Logo UAB
2023/2024

Metodologies de Recerca de la Dansa

Codi: 44825 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4318300 Estudis Teatrals OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Jane Llige
Correu electrònic:
jordi.jane@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Roberto Fratini Serafide
Ester Vendrell Sales

Prerequisits

ET


Objectius

L'objectiu d’aquest mòdul és oferir als estudiants eines d'investigació i anàlisi, atenent a les singularitats de la dansa. Brindarà, en primer lloc, una panoràmica general de les possibilitats i les línies d'investigació pròpies de la dansa relatives a la creació i experimentació artística, d'un costat, i a les aplicacions socials i pedagògiques dels llenguatges dansístics, de l'altre. A part d'aquesta base introductòria, el mòdul es desplegarà abordant diferents paradigmes d'anàlisi propis de la investigació actual en el camp de la dansa: història de la dansa, anàlisis coreogràfica i formal, anàlisi teoricoconceptual de la dansa, teories culturals i reflexió transdisciplinar sobre la dansa. Es plantejaran estudis de cas per tal de mostrar, a través del coneixement aplicat, diferents metodologies, problemes i reptes.


Resultats d'aprenentatge

  • CA17 (Competència) Comunicar adequadament els coneixements, les idees, les habilitats i les activitats en contextos professionals.
  • KA30 (Coneixement) Reconèixer els elements diferencials i les cosmovisions inherents en els diferents estils de la dansa teatral i social.
  • KA31 (Coneixement) Identificar les principals metodologies crítiques i analítiques desplegades en el medi de la coreologia acadèmica.
  • KA32 (Coneixement) Reconèixer, enumerar i descriure la fraseologia i la configuració estilística de l'espectacle dansat.
  • SA25 (Habilitat) Identificar les característiques tècniques i temàtiques d'un espectacle de dansa moderna o contemporània i relacionar-lo amb un paradigma estilístic més general.
  • SA26 (Habilitat) Aplicar la metodologia més adequada a l'anàlisi d'una peça de dansa o de performance tant en concepte de forma coreogràfica com en concepte de dramatúrgia.

Continguts

El mòdul ofereix a l’alumnat unes eines per la recerca teòrica i històrica en l'àmbit de la dansa. Consta d'una panoràmica general de les possibilitats i línies de recerca actuals en dansa, i d’un ventall més puntual de diferents paradigmes analítics en referència a l'espectacle de la dansa i a les seves implicacions teòriques i poètiques.

Blocs de contingut:

1. Panoràmica general dels mètodes, àmbits i línies d'interpretació que atenen tant a la investigació històrica en dansa com a l’elaboració de paradigmes teòrics i crítics pel que fa a la praxi de la dansa recent o als seus processos de creació. S'oferirà un mapa metodològic de les diferents possibilitats o objectes d'estudi, així com les principal referències bibliogràfiques i metodològiques de cada àmbit (docent del bloc: Ester Vendrell)

2. Anàlisi coreogràfica i estilística de l'espectacle dansat. Estudi de casos dirigit a mostrar aplicativament les metodologies i fonts que permeten desenvolupar una lectura exhaustiva, tant en l’aspecte formal com en l’aspecte dramatúrgic i estètic, de l'espectacle dansat, amb una atenció especial cap a les relacions entre els diferents llenguatges coreogràfics i les poètiques i teories subjacents. (docents del bloc: Ester Vendrell; Roberto Fratini)

3. Anàlisi teòricoconceptual i estudi transdisciplinar de la dansa i de la genealogia cultural dels seus components. Elements de reflexió metodològica que permetin desenvolupar una lectura fenomenològica de la dansa com a "turbulència cultural", mitjançant un treball de conceptualització interdisciplinar dirigit a establir diferents paradigmes d’interacció entre la dansa i la reflexió humanística, científica o religiosa, amb un èmfasi especial sobre el paper d'aquestes interaccions als plantejaments teòrics i dramatúrgics de les corrents més recents. (docent del bloc: Roberto Fratini)

Cronograma:

Sessió 1: Introducció metodològica general. Exposició del mapa de corrents i tipologies d’investigatives en l'àmbit de la dansa. (I Part) (Vendrell)

Sessió 2: Introducció metodològica general. Exposició del mapa de corrents i tipologies investigatives en l'àmbit de la dansa. (II Part) (Vendrell)

Sessió 3: Introducció a l’anàlisi coreogràfica, estilística i poètica de l'espectacle dansat. Exercici grupal de lectura i anàlisi de material audiovisual. Assignació de lectures i videografia per al treball autònom. (Vendrell)

Sesión 4: Exercici grupal de lectura i anàlisi coreogràfica de material audiovisual. Comentari de vídeo. Assignació  de lectures i videografia per al treball autònom. (Vendrell)

Sessió 5: Exercici grupal de lectura i anàlisi coreogràfica de material audiovisual. Comentari de vídeo. Assignació de lectures i videografia per al treball autònom. (Vendrell)

Sessió 6: Exercici grupal de lectura i anàlisi coreogràfica de material audiovisual. Comentari de vídeo. Assignació  de lectures i videografia per al treball autònom.(Fratini)

Sessió 7: Exercici grupal de lectura i anàlisi coreogràfica de material audiovisual. Comentari de vídeo. Assignació  de lectures i videografia per al treball autònom.(Fratini)

Sessió 8: Exercici grupal de lectura i anàlisi coreogràfica de material audiovisual. Comentari de vídeo.Assignació  de lectures i videografia per al treball autònom.(Fratini)

Sessió 9: Introducció metodològica a l’estudi interdisciplinar des de la interacció entre la història de la dansa i el desenvolupament del pensament occidental (I part) (Fratini)

Sessió 10: Introducció metodològica a l’estudi interdisciplinar des de la interacció entre la història de la dansa i el desenvolupament del pensament occidental (II part) (Fratini)


Metodologia

Classes magistrals

Estudi de casos (amb documentació textual i audiovisual)

Treball grupal: Exercicis orals d'anàlisi i debat.

Treball dirigit: Comentari escrit i oral de textos.

Treball autònom: exercici escrit d'anàlisi.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, resolució de casos, exercicis 30 1,2 KA30, KA31, KA32, SA25
Tipus: Supervisades      
Debats, titories, elaboració de treballs 60 2,4 CA17, KA30, KA31, KA32, SA25, SA26
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectura d'articles, redacció de treballs 60 2,4 CA17, KA30, KA31, KA32, SA25, SA26

Avaluació

Avaluació continuada

L'alumna/e, a més del treball dirigit puntualment assignat a la part lectiva del mòdul (amb l'estudi autònom de documents audiovisuals, la lectura i la redacció de comentaris), haurà de plantejar, dur a terme y redactar al final del mòdul un treball de síntesi de recerca (l'objecte d'aquest treball es concertarà amb el docent), que compleixi amb els requisits formals i acadèmics (en protocol APA), que consti de 7 folis (a més de la bibliografia i dels annexos). Per això, l'alumna/e haurà d'escollir i comunicar a quina àrea de contingut i amb qui dels dos docents del mòdul desitja dur a terme el treball.

Revisió de les qualificacions: 15 de juny

Procés de recuperació: el procès implicarà una nova redacció del treball autònom de síntesi que permeti corregir els defectes formals o de contingut de la primera versió entregada. Entrega del treball de recuperació: 27 de juny.

L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que hagi faltat a més de 4 de les 10 classes que conformen el mòdul, i sempre que no hagi lliurat el treball de síntesi de recerca al final del mòdul.

NOTES ADDICIONALS

1. En el moment de la realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

2. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificaciófinal d’aquest assignatura serà zero. 

 

Avaluació única

En cas d’haver-se acollit a la opció d’avaluació única, l’estudiant haurà de complir amb complir amb les següents tasques:

1)     Redacció de 3 comentaris d’article (mínim 4 folios per comentari)

2)     Redacció de 6 comentaris de vídeo (mínim 4 folios per comentari)

3)     Redacció d’un comentari de llibre (mínim 7 folios per comentari)

4)     Redacció d’un treball final de síntesi de recerca (comentari de llibre o estudi comparatiu monogràfic de vídeos) (mínim 8 folios)

Els articles s’hauran d’escollir lliurement entre els articles que figuren a la bibliografia bàsica del mòdul. Els títols dels vídeos i del llibre de esmentats als punts 2 i 3 es comunicaran a l’estudiant al principi del període de lectivitat del mòdul. El tema del treball de síntesi es concertarà amb el coordinador del mòdul a l’inici del període de lectivitat.

Els ítems d’avaluació indicats als punts 1, 2, 3 i 4 contribuiran a la nota final mitjançant la següent ponderació:

1)     Mitjana de la nota dels comentaris d’article: 10%

2)     Mitjana de la nota dels comentaris de vídeo: 20%

3)     Nota del comentari de llibre: 30%

4)     Nota del treball de síntesi: 40%

Tractant-se d’una avaluació única, la realització dels treballs es farà autònomament i sense mitjançar acompanyament tutorial.

El conjuntde treballs escrits indicats als punts 1, 2, 3 i 4 es lliurarà a ambdós docents del mòdul el 7 de juny. 

L’estudiant serà “no avaluable” en cas que no hagi lliurat LA TOTALITAT del ítems d’avaluació en el terme esmentat.

Les notes inherents als ítems d’avaluació 1, 2 i 3 no es podran recuperar. Tan sols es considerarà la possibilitat de recuperar la nota del treball de síntesi (punt 4), tornant a lliurar l’escrit abans del 24 de juny.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a tutories 20% 0 0 CA17, KA30, KA31
Participació a activitats de classe 40% 0 0 CA17, KA30, KA31, KA32, SA25, SA26
Presentació de treballs 40 % 0 0 CA17, KA30, KA31, KA32, SA25, SA26

Bibliografia

Bibliografía básica:

Abad Carlés; Historia del Ballet y la danza moderna (2a ed.), Alianza Editorial, 2012.

Adshed, J.; Briginshaw, V. (Ed.), Teoría y práctica del análisis coreográfico, Centre Coreogràfic de la Comunitat Valenciana, 1999.

Borgdorff, H. “El debate sobre la investigación en las artes “. Cairón 13Revista de Estudios de danza.  en   Pérez Royo, V.; Sánchez, J.A. (Eds.) Pags.34-40, Universidad de Alcalá, 2010.

Carter, A. (Ed.) Rethinking dance HistoryA Reader, Routledge, 2004.

Fraleigh S., Hanstein P. (ed) . Researching in Dance. Evolving modes of inquiry, University of Pitsbrug Press, 1999.

Franco Susanne and Nordera Marina; Dance discourses. Keywords in dance research, Routledge, 2007.

Garcia Alvarez , Ercilia; “Aproximación a la danza desde una perspectiva cualitativa. Enfoques teóricos, metodológicos y nuevas tendencias.” A La Investigación en danza en España 2012, Mahali,  2012.

Franko, M., Dancing Modernism/Performing polítics,  Indiana University Press, 1995.

Kozel, S., Performance, Technologies, Phenomenology, MIT Press, 2008.

Lepecki, A., Agotar la danza. Performance y política del movimiento, Mercat de les Flors, 2008.

Louppe, L., Teoria de la Danza Contemporánea, Universidad de Alcalá, 2012.

Midgelow, Vida L., Reworking the ballet. Counter- Narratives and alternatives Bodies, Routledge, 2007.

Sánchez, J. A.; Conde-Salazar, J. (Ed.), Cuerpos sobre blanco, Universidad de Castilla-La Mancha, 2003.

 

Bibliografía Extensión:

Albarrán, J.; Estella, I., Llámalo performance: historia, disciplina y recepción, Brumaria, 2015.

Banes, S. (Ed.) Dancing women: Female bodies on stage, Routledge,1999.

Benjamin, W., Libro de los pasajes (trad. Fernández Castañeda, L.; ed. Tiedemann, R.), Akal, 2005.

Boisseau, R., Sirvin, R. (ed.), Panorama des Ballets Classiques et Néoclassiques, Textuel, 2010.

Boisseau, R., Panorama de la Danse Contemporaine, Textuel, 2006.

Bremser, M., Fifty Contemporary Choreographers, Routledge, 2000.

Burt, R., The male dancer. Bodies spectacle,sexualities, Routledge, 1995.

Copeland, R., Merce Cunningham. The Modernizing of Modern Dance, Routledge, 2004.

Deleuze, G.; Guattari, F., Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia II, Pre-Textos, 1997.

Didi-Huberman, G., La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg, Abada, 2009.

Dixon, S., Digital Performance. A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, MIT Press, 2007.

Fanti, S., Corpo sottile. Uno sguardo sulla nuova coreografia europea, Ubulibri, 2003.

Fischer-Lichte, E., Estética de lo Performativo, Abada, 2011.

Fratini, R., A Contracuento. La danza y las derivas del narrar, Mercat de les Flors, 2012.

Fratini, R., Escrituras del silencio. Figuras, secretos, conspiraciones y diseminaciones de una dramaturgia de la danza, Paso de Gato, 2019.

Fratini, R., Polo, M. (eds.), El cuerpo incalculable. William Forsythe, Gerald Siegmund y los diferenciales de la danza, Mercat de les Flors, 2018.

Gombrich, E. H., El sentido del orden. Estudio sobre la psicología de las artes decorativas, Phaidon Press, 2010.

Guilbert Laurence; Danser avec le III Reich. Les danseurs modernes sous le nazisme, Ed.  Complexe, 2000.

Izrine, A., La danse dans tous ses états, L’Arche, 2002.

Joy, J., The Choreographic, MIT Press, 2014.

Lepecki, A.; Joy, J.(Ed.), Planes of composition. Dance, Theory and the Global, Seagull, 2009.

Leigh Foster, S., Choreography and Narrative. Ballet’s staging of story and desire, Indiana University Press, 1998.

Preston –Dunlop, Valerie; Looking at dances, Verve, 1998.

Ross, J., Anna Halprin. Experience as Dance, University of California Press, 2007.

Sorell, W., Dance in its time, Doubleday, 1981. Ed. It. Storia della danza. Arte, cultura, società (trad.Falletti, C.), Il Mulino, 1994.

Sibony, D., Le corps et sa danse, Seuil, 1995.

Siegmund, G., Abwesenheit, Eine performative Ästhetik des Tanzes, Transcript Verlag, 2006.

Sloterdijk, P.¸ Esferas I. Burbujas. Microsferología, Siruela, 2014.

Spier, S. (ed.), William Forsythe and the Practice of Choreography, Routledge, 2011.


Programari

Teams