Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Introduir els conceptes més bàsics (conceptuals i matemàtics) de la teoria quàntica de camps. Es posa especial èmfasi en la connexió amb la mecànica quàntica no relativista, així com amb la teoria clàssica de camps. A més, l'estudiant haurà d'adquirir la capacitat d'aplicar amb agilitat les eines de càlcul a diferents tipus de problemes.
1. Motivació general.
2. Introducció (camps clàssics).
(a) Elements de la teoria de camps clàssica:
• Càlcul funcional (recordatori)
• El formalisme lagrangià i hamiltonià. Equacions d'Euler-Lagrange.
• Teorema de Noether (més endavant (5.b))
(b) Unitats naturals
3. Teoria quàntica no relativista del camp. camps lliures
(a) Bosons. Espai Fock. Operador nombre (interpretació de partícules) i estadística. Connexió amb la mecànica quàntica.
(b) Fermions. Espai Fock. Operador nombre (interpretació de partícules) i estadística. Connexió amb la mecànica quàntica.
4. Grup Poincare (resum)
(a) Grup de Poincaré i grup de Lorentz
(b) Àlgebra de Lie associada
(c) Representació irreduïble d'una partícula. Mètode de Wigner. Little group, Spin, helicity. Cas massiu i sense massa
(d) Simetries discretes: C, P, T (*)
5. Camp scalar lliure
(a) Camp real de Klein-Gordon. Propagador i causalitat.
(b) Simetries contínues. Teorema de Noether: càrregues i corrents associades. Tensor d'energia-moment
(c) Camp complex de Klein-Gordon. Simetria de carrega. Antipartícula
(d) Teorema de Wick
6. Interacció
(a) Imatge d'interacció, ordenació temporal i matriu S
(b) Secció eficaç i matriu S
(c) Motivació per camps causals (lliures)
7. Interacció (cas escalar). Scattering a nivell arbre per les teories λϕ^4 i λϕ^3
8. Camp d'una partícula d'espí 1 sense massa: camp electromagnètic
9. Regles de Feynman generalitzades
10. Electrodinàmica quàntica (QED) escalar
(a) Quantització de QED escalar
(b) Processos elementals de QED escalar a O (e^2) (diagrames de Feynman a nivell d'arbre). Per exemple: π + K− → π + K−, π + π +→π + π +, π + π− → π+π−, K + K− → π+ π−, i la dispersió de Compton escalar π − γ → π − γ
(c) Invariancia de gauge (discussió). Identitats de Ward
11. Electrodinàmica quàntica (QED) no-relativista
(a) Quantització de QED no relativista
(b) Mecànica quàntica no relativista a partir de la teoria quàntica de camps
(c) Desintegracions. Transicions radiatives de l'hidrogen.
(d) Interacció amb un camp clàssic
12. Elements de gravetat quàntica (*)
Nota: Els punts amb asterisc es faran depenent de l'evolució de l'assignatura
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases de problemes | 16 | 0,64 | 2, 1, 3, 4, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17 |
Theoretical classes | 33 | 1,32 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Discussió, treball en grup | 22 | 0,88 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17, 18, 11 |
Estudi dels fonaments teòrics | 42 | 1,68 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17, 18, 11 |
Problemes resolts en grup o de forma autònoma | 30 | 1,2 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17, 18, 11 |
Hi haurà classes magistrals on s'explicarà la teoria amb detall.
Hi haurà classes magistrals on es discutirà una selecció de la llista d'exercicis.
L'estudiant ha d'estudiar pel seu compte la teoria explicada a classe per aprofundir i assentar els continguts. A més l'estudiant ha de fer a casa la llista d'exercicis amb anterioritat a les classes de problemes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entregas | 5% | 1 | 0,04 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 12, 14, 9, 16, 19, 17, 18, 11 |
Examen 1 | 45% | 2 | 0,08 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 14, 9, 10, 16, 19, 17 |
Examen 2 | 50% | 2 | 0,08 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 15, 14, 9, 10, 16, 19, 17 |
Examen de recuperació | 95% | 2 | 0,08 | 2, 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 14, 9, 16, 19, 17 |
Examen 1r parcial: 45% de la nota.
Examen 2n parcial: 50% de la nota.
Entrega selectiva de problemes: 5% de la nota.
Per poder participar a l'examen de recuperació cal haver estat avaluat prèviament dels dos parcials.
Examen de recuperació dels dos parcials: 95% de la nota. No cal nota mínima per poder optar a la
recuperació.
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria. Seguidament haurà de fer una prova de problemes. Quan hagi finalitzat, lliurarà les entregues demanades.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l’examen de teoria suposarà el 45% de la nota, l’examen de problemes el 50% i les entregues un 5%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 95% de la nota corresponent a la teoria i els problemes. La part d'entregues no és recuperable.
• A. Cornellà and J.I. Latorre, Teoria clàssica de camps
• D. Lurie, Particles and Fields
• S. Weinberg, The Quantum Theory of Fields
• L.H. Ryder, Quantum Field Theory
• F.J. Yndurain, Elements of grup theory. https://arxiv.org/pdf/0710.0468
• C. Itzykson and J. Zuber, Quantum Field Theory
• S. Pokorsky, Gauge Field Theories
• B. Hatfield, Quantum Field Theory of Point Particles and Strings
• M. Peskin and D. Schroeder, An introduction to Quantum Field Theory
• J.F. Donoghue, E. Golowich, B.R. Holstein, Dynamics of the Standard Model
Programes de càlcul general com Mathematica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |