Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Pensament filosòfic antic i medieval és una assignatura del segon curs del grau d'Humanitats. Els objectius específics d'aquesta assignatura són:
a. Aconseguir un bon coneixement dels principals autors, plantejaments i problemes filosòfics del pensament filosòfic i medieval.
b. Aprofundir en el coneixement d'un autor d'aquest període, mitjançant la lectura i l'estudi d'una obra.
c. Llegir, entendre i interpretar textos importants i representatius dels autors estudiats, fer ús de l'esmentat coneixement.
d. Reflexionar sobre alguns problemes plantejats per la filosofia en aquesta època, sobre la seva incidència cultural, social i política, i sobre la seva transcendència històrica.
e. Desenvolupar la pròpia capacitat crítica i autocrítica, «dialogant» amb els autors estudiats i «repensant» i actualitzant els problemes estudiats.
f. Relacionar transversalment els continguts de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes | 36 | 1,44 | 5, 8 |
Estudi i preparació d'exàmens | 30 | 1,2 | 1, 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposicions en grup | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura obligatòria | 20 | 0,8 | 1, 4, 6, 8 |
Preparació de temes i textos. Ampliació bibliogràfica | 36 | 1,44 | 1, 2, 8 |
La docència combina exposicions generals de caràcter més teòric amb comentaris de textos especialment significatius. El professor posarà a disposició dels estudiants uns apunts dels principals temes del curs i uns textos dels autors més representatius (Campus Virtual). Cal que l'estudiant prepari el tema que toca. L'explicació que farà el professor del tema pressuposa aquesta preparació.
A més, l'estudiant haurà de fer una lectura (obligatòria) d'un dels textos següents i fer-ne un treball:
Parmènides, Poema i Heràclit, fragments
Epicur, Lletra a Meneceu i Màximes capitals
Pere Abelard-Heloïsa, Lletres.
Utilitzarem el Campus Virtual bàsicament per compartir els materials. En canvi, si l'estudiant es volgués posar en contacte amb el professor, cal que ho faci per mitjà del correu electrònic institucional.
Les tutories seran dedicades bàsicament a preparar les lectures obligatòries, i a desfer eventuals dubtes.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen 1 | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 5, 6, 8 |
Examen 2 | 30 | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 5, 8 |
Exposició oral en grup (i resum) | 20 | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 5, 7, 8 |
Treball sobre una lectura obligatòria | 20 | 13,5 | 0,54 | 1, 2, 3, 4 |
L'avaluació del curs és continuada i pressuposa el seguiment constant del curs. Per aprovar el curs cal: a) que la nota de cada un dels dos exàmens sigui, com a mínim, de 4; b) que la mitjana de les diverses activitats sumi com a mínim 5. Si un estudiant no compleix aquestes dues condicions, caldrà que es presenti a la recuperació de l'examen o dels exàmens que impedeixen l'assoliment de l'aprovat.
El treball de la lectura obligatòria i la presentació en grup no són objecte de recuperació, encara que estiguin suspesos.
Hom qualificarà amb no presentat l'estudiant que només hagi fet activitats d'avaluació per un valor inferior al 30%.
No hi ha segona convocatòria.
Les característiques de l'examen de recuperació seran semblants a les dels exàmens del curs (vegeu infra). L'examen de recuperació tindrà dues parts, una per a cada examen fet durant el curs. L'estudiant només haurà de fer la part de l'examen que li impedeix aprovar l'assignatura.
El professor assignarà un dia, hora i lloc de revisió d'examen un cop hagi avaluat les activitats del curs. Els estudiants que han de fer la recuperació tindran un dia específic de revisió un cop hagin fet l'esmentada activitat de recuperació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinarique s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diversesirregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Comentaris
1. El treball (d'una de les lectures obligatòries) tindrà 5.000 paraules i constarà de les parts següents:
Introducció
1. Context
2. Obra
3. Comentari crític
4. Bibliografia
2. Les exposicions (Cf. Continguts *) duraran 20'.
Avaluació única
L'avaluació única s'organitzarà a partir de tres proves que tindran lloc durant la mateixa setmana. L'evidència de cada prova és la següent:
Un treball equivalent al desenvolupat per l'avaluació continuada sobre una lectura obligatòria 40%
Un comentari d'un text presentat a classe 30%
Una presentació oral individual 30%
Recuperació
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (AVALUACIÓ CONTINUADA) o bé lliurar totes les proves previstes
(AVALUACIÓ ÚNICA).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
Bréhier, É. (1998), Història de la filosofia i de la ciència. Barcelona: UAB.
Copleston, F. (2001), Historia de la Filosofía, 9 Vol. Barcelona: Ariel.
Ferrater Mora, J. (1981), Diccionario de Filosofía, 4 Vol. Madrid: Alianza.
Garfield, J.L & Edelglass, W. (Eds.) (2014), The Oxford Handbook of World Philosophy. Oxford: OUP.
Geymonat, L. (1998), Història de la filosofia i de la ciència. Barcelona: Crítica.
Lagerlund, H. (ed.) (2011), Encyclopedia of Medieval Philosophy (ebook), Dordrecht, Springer;
Long, A. A. (ed.) (1999), The Cambridge companion to early Greek philosophy (ebook), Cambridge, University Press;
McGrade, A.S. (ed.) (2006), The Cambridge Companion to Medieval Philosophy (ebook), Cambridge, University Press;
Marenbon, John, Medieval Philosophy. A Very Short Introduction, Oxford, University Press, 2016, 141 p.
Mensa i Valls, J. (2012), Introducció a la filosofia medieval, Bellaterra, UAB. (Edició en paper i ebook).
Reale, G. et al. (1988), Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona: Herder.
Terricabras, J. M., (Ed.) (2001), El pensament filosòfic i científic. I i II. Barcelona: Pòrtic.
Tola, F. & Dragonetti, C. (2008), Filosofia de la India: Del Veda Al Vedanta. Barcelona: Kairós.
Xinzhong Yao (2000), An introduction to Confucianism. Cambridge (MA): CUP.
Durant el curs treballarem amb documents en format .doc, .docx, .pdf i .ppt.
Si calgués fer sessions online, utilitzarem els programes Teams i Meet.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |