Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És recomanable haver cursat assignatures bàsiques de física i matemàtiques: física estadística, termodinàmica, física de les radiacions, càlcul diferencial i integral i, opcionalment, és aconsellable (tot i que no imprescindible) tenir una base de física de fluids.
Proporcionar els elements necessaris per poder entendre els processos bàsics que intervenen, des de la perspectiva de la física, en alguns dels principals problemes ambientals actuals. L’assignatura, essencialment, és una presentació del que es coneix com a física dels fluids geofísics, tot i que es faran presentacions breus i puntuals d’altres àrees de la física en què hi ha problemes ambientals però que es cobreixen en altres assignatures: turbulència, eficiència energètica, etc.
Finalment s’explicarà una part més aplicada basada en la radioactivitat ambiental on s’exposaran les bases de l’ús de traçadors radioactius per avaluar processos ambientals amb exemples de processos hidrològics, atmosfèrics i oceanogràfics.
1. L’atmosfera i la hidrosfera
1.1 El sistema climàtic. Balanç energètic.
1.2 L'efecte hivernacle.
1.3 La capa d'ozó.
1.4 Estructura tèrmica de l’atmosfera i de l’oceà. Variables atmosfèriques i oceàniques. Equacions d’estat. Processos adiabàtics. Temperatura potencial. Estabilitat.
2. Dinàmica de l’atmosfera i de l’oceà.
2.1 Les equacions bàsiques.
2.2 Els efectes de la rotació. Fluxos geostròfics.
2.3 Circulació i vorticitat.
2.4 La capa d’Eckman
2.5 La circulació a gran escala a l’oceà. Transport de Sverdrup.
3. Radioactivitat Ambiental: traçadors isotòpics
3.1 Estabilitat nuclear
3.2 Origen dels radionúclids estables i radioactius en el medi ambient
3.3 L’ús de traçadors radioactius en processos ambientals
3.4 Exemples d’aplicacions de traçadors radioactius en processos ambientals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 16 | 0,64 | |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal de l'alumne | 93 | 3,72 |
Classes teòriques per introduir els conceptes bàsics.
Classes pràctiques on es resoldran problemes.
Exposicions orals dels alumnes de temes proposats, basats en publicacions científiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final de recuperació | 70% | 2,5 | 0,1 | |
Examen primer parcial | 30 % | 2,5 | 0,1 | 2, 4, 6, 1, 5, 14, 10, 17, 18 |
Examen segon parcial | 40 % | 2,5 | 0,1 | 3, 15, 8, 1, 7, 21 |
Exposicions Orals | 30 % | 0,5 | 0,02 | 9, 11, 13, 16, 19, 20, 12 |
Un primer parcial sobre els continguts estudiats fins aquell moment de caràcter bàsicament teòric: 30% de la nota
Exposició oral a classe de temes proposats en relació a la matèria de l'assignatura: 30% de la nota.
Segon examen parcial amb una part tipu test, que abasti tots els continguts de l'assignatura, més alguns exercicis pràctics relacionats tan sols amb la segona meitat de l'assignatura: 40% de la nota.
Per a poder participar en la recuperació de l'assignatura cal:
a) Haver participat almenys en els dos exàmens parcials
b) haver obtingut un mínim de 3 sobre 10 en el global de les proves realitzades
L'examen de recuperació conta sols un 70%. L'altre 30% seria l'exposició oral.
Aquells alumnes que no hagin participat en cap dels parcials ni en la presentació del treball, obtindran com a aqualificació final un "No Avaluable"
NO hi haurà examen per pujar nota per a quells que ja hagin aprovat el curs.
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria on haurà de desenvolupar un tema i haurà de respondre a una sèrie de qüestions curtes. Seguidament haurà de fer una prova de problemes on haurà de resoldre una sèrie d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de problemes a l'aula. Quan hagi finalitzat, lliurarà el treball escollit realitzat durant el curs. No hi haurà, però, presentació oral. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que les proves del segon parcial de la modalitat d'avaluació continuada.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l’examen de teoria suposarà el 30% de la nota, l’examen de problemes el 40% i l'informe del treball present el 30%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 70% de la nota corresponent a la teoria i els problemes. La part del treball no és recuperable.
Bàsica
B. Cushman-Roisin, Introduction to Geophysical Fluid Dynamics, Prentice Hall, 1994 **
S.Pond, G.L.Pickard, Introductory Dynamical Oceanography, Butterworth, 1997
J.M.Wallace i P.V. Hobbs, Atmospheric Science, Academic Press, New York, 1977 **
John Houghton, The Physics of Atmospheres, 3rd ed. Cambridge University Press, 2002
C.D. Ahrens, Meteorology today (7th ed.), Brooks/ColePacific Grove, 2003
Raymond T. Pierrehumbert, Principles of planetary climate, Cambridge UniverssityPress, 2010
IPCC, 2022
Avançada
S. P. Arya, Introduction to micrometeorology, Academic Press, 1988
S. P. Arya, Air pollution. Meteorology and dispersion, Oxford University Press, New York, 1999
E. Boeker, R. van Grondelle, Environmental Physics, Wiley, London 1999
E. Boeker, R. van Grondelle, Environmental Science, Wiley, Chichester 2001
G.S. Campbell, J. M. Norman, An introduction to Environmental Biophysics, Springer, 1998.
W. Cotton, R. A. Pielke, Human Impacts on Weather and Climate, Cambridge, 1995.
S. Eskinazi, Fluid Mechanics and Thermodynamics of our Environment, Academic Press, 1975.
K. N. Liou, An introduction to atmospheric radiation, Academic Press, 2002 **
Les referències asenyalades amb doble asterisc són les més rellevants pel curs
Aquesta assignatura no fa ús de cap programari en particular
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |