Grans temes de la història
Codi: 100218
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500239 Història de l'Art |
FB |
1 |
2500240 Musicologia |
FB |
1 |
2500246 Filosofia |
FB |
1 |
Equip docent
- Ramon Sarobe Huesca
- Ricard Torra Prat
- Ferran Esquilache Marti
- Daniel Aznar Martinez
- Elena Fernandez Garcia
- Oriol Luján Feliu
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
Un recorregut generalista per diversos elements de la teoria i de la metodologia de les Ciències Històriques, tot atenent als aspectes que puguin ser mes interessants per als estudis específics de cadascun dels Graus en els quals s'imparteix aquesta assignatura.
Competències
Història de l'Art
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Demostrar que es coneix la història de les idees artístiques i els principals corrents teòrics que han impulsat la reflexió sobre l'art, el cinema, els seus creadors i el seu públic al llarg de la història.
- Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
Musicologia
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Filosofia
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Resultats d'aprenentatge
- Accedir a les fonts electròniques d'informació i elaborar i comunicar aquesta informació en formats electrònics.
- Accedir a les fonts electròniques d'informació i elaborar i comunicar aquesta informació en formats electrònics
- Analitzar casos històrics de fets científics.
- Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic, els seus creadors i els seus receptors en un context cultural determinat.
- Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
- Enumerar fets històrics que han pogut influir en el desenvolupament científic
- Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria
- Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
- Explicar aspectes de la història de la ciència utilitzant la terminologia pròpia de la disciplina.
- Exposar els conceptes propis de la història de la ciència
- Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics
- Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
- Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets
- Identificar els mètodes propis de la història i la seva relació amb l'anàlisi de fets concrets.
- Identificar i analitzar el vocabulari específic que ha produït cada una de les formacions socials que seran analitzades
- Identificar i analitzar el vocabulari específic que va produir cada una de les formacions socials analitzades
- Identificar i interpretar les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a l'època contemporània
- Identificar i interpretar les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins a l'època contemporània.
- Identificar les idees principals d'un text sobre la matèria i fer-ne un esquema
- Identificar les idees principals d'un text sobre la matèria i fer-ne un esquema.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina
- Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
- Reconèixer les bases de dades bibliogràfiques més idònies per obtenir les fonts sobre un determinat tema
- Reconèixer les bases de dades bibliogràfiques més idònies per obtenir les fonts sobre un determinat tema.
- Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics
- Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.
- Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics
- Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
- Utilitzar correctament el lèxic específic de la història
- Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la ciència
- Utilitzar correctament el lèxic específic de la història.
- Utilitzar lèxic específic de la història
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
El sentit del temps. El concepte d'història.
L'escenari de la historia.
El nombre de persones: vida, subsistència i mort dels éssers humans.
Formes de subsistència, treball i condicions de vida.
Formes d'organització col·lectiva: la societat. Gènere, família, raça, classe social.
L'organització política. Estat i nació. Violència, poder i resistència.
Les idees: Cultura, religió, civilització i ciència.
El contingut de l'assignatura serà sensible a la perspectiva de gènere.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes teòriques |
39
|
1,56 |
34, 3, 37, 5, 22, 23, 6, 9, 10, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 13, 14, 33, 25, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
Seminaris i pràctiques d'aula |
13,5
|
0,54 |
1, 2, 34, 3, 4, 37, 7, 8, 5, 32, 22, 23, 9, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 19, 20, 13, 14, 33, 24, 25, 27, 28, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutories |
15
|
0,6 |
34, 3, 7, 8, 5, 6, 9, 10, 33, 24, 35, 36
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectures, ressenyes, treballs, comentaris de fonts |
30
|
1,2 |
1, 2, 34, 3, 4, 37, 7, 8, 5, 32, 6, 9, 10, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 19, 20, 13, 14, 33, 24, 25, 27, 28, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
Treball personal |
45
|
1,8 |
1, 2, 34, 3, 4, 37, 32, 23, 6, 9, 10, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 19, 20, 13, 14, 33, 25, 27, 28, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
Assistència a classes dirigides pel professor.
Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
Preparació de presentacions orals.
Estudi personal.
El professorat destinarà aproximadament 15 minuts d'alguna classe a permetre que els/les estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació activa |
10% |
1
|
0,04 |
1, 2, 34, 3, 37, 5, 22, 23, 9, 10, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 13, 14, 33, 25, 27, 28, 29, 30, 31, 35, 36
|
Exàmens |
60 % (30% + 30%) |
5,5
|
0,22 |
1, 2, 34, 3, 4, 37, 7, 8, 5, 32, 22, 23, 6, 9, 10, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 19, 20, 13, 14, 33, 25, 27, 28, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
Treballs, comentaris de text, exposicions orals, etc. |
30% |
1
|
0,04 |
1, 2, 34, 3, 4, 37, 7, 8, 5, 32, 22, 23, 6, 9, 10, 21, 16, 15, 17, 18, 11, 12, 19, 20, 13, 14, 33, 24, 25, 27, 28, 26, 29, 30, 31, 35, 36
|
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Mòdul d'exàmens, amb un valor del 60% (30%+30%, dues proves) de la nota final.
Mòdul de treballs, comentaris de text i/o exposicions orals, etc. amb un valor del 30% de la nota final.
Mòdul d'assistència i participació activa a classes, campus virtual, sortides, etc.: 10% de la nota final.
Al llarg del quadrimestre es programaran almenys 3 activitats d'avaluació i 2 tipologies d'avaluació. Cap activitat d'avaluació pot suposar més del 50% del total de la nota.
Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professorat establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació. L'alumne tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades. En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA:
-Examen, amb un valor del 60% de la nota final.
-Mòdul de treballs, comentaris de text, etc. amb un valor del 40% de la nota final.
OBSERVACIONS GENERALS:
S'aprova l'assignatura si s'aconsegueix un mínim de 5 punts (sobre 10) en la nota final.
L'alumne serà qualificat "No avaluable" quan no es presenti a activitats d'avaluació per valor superior al 60%de la nota d'avaluació continua.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En les activitats escrites es tenen en compte les faltes ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques. La penalització pot ser d'entre 0,1-0,2 punts per cada falta comesa sobre la nota final. Les faltes repetides poden descomptar.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
RECUPERACIÓ
Per tal de tenir dret a la recuperació, els/les alumnes han d'haver-se presentat a totes les proves que consten en la guia docent de l'assignatura. Això vol dir que qui no faci algun dels exàmens previstos o no lliuri els treballs obligatoris, no tindrà dret a ser reavaluat.
La recuperació consistirà en un examen global de l'assignatura, tant pels estudiants de l'avaluació contínua com de l'avaluació única. Tindrà lloc en la data establerta per la Facultat.
La nota màxima que es podrà obtenir en el procés de reavalució és un 5 (APROVAT).
En cap cas es podrà plantejar la recuperació com un mecanisme per a millorar la nota dels/de les alumnes que ja haguessin aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació.
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA GENERAL:
J. M. Roberts, Historia del mundo. De la prehistoria a nuestros días. Madrid: Debate, 2010 (tractament per
etapes cronològiques).
J. Fontana, Introducció a l'estudi de la història. Barcelona: Crítica, 1997 (tractament temàtic)
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
Jack Goody, El robo de la Historia, Madrid: Akal 2011.
Peter Burke, Historia Social del Conocimiento, Barcelona: Paidós, 2012.
Peter Watson, Ideas. Historia intelectual de la humanidad, Barcelona: Crítica, 2006.
Donad Wassoon, Cultura. El patrimonio común de los europeos, Barcelona: Crítica, 2006.
C.A. Bayly, El nacimiento del mundo moderno, 1780-1914, Madrid: Siglo XXI, 2009.
B.S. Anderson, J.P. Zinsser, Historia de las Mujeres: una historia propia, Barcelona: Crítica, 1992. 2 vols.
Gisela Bock, La mujer en la Historia de Europa, Barcelona: Crítica, 2001
Georges Duby, Michelle Perrot (Dir.), Historia de las mujeres, Madrid: Taurus, 1993, 5 vols.
Isabel Morant (Dir.), Historia de las mujeres en España y América Latina, Madrid: Cátedra, 2006. 4 vols.
INSTRUMENTS:
R. Overy, Historia del Mundo: The Times. La cartografía de la historia. Madrid: La Esfera de los libros, 2007.
N. J. G. Pounds, Geografía histórica de Europa. Barcelona: Crítica, 2000.
G. Duby (ed.), Atlas histórico mundial, Madrid: Debate, 2001.
H. Kinder, W. Hilgemann, Atlas Histórico Mundial, Madrid: Istmo, 1999 (diverses edicions).
R. Williams, Palabras clave. Un vocabulario de la cultura y la sociedad, Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión
E. Sánchez de Madariaga, Conceptos fundamentales de historia, Madrid: Alianza Editorial, 1998.
P. Vilar, Iniciación al vocabulario del análisis histórico, Barcelona: Crítica, 1980.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
3 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
4 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
5 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
1 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
2 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Català/Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
4 |
Català |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
5 |
Català/Espanyol |
segon quadrimestre |
matí-mixt |