Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500239 Història de l'Art | FB | 1 |
2500240 Musicologia | FB | 1 |
2500246 Filosofia | FB | 1 |
2500501 Història | FB | 1 |
2502758 Humanitats | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap
A fi d'aprofundir en la formació en l'ús instrumental de la llengua catalana en l'escriptura tècnica i científica, s'hi tractaran les estratègies per redactar textos especialitzats de manera clara, correcta i apropiada a cada circumstància, matèria i disciplina. S'hi farà especial atenció a les diverses tipologies textuals, a les etapes de l'elaboració dels textos i a les propietats que caracteritzen els escrits de qualitat.
1. Les estratègies per confeccionar textos acadèmics.
a. Els objectius.
b. La planificació.
c. La revisió.
d. Les etapes, els instruments i els recursos.
2. L'estructura del text escrit.
a. L'organització del text. La planificació de la macroestructura.
b. La microestructura.
c. La cohesió textual.
d. La coherència textual.
e. La puntuació i els connectors. Els parentètics.
3. La competència gramatical.
a. L'ordre de paraules en la frase: el tema, el rema, el focus, l'èmfasi. El valor comunicatiu de les parts del text.
b. Les qüestions derivades de l'estructura predicativa. Verb, subjecte i complements.
c. Els connectors discursius i els procediments de cohesió textual.
d. Les relacions anafòriques i díctiques. La coherència intra- i extratextual. Les referències internes i les externes.
4. La competència pragmàtica.
a. La tipologia textual: el gènere i el registre.
b. L'adequació i l'estil. Les convencions.
c. Els llenguatges d'especialitat.
d. L'exposició, la descripció i l'argumentació.
5. L'escriptura acadèmica.
a. Les veus del discurs. Els punts de vista. La impersonalització.
b. L'exposició. La definició. La crítica. L'analogia. La reformulació. El resum. La controvèrsia.
c. L'argumentació. L'estructura dels textos argumentatius. Les figures retòriques.
d. La ressenya i la recensió. La crítica. L'assaig.
e. Els projectes i les propostes de treball.
f. Els treballs de recerca, tesis i tesines.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport de TIC, debat en grup i aprenentatge basat en problemes | 30 | 1,2 | 3, 17, 6, 13, 14, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Seminaris d'anàlisi i discussió de textos | 30 | 1,2 | 3, 8, 13, 14, 16, 19, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, estudi i redacció | 82,5 | 3,3 | 8, 9, 7, 6, 5, 11, 13, 12, 15, 14, 20, 19, 21, 10 |
L'exposició dels continguts teòrics es compaginarà amb l'anàlisi i la redacció de textos de diversos gèneres.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i participaci? | 20% | 2 | 0,08 | 3, 2, 1, 17, 6, 5, 11, 13, 19, 20, 21 |
Lliurament de tasques | 30-40% | 2,5 | 0,1 | 3, 2, 4, 17, 18, 8, 9, 7, 6, 5, 12, 11, 13, 15, 14, 16, 20, 19, 21, 10 |
Proves escrites | 40%-50% | 3 | 0,12 | 3, 17, 7, 6, 11, 13, 20, 19, 21, 10 |
L'avaluació contínua de l'assignatura consistirà en:
L'avaluació única de l'assignatura consistirà en:
L'avaluació final resultarà de la suma ponderada de les puntuacions de les diverses proves.
En el moment de realització de cada activitat d'avaluació, s'informarà els alumnes, a través de l'aula Moodle, del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Les dates de les proves s'anunciaran a principis de curs i els terminis de lliurament dels exercicis es programaran i anunciaran a l'aula Moodle.
Es podrà fer la recuperació de l'assignatura si la mitjana de la nota és superior a 3,5 i s'han lliurat activitats equivalents almenys a 2/3 de la qualificació total (o totes les proves previstes, en el cas de l'avaluació única). Només es pot recuperar la prova escrita final. La nota màxima de recuperació és 5.
La manca de qualificació de la prova final suposarà la qualificació de NO AVALUABLE.
Els errors gramaticals i de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.
En cas que l’estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignaturaserà zero. Aquells actesd’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats iparticipació a classe es portaran a terme a través de fòrums, wikisi/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Per poder aprovar l’assignatura caldrà treure una nota mínima de 5.
(A) Manuals d'escriptura
AMADEO, Imma; SOLÉ, Jordi (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Columna.
CASSANY, Daniel (1993). La cuina de l'escriptura. Barcelona: Empúries. - (1993). Reparar l'escriptura: Didàctica de la correcció de l'escrit. Barcelona: Graó / ICE de la UB.
NICOLAU FUSTER, Francesca; CUENCA ORDINYANA, M. Josep (2008). Pensar, organitzar, escriure: Competència comunicativa per a professionals de les TIC. Barcelona: UOC.
UB; UAB; UPC; UPF; UOC; UdG; UdL; URV; UOC; UVic (2006). Argumenta. http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert.
(B) Diccionaris generals
ALCOVER, Antoni M.; MOLL, Francesc de B. (1930-1962). Diccionari català-valencià-balear: Inventari lexicogràfic i etimològic de la llengua catalana en totes les seves formes literàries i dialectals. Palma: Moll. http://dcvb.iecat.net.
IEC (2017). Diccionari de la llengua catalana. Barcelona: IEC. http://dlc.iec.cat.
- (2017). Diccionari descriptiu de la llengua catalana. Barcelona. IEC. http://dcc.iec.cat/ddlc/index.asp
(C) Altres diccionaris
BRUGUERA, Jordi (2000). Diccionari de dubtes i dificultats del català. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.
CIT (Terminologia de Ciències i Tecnologia). http://cit.iec.cat.
ESPINAL FARRÉ, M. Teresa (2004). Diccionari de sinònims de frases fetes. Bellaterra: UAB; Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat; València: UV.
JANÉ, Albert (1995). Diccionari de sinònims. Barcelona: Barcanova. http://sinonims.iec.cat.
ORTEGA, Rudolf (2014). Tots els dubtes. Barcelona: RBA La magrana.
PALOMA I SANLLEHÍ, David; RICO I BUSQUETS, Albert (2008). Diccionari de dubtes i barbarismes. Barcelona: Edicions 62 / Proa.
TERMCAT (Centre de Terminologia). http://www.termcat.cat.
(D) Llibres d'estil
AVUI (1997). Llibre d'estil del diari Avui. Barcelona: Empúries.
CAMPS, Magí [coord.] (2018). Llibre d'estil de "La Vanguardia". Barcelona: La Vanguardia.
COROMINA, Eusebi (1991). El 9 Nou: Manual de redacció i estil. Vic: EUMO.
MESTRES, Josep M.; COSTA, Joan; OLIVA, Mireia; FITÉ, Ricard (1995). Manual d'estil. Barcelona: EUMO / UB / UPF / Associació de Mestres Rosa Sensat.
SOLÀ, Joan [dir.] (1995). Llibre d'estil de l'Ajuntament de Barcelona. Barcelona: Consorci per a la Normalització Lingüística.
(E) Ortografies i gramàtiques
BADIA, Jordi; BRUGAROLAS, Núria; TORNÉ, Rafael; FARGAS, Xavier (1997). El llibre de la llengua catalana per a escriure correctament el català. Barcelona: Castellnou.
CASTELLANOS, Josep-Anton (1989). Quadern: Normativa bàsica de la llengua catalana: Amb exercicis autocorrectius. Bellaterra: ICE de la UAB.
FABRA, Pompeu (1956). Gramàtica catalana. Barcelona: Teide.
IEC (2016). Gramàtica de la llengua catalana. Barcelona: IEC. - (2017). Ortografia catalana. Barcelona: IEC. www.iec.cat/llengua/documents/ortografia_catalana_versio_digital.pdf.
- (2018). Gramàtica essencial de la llengua catalana. Barcelona: IEC. https://geiec.iec.cat.
SOLÀ, Joan [dir.] (2002). Gramàtica del català contemporani. Barcelona: Empúries.
UOC (2017). Guia pràctica de català. http://www.uoc.edu/serveilinguistic/home/index.html.
UV (2011). Gramàtica zero.http://www.spluv.es/index.php/home/230-gramatica-zero.
(F) Tractats d'ortotipografia
DIRECCIÓ GENERAL DE POLÍTICA LINGÜÍSTICA (2016). Majúscules i minúscules. Barcelona: Generalitat de Catalunya. - (1997). Abreviacions. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
GABINET DE LLENGUA CATALANA DE LA UAB (1992). Les majúscules i les minúscules. Bellaterra: UAB. - (1993). Els signes de puntuació. Bellaterra: UAB. - (1994). Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índexs. Bellaterra: UAB.
PUJOL, Josep M.; SOLÀ, Joan (1995). Ortotipografia: Manual de l'autor, l'autoeditor i el dissenyador gràfic. Barcelona: Columna.
SOLÀ, Joan; PUJOL, Josep M. (1989). Tractat de puntuació. Barcelona: Columna.
(G) Tipologies textuals
BASSOLS, Margarida; TORRENT, Anna M. (1996). Models textuals: Teoria i pràctica. Vic: EUMO.
COROMINA, Eusebi; CASACUBERTA, Xavier; QUINTANA, Dolors (2000). El treball de recerca: Procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos. Vic: Eumo.
ECO, Umberto (2001). Cómo se hace una tesis: Técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Barcelona: Gedisa.
ENCICLOPÈDIA CATALANA (1996). Escriure és fàcil: Amb recursos i models per redactar escrits i documents. Barcelona: Proa.
ESCOLA D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA DE CATALUNYA (1986). Tradició i modernitat en el llenguatge administratiu. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
RIGO, Antònia; GENESCÀ, Gabriel (2000). Tesis i treballs: Aspectes formals. Vic: Eumo.
SANCHO, Jordi (2014). Com escriure i presentar el millor treball acadèmic, Vic: Eumo.
SERRA CASALS, Enric (2017). Com escriure bé una ressenya. Vic: Eumo.
WESTON, Anthony (1999). Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel.
(H) Bibliografia complementària general
AZNAR, Eduardo; CROS, Anna; QUINTANA, Lluís (1991). Coherencia textual y lectura. Bellaterra: ICE de la UAB; Barcelona: Horsori.
CAMPS, Anna (1994). L'ensenyament de la composició escrita. Barcelona: Barcanova.
CASALS Daniel; TORRENT, Anna M.; BASSOLS, Margarida (2018). Allò que el corrector no s'endugué: La correcció postdigital. Bellaterra: UAB.
CASSANY, Daniel (1997). Descriure escriure: Com s'aprèn a escriure. Barcelona: Empúries. - (2007). Esmolar l'eina: Guia de redacció per a professionals. Barcelona: Empúries. - (2011). En_línia: Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona: Graó.
CONCA, Maria; COSTA, Adela; CUENCA, Maria Josep; LLUCH, Gemma (1998). Text i gramàtica: Teoria i pràctica de la competència discursiva.
Barcelona: Teide.
JUNYENT, M. Carme [ed.] (2013). Visibilitzar o marcar: Repensar el gènere en la llengua catalana. Barcelona: Empúries.
NOGUÉ, Neus (2018). La nova normativa a la butxaca. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
PAGÈS, Vicenç (1998). Un tramvia anomenat text: El plaer en l'aprenentatge de l'escriptura. Barcelona: Empúries.
TRACES (base de dades de llengua i literatura catalanes). https://projectetraces.uab.cat
Cap
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 5 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |