Logo UAB

Literatura Espanyola

Codi: 100023 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502758 Humanitats OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Rebeca Martín López
Correu electrònic:
rebeca.martin@uab.cat

Equip docent

(Extern) Rebeca Martín

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'estudiantat ha d'estar en condicions de dur a terme una assignatura quatrimestral sobre la història de la literatura espanyola. Així doncs, haurà de tenir un domini òptim de l'expressió oral i escrita en llengua espanyola. En conseqüència, els errors d'ortografia, puntuació i redacció comportaran un descompte de punts en l'avaluació (veure apartat Avaluació).

Totes les activitats hauran de ser originals. El plagi total o parcial no està permès i, en cas de presentar material no original com a propi, es qualificarà automàticament amb un suspens.

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Objectius

1. Conèixer la història de la literatura espanyola.

2. Familiaritzar-se amb els textos literaris.

3. Distingir els períodes de la història de la literatura espanyola.

4. Conèixer les obres més rellevants de la literatura espanyola.

5. Profunditzar en l'anàlisi i el comentari dels textos.

 


Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Interpretar la diversitat social i cultural.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els textos literaris utilitzant els diferents conceptes i mètodes de la literatura comparada.
  2. Descriure les característiques d'un text literari amb els mètodes propis d'anàlisi de la disciplina.
  3. Elaborar un resum a partir d'un text donat.
  4. Explicar les característiques bàsiques dels textos literaris.
  5. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  6. Identificar diferents elements literaris i la inserció d'aquests en diferents textos i estils discursius.
  7. Identificar i explicar les estructures bàsiques de les obres literàries.
  8. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  9. Resoldre problemes relacionats amb els mètodes d'estudi de diferents literatures.
  10. Resoldre tasques sobre autors, mètodes i corrents de la literatura comparada.

Continguts

 

1. Edad Media

1.1.  La poesía lírica y el cantar de gesta

1.2.  El romancero

1.3.  Don Juan Manuel y El conde Lucanor

 Lecturas: antología de textos

 

2. Siglos de Oro: Renacimiento y Barroco

2.1.  Las corrientes poéticas: de Garcilaso a Góngora y Quevedo

2.2.  La prosa de ficción: la novela picaresca y los libros de caballerías

2.3.  Cervantes y el Quijote

2.4.  De la comedia nueva al gran teatro del mundo: de Lope a Calderón


Lecturas: antología de textos

Lecturas: primera parte de Don Quijote de la Mancha, de Miguel de Cervantes

 

3. Ilustración, Romanticismo y Realismo

3.1 El espíritu ilustrado en la literatura

3.2 El cuento fantástico y el cuadro costumbrista

3.3 El teatro: de Moratín a Zorrilla

3.4 Copiar la realidad como es: la novela naturalista

 

Lectura: El sí de las niñas, de Leandro Fernández de Moratín

Lectura: selección de poemas de José de Espronceda

Lectura: antología de cuentos de Emilia Pardo Bazán

 

4. Modernismo y vanguardia

4.1  La literatura de fin de siglo

4.2  La Edad de Plata

4.3  Las vanguardias

 

Lectura: Poeta en Nueva York, de Federico García Lorca

Lectura: Las Sinsombrero y un nuevo 27 (edición de Ana Fernández-Cebrián, 2024)

 

 

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 88 3,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Estudi personal i preparació de classes i treballs 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

 

L'aprenentatge d'aquesta assignatura es distribueix tal i com s'indica a continuació:

· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris dirigits per la professora, on es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos. 

· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades per la professora, dedicades a la correcció i el comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.

· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclueixen el temps dedicat a l'estudi personal, així com la realització de treballs i comentaris analítics o la preparació de presentacions orals.

· Activitats d'avaluació. L'avaluació es durà a terme mitjançant proves escrites.

  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text 30% 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Primer parcial 35% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Segon parcial 35% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

 

AVALUACIÓ CONTINUADA

L'avaluació consta de tres parts: un comentari crític de les obres que indiqui la professora (30% de la nota) i dos exàmens escrits sobre la matèria impartida durant el curs (35% + 35%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada prèviament. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Quant a l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de suspens.

La recuperació consistirà en un examen de la matèria suspesa. Per tal d'optar a la recuperació, l'estudiant haurà d'haver-se presentat a les tres proves i arribar a un 3'5 de mitjana com a mínim. La nota de la recuperació farà mitjana amb el treball o comentari crític (que no és recuperable).

L'estudiant que no redacti ni lliuri cap de les tres proves (els dos parcials i el comentari crític o treball) obtindrà la qualificació de «No avaluable». L’estudiant rebrà la qualificació de «No avaluable» sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (plagi, ús no autoritzat ni documentat d'iA), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.

 

AVALUACIÓ ÚNICA

L'estudiantat que desitgi acollir-se a l'Avaluació única haurà de fer-ho palès mitjançant un formulari a través de les dates següents: primer semestre, del 18 de setembre al 6 d'octubre; segon semestre, del 12 de febrer al 23 de febrer.

Quant a l'expressió escrita, l'estudiant haurà de redactar paràgrafs amb contingut ple, coherents i ben desenvolupats. Les faltes (d'ortografia, sintaxi, errors de puntuació, etc.) descomptaran 0,25 punts cadascuna; amb més de deu faltes la prova tindrà la qualificació de suspens.

L'avaluació consta de tres parts: un comentari crític de les obres que indiqui la professora (30% de la nota) i dos exàmens escrits sobre la matèria impartida durant el curs (35% + 35%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada prèviament. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La recuperació consistirà en un examen de la matèria suspesa. Per tal d'optar a la recuperació, l'estudiant haurà d'haver-se presentat a les tres proves i arribar a un 3'5 de mitjana com a mínim. La nota de la recuperació farà mitjana amb el treball o comentari crític (que no és recuperable).

L'estudiant que no redacti ni lliuri cap de les tres proves (els dos parcials i el comentari crític o treball) obtindrà la qualificació de «No avaluable». L’estudiant rebrà la qualificació de «No avaluable» sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (plagi, ús no autorizat ni documentat d'iA), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast. 

 

 


Bibliografia

 

García de la Concha, Víctor, dir., Historia de la literatura española, Espasa Calpe, Madrid, 1995-1998, 4 vols.

 

Mainer, José Carlos, dir., Historia de la literatura española, Crítica, Barcelona, 9 vols, sobretot: 

          Lacarra, María Jesús y Juan Manuel Cacho Blecua, Entre oralidad y escritura. Edad Media, Crítica, Barcelona, vol. 1, 2012.

          García López, Jorge, Eugenia Fosalba y Gonzalo Pontón Gijón, La conquista del clasicismo. 1500-1598, Crítica, Barcelona, vol. 2, 2013.

          Albiac Blanco, María-Dolores, Razón y sentimiento. 1692-1800, Crítica, Barcelona, vol. 2, 2015.

          

Rico, Francisco, dir., Historia y crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1979-2000, 9 vols. y suplementos.

 

Valverde, José María y Martín de Riquer, Historia de la literatura universal, Planeta, Barcelona, 2009, 2 vols.

 

La professora proporcionarà a l'alumnat una bibliografia específica (articles, llibres) per a cadascuna de les parts. La majoria d'aquests recursos es proporcionaran a través del Campus Virtual. 

 

 


Programari

Moodle (Campus  Virtual).


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt