Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 |
2502758 Humanitats | OT | 3 |
2502758 Humanitats | OT | 4 |
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tenir nocions bàsiques sobre la història de l’art, el col·leccionisme o el museu, el patrimoni i la museografia.
Assignatura pensada per donar a conèixer als alumnes el discurs teòric sobre la museologia i reflexionar sobre el paper dels museus avui, especilament el seu paper en el context del benestar de la societat i la salut emocional.
Objectius formatius de l’assignatura:
1) Conèixer el discurs teòric sobre la museologia, els reptes actuals i facilitar instruments que portin a la reflexió sobre temes de recerca, conservació i difusió, especialment la comunicació de la museologia a través de les xarxes socials i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies.
2) Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l’activitat professional del museòleg, especialment en aquest moment d'incertessa com a conseqüència dels efectes del COVID'19.
3) Conèixer metodologies que permetin la creació d'exposicions i activitats of line i on line, tenint en compte els conceptes d'accessibilitat comunicativa i mediació en els museus.
Resultats d'aprenentatge
Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia
Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic.
Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic.
Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art.
Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar
Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic.
Dissenyar un programa museogràfic.
Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural
Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic.
Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia.
Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat.
Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic
Assignatura pensada per donar a conèixer a l'alumnat el discurs teòric sobre la museologia i reflexionar sobre el paper dels museus avui, especialment el seu paper en el benestar social, la salut i la igualtat de gènere. Això, els ha de permetre ser, en un futur, professionals capaços de resoldre problemes dins del seu camp professional.
La visita presenecial o virtual al magatzem d’un museu, a un muntatge expositiu intercanviant opinions amb el propi artista, l’entrevista a professionals en actiu per comentar aspectes de gestió i difusió de les programacions d’un museu, han de permetre als estudiants mostrar les seves habilitats d’aprenentatge per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia i interès. Aquetes activitats estan previstes poder-les portar a terme a travésde les noves tecnologiesdonat que lasituacio actual farà difícil plantejar-les fisicament.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lliçons magistrals, tutories i estudi | 35 | 1,4 | 7, 6, 10, 32, 29 |
Qüestionaris en base a lectures i classes of line i on line | 40 | 1,6 | 7, 4, 6, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en grup | 12 | 0,48 | 1, 5, 17, 23, 32, 33 |
Visits to museums | 13 | 0,52 | 20, 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup | 50 | 2 | 1, 5, 13, 17, 16, 19, 23, 20, 21, 24, 39, 33, 35, 28, 42 |
Es treballarà per aplicar els coneixements adquirits sobre museologia i museografia en projectes i programes museogràfics que s’estiguin portant a terme en algun espai museístic al llarg del curs (of line i on line), en l’elaboració de la documentació pròpia del camp de la conservació, documentació i la difusió del patrimoni, en elaborar fitxes de catàlegs, de préstec, d’ingrés de peces, administratius, informes i en altres protocols propis de la feina del museòleg.
El tipus de docència i les tutories combinarà l'of line i l'on line, segons la situacio en que ens trobem. L’alumne seguirà una avaluació continua realitzant treball individual i en grup que servirà per dirigir l’aprenentatge dels continguts i de les competències.
La professora Teresa Blanch Bofill posarà a disposició dels estudiants materials de l’assignatura per desenvolupar alguns debats i iniciatives de participació general.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació al seminari organitzats a classe i a les visites als museus | 15% | 0 | 0 | 12, 15, 21, 24, 38 |
Proves escrites | 60% | 0 | 0 | 2, 8, 1, 7, 4, 5, 3, 6, 9, 12, 10, 11, 27, 45, 13, 14, 15, 18, 17, 16, 19, 23, 20, 22, 21, 24, 25, 26, 38, 39, 32, 44, 29, 30, 31, 33, 34, 35, 28, 37, 36, 40, 41, 43, 42 |
Treball de grup | 25% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 13, 17, 16, 19, 23, 20, 21, 29, 33, 35, 28, 42 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Perquè els dos exàmens facin mitjana amb la resta de notes, cal aprovar una de les dues proves amb una nota igual o superior a 5 i obtenir com a mínim un 4 a l’altra. A la recuperació, l’alumnat només s’haurà d’examinar de la part suspesa.
Recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Qui no hagi fet els examens, ni entregat el treball no pot aprovar l'assignatura.
Per participar al procés de recuperació el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap casel 3,5.
Definició del no avaluable
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única suposa una única data d'avaluació, però no una única activitat d'avaluació.
Per tal de garantir que l’avaluació única acredita la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts a cada assignatura, l'alumnat que s'aculli a aquesta modalitat s'avaluarà de tres activitats el mateix dia: una prova escrita del temari, el treball de curs i un formulari sobre els seminaris i les visites a museus.
Recuperació
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada
BIBLIOGRAFIA RECOMENADA
ROTAECHE GONZÁLEZ, MIQUEL (2016). Museologia y conservación de arte contemporaneo: un conflicto de intereses. Ed. TREA.
JIMENEZ-BLANCO, MARIA DOLORES (2014). Una historia del museo en nueve conceptos. Ed. Càtedra. ISBN 9788437633213.
URGELL PLAZA, FERRAN (2014). Manual de estudios de público de museos. Ed. Trea. ISBN9788497048491.
RICO,J.C.(2012). La enseñanza de la museografia: teorías, métodos y programas. Silex ediciones. ISBN 9788477377627.
POULOT, DOMINIQUE (2011). Museo y museología. Abada editores. ISBN: 978-84-15289-19-7.
ALCALDE, G; BOYA, J; ROIGÉ, X (2010). Museus d’avui. Els nous museus de societat. Girona. ICRPC.
LORD, BARRY Y DEXTER LORD, GAIL (2010, 5è edició). Manual de gestión de museos. Barcelona. Eitorial Ariel.
LEÓN, AURORA (2010). El museo: teoria, praxis y utopia. Madrid. Ed. Catedra.
RICO, JUAN CARLOS (2008). La caja de cristal:un nuevo modelo de museo. Ediciones Trea, S.L. (Gijón).
BALLART HERNÁNDEZ, JOSEP (2007). Manual de Museos. Madrid:. Editorial Síntesis.
KISSEL, E; DÍAZ PEDREGAL, P; MONIER, V. (2006) “Concepció i gestió dels magatzems de museus”. Col·lecció: museus documentació. Barcelona. Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura.
Revista Catalana de Museologia (2005). “Mnemòsine” . Núm.1.Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya – Museu d’Història de Catalunya i Associació de Museòlegs de Catalunya-.
SANTACANA MESTRE, JOAN; SERRAT ANTOLÍ, NÚRIA (coords.) (2005) Museografia didáctica.Barcelona. Ed. Ariel.
Revista Catalana de Museologia (2004). “Mnemòsine” . Núm.1.Barcelona: Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya – Museu d’Història de Catalunya i Associació de Museòlegs de Catalunya-.
MUÑOZ VIÑAS, S (2003). Teoria Contemporanea de la restauración. Madrid: Síntesis.
MONTANER, JOSEP M. (2003). Museos para el siglo XXI. Barcelona. Ed. Gustavo Gili,SA.
ALONSO FERNÁNDEZ, L (2002). Introducción a la nueva museología. Madrid: Alianza Editorial – Arte y Música-.
BOLAÑOS, M (2002). La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000. Gijón: Trea, SL.
Revista del Castell-Ecomuseu Urbà de Rubí (2002). “ Identitats de Rubí”, núm.1. Rubí: Ajuntament de Rubí.
KOTLER, NEIL; KOLTER, PHILIP (2001). Estrategias y marketing de museos. Barcelona: Ariel – Patrimonio Histórico.
ALONSO FERNÁNDEZ, L; GARCÍA FERNÁNDEZ, I (2001). Diseño de exposiciones. Concepto, instalación y montaje. Madrid: Alianza Editorial. Arte y Música
DDAA (2001). Gestión de proyectos culturales. Análisis de casos. Barcelona: Ariel Practicum.
DDAA (2001). Debates sobre arte “ Los museos y la conservación del patrimonio”. Madrid: Fundación BBVA.
MONTANER, JM. (2001) “El museo como espectáculo arquitectónico”. Barcelona, Metròpilis Mediterrània, 55. Quadren Central.
PÉREZ SANTOS, E (2000). Estudio de visitantes en museos –metodología y aplicaciones-. Gijón: Trea, SL.
DAVALLON, J (2000). L’exposition a l’oeuvre. Stratégies de comunication et médiation symbolique. París: L’Harmattan.
BORONAT, MJ (1999). La política d’adquisicions de la Junta de Museus 1890-1923. Barcelona: Junta de Museus de Catalunya – Publicacions de l’Abadia de Montserrat (Monografies de la Junta de Museus de Catalunya, 1).
RICO, JUAN CARLOS.(1999) Los conocimientos técnicos: museos, arquitectura, arte. Madrid. Sílex Ediciones.
DDAA (1998). Manual jurídic dels museus. Qüestions pràctiques. Madrid: Diputació de Barcelona i Marcial Pons Ediciones Jurídicas y Sociales, SA.
HERNÁNDEZ, F (1998). Manual de museología. Madrid: Editorial Sintesis.
HERNÁNDEZ, F (1998).El museo como espacio de comunicación. Gijón: Ediciones Trea, SL.
BAZTAN, C. (1997) Museos españoles. La renovación arquitectónica. Madrid. Ministerio de Educación y Cultura.
HIDALGO CUÑARRO, JM; coordinador (1996). “Actas del col.loquio internacional sobre la conservación preventiva de bienes culturales”. Vigo: Diputación Provincial de Pontevedra.
Riviére, G.H (1993). La Museología. Curso de museología, textos y testimonios. Madrid: Akal- Arte y Estética-
FRANCESCO DAL CO; TOM MUIRHEAD. (1992) Los museos de James Stirling, Michael Wilford y Asociados. Colección de arquitectura. Ed. Electa, España.
WEBGRAFIA
www.musealia.com
www.ac.upc.edu/museu/index.ca.html
www.nuevamuseologia.com
www.icom.museum : http://icom.museum/hist_def_eng.html
www.unesco.org
www.patrimonio-mundial.com
www.cultura.mecd.es
www.gencat.net
www.diba.es
www.museologia.net
www.apme.es
www.aegpc.org
www.amc.org
Està en l'apartat continguts
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |