Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil | OB | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Els generals
Referits a coneixements
- Reconèixer els principals grups de fòssils de plantes, invertebrats, icnofòssils i microfòssils de visu en el camp i mitjançant microscopi o lupa binocular en el gabinet.
- Caracteritzar els canvis paleoambientals, a partir de l' estudi tafonòmic i paleoecològic de microfòssils, fòssils de plantes, icnofòssils i invertebrats en successions estratigràfiques.
- Descriure la cronoestratigrafia de successions sedimentàries a partir de l' estudi de microfòssils, plantes i invertebrats.
Referits a habilitats
- Relacionar diferents perspectives d' un fòssil en secció per integrar-les en una visió tridimensional, tant en seccions microscòpiques de làmina prima com en seccions macroscòpiques.
- Representar en diagrames bi- i tridimensionals la reconstrucció d'un paleoambient que integri informació de l'ambient amb la informació tafonòmica i paleoecològica de diversos grups de fòssils en casos d'estudi reals.
1.1 Pràctiques en Tafonomia, paleoecologia i icnologia:
a) Pràctiques de laboratori. Observació i anàlisi de tafofacies, icnofòssils i icnofàcies marines.
b) Pràctiques de camp. Estudi de la tafonomia, paleoecologia i icnologia d' invertebrats i vertebrats marins en una successió del Miocè de la conca del Camp de Tarragona.
c) Pràctiques de camp: Tafonomia paleoecologia i icnologia d'invertebrats i microfòssils marins en una successió de plataforma de l'Eocè de la conca de l'Ebre (en combinació amb pràctiques Micropaleontologia i Bioestratigrafia).
1.2. Pràctiques en Micropaleontologia:
a) Pràctiques de laboratori. Observació i identificació de microfòssils de cianobacteris, algues vermelles, algues verdes, nanoplàncton, foraminífers i invertebrats marins.
b) Pràctiques de camp. Estudi d' una successió de plataforma carbonatada rica en rodòfits al Miocè de la Conca del Penedès i d' una successió de l' Eocè mitjà rica en macroforaminífers.
c) Pràctiques de camp.Tafonomia paleoecologia i icnologia d'invertebrats i microfòssils marins en una successió de l'Eocè de la conca de l'Ebre (en combinació amb pràctiques de Tafonomia, paleoecologia i icnologia).
1.3. Pràctiques en Models paleoambientals marins:
a) Pràctiques de laboratori. Observació de fàcies i microfàcies de plataformes carbonatades.
b) Pràctiques de camp. Observació de plataformes carbonatades al Mesozoic de la Cadena Costera Catalana i de la Unitat Central Surpirinenca.
2.1 Pràctiques en Evolució de les plantes:
a) Pràctiques de laboratori. Observació i identificació de macro i microfòssils de plantes del Paleozoic, Mesozoic i Cenozoic. Implicacions evolutives.
b) Pràctiques de camp. Estudi de les plantes del Miocè de la conca de la Cerdanya: aplicacions en la reconstrucció paleoambiental (en combinació amb pràctiques d'Invertebrats continentals).
2.2. Pràctiques en Paleontologia d' Invertebrats continentals:
a) Pràctiques de laboratori. Observació i identificació de fòssils d' artròpodes i mol·luscs continentals
b) Pràctiques de camp. Estudi dels insectes i mol·luscs del Miocè de la conca de la Cerdanya: aplicacions en la reconstrucció paleoambiental (en combinació amb pràctiques d'evolució de les plantes).
2.3. Pràctiques en Paleobiologia i Evolució dels mamífers:
a) Pràctiques de laboratori.
b) Pràctiques de camp.
Pràctiques de laboratori. Consta de sessions de pràctiques de gabinet, generalment de dues hores de durada a l' aula de microscòpia, en les quals l' alumnat observa fòssils, dibuixa i fotografia esquemes de les estructures estudiades en classe de teoria i resol exercicis basats en aquests fòssils. Aquestes pràctiques s'orienten a fomentar les capacitats d'observació, descripció, il·lustració gràfica i síntesi. Aquest bloc implica hores de treball presencial, hores de treball tutelat i hores de treball autònom.
Pràctiques de camp. Aquest bloc consisteix en cinc pràctiques de camp, tres d' un dia de durada i una de dos dies, que permeten contextualitzar en la natura els fòssils estudiats en classe de teoria i de pràctiques de gabinet. Les pràctiques de camp inclouen exemples de la majoria de grups fòssils del Paleozoic, Mesozoic i Cenozoic estudiats a classe. Les activitats formatives consisteixen a cercar i reconèixer els fòssils en un context estratigràfic i extreure informacions tafonòmiques, paleoambientals i bioestratigràfiques. El resultat es plasma en informes o exercicis escrits que s' elaboren com a treball tutelat. En el treball de camp també s' exerciten les competències de treball en grup. El bloc implica hores presencials i de treball tutelat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de laboratori | 90 | 3,6 | CA09, CA10, CA11, KA08, KA09, SA10 |
Tipus: Supervisades | |||
Sortides de camp | 76 | 3,04 | CA10, KA08, KA09, KA10, SA11 |
Avaluació continuada:
40% Examen final
20% Exercicis basats en les pràctiques de laboratori
30% Informes i treballs de les pràctiques de camp
10% Assistència i participació
Avaluació única:
80% Examen final en el qual s' inclouran preguntes de les pràctiques de gabinet i dels exercicis
20% Informes de les pràctiques de camp
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació | 10% | 90 | 3,6 | CA09, CA11, KA09, SA10 |
Examen final | 40% | 4 | 0,16 | CA09, CA11, KA08, KA09, KA10, SA10, SA11 |
Exercicis basats en pràctiques de laboratori | 20% | 30 | 1,2 | CA09, CA10, CA11, KA10 |
Informe de sortida de camp | 30% | 10 | 0,4 | CA09, CA10, KA08, KA10, SA11 |
Behrensmeyer, A.K. Taphonomy. In: Alderton, D. & Elias, S.A. (Eds.) Encyclopedia of Geology (2nd Edition), Vol. 3 History of Life, Academic Press, Elsevier, 2021.
Buatois, L.A., Mángano, M.G. Ichnology. Organism-substrate interactions in space and time. , New York, 358 pp Cambridge University Press. 2011.
Mángano, M.G., Buatois, L.A. (Eds). The trace-fossil record of major evolutionary events. Vol. 1: Precambrian and Paleozoic, Topics in Geobiology 39, Springer, 2016
Mangano, M.G. & Buatois, L.A. (Eds.). The trace-fossil record of major evolutionary events. Vol. 2: Mesozoic and Cenozoic. Topics in Geobiology 40, Springer, 2016.
Martinetto, E. Tschopp, E., and Gastaldo, R.A. Nature Through Time. Springer Nature, 2020
Mc Elwain, J. Paleobotany and Global Change: Important Lessons for Species to Biomes from Vegetation Responses to Past Global Change, Annual Reviews Plant Biology, 69:761-787, 2018
McGowran, B. Biostratigraphy. Microfossils and Geological time, Cambridge University Press, 2005.
Molina, E.. Micropaleontología (3ª Edición). Prensas de la Universidad de Zaragoza, 2017
Saraswati, P. Microforaminiferal Paleontology for understanding Earth’s history, Elsevier, 2021
Sreepat J. Fundamentals of Invertebrate Paleontology. Microfossils, Springer, 2020.
Taylor, T.; Taylor, E.; Krings, M. Paleobotany: The Biology and Evolution of Fossil Plants. Academic Press, 2nd Edition, 2009.
Willis, K.J.; McElwain, J.C. The Evolution of Plants, Oxford, 2002.
Programari basic: Office (Word, Excel, Power Point) o similar
Programa de dibuix: Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkskape,...