Logo UAB
2023/2024

Metodologies d’Anàlisi i Recerca: Text Dramàtic i Actuació Performativa

Codi: 44815 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4318300 Estudis Teatrals OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Foguet Boreu
Correu electrònic:
francesc.foguet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Nuria Santamaria Roig

Equip docent extern a la UAB

Lluís Masgrau Peya

Prerequisits

ET


Objectius

Aquesta assignatura té com a objectiu plantejar una sèrie de qüestions metodològiques específiques per abordar i potenciar l'anàlisi del text dramàtic i l'actuació performativa. Posa èmfasi en la importància de la metodologia per canalitzar eficaçment els processos d'investigació teòrics i/o pràctics.


Resultats d'aprenentatge

  • CA01 (Competència) Dur a terme, d'una forma autònoma i autocrítica, estudis sobre algun aspecte concret relacionat amb el text dramàtic i l'actuació performativa.
  • KA01 (Coneixement) Incorporar les variables: naturalesa de l'objecte d'estudi, punt de vista i fonts documentals pertinents en un projecte de recerca.
  • KA02 (Coneixement) Identificar dos dels grans components de les arts escèniques com a objecte d'estudi: el text dramàtic i l'actuació performativa.
  • KA03 (Coneixement) Relacionar el text dramàtic i l'actuació performativa dins un procés d'investigació teòric i pràctic relacionat amb els estudis teatrals.
  • KA29 (Coneixement) Identificar diferents mètodes d'anàlisi de la dramatúrgia i la performance.
  • KA34 (Coneixement) Reconèixer els diferents elements del llenguatge artístic de l'actuació.
  • SA01 (Habilitat) Aplicar metodologies d'investigació relatives al text dramàtic i a l'actuació performativa segons paràmetres científics internacionals.
  • SA02 (Habilitat) Distingir les diferents tipologies de fonts documentals i bibliogràfiques per a analitzar el text dramàtic i l'actuació performativa.
  • SA03 (Habilitat) Debatre sobre el text dramàtic i l'actuació performativa a partir de les possibles categoritzacions i interrelacions emprant la terminologia adequada.

Continguts

Primer bloc 

  1. Consideracions teòriques prèvies sobre el text i la literatura
  2. L’operació de llegir: el lector de teatre
  3. Definició i abast del text dramàtic i la dramatúrgia
  4. Conceptes i models d’anàlisi d’un text dramàtic
  5. Aspectes generals sobre l’espectador teatral 

Segon bloc 

  1. Consideracions generals sobre l’actuació performativa
  2. Introducció a les qüestions metodològiques
  3. Diferències entre el punt de vista extern i intern
  4. La discriminació entre les lògiques del treball del resultat i les pròpies del procés
  5. Problemàtiques al voltant del llenguatge artístic de l’actuació i dels seus elements

Metodologia

Les classes teòriques es combinen amb la lectura i l'anàlisi de materials i documents diversos, com també algun estudi de cas, per tal de generar un debat crític sobre les diferents metodologies de recerca en relació amb el text dramàtic i l'actuació.

En el supòsit que hi hagi lectures assignades, s'han de llegir abans de la classe corresponent.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques i seminaris de discussió de textos 28 1,12 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Tipus: Supervisades      
Comentari, oral o escrit, de lectures a l'aula 28 1,12 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Tipus: Autònomes      
Documentació, lectura, redacció i estudi 28 1,12 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03

Avaluació

Avaluació continuada

L’avaluació continuada es basa en aquests quatre aspectes:

1) La participació activa en els debats a classe. 20 %. Es valorarà l'interès per l'assignatura, la participació pertinent en els debats i la implicació en les dinàmiques del grup.

2) L'elaboració d'un exercici (individual o en grup) amb exposició a l'aula sobre algun aspecte relacionat amb la lectura. 20 %. S’avaluarà: a) la capacitat d’integrar els fonaments tèorics adquirits; b) la interpretació analítica i crítica de la bibliografia; i c) l’ús de terminologia específica i el registre lingüístic adequats.

3) L'elaboració d'un exercici escrit individual que consistirà en l'aplicació parcial, en una obra contemporània, d'una de les metodologies d'anàlisi del text dramàtic estudiades a classe. Extensió: 2.100 caràcters amb espais. 20 %. Es valorarà: a) la capacitat d'anàlisi del text teatral; b) l'aplicació crítica de la metodologia escollida; i c) l'argumentació i la claredat expositives. 

4) La realització a l'aula d'un estudi de cas en grups reduïts. 40 %. S'hi tindrà en compte: a) la capacitat d'aplicar les eines metodològiques exposades en el tercer bloc per tal d'interrogar els documents de treball; b) la capacitat d'extreure informació del material documental; c) la capactitat d'ordenar, jerarquitzar i redactar amb claredat la informació elaborada; i d) la capacitat de treballar en grup, de repartir-se eficaçment les feines per optimitzar el temps disponible i les capacitats de cadascú.

Avaluació única

L’avaluació única consistirà en:

1) Una prova oral sobre els continguts de les sessions amb supòsit pràctic inclòs. 25 %

2) Un exercici escrit que apliqui parcialment, en una obra contemporània, una de les metodologies d'anàlisi del text dramàtic estudiades a classe. Extensió: 2.100 caràcters amb espais. 25 %

3) Un examen escrit sobre els continguts del bloc d'actuació. 50 %

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l’avaluació continuada.

Remarques 

1. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

2. Per participar en la recuperació, l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total (avaluació continuada), o bé lliurar totes les proves previstes (avaluació única). A més, el professor/a pot exigir a l'estudiant haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5, com a mínim. 

3. L'estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.

Plagi

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, mal ús de la IA, etc.) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe/conferències/activitats complementàries 20 % 6 0,24 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Elaboració d'un exercici (individual o en grup) amb presentació a l'aula 20 % 20 0,8 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Elaboració d'un exercici individual 20 % 20 0,8 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03
Treball o exercici en grup 40 % 20 0,8 CA01, KA01, KA02, KA03, KA29, KA34, SA01, SA02, SA03

Bibliografia

Bloc 1

Bobes, M. del C., 1997. Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco Libros.
Bordieu, P., 2006. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Compagnon, A., 1998. Le démon de la théorie. París: Seuil.
Fischer-Lichte, E., 1999. Semiótica del teatro. Madrid: Arco Libros.
Foguet, F.; Santamaria, N., 2009. La literatura dramàtica. Barcelona: Editorial UOC.
García Barrientos, J. L., 2020. Anatomía del drama. Madrid: Punto de Vista Editores.
Hébrard, J.; Chartier, A.-M., 2000. Discours sur la lecture (1880-2000). París: Fayard. 
Lotman, Y., 2011. Estructura del texto artístico. Madrid: Akal. 
Manguel, A., 2013. Una historia de la lectura. Madrid: Alianza.
Pavis, P., 2000. Análisis de los espectáculos. Barcelona: Paidós. 
Sarrazac, J.P. (dir.), 2008. Lèxic del drama modern i contemporani. Barcelona: Institut del Teatre. 
<https://redit.institutdelteatre.cat/bitstream/handle/20.500.11904/840/2009_lexic_del_drama_modern.pdf> 
Thomas Crane, M. 2000. Shakespeare's Brain.Readingwith Cognitive Theory. Princeton: Princeton UP.
Williams, R., 2013. Lectura y crítica. Buenos Aires: Godot.
Zunshine, L. (ed.), 2015. The Oxford Handbook of Cognitive Literary Studies. New York: Oxford UP.
 
 
Bloc 2
 
Barba, E., 2013. La canoa de papel: tratado de antropología teatral. Bilbao: Artezblai.
Barba, E; Savarese, N., 2013. El arte secreto del actor. Diccionario de antropología teatral. Bilbao: Artezblai.
Féral, J., 2003. L'école du jeu. Saint-Jean-de-Védas: L'Entretemps.
Hodge, A., (dir.), 2007. Twentieth Century Actor Training. Londres i Nova York: Routledge.
Nikolais, A.; Louis, M., 2019. La tècnica de dansa Nikolais/Louis. Barcelona: Institut del Teatre.
Ruffini, F., 2010. L'attore che vola. Roma: Bulzoni.

Programari

Teams