Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 |
2500240 Musicologia | OT | 4 |
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es consideren necessaris prerequisits, però resulta aconsellable que els i les estudiants tinguin un cert coneixement de llengües estrangeres (en especial, d'anglès) i que hagin fet algunes lectures sobre història contemporània.
Aquesta assignatura pretén dotar l'alumnat d'un coneixement bàsic sobre els principals esdeveniments i processos històrics de l'època contemporània, des de la crisi de l'Antic Règim fins a l'actualitat. El temari integra els diversos espais geogràfics des d'una perspectiva no eurocèntrica i una mirada de gènere. Alhora, combina la història social, política, econòmica i cultural. Al llarg de l'assignatura es proporcionaran també algunes primeres nocions sobre teoria i metodologia de la història.
Programa
1. Capitalisme i industrialització
2. Il·lustració i revolucions liberals
3. Resistències al capitalisme i projectes emancipatoris
4. L’era de l’imperialisme
5. El món en conflicte: del feixisme a la Guerra Freda
6. L’era neoliberal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Explicació del temari pel professor/a, motivació per a la participació en el debat a classe | 60 | 2,4 | 1, 4, 6, 5, 8, 7, 9, 3, 10, 11, 13, 2, 14, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories, orientació i correccció dels exercicis elaborats pels i les estudiants | 15 | 0,6 | 1, 4, 6, 5, 8, 7, 9, 3, 10, 11, 13, 2, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del material de classe i les lectures proposades, elaboració d'exercicis escrits | 75 | 3 | 1, 4, 6, 5, 8, 7, 9, 3, 10, 11, 13, 2, 14, 12 |
-Sessions teòriques amb el suport de materials diversos i debat amb l'alumnat.
-Lectura i debat de textos.
-Estudi personal: integració dels coneixements adquirits.
-Redacció de treballs i/o exercicis pautats d'aprenentatge.
-Tutories: sessions concertades per a la resolució de dubtes i el comentari sobre continguts del temari o les lectures.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 70% (35% + 35%) | 0 | 0 | 1, 4, 6, 5, 8, 7, 9, 3, 10, 11, 13, 2, 14, 12 |
Treball/s | 30% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 10, 14 |
L’avaluació contínua constarà de tres proves:
-Una primera prova escrita parcial sobre la primera meitat del temari: 35% de la nota final.
-Una segona prova escrita parcial sobre la segona part del temari: 35% de la nota final.
-Un o diversos treballs o exercicis pràctics: 30% de la nota final.
L’avaluació única constarà de dues proves:
-Una prova escrita sobre tot el temari: 70% de la nota final.
-Un treball o exercici pràctic: 30% de la nota final.
Els i les alumnes (tant d'avaluació contínua com d'avaluació única) que no arribin al 5 en la nota mitjana final, tindran dret a fer un examen de recuperació (que avaluarà tot el temari de l'assignatura).
En el moment de realització o lliurament de cada activitat avaluadora, el professor o professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" en cas que no hagi fet almenys el 30% de les activitats d'avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació.
ARTOLA, Miguel; PÉREZ LEDESMA, Manuel: Contemporánea. La historia desde 1776. Madrid: Alianza, 2005.
ARRUZZA, Cinzia; CIRILLO, Lidia: Dos siglos de feminismos. Los ejemplos más significativos, los problemas más actuales. Barcelona: Sylone, 2018.
BAYLY, Christopher A.: El nacimiento del mundo moderno. 1780-1914. Conexiones y comparaciones globales. Madrid: Siglo XXI, 2004.
BOSCH, Aurora: Historia de Estados Unidos. 1776-1945. Barcelona: Crítica, 2010.
BRIGGS, Asa; CLAVIN, Patricia: Historia contemporánea de Europa. 1789-1989. Barcelona: Crítica, 1997.
CANFORA, Luciano: La democracia. Historia de una ideología. Barcelona: Crítica, 2004.
CHOMSKY, Noam: El nuevo orden mundial (y el viejo). Barcelona: Crítica, 2003.
EICHENGREEN, Barry: La globalización del capital. Historia del Sistema Monetario Internacional. Barcelona: Antoni Bosch, 2000.
FONTANA, Josep: Europa ante el espejo. Barcelona: Crítica, 1994.
—: Por el bien del imperio. Una historia del mundo desde 1945. Barcelona: Pasado & Presente, 2011.
—: El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
—: Capitalisme i democràcia. 1756-1848. Com va començar aquest engany. Barcelona: Edicions 62, 2018.
FREEDMAN, Estelle B.: No Turning Back. The History of Feminism and the Future of Women. Nova York: Ballantine, 2003.
GERGES, Fawaz A.: The Far Enemy. Why Jihad Went Global. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
GRAEBER, David: En deuda. Una historia alternativa de la economía. Barcelona: Ariel, 2012.
HOBSBAWM, Eric J.: La era de la revolución. 1789-1848. Barcelona: Crítica, 1997 [1962].
—: Laera del capital. 1848-1875. Barcelona: Crítica, 1998 [1975]
—: La era del imperio. 1875-1914. Barcelona: Crítica, 1998 [1987].
—: Historia del siglo XX. 1914-1991. Barcelona: Crítica, 1995 [1994].
HUSTVEDT, Siri: Els miratges de la certesa. Reflexions sobre la relació entre el cos i la ment. Barcelona: Edicions 62, 2021.
KERSHAW, Ian: Descenso a los infiernos. Europa 1914-1949. Barcelona: Crítica, 2016.
—: Ascenso y crisis. Europa 1950-2017. Un camino incierto. Barcelona: Crítica, 2019.
LEWONTIN, R.C.; ROSE, Steven; KAMIN, Leon J.: No está en los genes. Crítica del racismo biológico. Barcelona: Grijalbo, 1996.
NASH, Mary: Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos. Madrid: Alianza, 2012.
PRASHAD, Vijay. Las naciones oscuras. Una historia del Tercer Mundo. Barcelona: Península, 2012.
TRAVERSO, Enzo: Els usos del passat. Història, memòria, política. València: PUV, 2006.
—: A sangre y fuego. De la guerra civil europea (1914-1945). València: PUV, 2009.
ZINN, Howard: La otra historia de los Estados Unidos (Desde 1492 hasta hoy). Hondarribia: Hiru, 2005.
Cap.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 4 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |