Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s’imposa cap requisit previ, però seria convenient que l’estudiant hagi cursat l’assignatura d’Electromagnetisme, la d’Ones i Òptica, i les de matemàtiques de cursos anteriors.
L’objectiu general de l’assignatura és el de presentar a l’estudiant una panoràmica general del camp de l’òptica clàssica, que compren des dels instruments òptics fins als fenòmens d’interferència i difracció. L’òptica quàntica serà objecte d’una altra assignatura del Grau en Física. L’assignatura d’Òptica, a més de proporcionar uns coneixements bàsics del camp, serveix per il·lustrar a l’alumne com es poden descriure diferents fenòmens utilitzant diferents models: Model electromagnètic, model ondulatori, model geomètric, etc. Aquesta visió ajuda a l’objectiu transversal de saber identificar un problema, i plantejar la metodologia més adequada per resoldre’l.
Aquesta assignatura està molt interrelacionada amb el Laboratori d’Òptica que s’imparteix al mateix curs, conformant ambdues juntes un conjunt temàtic.
Mitjançant el model geomètric s’introduiran els conceptes necessaris per entendre els instruments òptics bàsics: L’ull humà, la càmera fotogràfica, el telescopi i el microscopi.
Mitjançant la teoria electromagnètica de la llum s’estudiaran els diferents tipus de materials, prestant especial atenció als medis isòtrops i als anisòtrops homogenis i lineals. Respecte als medis dielèctrics s’introduirà el model clàssic de Lorentz per explicar la dispersió.
Finalment, mitjançant el model ondulatori s’estudiaran els fenòmens d’interferència i difracció de la llum.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 25 | 1 | 1, 2, 4, 3, 6, 5, 7, 8, 18, 16, 21, 11, 19, 20, 13, 10, 17, 15, 9, 14, 12, 22, 24, 25, 26 |
Classes de teoria | 50 | 2 | 1, 2, 4, 3, 6, 5, 7, 8, 18, 16, 21, 11, 19, 20, 13, 10, 17, 15, 9, 14, 12, 22, 24, 25, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Fotografies de fenòmens òptics a la natura | 5 | 0,2 | 23, 24 |
Tutories | 4,5 | 0,18 | 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 80 | 3,2 | 18, 16, 21, 11, 19, 20, 13, 10, 17, 15, 9, 14, 12, 24 |
Realització de problemes | 51 | 2,04 | 1, 2, 4, 3, 6, 5, 7, 8, 22, 24, 25, 26 |
CLASSES TEÒRIQUES
En aquest tipus d’activitat s’impartiran els conceptes de l’assignatura. Les transparències que s’utilitzaran es pujaran al campus virtual.
Es fomentarà la participació dels estudiants a través del forum de l'assignatura, animant-los a fer preguntes sobre els dubtes que se’ls puguin plantejar, i fent-los preguntes per poder estimar la seva comprensió dels conceptes exposats.
CLASSES DE PROBLEMES
S’utilitzaran per posar en pràctica els conceptes desenvolupats a teoria, amb la finalitat d’identificar el tipus de problema, i la metodologia més adequada per a la seva resolució. Els enunciats dels mateixos es penjaran al campus virtual amb antelació suficient com per a què l’alumne intenti resoldre’ls i pugui plantejar dubtes a classe.
REALITZACIÓ DE FOTOGRAFIES
Amb aquest tipus d’activitat es pretén desenvolupar la capacitat d’observació de l’estudiant i relacionar els fenòmens de la natura amb els conceptes estudiats a l’assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1er Examen parcial | 40 | 2,25 | 0,09 | 1, 2, 3, 8, 18, 21, 11, 17, 15, 14, 24, 25, 26 |
2on Examen parcial | 40 | 2,25 | 0,09 | 4, 6, 5, 7, 16, 19, 20, 13, 10, 9, 12, 22, 24 |
Examen de recuperació dels parcials | 80 | 3,5 | 0,14 | 1, 2, 4, 3, 6, 5, 7, 8, 18, 16, 21, 11, 19, 20, 13, 10, 17, 15, 9, 14, 12, 22, 24, 25, 26 |
Presentació de les fotografies | 20 | 1,5 | 0,06 | 23, 24 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà segons la ponderació següent:
PROVES ESCRITES
Amb aquestes proves avaluarem els continguts adquirits per l’alumne, així com la seva capacitat d’anàlisis, síntesis, i de raonament.
PROVES ESCRITES PARCIALS
Es realitzaran dues proves parcials. La matèria avaluada serà la corresponent als temes donats durant els corresponents períodes, i que s’anunciaran amb una antelació suficient.
L’alumne que aprovi els parcials no tindrà l’obligació de presentar-se a l’examen final. Cadascuna d’aquestes proves conta el 40% de la nota final.
Per fer la mitjana entre els dos parcials, serà necessari que es tingui com a mínim un 4 sobre 10 en cada parcial.
PROVA ESCRITA FINAL
Constarà de dues parts, cadascuna d’elles corresponents als parcials anteriors.
A cadascuna de les parts es tindran que presentar aquells alumnes que no hagin superat el parcial corresponent, o que no s’hagin presentat.
Un estudiant que ha aprovat un parcial, pot tornar a presentar-se a la part corresponent al final. En aquest cas, la nota que contarà serà la del final.
ACTIVITATS RELACIONADES AMB FENÒMENS ÒPTICS
En aquest apartat s’avaluarà la capacitat d’observació de l’alumne, així com la seva capacitat de relacionar els conceptes estudiats amb els fenòmens de la natura.
Cada estudiant haurà de presentar 6 fotografies originals (realitzades per ells mateixos) de fenòmens naturals relacionats amb els conceptes estudiats en l'assignatura. No valen fotos obtingudes al laboratori, ni baixades d'internet (en aquest cas la nota corresponent a les fotos serà de 0). A més, haurà de donar una breu explicació (al voltant d'un full) del fenomen analitzat.
Cadascuna de les 6 fotografies ha de dedicar-se a un fenomen diferent. Es presentaran per internet 3 fotos al final de cada semestre (abans del corresponent examen parcial) en format pdf o word.
El nom dels fitxers serà: Nom_Cognom_n ...
n serà igual a 1 ò 2 segons sigui el lliurament del primer semestre o la del segon
Aquesta entrega es complementarà amb un conjunt d'activitats, com presentacions orals, simulacions per ordinador de fenòmens, etc. que es comentaran el primer dia de classe.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria on haurà de respondre a una sèrie de qüestions relacionades amb el temari de curs. Seguidament haurà de fer una prova de problemes on haurà de resoldre una sèrie d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de Pràctiques d’Aula. Quan hagi finalitzat, lliurarà un informe amb sis fotografíes de fenòmens òptics fetes per ell/ella mateix/a (i la seva corresponent descripció), amb un màxim de 6 fulls d'extensió, i haurà de fer una breu exposició oral per comentar els fenòmens. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que les proves del segon parcial de la modalitat d'avaluació continuada.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l’examen de teoria suposarà el 30% de la nota, l’examen de problemes el 40% i l'entrega/defensa de fenòmens òptics el 10%.
Si la nota final no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que es celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. La nota final de l'assignatura serà la nota de l'examen de recuperació.
LLIBRES DE TEORIA
LLIBRES DE PROBLEMAS
RECURSOS ELECTRÒNICS
Applets en Matlab d'Òptica: http://sedoptica.es/appletsmatlab
Applets en java d’Òptica: http://www.ub.es/javaoptics/index-en.html
Applets en java de Física: http://www.walter-fendt.de/ph14s/
Campus virtual: Applets en LabView i Vídeos sobre alguns fenòmens
Applets de fenòmens òptics en Matlab
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | anual | matí-mixt |