Logo UAB

Idioma Modern I (Portuguès)

Codi: 100042 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500239 Història de l'Art OT 3
2500239 Història de l'Art OT 4
2500240 Musicologia OT 3
2500240 Musicologia OT 4
2500241 Arqueologia OT 3
2500241 Arqueologia OT 4
2500246 Filosofia OT 3
2500246 Filosofia OT 4
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 3
2500256 Antropologia Social i Cultural OT 4
2500501 Història OT 4
2502758 Humanitats OT 3
2502758 Humanitats OT 4
2503702 Ciències de l'Antiguitat OT 4
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OT 4
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 3
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OT 4
2504212 Estudis Anglesos OT 3
2504212 Estudis Anglesos OT 4
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 3
2504380 Estudis d'Anglès i Català OT 4
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 3
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol OT 4
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 3
2504388 Estudis de Català i Espanyol OT 4
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 3
2504393 Estudis d'Anglès i Francès OT 4
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 3
2504394 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Beatriz Ribeiro de Carvalho
Correu electrònic:
anabeatriz.ribeiro@uab.cat

Equip docent

(Extern) Ana Beatriz Ribeiro de Carvalho

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No s'escau.


Objectius

L'assignatura Idioma Modern I (portuguès) pretén familiaritzar l'estudiant amb els aspectes essencials de la llengua portuguesa actual tant en la seva vessant escrita com oral, de manera que a la fi del curs l'alumnat hagi adquirit una competència elemental de la llengua, tant en els seus aspectes comunicatius com en el domini dels aspectes morfològics, fonètics, lèxics i gramaticals pertinents. L'alumnat també adquiriran un coneixement general dels països i de les cultures en llengua portuguesa.


Competències

    Història de l'Art
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Musicologia
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Arqueologia
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Filosofia
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Antropologia Social i Cultural
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Història
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Humanitats
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Ciències de l'Antiguitat
  • Expressar-se oralment i per escrit en el llenguatge específic de la història, de l'arqueologia i de la filologia, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Llengua i Literatura Espanyoles
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis Anglesos
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües (exceptuant-ne l'anglès).
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis de Català i Espanyol
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Dur a terme treballs escrits o presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat en diferents llengües.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  2. Elaborar un discurso organizado y correcto, oralmente y por escrito, en la lengua correspondiente.
  3. Expressar-se a la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  4. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  5. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  6. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats.
  7. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  8. Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  9. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions dels altres participants.
  10. Participar en els debats orals a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
  11. Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina
  12. Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Realitzar presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmic adequat

Continguts

  • Objectius comunicatius
    • Presentar-se
    • Intercanviar informacions personals
    • Demanar ajuda per comunicar
    • Expressar preferències
    • Parlar d’horaris i activitats a l’aula
    • Saludar i contestar
    • Descriure persones
    • Parlar de la família, amics i companys
    • Expressar possessió
    • Comprendre missatges curts i personals
    • Fer presentacions
    • Acomiadar-se
    • Descriure barris, cases, mobiliari i accessoris de decoració
    • Localitzar
    • Fer comparacions
    • Comprendre anuncis d’immobles
    • Intercanviar informacions sobre àrees, mesures i preus
    • Estar i no estar d’acord
    • Quedar amb algú
    • Intercanviar informacions sobre horaris
    • Parlar de rutines
    • Fer plans
    • Parlar d’experiències en el passat
    • Parlar sobre les vacances i viatges
    • Intercanviar informacions per obtenir serveis
    • Comprendre un tríptic turístic
    • Reservar un viatge
  • Objectius gramaticals
    • Articles definits
    • Pronoms (subjecte)
    • Present d’Indicatiu
    • Interrogatius
    • Nom: gènere
    • De, em, a + articles
    • Adjectius: nacionalitats
    • Ser vs. Estar
    • Estar + a + Infinitiu
    • Adjectius: gènere e nombre
    • Possessius
    • Demostratius
    • Preposicions + demostratius
    • Locucions de lloc
    • Comparacions
    • Haver + indefinits
    • Tudo Vs. Todo
    • Futur: Ir + Infinitiu
    • Preposicions de temps
    • Verbs reflexius
    • Pronoms reflexius
    • Pretèrit perfecte simple d’Indicatiu
    • Expressions de temps
    • Preposicions de moviment
    • Adjectius i adverbis: grau superlatiu absolut sintètic i superlatiu relatiu
  • Objectius lexicals
    • Llengües, nacionalitats i països
    • Nombres
    • A l’aula
    • Hores i dies de la setmana
    • Colors
    • Descripcions físiques i psicològiques
    • Família
    • Feina   
    • Relacions personals
    • Mesos
    • Tipus de cases
    • Mobiliari i decoració
    • Ciutat
    • Mesures
    • Preus
    • Anuncis d’immobles
    • Rutines personals, domèstiques i professionals
    • Professions
    • Temps lliures
    • Expressions de freqüència
    • Vacances (destins, allotjament, transports i activitats)
    • A la taquilla
    • A l’agencia de viatges
    • A l’hotel

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i pràctiques; Pràctica oral a l'aula 52 2,08 8, 4, 11, 12, 9, 3, 10, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories i Preparació de treballs 15 0,6 8, 4, 11, 12, 9, 3, 10, 13
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos; Repàs (gramàtica, lèxic, tècniques d'expressió escrita...); Realització de treballs 70 2,8 8, 4, 1, 11, 12, 9, 3, 10, 13

L'assignatura de Idioma Modern I (portuguès) és de caire instrumental i essencialment pràctic. L'èmfasi en les activitats formatives es posarà en la participació activa de l'alumnat per poder assolir les competències previstes en aquesta guia docent.

En termes generals, es dirigirà l'aprenentatge mitjançant el següent conjunt de tècniques i accions:

- Classe magistral amb suport TIC i discussió col·lectiva.
- Pràctica d'expressió escrita i oral en llengua portuguesa.
- Realització d'exercicis individuals i en grup, tant escrits como orals.
- Realització d'activitats autònomes: exercicis del quadern, preparació de les proves, lectures, redaccions, recerca d'informacions a Internet.
- Intercanvis a classe (professor-estudiant, estudiant-estudiant).
- Proves de gramàtica, d'expressió escrita/oral i de comprensió escrita/oral.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final presencial 25 % 6 0,24 4, 1, 3, 7, 2
Presentació d'una exposició oral presencial 25 % 1 0,04 8, 6, 5, 14, 12, 11, 9, 10, 1, 13
Quatre proves presencials de comprensió i producció escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 50 % 6 0,24 8, 5, 14, 6, 4, 1, 11, 12, 9, 3, 7, 10, 2, 13

En la correcció de les activitats i proves d'avaluació es tindrà en compte que s'hagi obtingut un grau d'assoliment suficient de les competències segons els resultats d'aprenentatge esperats, que s'estableixen en aquesta Guia docent.

El sistema d'avaluació s'organitzarà en tres mòduls:

1) Quatre proves presencials de producció i compreensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 
2) Presentació d'una exposició oral presencial
3) Exàmen final presencial

L'avaluació del curs serà contínua, i inclourà la feina feta al llarg del curs, tant les diverses proves com els treballs lliurats durant tot el semestre.

Es considerarà com a 'no avaluable' si l'estudiant ha lliurat menys d'un 30% dels treballs assignats al curs i ha realitzat menys d'un 30% de les proves. Per tant, si l'estudiant ha fet més d'un 30% de cada part, se l'avaluarà.

La reavaluació sols s'oferirà a aquells estudiants que, havent fet avaluació contínua, hagin suspès o no lliurat alguns dels treballs (fins un màxim de 30% dels treballs assignats) i vulguin recuperar-lo.

Algunes tasques no es poden repetir (participació a classe, presentacions orals, exercicis fets a classe).

El plagi : El plagi total i parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de l'exercici plagiat.
PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d'un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (això inclou copiar frases o fragments d'Internet i afegir-los sense modificacions al text que es presenta com a propi), i és una ofensa greu.

CASOS PARTICULARS: Els estudiants lusòfons hauran de complir les mateixes condicions d'avaluació que la resta d'estudiants, fins itot si la professora els dispensa d'assistir a classe. La responsabilitat delseguiment de les activitats formatives i d'avaluació recau exclusivament en l'estudiant.

Avaluació única

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

«Entre Nós I. Método de Português para Hispanofalantes». PACK: Livro do Aluno + Caderno de Exercícios + Áudios. Editora Lidel


Programari

No es necessari cap programari.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Portuguès primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Portuguès primer quadrimestre tarda