Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500097 Física | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L’assignatura d’Ones i Òptica s’emmarca dins el conjunt d’assignatures de Física General de primer curs del títol de Grau de Física. En aquest conjunt d’assignatures es pretén:
En aquesta assignatura pretenem ensenyar de forma qualitativa i quantitativa la manera de raonar per comprendre aspectes del món que ens envolta i desenvolupar habilitats en la resolució de problemes. Aquestes habilitats i coneixements es concreten en el camps de les Ones i de l’Òptica. Es pretén que l'alumnat adquireixin els conceptes bàsics dels temes que formen part de l’assignatura, insistint sobre tot en els aspectes fenomenològics i tenint en compte que l’alumnat cursarà posteriorment altres assignatures, on ja es disposarà de totes les eines adients per tal de desenvolupar adequadament el formalisme, i sense oblidar el context històric del progrés en les diferents branques de la Física, dels experiments realitzats i de les teories a les que han donat origen.
1.- Oscil·lacions
- Moviment oscil·latori harmònic simple. Energia de l’oscil·lador.
- El pèndol simple. El pèndol físic. El pèndol de torsió.
- Oscil·lacions amortides. Oscil·lacions forçades. Freqüència de ressonància.
2.- Ones
- Moviment ondulatori. Velocitat propagació. Amplitud. Front d’ona.
- Ones longitudinals i transversals. Polarització.
- Equació d’ones. Ones harmòniques. Característiques. Fase i diferència de fase. Energia i intensitat.
- El so. Velocitat de propagació. Intensitat. Decibels. Ultrasons. L’oïda.
- Efecte Doppler.
- Principi de superposició. Interferències. Superposició d’ones de la mateixa freqüència. Superposició d’ones de diferent freqüència. Ones estacionaries. Anàlisi i síntesi harmòniques.
3.- La llum
- La llum com a ona electromagnètica. Ones planes.
- Propagació de la llum. Principi de Huygens. Principi de Fermat.
- Refracció i reflexió en una superfície plana. Fibres.
- Absorció i difusió.
4.- Formació d’imatges en l’aproximació geomètrica
- Fonaments de l’òptica geomètrica.
- Formació d’imatges òptiques. Òptica paraxial. Lents i miralls.
- Els instruments òptics: principis, relacions geomètriques i utilitat.
5.- Interferències i Difracció
- Coherència i Interferòmetres.
- Difracció d’una escletxa. La doble escletxa de Young (interferències i difracció). La xarxa de difracció. Difracció de Fraunhofer i de Fresnel.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 14 | 0,56 | 4, 3, 5 |
Classes de teoria | 28 | 1,12 | 6, 9, 10, 11, 12, 13, 7, 20, 23, 22, 24 |
Seminaris | 9 | 0,36 | 2, 1, 14, 16, 19, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats per entregar | 16,5 | 0,66 | 1, 8, 18, 17, 21, 15 |
Preparació i estudi dels fonaments teòrics | 43 | 1,72 | 2, 4, 3, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 19, 7, 20, 23, 17, 22, 24 |
Resolució de problemes | 30 | 1,2 | 1, 4, 3, 5 |
Classes de teoria:
Tot i que les classes de teoria seran classes magistrals es procurarà introduir en moments concrets qüestions i preguntes que donin lloc a un cert debat, comentaris i discussions que permetin centrar l’atenció dels estudiants en punts concrets i detectar el seguiment de les classes. També es realitzaran exercicis que permetin clarificar alguns aspectes teòrics i demostracions pràctiques d’alguns fenòmens físics senzills que il·lustrin o permetin explicar els aspectes teòrics. Per a això, els fenòmens físics de l’Òptica ens dona moltes possibilitats de visualitzar el fenomen que s’està estudiant o que es pretén explicar.
Classes de problemes:
En aquestes classes es plantejaran problemes i qüestions de manera que els estudiants els resolguin a la pissarra de manera individual o en grup, procurant que es donin totes les explicacions necessàries per la seva correcta solució i interpretació. Si és necessari el professor completarà i corregirà tot el que consideri necessari.
Seminaris:
Al llarg del curs es realitzaran quatre seminaris amb participació activa dels alumnes on es discutiran qüestions i fenòmens físics relacionats amb els temes objecte d’estudi tant des d'una vesant històrica com de les aplicacions actuals del camp.
Treball autònom:
El treball autònom de l'estudiant requerit en aquesta assignatura inclou tant l'estudi dels conceptes teòrics com la preparació i resolució d'exercicis i problemes. L'entrega de problemes representa una activitat supervisada pel professor i serà avaluada.
SI PER PROBLEMES AMB EL COVID-19 ALGUNA PART S'HA DE FER NO-PRESENCIAL S'ADAPTARÀ LA GUIA A LES CIRCUNSTÀNCIES
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació en seminaris | 10% | 0,75 | 0,03 | 2, 1, 8, 9, 14, 16, 19, 7, 18, 20, 22, 15 |
Lliurament d'exercicis | 15% | 0,75 | 0,03 | 1, 8, 16, 7, 20, 23, 22, 24, 21, 15 |
Primer examen parcial | 37.5% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 6, 8, 10, 13, 19, 7, 20, 17, 22, 24 |
Repesca primer parcial | 37.5% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 6, 8, 10, 13, 19, 7, 20, 17, 22, 24 |
Repesca segon parcial | 37.5% | 1,5 | 0,06 | 4, 5, 8, 10, 11, 12, 19, 20, 23, 17, 22, 24 |
Segon examen parcial | 37.5% | 2,5 | 0,1 | 4, 5, 8, 10, 11, 12, 19, 20, 23, 17, 22, 24 |
L’avaluació consistirà en:
Per aprovar per parcials caldrà una nota mínima en cadascún d'ells de 3.5 sobre 10. Els alumnes podran només presentar-se als exàmens de repesca si prèviament s'han presentat als dos exàmens parcials.
Tots aquells alumnes que hagin realitzat els dos exàmens parcials i/o la repesca no podran ser qualificats com a "No avaluable".
Avaluació única
L’alumnat que s’hagi acollit a la modalitat d’avaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria on haurà de respondre a una sèrie de qüestions curtes. Seguidament haurà de fer una prova de problemes on haurà de resoldre una sèrie d’exercicis semblants als que s’han treballat a les sessions de problemes. Quan hagi finalitzat, lliurarà els informes dels seminàris pràctics. Aquestes proves es duran a terme al mateix dia, hora i lloc que les proves del segon parcial de la modalitat d'avaluació continuada.
La qualificació de l’estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l’examen de teoria suposarà el 45% de la nota, l’examen de problemes el 45% i els informes de pràctiques el 10%.
Si la nota de la prova final no arriba al 3.5 o si la nota final de l'assignatura no arriba a 5, l’estudiant té una altra oportunitat de superar l’assignatura mitjançant l’examen de recuperació que se celebrarà el dia de l'examen de recuperació de la modalitat d'avaluació continuada. En aquesta prova es podrà recuperar el 90% de la nota corresponent a la teoria i els problemes. La part de seminàris pràctics no és recuperable.
Es poden trobar molts articles de divulgació interessants a les revistes: Investigación y Ciencia, Physics Today, Physics web, Revista española de Física, i American Journal of Physics.
Possible ús d'applets en Matlab
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 11 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 21 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 22 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |