Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits. No obstant es recomana haver cursat Física Quàntica I i II
L'objectiu d'aquesta assignatura és proporcionar a l'alumnat els conceptes fonamentals del camp de l'Òptica Quàntica. En concret, estudiarem en detall els fenòmens d'interacció llum-matèria a nivell microscòpic utilitzant la teoria semiclàssica i quàntica. Aquest coneixement és la base de camps de recerca molt actius com la física dels làsers, el control coherent d'ones de matèria, el refredament i la captura d'àtoms, les memòries quàntiques o la informació quàntica. Al llarg del curs es proporcionaran les connexions amb aquests camps i es realitzaran discussions de resultats de recerca recents.
1. Introducció
Introducció a la teoria clàssica, semiclàssica i quàntica de la interacció llum-matèria. Estructura atòmica.
2. Teoria semiclàssica de la interacció llum-matèria
Procesos bàsics d'interacció llum-matèria. Equacions de balanç. Equació de Schrödinger. Àtom de dos nivells sota l'aproximació de l'ona rotant. El desdoblament AC-Stark. Les oscil·lacions de Rabi. El triplet de Mollow. El doblet d'Autler-Townes. La força dipolar. El formalisme de la matriu densitat per a un àtom de dos nivells. Les equacions de Bloch òptiques. Els estats vestits. Passatge ràpid adiabàtic. El formalisme de la matriu densitat per a un àtom de tres nivells. Captura coherent de la població. Transparència induïda electromagnèticament. Passatge adiabàtic de població via estimulació Raman.
3. Teoria quàntica de la interacció llum-matèria
3. 1. Descripció de la llum
Electrodinàmica clàssica. Quantització del camp e.m. Estats quàntics del camp e.m. lliure. Estats de Fock. Estats del buit de fotons. Estats coherents. Estats comprimits. Detecció homodina. Coherència òptica i experiment de Hanbury-Brown i Twiss. Funció de Wigner i altres representacions dels estats quàntics de la llum.
3. 2. Interacció llum-matèria
Model de Jaynes-Cummings. L'àtom vestit. Oscil·lacions de Rabi quàntiques. Col·lapses i ressorgiments. Electrodinàmica quàntica en cavitats. Tractament de Weisskopf-Wigner de l'emissió espontània.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes problemes | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 14, 17, 18, 20, 23, 4 |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 14, 17, 18, 20, 23, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats per entregar | 1,5 | 0,06 | 5, 19, 21, 13 |
Presentació oral | 1,5 | 0,06 | 12, 5, 19, 21, 22, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació i estudi dels fonaments teòrics | 46 | 1,84 | 1, 12, 5, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 14, 17, 19, 23, 21, 22, 13 |
Resolució de problemes | 46 | 1,84 | 2, 3, 12, 5, 18, 20, 19, 4, 21, 22, 13 |
A les classes de teoria es discutiran els continguts de l'assignatura sempre incentivant la participació de l'alumnat plantejant preguntes.
A les classes de problemes es pretén que l'alumnat participi de manera activa ja sigui plantejant dubtes o participant en la resolució d'exercicis i qüestions a l'aula.
El treball autònom de l'alumnat requerit en aquesta assignatura inclou tant l'estudi dels conceptes teòrics com la preparació i resolució d'exercicis.
L'assignatura també presenta activitats supervisades que consisteixen en l'entrega d'activitats i una presentació oral.
La presentació oral, que es realitzarà en grup, consistirà en la preparació i presentació oral d'un tema actual de l'òptica quàntica.
El material, tant per a les classes de teoria com per a les classes de problemes, serà subministrat a través del campus virtual de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen recuperació primer parcial | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 14, 17, 18, 20, 23, 4 |
Examen recuperació segon parcial | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 14, 17, 18, 20, 23, 4 |
Lliurament d'activitats | 15% | 0 | 0 | 12, 5, 19, 21, 13 |
Presentació oral | 15% | 0 | 0 | 5, 16, 15, 19, 21, 22, 13 |
Primer examen parcial | 35% | 3 | 0,12 | 1, 3, 6, 9, 7, 8, 11, 10, 18, 20, 4 |
Segon examen parcial | 35% | 3 | 0,12 | 2, 8, 14, 17, 23, 4 |
Avaluació continuada
La nota final de l’assignatura s’obtindrà a partir de les següents proporcions:
Per tal d'aplicar aquests percentatges cal que la nota (sobre 10) de cada un dels parcials sigui igual o superior a 3.5. En el cas que en algun o els dos parcials la nota sigui inferior a 3.5, l'estudiant haurà de presentar-se a la recuperació de la part que tingui suspesa amb nota inferior a 3.5. Si algun/a estudiant, tot i tenir l'assignatura aprovada, vol millorar la nota pot presentar-se a la recuperació de la part que vulgui i la nota que s'utilizarà per a aplicar els percentatges serà l'obtinguda a la recuperació. La nota serà de "no avaluable" quan l'estudiant no es presenti a cap examen o bé es presenti a només un dels dos exàmens parcials i no es presenti a la recuperació.
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen dels continguts del primer parcial. Seguidament haurà de fer un examen dels continguts del segon parcial. En ambdós casos haurà de resoldre una sèrie d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de problemes així com qüestions més teòriques. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que les proves del segon parcial de la modalitat d'avaluació continuada.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les dues activitats anteriors, on cada examen suposarà suposarà el 42.5% de la nota, i de la nota de la presentació oral, que haurà realitzat durant el curs en el dia establert per a tot l'alumnat, i que representa el 15% de la nota.
Si la nota de cada una de les proves finals no arriba al 3.5 (sobre 10) o si la nota final de l'assignatura no arriba a 5 (sobre 10), l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà el mateix dia, hora i lloc que l'examen de recuperació de la modalitat d'avaluació continuada. En aquesta prova es podrà recuperar el 85% de la nota, corresponent a les proves finals. La nota de la presentació oral no és recuperable.
- Daniel A. Steck, Quantum and Atom Optics (2007); Oregon Center for Optics and Department of Physics. Oregon University
http://atomoptics.uoregon.edu/~dsteck/teaching/quantum-optics/quantum-optics-notes.pdf
- P. Meystre and M. Sargent, Elements of Quantum Optics, Springer-Verlag, 4th edition, 2007.
- M. O. Scully and M.S. Zubairy, Quantum Optics, Cambridge U. P., 1997.
- D. F. Walls and G.J. Milburn, Quantum Optics, Springer-Verlag, 2nd edition, 2008.
- C. C. Gerry and P. Knight, Introductory Quantum Optics, Cambridge University Press, 2005.
- C. Cohen-Tannoudji, J. Dupont-Roc and G. Grynberg, Atom-Photon Interactions: Basic processes and applications. John Wiley & Sons, 1998.
- C. Cohen-Tannoudji, J. Dupont-Roc and G. Grynberg, Photons and Atoms: Introduction to Quantum Electrodynamics. John Wiley & Sons, 1997.
- H. J. Metcalf and P. van der Straten, Laser Cooling and Trapping, Springer-Verlag, 1999.
- S. Haroche and J.M. Raimond. Exploring the Quantum: Atoms, Cavities and Photons. Oxford University Press, 2006.
- J. M. Raimond, M.Brune and S. Haroche, Reviews of Modern Physics 73, 565 (2001).
No es requereix cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |