Logo UAB

Tipologia Lingüística

Codi: 100272 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OT 4
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
2504212 Estudis Anglesos OT 3
2504212 Estudis Anglesos OT 4
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 3
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 4
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 3
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 4
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 0
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 3
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 4
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Joaquim Llisterri Boix
Correu electrònic:
joaquim.llisterri@uab.cat

Equip docent

Cristina Real Puigdollers
David Ginebra Domingo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es recomana poder llegir treballs acadèmics en anglès sobre temes relacionats amb els continguts de l’assignatura.


Objectius

En l’assignatura es plantegen, principalment, dos objectius: (1) oferir una visió general de la tipologia lingüística que incorpori l’anàlisi de fenòmens de naturalesa fonètica, fonològica, morfològica, sintàctica, semàntica, lèxica i pragmàtica; i (2) presentar els mètodes de treball i les eines pròpies de la tipologia lingüística.


Competències

    Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar tipològicament els principals fenòmens de la llengua espanyola i relacionar-los amb fenòmens similars d'altres llengües.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis Anglesos
  • Descriure i analitzar sincrònicament i de manera comparada les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, semàntiques i pragmàtiques de l'anglès i la seva evolució històrica.
  • Distingir i contrastar els diferents paradigmes i metodologies aplicats a l'estudi de l'anglès.
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Valorar de manera crítica la producció lingüística, literària i cultural en anglès.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d'anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Aplicar de manera crítica els diferents instruments d’anàlisi a diferents tipus de dades lingüístiques, tant en el pla sincrònic com en el diacrònic.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà i els principis, mètodes i resultats de l'anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
  • Identificar els fonaments del llenguatge humà, els principis, els mètodes i els resultats de l’anàlisi estructural de les llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar diversos tipus de dades lingüístiques.
  2. Construir textos normativament correctes
  3. Construir textos normativament correctes.
  4. Establir generalitzacions tipològiques.
  5. Fer servir els diferents recursos formals i tècnics disponibles de manera adequada.
  6. Fer servir i interpretar textos de caràcter interdisciplinari sobre les connexions entre la lingüística i altres disciplines.
  7. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  8. Identificar opcions teòriques diferents o maneres d'abordar els mateixos problemes des de marcs teòrics alternatius.
  9. Identificar opcions teòriques diferents o maneres de tractar els mateixos problemes des de marcs teòrics alternatius.
  10. Resoldre problemes d'anàlisi gramatical.
  11. Resoldre problemes de manera autònoma.
  12. Utilitzar els mètodes bàsics de recopilació i tractament de dades lingüístiques.

Continguts

1.- Les llengües del món
Nombre i distribució de les llengües del món. Famílies lingüístiques. Criteris de classificació de les llengües: genètics, geogràfics, sociolingüístics i tipològics.

2.- Metodologia de documentació lingüística.
Gravació. Metadades. Transcripció i traducció (ELAN). Anàlisi morfosintàctica (FLEx).

3.- Tipologia fonètica
L’Alfabet Fonètic Internacional. Elements segmentals: sons vocàlics i sons consonàntics a les llengües del món. Elements suprasegmentals: ús de la freqüència fonamental; manifestació fonètica de l’accent; tipologies rítmiques.

4.- Tipologia fonològica
Bases de dades per a l’estudi de la tipologia fonològica. Estructura segmental: inventaris de segments, sistemes vocàlics i sistemes consonàntics. Estructura suprasegmental: contrasts de durada, contrasts tonals i contrasts accentuals. L’estructura sil·làbica.

5.- Tipologia morfològica
Classificadors. Aspecte i temps nominal. Incorporació nominal. Canvis argumentals (aplicatius, causatius). Verbs de direcció i de postura. Evidencialitat. Nominalitzacions.

6.- Tipologia sintàctica
Alineament morfosintàctic (acusativitat, ergativitat, etc.). Ordre de constituents. 

7.- Tipologia lèxica, semàntica i pragmàtica
Termes de parentiu. Parts del cos. Colors. Sentits. Sistemes de pronoms personals, possessius, i demostratius.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussió de les lectures i dels exercicis proposats 15 0,6 4, 7, 8, 9, 10
Exposició del continguts de l'assignatura 35 1,4 1, 4, 8, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Realització d'exercicis i presentacions 11,5 0,46 1, 4, 7, 8, 9, 10, 12
Utilització d'eines i recursos propis de la disciplina 5 0,2 12
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts de la matèria 40 1,6 7, 8, 9
Lectures i consulta de materials complementaris 22 0,88 7, 8, 9

En la metodologia docent emprada es combinen les sessions dedicades a l’exposició del programa amb sessions centrades en la discussió de les lectures, la realització d’exercicis, les presentacions a classe i l’ús de recursos desenvolupats per a l’estudi de la tipologia.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions es precisarà el dia de la presentació de l’assignatura. Es publicarà també a l’aula Moodle, juntament amb la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 - Prova escrita sobre els continguts dels temes 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 del programa 40% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ev2 - Exercicis sobre el tema 2 del programa 15% 5 0,2 1, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12
Ev3 - Exercicis sobre els temes 3 i 4 del programa 15% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ev4 - Exercicis sobre els temes 5, 6 i 7 del programa 15% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Ev5 - Presentacions orals a classe 15% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació continuada

La qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de cinc evidències d’aprenentatge:

(Ev1) Prova escrita sobre els continguts del temes 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 del programa: 40 % de la qualificació final.

(Ev2) Exercici sobre el tema 2 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev3) Exercicis sobre els temes 3 i 4 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev4) Exercicis sobre els temes 5, 6 i 7 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev5) Presentacions orals a classe: 15 % de la qualificació final.

La informació  detallada sobre cadascuna de les evidències d’aprenentatge es donarà en començar l’assignatura. Aquestes cinc evidències són els únics elements considerats en la qualificació.

La qualificació per considerar superada l’assignatura és de 5,0 (/10,0). Les evidències no lliurades tenen una qualificació de 0,0 (zero). Es consideren ‘No avaluables’ els estudiants que hagin lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes inferior al 30 % de la qualificació total de l’assignatura.

En el moment de realitzar cada activitat d’avaluació s’informarà sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per a poder realitzar la recuperació cal haver obtingut una qualificació entre 3,5 i 4,9 (/10,0) i haver lliurat un conjunt d’evidències el pes de les quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

La recuperació consistirà en una prova escrita presencial sobre el contingut dels temes 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 del programa de l’assignatura i sobre elsexercicis corresponents als temes 2,3, 4, 5, 6 i 7; queden excloses de la recuperació les presentacions orals a classe. La qualificació final dels alumnes que s’hagin presentat a la recuperació serà, com a màxim, un 5,0 (/10,0).

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0,0 (zero) aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà 0,0 (zero).

Avaluació única

La qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de cinc evidències d’aprenentatge:

(Ev1) Prova escrita sobre els continguts del temes 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 del programa: 40 % de la qualificació final.

(Ev2) Exercicis sobre el tema 2 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev3) Exercicis sobre els temes 3 i 4 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev4) Exercicis sobre els temes 5, 6 i 7 del programa: 15 % de la qualificació final.

(Ev5) Presentació oral: 15 % de la qualificació final.

Aquestes cinc evidències són els únics elements emprats en l’avaluació única de l’assignatura. La prova escrita (Ev1) es realitzarà el dia en què es programi aquesta prova per als estudiants que han triat l’avaluació continuada; els exercicis (Ev2, Ev3 i Ev4) es lliuraran el mateix dia en què es faci la prova escrita. En funció del nombre d’alumnes que s’acullin a l’avaluació única les presentacions orals (Ev5)podran ser individuals o s’hauran de realitzar obligatòriament en grup. 

En el cas de l’avaluació única s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.


Bibliografia

Aikhenvald, A. Y. i Dixon, R. M. W. (2017). The Cambridge handbook of linguistic typology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316135716

Croft, W. (2003). Typology and universals (2a ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840579

Dryer, M. S. i Haspelmath, M. (Ed.). (2013). The world atlas of language structures online. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. https://wals.info

Igartua, I. (2023). Fundamentos de tipología lingüística. Síntesis.

Moran, S. i McCloy, D. (Ed.). (2019). PHOIBLE 2.0. Max Planck Institute for the Science of Human History. https://phoible.org

Moravcsik, E. A. (2013). Introducing language typology. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511978876

Song, J. J. (Ed.). (2010). The Oxford handbook of linguistic typology. Oxford University Press. https://doi. org/10.1093/oxfordhb/9780199281251.001.0001

Song, J. J. (2018). Linguistic typology. Oxford University Press.

The Grambank Consortium. (2023). Grambank. Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology. https://grambank.clld.org

Velupillai, V. (2012). An Introduction to linguistic typology. John Benjamins. https://doi.org/10.1075/z.176

Durant el curs es proporcionaran bibliografies més detallades per a cada tema.


Programari

Boersma, P. i Weenink, D. (2024). Praat: Doing phonetics by computer (Versió 6.4.13) [Programa informàtic]. University of Amsterdam. http://www.praat.org

ELAN (Versió 6.8) [Programa informàtic]. (2024). Max Planck Institute for Psycholinguistics, The Language Archive. https://archive.mpi.nl/tla/elan

FieldWorks Language Explorer (FLEx) (Versió 9.1.25) [Programa informàtic]. (2024). SIL International. https://software.sil.org/fieldworks/


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt