Logo UAB
2023/2024

Paleobiologia Continental

Codi: 44792 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Isaac Casanovas Vilar
Correu electrònic:
isaac.casanovas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

David Martinez Alba
Albert Garcia Sellés
Soledad de Esteban Trivigno
Judit Marigo Cortes
Raef Minwer-Barakat Requena
Marta Pina Miguel
Carmen Nacarino Meneses
Alessandro Urciuoli
Alberto Prieto Marquez
Andrea Villa
Raquel Moya Costa
David Patrick Groenewald
Ornella Bertrand
Bernat Vila Ginesti
Jose Maria Robles Gimenez
Josep Fortuny Terricabras
Arnau Bolet Mercadal
Angel Hernandez Lujan
Julia Arias Martorell

Equip docent extern a la UAB

Carles Martín Closas
David Groenewald
Esther Lizano González
Israel M. Sánchez Martín-Caro
Josep Sanjuan Girbau
Xavier Delclòs Martínez

Prerequisits

Els propis de la titulació.


Objectius

Coneixements:

  • Identificar els principals grups de plantes vasculars, invertebrats i vertebrats continentals fòssils.
  • Reconèixer l'evolució de les biotes continentals a partir del registre fòssil.
  • Reonèixer els mètodes i tècniques avançades a l'anàlisi morfològic, filogenètic i macroevolutiu de faunas i flores fòssils.

Habilitats:

  • Aplicar el registre fòssil de les plantes, invertebrats i vertebrats continentals fòssils a la resolució de problemes d'evolució, paleoclimatologia i biostratigrafia al medi terrestre.
  • Integrar la informació aportada pels diferents grups de fòssils continentals en resoldre un cas d'estudi de reconstrucció paleoambiental.
  • Divulgar els coneixements adquirits de l'estudi de fòssils continentals per una audiència no especialitzada.

Competències:

  • Demostrar capacitats per a l'adquisició autònoma d'informació a fi de poder desenvolupar una explicació relacionada amb la paleobiologia continental.
  • Compartir coneixements i avaluar críticament les decisions individuals i col·lectives en un context de treball en equip per a la redacció d'un article científic sobre l'evolució dels vertebrats, reduïnt les desigualtats per raó de sexe i gènere. 

Resultats d'aprenentatge

  1. CA07 (Competència) Demostrar capacitats per a l'adquisició autònoma d'informació a fi de poder desenvolupar una explicació relacionada amb la paleobiologia continental.
  2. CA08 (Competència) Compartir coneixement i avaluar críticament les decisions individuals i col·lectives en un context de treball en equip per a la redacció d'un article científic sobre l'evolució dels vertebrats, reduint les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  3. CA08 (Competència) Compartir coneixement i avaluar críticament les decisions individuals i col·lectives en un context de treball en equip per a la redacció d'un article científic sobre l'evolució dels vertebrats, reduint les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  4. KA05 (Coneixement) Identificar els grups principals de plantes vasculars, invertebrats i vertebrats continentals fòssils.
  5. KA06 (Coneixement) Reconèixer l'evolució de les biotes continentals a partir del registre fòssil.
  6. KA07 (Coneixement) Reconèixer els mètodes i les tècniques avançades en l'anàlisi morfològica, filogenètica i macroevolutiva de faunes i flores fòssils.
  7. SA07 (Habilitat) Aplicar el registre fòssil de les plantes, invertebrats i vertebrats continentals fòssils en la resolució de problemes d'evolució, paleoclimatologia i bioestratigrafia en el medi terrestre.
  8. SA08 (Habilitat) Integrar la informació aportada pels diferents grups de fòssils continentals per a resoldre un cas d'estudi de reconstrucció paleoambiental.
  9. SA09 (Habilitat) Divulgar els coneixements adquirits de l'estudi de fòssils continentals en una audiència no especialitzada.

Continguts

1. Evolució de les plantes. Origen i evolució de les plantes terrestres des de l'Ordovicià fins l'actualitat. Principals fases de l'evolució vegetal terrestre: la colonització del medi continental, l'origen de les plantes vasculars, l'origen i radiació de les plantes amb llavor, l'origen i radiació de les plantes amb flor i la seva radiació. Aplicacions de les plantes fòssils en la reconstrucció paleoclimàtica i paleoambiental dels ecosistemes terrestres del passat.

2. Invertebrats continentals. Evolució, filogènia i paleobiologia dels invertebrats terrestres, principalment artròpodes i mol·luscs des del Paleozoic superior. Interacció i coevolució plantes-insectes.

3. Paleobiologia i evolució dels tetràpodes. Origen i evolució dels tetràpodes des del Devonià fins a l'actualitat, incloent la colonització del medi terrestre i la radiació i evolució dels amniotes fins els nostres dies. Origen, evolució i paleobiologia dels rèptils, pararèptils i eurèptils, així como dels primers vertebrats amb vol actiu (els pterosaures) i dels dinosaures (incloent l'origen de les plomes i del vol a les aus). Biodiversitat herpetològica del Cenozoic i Quaternari.

4. Paleobiologia i evolució dels mamífers. Origen, evolució i paleobiologia dels mamífers, amb èmfasi en els principals grups de micromamífers (especialment rosegadors) i macromamífers (carnívors, artiodàctils, perissodàctils, etc.). Biodiversitat de mamífers, evolució i paleobiologia. Las faunes de grans mamífers del Neogen i el Quaternari d'Europa. Evolució dels mamífers en condicions d'insularitat. El paper de Dorotea Bate.

5. Primats fòssils i evolució humana. Origen i adaptacions dels primats arcaics i d'aspecte modern. Divergència entre estrepsirrinis i haplorrinis, origen i radiació dels antropoideus, i paleobiodiversitat i paleobiologia (locomoció, dieta, i cognició) dels hominoideus. Primats de l'Eocè de la Península Ibèrica i catarrins fòssils del Miocè de Catalunya. Evolució humana: primers homininis; australopitecs; origen i diversitat del gènere Homo.


Metodologia

L'assignatura s'organitza en classes magistrals híbrides de 2 hores cada una. Les classes estan integrades per activitats de docència supervisada, dirigida i autònoma que es basaran principalment en les següents metodologies:

  • Retransmisió en direce de les classes magistrals mitjançant TIC. S'impartiran enls conceptes teòrics rel·lacionats amb els cinc blocs principals (Temari).
  • Realització d'exercicis d'anàlisi i lectura d'articles relacionats amb la paleobiologia continental de manera autònoma, i el debat posterior mitjançant Microsoft Teams.
  • Treballs i estudis de casos individualment i en grup mitjançant Microsoft Teams.
  • Tutories de seguiment o de consulta mitjançant Microsoft Teams.
  • Estudi personal.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Retransmissió en directe de les classes magistrals amb el suport de TIC 98 3,92 KA05, KA06, KA07
Tipus: Supervisades      
Realització d'exercicis d'anàlisi i lectura d'articles relacionats amb la paleobiologia continental de manera autònoma i debat posterior 42 1,68 CA07, CA08, SA09
Treballs i estudis de casos individualment i en grup 42 1,68 CA07, CA08, SA07, SA08, SA09
Tutories de seguiment o consulta 13 0,52 CA07, CA08
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 180 7,2 KA05, KA06, KA07, SA07

Avaluació

L'avaluació es realitzarà amb els següents mètodes:

• Asistència i participació activa a classe: 10%
• Activitats i Exercicis: 20%
• Lliurament d´informes/treballs: 30%
• Proves teòriques/síntesis: 40%


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats i exercicis 20 % 0 0 CA08, SA07, SA08, SA09
Assistència i participació activa a classe 10 % 0 0 KA05, KA06, KA07, SA09
Entrega d'informes/treballs 30 % 0 0 CA07, CA08, SA07, SA08, SA09
Proves teòriques/síntesis 40 % 0 0 CA07, KA05, KA06, KA07, SA07

Bibliografia

  • Agustí, J., Antón, M., 2002. Mammoths, sabertooths, and hominids: 65 million years of mammalian evolution in Europe. Columbia University Press, 313 pp.
  • Begun, D. R. (Ed.). 2012. A companion to paleoanthropology. John Wiley & Sons, 648 pp.
  • Behrensmeyer, A.K.K., Damuth, J.D., DiMichele, W.A., Potts, R., Sues, H.-D., Wing, S.L. (Eds.), 1992. Terrestrial ecosystems through time: Evolutionary paleoecology of terrestrial plants and animals. University of Chicago Press, 588 pp.
  • Benton, M.J. 2015. Vertebrate Paleontology, 4th Edition. Wiley-Blackwell, 480 pp.
  • Brusatte, S.L. 2012. Dinosaur Paleobiology. Wiley-Balckwell, 352 pp.
  • Blois, J.L., Hadly, E.A., 2009. Mammalian response to Cenozoic climatic change. Annual Review of Earh and Planetary Sciences 37, 181-208.
  • Carroll, R.L., 1988. Vertebrate Paleontology and Evolution. W. H. Freeman and Company, 698 pp.
  • Clack, J.A. 2012. Gaining Ground. The Origin and Evolution of Tetrapods, 2nd volume. Indiana University Press, 544 pp.
  • Fleagle, J.G., 2013. Primate Adaptation and Evolution, 3 Edition. Academic Press, 464 pp.
  • Grimaldi, D., Engel, M.S. 2005. Evolution of the Insects. Cambridge University Press, 755 pp.
  • Hartwig, W. C. (Ed.). 2002. The primate fossil record. Cambridge University Press, 552 pp.
  • Kemp, T.S., 2005. The Origin and Evolution of Mammals. Oxford University Press, 331 pp.
  • Lewin, R., Foley, R.A., 2004. Principles of Human Evolution, 2nd Edition. Blackwell Science, 555 pp.
  • Martinetto, E., Tschopp, E., Gastaldo, R.A., 2020. Nature Through Time. Springer Nature,462 pp.
  • Mc Elwain, J., 2018. Paleobotany and Global Change: Important Lessons for Species to Biomes from Vegetation Responses to Past Global Change. Annual Reviews Plant Biology, 69:761-787.
  • Palkovacs, E.P. 2003. Explaining adaptive shifts in body size on islands: a life history approach. Oikos 103, 37-44.
  • Prothero, D.R., 2006. After the dinosaurs: The age of mammals. Indiana University Press, 384 pp.
  • Taylor, T., Taylor, E., Krings, M., 2009. Paleobotany: The Biology and Evolution of Fossil Plants, 2nd Edition. Academic Press, 1252 pp.
  • Van der Geer, A., Lyras, G., de Vos, J. 2021. Evolution of Island Mammals: Adaptation and extinction of Placental Mammals on Islands, 2nd Edition. John Wiley & Sons Ltd, 576 pp.
  • Willis, K.J., Mc Elwain, J.C., 2002. The Evolution of Plants. Oxford University Press, 378 pp.

Programari

Per aquesta assignatura no serà necessari emprar programari específic, únicament eines TIC com ara Microsoft Teams.