor (20% de la nota final).

Cada activitat s'ha d'aprovar per separat per poder superar l'assignatura.

En cas que les activitats no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Examen de recuperació: consistirà en una prova que combinarà preguntes de teoria i comentaris de text. La tercera activitat no tindrà recuperació.

 

Avaluació única

L'avaluació única serà una prova escrita que constarà de tres parts:

a) Preguntes de caràcter teòric (40%)

b) Comentari de textos (40%)

c) Preguntes sobre lectures específiques per a l'avaluació única (20%)

 

Recuperació de l'avaluació única: les característiques seran les mateixes que les de la prova d'avaluació única.


Bibliografia

Manuals:

Camps, Victòria, Breve historia de la ética, RBA, Barcelona.

Camps, Victòria (editora), Historia de la ética, 3 volums, Crítica, Barcelona.

MacIntyre, Alasdair, Historia de la ética, Crítica.

 

Textos fonamentals: caldrà llegir textos fonamentals de la història de l'ètica.

 

 

 

 


Programari

No s'exigeix cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol primer quadrimestre matí-mixt