Logo UAB

Història de l'Art Modern i Contemporani

Codi: 100011 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502758 Humanitats OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Victor Ramirez Tur
Correu electrònic:
victor.ramirez@uab.cat

Equip docent

Maria Rosa Gutierrez Herranz
Nuria Fernandez Rius

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es necessiten requisits previs


Objectius

- Aprendre el vocabulari bàsic per a l'anàlisi de la imatge artística

- Aplicar la metodologia d'anàlisi iconològico a l'estudi de les obres d'art

- Conèixer els/les principals artistes i movimients de la història de l'art modern i contemporani

- Comprendre el context històric en el qual es van realitzar aquestes obres d'art


Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l'actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Analitzar les normatives legals sobre patrimoni cultural i natural.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia.
  2. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica.
  3. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic.
  4. Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic.
  5. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques.
  6. Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural.
  7. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat.
  8. Reconstruir el panorama artístic del món contemporani.
  9. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.

Continguts

1. Introducció a l'art del Renaixement i el Manierisme

2. Pintura italiana del Renaixement i el Manierisme. Escoles florentina i veneciana

3. Pintura del Renaixement i el Manierisme a Europa: Països Baixos, Alemanya i Espanya

4. Escultura renacentista i manierista a Itàlia

5. Introducció a l'art del Barroc

6. Escultura del Barroc a Itàlia

7. Pintura del Barroc a França i Itàlia: classicisme versus realisme

8. Pintura barroca a Flandes i Holanda

9. Pintura del Barroc a Espanya

10. El Rococó a França i Itàlia

11. Neoclassicisme, Il·lustració i Revolució Francesa

12. La reacció romàntica: Anglaterra i Alemanya

13. El realisme a França

14. L'impressionisme i els inicis de l'art modern

15. Simbolisme: centres artístics i principals figures

16. Postimpressionisme: neoimpressionisme, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec

17. Arquitectura del XIX al XX: del modernisme als pioners del racionalisme (Wright, Le Corbusier, Mies van der Rohe)

18. Principis i significat de les avantguardes

19. Expressionismes: fauvisme, Die Brücke i Der Blaue Reiter

20. Cubisme: pioners i seguidors

21. Futurisme(s) italià

22. Itineraris de l'abstracció: neoplasticisme, constructivisme i suprematisme

23. Dadaisme: Zurich, Berlín, Paris, Nova York

24. Surrealisme

25. Retorn a l'Ordre


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 46 1,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Seminari Pensar la Imatge. Humanitats i Cultura Visual 19 0,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Lectures de bibliografia 29 1,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

- Classes teóriques dirigides pel professor

- Seminari Pensar la Imatge. Humanitats i Cultura Visual

- Lectura de bibliografía

- Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 30% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen 2 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Participació i comentaris 30% 7,5 0,3 2, 3, 5, 6, 8, 9
Prova 3 20% 1,5 0,06 2, 3, 5, 6, 8, 9

- Examen dels temes 1-10 (30%)

- Prova dels temes 11-17 (20%)

- Examen dels temes 18-25 (20%)

- Assistència i comentaris del seminari Pensar la Imatge. Humanitats i Cultura Visual (30%)

Observacions:

- Revisió: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- Recuperació: Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. L'activitat d'assistència i comentaris del seminari no serà recuperable.

- No evaluable: L'estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Avaluació única

L'estudiantat que vulgui acollir-se a la possibilitat d'avaluació única, ha d'informar-ho a principis de curs. Aquesta consistirà en un examen de tot el temari (60%) i la presentació d'un treball el mateix dia (40%).


Bibliografia

Manuals d'Art Cátedra:

White, John, Arte y arquitectura en Italia 1250-1400

Heydenreich, Ludwig Heydenreich; Lotz, Wolfgang, Arquitectura en Italia 1400-1600

Freedberg, Sidney J., Pintura en Italia 1500-1600

Wittkower, Rudolf, Arte y arquitectura en Italia 1600-1750

Blunt, Anthony, Arte y arquitectura en Francia 1500-1700

Levey, Michael, Pintura y escultura en Francia 1700-1789

Waterhouse, Ellis, Pintura en Gran Bretaña 1530-1790

Vlieghe, Hans, Arte arquitectura flamenca 1585-1700

Rosenberg, Jakob (et al.), Arte arquitectura en Holanda 1600-1800

Morales, Alfredo (et al.), Arquitectura del Renacimiento en España 1488-1599

Checa, Fernando, Pintura y escultura del Renacimiento en España 1450-1600

Pérez Sánchez, Alfonso, Pintura barroca en España 1600-1750

Martín González, Juan José, Escultura barroca en España 1600-1770

Novotny, Fritz, Pintura escultura en Europa 1780-1880

Hamilton, George Heard, Pintura escultura en Europa 1880-1940

Hitchcock, Henry-Russell, Arquitectura de los siglos XIX y XX

Argan, Giulio Carlo, El arte moderno, Akal Arte y Estética, Madrid, 1991

Benevolo, Leonardo, Historia de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1990

Crow, Thomas E., Pintura y sociedad en el París del siglo XVIII, Madrid, Nerea, 1989

De Micheli, Mario, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Alianza Forma, Madrid, 1979

Frampton, Kenneth, Historia críticade laarquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1998

Guasch, Anna Maria, El arte último delsiglo XX,Alianza Forma, Madrid, 2000

Honour, Hugh, Neoclasicismo, Xaray,Madrid,1991

Honour, Hugh, El romanticismo, Alianza Forma, Madrid, 1992

Krauss, Rossalind, Pasajes de la escultura moderna, Akal Arte Contemporáneo, Madrid, 2002

Marchán-Fiz, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Akal Arte y Estética, Madrid, 1994

Marchán-Fiz, Simón, Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996

Marchán-Fiz, Somón, Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995

Mayayo, Patricia, Historias de mujeres, historias del arte, Cátedra, Madrid, 2003

Nochlin, Linda, El realismo, Alianza Forma, Madrid, 1991

Read, Herbert, La escultura moderna, Destino, Barcelona, 1994

Rewald, John, Historia del Impresionismo, Barcelona, Seix Barral, 1972

Rosen, Charles y Zerner, Henry, Romanticismo realismo, Hermann Blume, Barcelona, 1988

Stangos, Nikos, Conceptos de arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1991

Wittkower, Rudolf, La escultura: procesos y principios, Alianza Forma, Madrid, 1987


Programari

Moodle

Teams


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt