Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística | FB | 1 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | FB | 1 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 |
2504212 Estudis Anglesos | FB | 1 |
2504380 Estudis d'Anglès i Català | FB | 1 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 |
2504393 Estudis d'Anglès i Francès | FB | 1 |
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits específics per fer l'assignatura. En els grups en què l'assignatura s'imparteix en català i en castellà és recomanable de poder llegir l'anglès per poder accedir a la bibliografia. Hi ha grups en què la docència és íntegrament en anglès.
L'assignatura d'Introducció a la lingüística té per objectiu introduir l'estudiant en l'estudi científic del llenguatge.
1. Introducció. La diversitat i la universalitat del llenguatge. Aspectes biològics del llenguatge. L'adquisició del llenguatge. Gramàtica universal i gramàtica particular. Gramaticalitat i acceptabilitat.
2. L’estructura del llenguatge
2.1 Morfologia i sintaxi. Les unitats de l'anàlisi morfològica. Tipologia morfològica. Les categories gramaticals. Estructura argumental, ordre de paraules, cas i concordança. L'estructura sintàctica com a estructura jeràrquica; proves de constituència. L'estructura funcional de la frase. Relacions a distància: el moviment.
2.2. Semàntica i pragmàtica. El significat dels mots i el significat de les oracions. El principi de composicionalitat. Referència i condicions de veritat. Predicació, modificació i quantificació. Estructura informativa. La interpretació dels enunciats en context.
2.3. Fonètica i fonologia. La transcripció fonètica i l’Alfabet Fonètic Internacional. Descripció fonètica dels elements segmentals: consonants i vocals, i dels elements suprasegmentals: to, accent i entonació. Les unitats de l'anàlisi fonològica. Els trets distintius. La síl·laba. Processos fonològics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i discussió de problemes en grup a l'aula | 36 | 1,44 | 1, 7, 11, 13, 19, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de problemes | 28 | 1,12 | 1, 7, 11, 13, 19, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació i estudi | 60 | 2,4 | 6, 9, 16, 14, 20, 24 |
La metodologia seguida a l'assignatura se centra en l'aprenentatge per resolució de problemes i es complementa amb altres tipus d'activitats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici tipus 1 | 30% | 12 | 0,48 | 6, 1, 2, 7, 16, 11, 13, 12, 14, 18, 17, 19, 21, 20, 24, 9, 26, 27, 3, 4 |
Exercici tipus 2 | 30% | 12 | 0,48 | 6, 5, 1, 2, 9, 7, 8, 16, 11, 13, 12, 14, 15, 18, 17, 20, 19, 21, 22, 24, 23, 25, 10, 26, 27, 3, 4 |
Prova escrita | 40% | 2 | 0,08 | 6, 1, 2, 9, 7, 8, 16, 11, 13, 12, 14, 18, 17, 20, 19, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 3, 4 |
L'avaluació serà continuada i la nota final s'establirà a partir de l'avaluació de dos exercicis, que es lliuraran en el moment que determini el professor, i dels resultats d'una prova escrita realitzada a final de curs. La nota mínima per aprovar és un 5. En el seu moment, el professor indicarà als alumnes el procediment i la data de revisió. Per acord de la Comissió de Docència del 13 de març del 2015, per optar a la recuperació cal que l'estudiant hagi obtingut una nota entre 3,5 i 4,9 i la nota màxima que es pot obtenir a la recuperació és un 5. Només es pot optar a la recuperació havent fet com a mínim dues de les tres activitats puntuables. La recuperació consistirà en una prova escrita sobre els continguts del programa de l’assignatura.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.El plagi comporta un zero a l'avaluació de l'ítem avaluat. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
L’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura al Campus Virtual. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. En cas que les proves no es puguin fer presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Avaluació única – L'avaluació única constarà dels mateixos ítems que l'avaluació continuada, amb un calendari únic que s'anunciarà oportunament.
Akmajian, A., Farmer, A. K., Bickmore, L., Demers, R. A. i Harnish, R. M. (2017). Linguistics: An introduction to language and communication. Cambridge MA: The MIT Press.
Akmajian, A., Demers, R. A. i Harnish, R. M. (1984). Lingüística: una introducción al lenguaje y a la comunicación (V. Demonte i M. Mora, Trad.). Madrid: Alianza.
Brown, Keith (ed.) (2006) Encyclopaedia of Language and Linguistics. Amsterdam: Elsevier. (Disponible en línia a la UAB: https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010400377406709)
Fasold, R. W. i Connor-Linton, J. (Ed.). (2014). An introduction to language and linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107707511
Finegan, E. (2015). Language: Its structure and use. Cengage Learning.
Fromkin, V. (Ed.). (2000). Linguistics: An introduction to linguistic theory. Oxford: Blackwell.
Hayes, Bruce (2011) Introductory Phonology. Malden, Mass./Oxford: Wiley-Blackwell.
Jackendoff, Ray (1994) Patterns in the Mind. Language and Human Nature. Nova York: Basic Books.
Larson, Richard (2010) Grammar as Science. Cambridge, Mass.: The MIT Press.
O’Grady, W., Archibald, J., Aronoff, M. i Rees-Miller, J. (Ed.). (2017). Contemporary linguistics: An introduction (7a ed.). Bedford/St. Martin’s, Macmillan Learning.
O’Grady, W., Archibald, J. i Katamba, F. (Ed.). (2011). Contemporary linguistics: An introduction (2a ed.). Harlow: Pearson Longman.
Sandoval, J. B. i Denham, K. K. (2021). Thinking like a linguist: An introduction to the science of language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316874967
Yule, G. (2008). El lenguaje. Madrid: Akal.
Yule, G. (2020). The study of language. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108582889
https://filcat.uab.cat/einaling/
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 6 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 6 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |