Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no existeixen prerequisits específics per aquesta assignatura, és recomanable per l'alumnat repassar els coneixements sobre la matèria que ha assolit al llarg de la seva carrera acadèmica.
Qualsevol altra assignatura relacionada de manera directa o indirecta amb el temari a desenvolupar pot servir a l'alumnat per obtenir un grau excel·lent de comprensió i aprenentatge.
L'objectiu principal de l'assignatura és conèixer i comprendre les realitats històriques de la Prehistòria i l'Antiguitat, abordant l'anàlisi de les seves característiques bàsiques en matèria social, econòmica i cultural. Per aconseguir-ho, serà important que l'alumnat es familiaritzi amb les fonts directes disponibles (registre arqueològic i documental) i amb els mètodes de recerca que defineixen l'estudi prehistòric i del món antic. Alhora, aquests mètodes hauran de posar-se en relació directa amb les interpretacions històriques que al llarg del temps s'han produït a dins la historiografia, i les relacions d'aquestes explicacions amb el context cultural de cada època.
S'ha de tenir en compte, però, que els continguts docents agrupats sota l'epígraf genèric de Prehistòria i Història Antiga no es poden considerar com un temari de caràcter hermètic. Els avanços constants en totes dues disciplines posen de manifest una transformació constant, que canvia, com també ho fan les teories interpretatives d'alguns fenòmens històrics o l'aplicació de certes tècniques arqueològiques. Així, doncs, cal partir del fet que el coneixement sobre la Prehistòria o sobre l'Antiguitat està en construcció constant, i l'alumnat ha de percebre, doncs, la seva formació com un compendi de coneixements pràctics, no tancats, que li puguin permetre entendre els avanços i el context de les noves interpretacions dels processos socio-històrics.
Malgrat aquesta naturalesa, però, tant la Prehistòria com la Història Antiga tenen un destacat corpus d'interpretacions que configuren l'explicació del món del qual venim tal i com el coneixem. Cal, doncs, partir d'aquestes interpretacions per tal que l'alumnat pugui conèixer quines han estat les fites principals d'aquestes disciplines a l'hora d'explicar el seu àmbit d'estudi, i si s'escau, ajudar l'alumnat a posar totes aquestes interpretacions en qüestió.
D'aquesta forma, l'objectiu prioritari és el de formar persones amb esperit crític, que tinguin el coneixement bàsic, però sobretot, que coneguin tant la metodologia com les principals obres i teories de referència per tal que puguin ser objecte d'anàlisi i reflexió.
BLOC 1.– Mètodes i fonts per a la recerca prehistòrica i del món antic
BLOC 2.– Les mirades sobre la prehistòria i el món antic (historiografia i corrents de pensament). Com els processos històrics han influït en els estudis sobre el passat prehistòric i antic
BLOC 3.- Arqueologia dels orígens: què ens fa humans? Tecnologia i humanització
BLOC 4.- La humanitat moderna. Simbolisme i colonització
BLOC 5.- La complexitat social: la fi del món caçador-recol·lector i l'origen de la domesticació de plantes i animals.
BLOC 6.- L'eclosió de les societats urbanes. Mesopotàmia i Egipte.
BLOC 7.- Egeu i Grècia Antiga: periodització / urbanisme i arquitectura / apunts legals / treball / vida intel·lectual i cultural
BLOC 8.- Roma: dels origens a l'Imperi mediterrani: periodització / urbanisme i arquitectura / apunts legals / treball / vida intel·lectual i cultural
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Magistrals | 40 | 1,6 | 1 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 1, 8, 3 |
Sessions Pràctiques | 5 | 0,2 | 5, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Comentaris, Treballs i Lectures avaluables | 80 | 3,2 | 2, 3, 4, 5, 9, 7, 10 |
Es tracta d'una assignatura principalment teòrica, les sessions consistiran en la presentació del temari combinada amb la lectura i comentari a classe d'articles, capítols de monografies, visites virtuals a museus i jaciments i d’altres activitats pràctiques a l'aula.
Les explicacions de les diferents sessions aniran acompanyades de material docent que l'estudiant podrà trobar en el Campus Virtual de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita Història Antiga (parcial 2) | 35% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 9 |
Prova escrita Prehistòria (parcial 1) | 35% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 9 |
Resultats de treballs pràctics i seminaris | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 8, 6, 3, 4, 5, 9, 7, 10, 11 |
L'avaluació continuada (AC) consta dels següents ítems:
- Un treball pràctic de Prehistòria i un treball pràctic d'Història Antiga (30% de la nota final, 15% per cadascun).
- Un examen parcial de Prehistòria (35% de la nota final).
- Un examen parcial d'Història Antiga (35% de la nota final).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Les úniques activitats recuperables seran els exàmens parcials. L'assignatura no es podrà superar si en un o els dos exàmens parcials la nota és igual o inferior a 3,5. Quan es doni el cas, al final de l'avaluació ordinària, l'alumnat que no hagi superat l'assignatura tindrà l'opció de recuperar-la mitjançant un examen que contempli la totalitat del temari de l'assignatura o la part que no s'hagi superat. Els tractament d'eventuals casos particulars haurà de ser discutit directament amb els docents.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
L'Avaluació única (AU), consta dels següents ítems:
- Un treball pràctic de prehistòria i un treball pràctic d'història antiga (30% de la nota final, 15% per cadascun), que s'haurà d'entregar el dia d'avaluació única, a final de semestre.
- Un examen parcial de prehistòria (35% de la nota final) i un d'història antiga (35% de la nota final) que es realitzaran conjuntament el dia d'avaluació única.
Les úniques activitats recuperables seran els exàmens parcials. L'assignatura no es podrà superar sien un o els dos exàmens parcials la nota és igual o inferior a 3,5. Quan es doni el cas, al final de l'avaluació ordinària, l'alumnat que no hagi superat l'assignatura tindrà l'opció de recuperar-la mitjançant un examen que contempli la totalitat del temari de l'assignatura o la part que no s'hagi superat. Els tractament d'eventuals casos particulars haurà de ser discutit directament amb els docents.
Agustí, Jordi; Anton, Mauricio, 2011: La gran migración. La evolución humana más allá de África: Crítica.
Arsuaga, José Luis; Martínez, Ignacio, 2001: La especie elegida: La larga marcha de la evolución humana: Destino.
Aurenche, Olivier; Kozlowski, Stefan, Karol, 2003: El Origen del neolítico en el Próximo Oriente: el paraíso perdido: Ariel.
Beard, Mary, 2016: SPQR: una historia de la antigua Roma: Crítica.
Binford, Lewis R., 1983: En busca del pasado. Descifrando el registro arqueológico: Crítica.
Bravo, Gonzalo, 1998: Historia del mundo antiguo. Una introducción crítica: Alianza.
Budin, Stephanie L. / Turfa, Jean MacIntosh, 2016: Women in antiquity: real women across the ancient world: Routledge.
Ehrenberg, Margaret, 1989: Women in Prehistory: University of Oklahoma Press.
Gómez Espelosín, Francisco Javier, 2001: Historia de Grecia antigua: Akal.
Kemp, Barry J., 1992: El Antiguo Egipto: Crítica.
Kuhrt, Amélie, 2017: El Oriente Próximo en la Antigüedad (2 vols.): Crítica.
Liverani, Mario, 2006: Uruk: la primera Ciudad: Bellaterra.
López Barja, Pedro, 2004: Historia de Roma: Akal.
Picazo, Marina, 2008: Alguien se acordará de nosotras: mujeres en la ciudad griega antigua: Bellaterra.
Reinchholf, Joseph, 2009: La invención de la agricultura: Crítica.
Rosas, Antonio, 2019: Los fósiles de nuestra evolución. Un viaje por los yacimientos paleontológicos que explican nuestro pasado como especie: Ariel.
Shaw, Ian, 2007: Historia del antiguo Egipto: La Esfera de los Libros.
Tattersall, Ian, 2015: El mundo desde sus inicios hasta 4000 a.C.: Fondo de Cultura Económica.
--
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |