Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313815 Recerca en Educació | OT | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No existeixen
La investigació i la innovació en educació per a la sostenibilitat i educació del consum son una oportunitat per a reflexionar i avançar en el disseny de currículums, models formatius i propostes competencials.
El mòdul pren com a punt de partida la investigació i la innovació en educació ambiental, educació del consum i educació econòmica, com diverses maneres d'abordar, des de l'educació, les relacions entre les persones i el medi i entre les pròpies persones.
Cal afavorir la formació d'una ciutadania capaç d'afrontar els reptes que ens demana un món globalitzat i complex, que manifesta desajustaments i desigualtats a diverses escales. Visibilitzar el sexisme i i les desigualtats, crear conciència i opinió fonamentada.
Cal plantejar una educació per a la justícia social global, tenint en compte els objectius de desenvolupament sostenible. I cal fer propostes d'Educació per al futur.
Àmbit 1: Educació Ambiental/Educació per a la Sostenibilitat
- Corrents en l'educació per a la sostenibilitat, tendències en la innovació y la investigació.
- Complexitat i ambientalització. Formar a professionals amb competències en educació ambiental i ambientalització curricular.
Àmbit 2: Educació del consum:
- Enfocaments curriculars de l'educació del consum. Models de formació de professorat en educació del consum.
- Les relacions entre educació econòmica i educació del consum: la ciutadania econòmica.
Àmbit 3: Educació per a la Justícia Social / Educació per al Futur
- Formació del pensament crític, conflicte, desigualtat i gènere. La perspectiva de la ciutadania global.
- Futurs possibles, probables i desitjables.
L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Classes magistrals/expositives per part del professor;
- lectura d'articles i fons documentals,
- anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals;
- pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis / tutories.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la implementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 70 | 2,8 | KA66, KA67, KA68, SA53 |
Lectura d'articles i fonts documentals | 40 | 1,6 | CA34, CA66, CA67, KA68, SA53, SA54 |
Resolució de problemes, pràctiques d'aula i estudi de casos | 40 | 1,6 | CA34, CA66, CA67, KA67, KA68, SA54 |
Per poder superar el mòdul s'han d'aprovar les activitats d'avaluació dels tres blocs. L'avaluació dels tres blocs comporta un seguiment dels treballs a realitzar, i una presentació continuada del que es demani en cada moment del curs.
Les dates concretes es donaran amb el programa a l’inici de les classes.
La correcció per part del professorat serà després d’entre 15 i 20 dies hàbils, aproximadament.
L'assistència a classe és obligatòria: l'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% de classes.
Per aprovar aquest mòdul, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
D’acord a la normativa UAB, el plagi o còpia d’algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d’aquest treball perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup.
El mòdul preveu l’avaluació única.
L'assistència a classe és obligatòria: 80% de classes.
Per a la recuperació cal haver presentat un 66% de les activitats d’avaluació.
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i normes de la Facultat.
Dates d'avaluació:
-Última setmana de maig: avaluació final (igual per a l'avaluació ordinària que per a l'avaluació única)
-Segona setmana de juny: recuperació (de l'avaluació ordinària i de l'avaluació única)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a les classes | 10% | 0 | 0 | CA34, CA66, CA67, KA67, KA68, SA53 |
Avaluació de les tasques realitzades en el decurs de les sessions de recerca en educació ambiental i educació del consum | 45% | 0 | 0 | CA34, CA66, CA67, KA66, KA67, KA68, SA53, SA54 |
Avaluació d'una proposta formativa emmarcada en l'educació per al futur i la justícia social | 45% | 0 | 0 | CA34, CA66, CA67, KA67, KA68, SA53, SA54 |
Ciutadania Econòmica / Educació per a la Justícia Social / Educació per al Futur
ANGUERA, C. y SANTISTEBAN, A. (2012). El concepto de futuro en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su influencia en la participación democrática. En De Alba, N.; García, F.; Santisteban, A. (eds.). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Sevilla: Díada / AUPDCS, vol. 1, 391-400. (http://didactica-ciencias-sociales.org/publicaciones/libros/).
ANGUERA, C.; SANTISTEBAN, A. (2016). Images of The Future: Perspectives of Students from Barcelona. Journal of Futures Studies, September, 21(1): 1–18.
HICKS, D. & HOLDEN, C. (2007). Remembering the future: what do children think? Environmental Education Research, 13, pp. 501-512.
DUQUE, N., GONZÁLEZ-VALENCIA, G. & SANTISTEBAN, A. (2023). What Do You Think About the Future? Students’ Imaginaries in Colombian Post-Conflict. The Journal of Futures Studies, Vol. 27(4), 13-27. https://jfsdigital.org/wp-content/uploads/2023/06/2.pdf
HICKS, D. (2004). Teaching for tomorrow: How can futures studies contribute to peace education? Journal of Peace Education, 1(2), 165-178. https://doi.org/10.10-80/1740020042000253721
HICKS, D. (2007). Lessons for the Future: a geographical contribution. Geography, 92 (3), 179-188.
LEGARDEZ A. (2001). La didactique des sciences économiques et sociales ; bilan et perspectives, Publications de l’Université de Provence.
MASSIP, M. et al. (2020). Criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials. Bellaterra: GREDICS-Escola de Cultura de Pau. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2020/220972/deccrijus_a2020.pdf
MILLER, S.L.; VANFOSSEN, P.J. (2008). Recent research on the teaching and learning of pre-collegiate economics. Levstik, L.S.; Tyson, C.A. (eds.), Handbook of Research in Social Studies Education. New York/London: Routledge, 284-304.
NAVAL, C. & REPARAZ, Ch. (2008). Spanish children’s concerns for the future. Citizenship Teaching and Learning, 4 (2), 31-42.
PAGÈS, J. (2005). La educación económica de la ciudadanía, Cooperación Educativa, 77, 45-48.
PAGÈS, J.; GONZÁLEZ, N. (2010). ¿Por qué enseñar y qué enseñar de la crisis económica actual en primaria y secundaria?, Cuadernos de Pedagogía, 405, 52-56.
PAGÈS, J.; SANTISTEBAN, A. (coords.) (2011): Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències socials. Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB. https://ddd.uab.cat/record/197111
REPARAZ, Ch. & NAVAL, C. (2007). Ilusiones y miedos de los niños ante el futuro. Navarra : Institución Futuro.
SANT, E., LEWIS, S., DELGADO, S., ROSS, W. (2018). Justice and global citizenship education. In Davies, I., Ho, L.-.C., Kiwan, D., Peck, C.L., Peterson, A., Sant, E., Waghid, Y. (ed.). The Palgrave handbook of global citizenship and education. Palgrave Macmillan, pp. 227-244.
SANT, E., DAVIES, I., PASHBY, K., SHULTZ, L. (2018) Global Citizenship Education: A Critical Introduction to Key Concepts and Debates. Bloomsbury.
SANTISTEBAN, A., GONZALEZ-VALENCIA,G. & SANT, E. (2022). Educación para el Futuro: Prospectiva para la sostenibilidad y la justicia social. Comunicar, Vol. XXX, n.73-4. https://www.revistacomunicar.com/pdf/73/presentacion-es.pdf
SANTISTEBAN, A. (2013). La alfabetización económica. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 62, 21-30.
SANTISTEBAN, A.; ANGUERA, A. (2013). Las imágenes del futuro en los medios de comunicación y su influencia en la enseñanza de las ciencias sociales. Díaz Matarranz, J.J.; Santisteban, A.; Cascajero, A. (eds.). Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social. Alcalá: Universidad de Alcalá/AUPDCS, 253-267.
TOSAR, B.; SANTISTEBAN, A.; PAGÈS, J. (eds.) (2018). Què està passant al món? Què estem ensenyant? Per un ensenyament de les ciències socials centrat en els problemes, la justícia social i la ciutadania global. Barcelona: GREDICS/Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/llibres/2018/195423/Que_esta_passant_al_mon._que_estem_ensenyant-2018.pdf
Educació Ambiental / Educació per a la Sostenibilitat /Educació del Consum
BIANCHI, G., PISIOTIS, U., CABRERA GIRALDEZ, M. (2022) Greencomp – The European sustainability competence framework. M. Bacigalupo & Y. Punie (editors). EUR 30955 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. Doi:102760/13286
BONIL, J: CALAFELL, G; GRANADOS, J.;JUNYENT, M.; TARÍN, R.M. (2012) Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular. PROFESORADO. Revistade Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 145-163.
BONIL, J.; JUNYENT, M.; PUJOL, R.M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista EUREKA, Enseñanza y Divulgación de Ciencias, 7, 198-215.
CALAFELL, G., BANQUÉ, N., & VICIANA, S. (2021).¿Cuál es el valor de la energia que consumimos? Una propuesta educativa para trabajar el consumo de energia en niños y niñas de 10 a 12 años. Dins d’Estrada, J. & Peire, T (coords.) Educación ambiental para un planeta sostenible. Propuestas didácticas. Octaedro.
CALAFELL, G., BANQUÉ, N., & VICIANA, S. (2019). Purchase and Use of New Technologies among Young People: Guidelines for Sustainable Consumption Education. Sustainability, 11(6), 1541. MDPI AG.
CALAFELL, GENINA; BANQUÉ, NEUS. (2017). Caracterización de las concepciones de complejidad de un grupo de investigadores de la educación ambiental. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Vol. 35, n.º 1, pp. 53-69.
CEBRIAN, G.; JUNYENT, M. (2014) Competencias profesionales en Educación para la Sostenibilidad: un estudio exporatorio de la visión de futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, 32 (1), 29.49
GARCIA, R.M., JUNYENT, M., FONOLLEDA, M. (2017) How to assess professional competencies in Education for Sustainability ?: An approach from a perspective of complexity", International Journal of Sustainability in Higher Education, 18(5), 772-797. https:// doi.org/10.1108/IJSHE-03-2016-0055
HICKS, D. (2002) Lessons for the future. The missing dimension in education. London and New York: Routledge.
INNERARITY, D. (2010) Incertesa i creativitat. Educar per a la societat del coneixement. Debats d’Educació, 18. Barcelona: Fundació Jaume Bofill
INNERARITY, D. (2011). La democracia del conocimiento. Por una sociedad inteligente. Barcelona. Paidós.
JUNYENT, M. (2007) “The ACES Network: Greening the Curriculum of Higher Education” Good Practices in Education for Sustainable Development: Teacher Education Institutions, Paris: UNESCO
JUNYENT, M.; GELI, A.M. (2008) Education for sustainability in university studies: a model for reorienting curriculum. British Educational Research Journal, 34(6),763-783
MULÀ, I., CEBRIÁN, G., JUNYENT, M. (2022). Lessons Learned and Future Research Directions in Educating for Sustainability Competencies. In: P.Vare, N. Lausselet, M. Rieckmann (eds) Competences in Education for Sustainable Development, pp. 185-194 Sustainable Development Goals Series. Springer,
https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_22
SAUVE, L.(1999).Environmental education, between Modernity and Postmodernity. Canadian Journal of Environmental Education, 4, 9-35.
SAUVÉ, L. (2004) Una cartografia de corrientes de educación ambiental. En Sato, Michèle, Carvalho, Isabel (Orgs).A pesquisa em educação ambiental: cartografias de uma identidade narrativa em formação. Porto Alegre: Artmed.
SLEURS, W. (coord) (2008) Competencies for ESD (Education for Sustainable Development)- Teachers. Leuven, Bèlgica
TILBURY, D.; WORTMAN, D. (2004) Engaging people in sustainability. Commission on Education and Communication, IUCN, Gland,Switzerland and Cambridge, UK.
UNECE (2012) Learning for the future. Competences in Education for Sustainable Development. Génève, Switzerland: United Nations Economic Commission for Europe
WALS, A.E.J.; van der HOEVEN, N; BLANKEN, H. (2007) The acoustics of social learning: designing learning processes that contribute to a more sustainable world. Utrecht: SenterNovem
No hi ha un programari específic