Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable que, a més dels conexements generals impartits en les assignatures de primer cicle, es tinguin coneixements previs de les bases de la física atòmica i de la física nuclear.
- Diferenciar les radiacions ionitzants de les no ionitzants
- Estudiar els processos de desintegració nuclear, la llei d'activitat radioactiva i las sèries de desintegracions radioactives
- Coneixer els principis físics de la interacció de qualsevol tipus de radiació ionitzant amb la matèria
- Aplicar aquests principis físics a la detecció de radiacions ionitzants
- Estudiar i diferenciar els diferents tipus de detectors de radiació i l'electrònica associada a la detecció.
- Tenir coneixements dels diferents camps d'aplicació de les radiacions ionitzants: medi ambient, medicina i industria.
1.- Introducció
Estructura atòmica i radiació atòmica
El nucli i la radioactivitat. Diagrames de desintegració. Radiació alfa, beta i gamma.
Activitat i llei de desintegració radioactiva. Sèries de desintegracions. Equilibri.
2.- Interacció radiació-matèria
Partícules pesades: Mecanismes de col·lisió. Ionització primària i secundària. Poder de frenada. Tractament semiclàssic: equació de Bethe-Bloch. Energies d’excitació. Abast. Radiació Cerenkov. Limitacions del tractament semiclàssic.
Electrons: Mecanismes de pèrdua d’energia: col·lisions i emissió de radiació de frenat. Abast
Traces de les partícules carregades: Raigs delta. Pèrdua d’energia restringida. Transferència lineal d’energia (LET). Ionització específica. Fluctuacions de l’energia i de l’abast. Dispersió de Coulomb múltiple.
Efecte Fotoelèctric. Efecte Compton. Producció de parells. Reaccions fotonuclears. Coeficients d’atenuació i coeficients d’absorció.
Fonts de neutrons. Classificació dels neutrons. Mecanismes d’interacció amb la matèria. Dispersió elàstica. Reaccions i llindar d’energia. Activació. Fissió. Criticitat.
3.- Detectors de radiació
Models estadístics. Incertesa. Límit de detecció.
Modes d’operació. Resolució en energia. Eficiència de detecció. Temps mort. Temps de resolució.
Cambres d’ionització.
Comptadors proporcionals: Multiplicació. Funcionament dels comptadors proporcionals. Eficiència de detecció i corbes de comptatge.
Comptadors Geiger-Müller: Descàrrega. Comportament temporal. Particularitats de disseny. Eficiència
Centellejadors sòlids. Centellejadors líquids. Fotomultiplicadors i fotodiodes. Espectrometria. Resposta a la radiació gamma i als neutrons
Diodes de Si. Detectors de Ge. Altres semiconductors. Detectors d’allau.
Detecció de neutrons lents. Detecció i espectrometria de neutrons ràpids. Detectors basats en activació.
Emulsions fotogràfiques. Dosímetres termoluminiscents. Detectors de traces. Detectors Cerenkov. Cambres de boira. Cambres de bombolles.
Processat de polsos. Impedàncies. Funcions lineals i funcions lògiques. Dispositius digitals. Analitzadors multicanal
4.- Aplicacions
Dosimetria. Magnituds i unitats. Càlcul de dosis. Efectes biològics de la radiació. Protecció radiològica: radiació externa i dosimetria interna
Mesures de gruixos. Mesures de densitat. Control de nivells. Control de qualitat. Esterilització.
Proves diagnòstiques (TAC). Producció de radiofàrmacs. PET. Tractaments de radioteràpia: LINACs i hadronteràpia.
Utilització de traçadors. Protecció del medi ambient. Geocronologia.
5.- Pràctiques (llistat provisional)
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials de problemes | 12 | 0,48 | |
Classes presencials de teoria | 30 | 1,2 | |
Pràctiques presencials de laboratori | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Realitazció dels informes de pràctiques | 16 | 0,64 | |
Recerca d'informació i estudi | 61 | 2,44 | |
Treballs bibliogràfics i problemes | 15 | 0,6 |
L'assignatura té classes presencials de teoria, problemes i pràctiques de laboratori. És altament recomanable assistir a les classes de teoria i de problemes, i és obligatori assitir i realitzar les pràctiques de laboratori.
Durant el curs es plantejarà la realització d'activitats dirigides, tant de caràcter més teòric (recerca bibliogràfica i realització de treballs) com de caire pràctic (ressolució de problemes i recerca de dades experimentals).
L'alumnat haurà de dedicar una part important del temps en l'ampliació dels coneixements donats a classe i en l'estudi personal.
- Presencialitat
Les classes de teoria i de problemes es realitzaran de forma presencial
Les pràctiques de laboratori seran presencials.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les pràctiques i dels informes corresponents | 20% | 0 | 0 | 11, 2, 3, 5, 8, 7, 9, 13, 12, 16, 17, 19 |
Avaluació dels treballs i problemes dirigits | 10% | 0 | 0 | 11, 3, 5, 4, 13, 17, 20, 18, 10 |
Dos examens parcials: 1) Interacció de la radiació amb la matèria; 2) Detectors de radiació i aplicacions. Cada parcial té un pes d'entre 20% i 30% | 50% | 5 | 0,2 | 11, 1, 2, 5, 4, 6, 7, 14, 15, 17, 20 |
Repesca: recuperació dels dos examens parcials | 50% | 3 | 0,12 | 1, 2, 5, 4, 6, 7, 14, 15, 17, 20 |
Tests de control durant el curs | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 5, 4, 6, 7, 13, 12, 14, 15, 18 |
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà amb quatre tipus d'activitats:
1.- Exàmens teorico pràctics: Hi haurà dos exàmens parcials amb qüestions i problemes sobre el temari impartit a classe o que l'alumnat hagi treballat al llarg del curs que tenen un pes global del 50%. Els exàmens parcials es realitzen en les dates reservades per a aquesta activitat en el calendari del grau de física. Cada examen parcial té un pes entre el 20% i el 30% sobre la nota final. La prova de repesca, en la data prevista al calendari del grau de física, permet als alumnes que no hagin superat un o tots dos parcials tenir una segona oportunitat de fer-ho. No es preveu la possibilitat que els alumnes que hagin superat el curs es presentin a la prova de repesca per pujar la nota.
2.- Tests de control i avaluació continuada que es realitzaran durant el curs de forma presencial. Per la seva naturalesa, no és possible la repesca. Típicament es realitzen 3 tests al llarg del curs. El pes global d'aquesta activitat és del 20%.
3.- Avaluació de les pràctiques de laboratori. A partir dels informes corresponents i de l'avaluació que realitzin els professors de laboratori durant la realització de les pràctiques. La realització de les pràctiques és un requisit indispensable per a superar l'assignatura. El pes d'aquesta activitat és del 20%.
4.- Avalució dels treballs i problemes dirigits. Amb un pes global sobre la nota de 10%.
Per tal de superar al curs és obligatori tenir nota de totes les activitats avaluables.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a la modalitat d'avaluació única s'haurà de presentar a un examen final de l'assignatura que constarà de preguntesde tipustest, qüestions i problemes. El pes de la nota d'aquest examen serà d'un 80%.
El 20% restant provindrà de la nota de les pràctiques de laboratori, que són d'assistència i realització obligatòries en les mateixes sessions previstes per la resta de l'alumnat. La data de lliurament de l'informe de les pràctiques serà, per aquest alumnat, el mateix dia de l'examen.
Si no es supera l'assignatura, hi haurà una segona oportunitat pel 80% de la nota corresponent a l'examen. El 20% corresponent a la nota de pràctiques no és recuperable.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada
Apunts del professor al Campus Virtual
No es requereix programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |