Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | FB | 1 |
2500246 Filosofia | FB | 1 |
2500501 Història | FB | 1 |
2502758 Humanitats | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Seria convenient conèixer, a nivell de lectura, altres llengües (anglès, francès, italià) per tal de poder accedir a la bibliografia especialitzada.
“Lectura de la Imatge” és una assignatura de caràcter introductori dissenyada per a proporcionar a l'estudiant mitjans que capacitin per a interpretar l'obra d'art i saber-la situar i entendre en el seu context. Els objectius que s'han definit per a aquesta assignatura contemplen que, un cop acabat el curs, l'estudiant haurà de ser capaç de:
1. Eines d’aproximació (bibliografia, recursos, institucions). Periodització
2. De què parlem quan parlem d’art. L’art per entendre el món. Art i societat.
3. Els estils i els artistes. Patrons. Públic.
4. La imatge artística i els seus codis d’expressió.
5. Velles i noves mirades sobre la història de l’art (gènere, alteritat, etnocentrisme...).
6. Llegint imatges: formes i temes (iconografia, gèneres, formats).
* Més que capítols tancats a tractar per aquest ordre, els punts 3-6 són temes-marc que acompanyaran l’assignatura i que es concretaran i aprofundiran a mesura que es tractin obres (estudis de cas) i temes específics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions teòriques i pràctiques a l'aula | 60 | 2,4 | 7, 2, 3, 5, 4, 8, 9, 10, 11, 1, 16, 17, 15, 22, 23, 21, 25, 24, 26, 33 |
Tipus: Supervisades | |||
Orientació metodològica i bibliogràfica | 4 | 0,16 | 30, 31, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 70 | 2,8 | 13, 14, 22, 23, 21, 25, 24, 26 |
Classes presencials a l'aula:
Sessions teòriques i pràctiques a classe.
Exposició i discussió, si escau, de treballs elaborats per l'alumnat.
Eventuals conferències.
Tutories:
Orientació metodològica i bibliogràfica.
Activitats supervisades.
* La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat dirigida | 20% | 12 | 0,48 | 13, 14, 6, 7, 2, 3, 5, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 1, 30, 31, 16, 17, 15, 19, 18, 20, 29, 28, 27, 22, 23, 21, 25, 24, 26, 32, 33 |
Prova escrita 1 | 40% | 2 | 0,08 | 14, 7, 2, 3, 5, 4, 8, 9, 10, 11, 1, 30, 31, 16, 17, 15, 19, 29, 28, 27, 22, 23, 21, 25, 24, 26, 33 |
Prova escrita 2 | 40% | 2 | 0,08 | 13, 14, 6, 7, 2, 3, 5, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 1, 30, 31, 16, 17, 15, 19, 18, 20, 29, 28, 27, 22, 23, 21, 25, 24, 26, 32, 33 |
La nota de l’assignatura s’obtindrà de la mitjana ponderada dels resultats obtinguts en els exercicis d’avaluació següents:
1) Prova escrita 1 sobre el temari (40% de la qualificació final).
2) Prova escrita 2 sobre el temari (40% de la qualificació final).
3) Activitat dirigida a concretar pel professor/a, podent ésser una exposició oral, un treball, una ressenya de lectures o conferències, un debat, etc... (20% de la qualificació final).
Revisió
En el moment de publicació dels resultats de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Campus Virtual) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació
- La data de la recuperació la fixa la Facultat.
- La recuperació només s’aplica a les dues proves escrites (1 i 2) i s’hi pot participar sota aquests supòsits:
No avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat més del 30% de les activitats d’avaluació. Altrament, l’assignatura serà avaluada.
Avaluació única:
L'avaluació continuada consisteix en 2 proves:
- Treball individual: 40% de la qualificació final.
- Prova escrita: 60% de la qualificació final.
Procediment de recuperació del’avaluació única:
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver lliurat totes les proves previstes. Per poder participar al procés de recuperació l’estudiant ha d’haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.
IMPORTANT
- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificaciód’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un “Suspens” (0) de l’exercici plagiat. Plagiar és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d’internet i afegir-los sense modificacions -o traduint-los- al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu. Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
APARICI, Roberto; GARCÍA MATILLA, Agustín; VALDIVIA SANTIAGO, Manuel, La imagen, Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 1987.
ARNHEIM, Rudolf, El pensamiento visual, Paidós estética 7, Barcelona: Paidós, 1986 (ed. original anglesa: 1970, Londres: Faber).
ARNHEIM, Rudolf, Arte y percepción visual. Psicología de la visión creadora,Madrid: Alianza, 2011 (ed. original anglesa: 1954, Berkeley: University of California Press).
ARNHEIM, Rudolf, El poder del centro. Estudio sobre la composición en las artes visuales, Arte y estética 58, Madrid: Akal, 2011 (ed. original anglesa: 1982, Berkeley: University of California Press).
ARNOLD, Dana, Art History. A Very Short Introdution, Oxford: Oxford University Press, 2004. On-line
AUMONT, Jacques, La imagen, Paidós comunicación 48, Barcelona: Paidós, 2013 (ed. original francesa: 1990, París: Éditions Nathan).
BERGER, John, Modos de ver, Barcelona: Gustavo Gili, 2007 (ed. original anglesa: 1972, Londres: Penguin).
BRUSATIN, Manlio, Historia de las imágenes, Imaginario 2, Madrid: Julio Oller, 1992 (ed. original italiana:1989, Torí: Einaudi).
BURKE, Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona: Crítica, 2005 (ed. original anglesa: 2001, Londres: Reaktion).
CALABRESE, Omar,Cómo se lee una obra de arte, Signo e imagen 30, Madrid: Cátedra, 2001 (ed. original italiana: 1989, Milà: Mondadori Università).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía clásica. Guía básica para estudiantes., Madrid: Akal, 2010 (ed. original: 2000, Madrid: Istmo).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía de los santos, Madrid: Akal, 2015 (ed. original: 2003, Madrid: Istmo).
CARMONA MUELA, Juan, Iconografía cristiana. Guía básica para estudiantes. Madrid: Akal, 2016 (ed. original: 1998, Madrid: Istmo).
CASTIÑEIRAS GONZÁLEZ, Manuel Antonio, Introducción al método iconogràfico, Barcelona: Ariel, 2009 (ed. original: 1995, Santiago de Compostela: Tórculo).
CHILVERS, Ian; Harold OSBORNE, Diccionari d’art Oxford, Barcelona: Edicions 62, 1996.
D’ALLEVA, Anne, Methods & Theories of Art History, Londres: Laurence King Publishing, 2005 (3a ed. 2021).
ELKINS, James, Stories of Art, Londres: Routledge, 2002.
FREEDBERG, David, El poder de las imágenes. Estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta, Madrid: Cátedra, 2011 (ed. original anglesa: 1989, Chicago: University of Chicago Press).
FURIÓ, Vicenç, Arte y reputación, Barcelona: UAB, UB, UdG, UdL, UPC, URV i MNAC (Memoria artium, 12), 2012.
GAZE, Delia (ed.), Dictionary of women artists, Londres: Routledge, 1997.
GIBSON, James Jerome, La percepción del mundo visual, Biblioteca de diseño y artes visuales, Buenos Aires: Infinito, 1974 (ed. original anglesa: 1950, Boston-Cambridge: Houghton Mifflin-Riverside Press).
GOMBRICH, Ernst Hans, Los usos de las imágenes. Estudios sobre la función social del arte y la comunicación visual, Madrid: Debate, 2003 (ed. original anglesa: 1999, Londres: Phaidon Press).
GOMBRICH, Ernst Hans, Història de l’art, Barcelona: Columna, 2002. (ed. original anglesa: 1950, Londres: Phaidon Press).(cast.: La historia del arte, Londres: Phaidon, 2016)
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo, Reading Images. The Grammar of Visual Design, Londres: Routledge, 2016 (ed. original: 1996).
MANGEL, Alberto, Leyendo imágenes. Una historia privada del arte. Bogotà: Norma, 2002.
MITCHELL, William John Thomas, What do Pictures want? The Lives and Loves of Images, Chicago: University of Chicago, 2005.
MITCHELL, William John Thomas, Teoria de la imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual, Akal estudios visuales 5, Madrid: Akal, 2009 (ed. original anglesa: 1994, Chicago: University of Chicago.
PANOFSKY, Erwin, El significado de las artes visuales, Alianza Forma 40, Madrid: Alianza, 2011 (ed. original anglesa: 1955, Nova York:Doubleday).
PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre iconología, Alianza universidad 12, Madrid: Alianza, 2012 (ed. original anglesa: 1939, Nova York: Oxford University Press).
PEÑA GÓMEZ, Pilar de la, Manual básico de historia del arte, Cáceres: Universidad de Extremadura, 2018 (2006).
RUEDA ROIGÉ, Francesc-Josep de (coord.), Introducció a la història de l'art, Biblioteca universitària 37, Barcelona: Pòrtic, 1999.
SHINER, Larry, La invención del arte. Una historia cultural, Madrid: Paidós, 2014 (ed. or.: Chicago: The University of Chicago Press, 2001).
SHONE, Richard; STONARD, John-Paul (eds.), The Books that shaped Art History. From Gombrich and Greenberg to Alpers and Krauss, Londres: Thames & Hudson, 2013.
STOCKSTAD, Marilyn; Michael W.COTHREN, Art History, 2 vols., Pearson Prentice Hall 2017 (6a ed.)
WOODFORD, Susan, Cómo mirar un cuadro, Barcelona: Gustavo Gili, 2009 / El arte de mirar, Barcelona: Blume, 2018 (ed. original: Cambridge University Press 1983).
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 5 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 6 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 6 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |