Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | OT | 4 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 3 |
2504212 Estudis Anglesos | OT | 4 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 3 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l’estudiant ha demostrat, mitjançant l’obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d’expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d’expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats a l’assignatura hauran de ser originals i no s’admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L’eventual presentació de material no original sense indicar-ne adequadament l’origen comportarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Així mateix, es considera que l’estudiant coneix les normes generals de presentació d’un treball acadèmic. No obstant això, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor de l’assignatura, si així ho creu necessari.
Els objectius fonamentals de l’assignatura consisteixen a preparar l'alumnat per poder realitzar una comprensió més aprofundida del gènere teatral, ja sigui des d’una perspectiva literària o bé espectacular. Per aquesta raó es desitja que l’estudiant conegui l’especificitat de la comunicació teatral, i que adquireixi conceptes i termes dramàtics útils per a portar a terme una reflexió teòrica o interpretativa de les obres teatrals.
El curs pretén ser una descripció completa i detallada del gènere teatral i de les seves diferents formes i components específics, així com de les diferents explicacions i formulacions teòriques que ha tingut al llarg dels segles. El programa realitzarà un estudi aprofundit de les parts essencials d’una obra de teatre des de la perspectiva semiòtica, però sense deixar de banda les principals explicacions teòriques que hi ha hagut des de la Poètica d’Aristòtil fins a les formulacions més recents. D’aquesta manera, tot i que el curs parteix d’un plantejament eminentment teòric, l’aplicació pràctica dels continguts serà essencial, com es podrà comprovar en els comentaris d’obres de teatre concretes a les últimes classes de curs. Temes Tema 1. Les convencions del gènere teatral. Tema 2. La semiòtica teatral. 2.1. La faula. 2.2. El diàleg. 2.3. El personatge. 2.4. El temps. 2.5. L’espai. Tema 3. Teoria dramàtica clàssica i classicista. Tema 4. Teoria dramàtica moderna i contemporània: quatre exemples. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. | 45 | 1,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d'una guia per a la seva realització. | 22,5 | 0,9 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text. | 75 | 3 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne es distribueix de la manera següent: · Activitats dirigides (30%). Classes magistrals amb suport de TIC i debat en gran grup. · Activitats supervisades (15%). Presentacions individuals. Recensions o treballs de curs (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització. · Activitats autònomes (50%). Lectura comprensiva i crítica de textos literaris i teòrics. Realització d‘esquemes, mapes conceptuals i resums. Realització de treballs i comentaris de text. · Avaluació (5%). Comentaris de textos a l’aula. |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text a l'aula | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 28, 29, 30, 31, 32 |
Examen teòric a l'aula | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 |
Treball monogràfic, ressenya o exercici | 10% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 31, 32 |
L’avaluació del curs es realitzarà, principalment, mitjançant tres proves. Hi haurà un examen teòric i un altre de pràctic (en forma de comentari de text) de la matèria exposada al llarg del curs, amb un valor del 50% de la nota, el primer, i d'un 40% el segon. A més, hi haurà una tercera prova, que consistirà en una ressenya, monografia o excercici específic, amb un valor del 10% de la nota final, sobre algun aspecte de les obres de lectura obligatòria o algun tema proposat pel professor, com ara l'estil teatral d’una època, la poètica d’un autor, la comparació amb alguna altra peça dramàtica o l'estudi específic d'un títol (l'anàlisi dels personatges, de l’escenificació inscrita en el text, de les diferents posades en escena, de les adaptacions que ha tingut, etc.).
Només podran optar a la recuperació de l’assignatura d'aquells exàmens que s'hagin avaluat prèviament, sempre que s'hagi obtingut una nota mínima d'1,5 punts en cada exercici. Serà considerat no avaluable l'estudiant que no s'hagi presentat a cap dels exàmens finals. La revisió dels exercicis tindrà lloc al despatx del professor, previ anunci del dia i l’hora.
Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (còpia, plagi, ús no autorizat d'IA...), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació i no serà recuperable, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única: L'alumne podrà realitzar els tres exercicis d'avaluació, amb el mateix valor, al final de curs en un sol dia en una data que serà fixada a inicis de curs, coincidint amb la data de l'última prova. S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
AA. DD. [2005], Études théâtrales, Paris, PUF.
José Luís García Barrientos [2001], Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método, Madrid, Síntesis.
María del Carmen Bobes Naves [1987/1997], Semiología de la obra dramática, Madrid, Arco Libros, 1997.
——— (ed.) [1997], Teoría del teatro, Madrid, Arco Libros.
——— [2001], Semiótica de la escena, Madrid, Arco Libros.
Marvin Carlson [1984/1993], Theories of the Theatre, Ithaca, Cornell University Press, 1996.
Michel Corvin [1995], Dictionaire encyclopédique du Théâtre, París, Larousse, 1998.
Marco De Marinis [1988], Entendre el teatre. Perfils d’una nova teatrologia. Barcelona, Institut del Teatre, 1998.
Xavier Fàbregas [1973], Introducció al llenguatge teatral, Barcelona, Edicions 62.
Erika Fischer-Lichte [1993], Semiótica del teatro, Madrid, Arco Libros, 1999.
María Paz Grillo Torres [2004], Compendio de teoría teatral, Madrid, Biblioteca Nueva.
Juan Guerrero Zamora [1961-1967], Historia del teatro contemporáneo, I-IV, Barcelona, Juan Flors Editor.
César Oliva & Francisco Torres Monreal [1994], Historia básica del arte escénico, Madrid, Cátedra, 1994.
Vito Pandolfi [1964-1969], Història del teatre, vols. I-III, Barcelona, Institut del Teatre, 1989-1993.
Patrice Pavis [1980/1998], Diccionario del teatro, Barcelona, Paidós, 1986.
——— [1996], El anàlisis de los espectáculos, Barcelona, Paidós, 2000.
Ramon Xavier Rosselló [1999], Anàlisi de l'obra teatral (Teoria i pràctica), València/Barcelona, IIFV/PAM, 1999.
Ricard Salvat [1966], El teatre contemporani, I-II, Barcelona, Edicions 62.
Antonio Sánchez Trigueros & María Ángeles Grande Rosales [1996], Teatro, drama, espectáculo, Sevilla, Algaida, 1996.
Jean-Pierre Sarrazac (ed.) [2005], Lèxic del drama modern i contemporani, Barcelona, Institut del Teatre, 2009.
Peter Szondi [1978], Teoría del drama moderno (1880-1950). Tentativa sobre lo trágico, Barcelona, Destino, 1994.
Anne Ubersfeld [1978], Semiótica teatral, Madrid, Cátedra, 1993.
Jorge Urrutia [2007], El teatro como sistema, Madrid, Biblioteca Nueva.
Teams.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |