Logo UAB
2023/2024

Paleobiologia Marina

Codi: 44791 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4318288 Paleobiologia i Registre Fòssil OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Zain Belaústegui Barahona
Correu electrònic:
Desconegut

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Sara Tomas Lafaja
Ramon Mercedes Martin
Josep Sanjuan Girbau

Equip docent extern a la UAB

Carles Martín Closas

Prerequisits

Els propis dels estudis.


Objectius

Referits a coneixements

Reconèixer els mètodes d’estudi dels microfòssils, macrofòssils d’invertebrats i icnofòssils marins tant al camp com al laboratori i al gabinet.

Identificar les etapes principals de l’evolució de les biotes marines (i crisis biòtiques globals que les delimiten) a partir d’associacions fòssils determinades.

Reconèixer els paleoambients de dipòsit on es troben els principals grups d'organismes marins en funció de paràmetres paleoecològics.

 

Referits a habilitats, destreses

Aplicar els fòssils marins a resoldre problemes relacionats amb la interpretació del paleoambient, l’evolució de les biotes i la bioestratigrafia.

Integrar coneixements proporcionats en un entorn multidisciplinari en paleontología (geologia, geoquímica, estratigrafia, biologia) per a la resolució de problemas evolutius, paleoambientals i bioestratigràfics basats en microfòssils, macrofòssils d’invetebrats i icnofòssils marins.

Transmetre els coneixements adquirits sobre fòssils marins en un text/vídeo/presentació oral, tant per a una audiència especialitzada com no especialitzada.


Resultats d'aprenentatge

  1. CA04 (Competència) Desenvolupar un treball d'equip per a la resolució de problemes realcionats amb el paleoambient, assumint la seva responsabilitat en l'aportació individual i integrant-la en les aportacions grupals i minimitzant les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  2. CA04 (Competència) Desenvolupar un treball d'equip per a la resolució de problemes realcionats amb el paleoambient, assumint la seva responsabilitat en l'aportació individual i integrant-la en les aportacions grupals i minimitzant les desigualtats per raó de sexe i gènere.
  3. CA05 (Competència) Gestionar la informació adquirida en un entorn professional d'empresa per a abordar i resoldre problemes concrets en la datació de sediments marins.
  4. CA06 (Competència) Actuar amb autonomia per a planificar i dur a terme tasques professionals, demostrant originalitat en la manera d'abordar i resoldre problemes concrets en l'exploració d'hidrocarburs.
  5. KA03 (Coneixement) Reconèixer els mètodes d'estudi dels microfòssils, els fòssils d'invertebrats i els icnofòssils marins tant al camp com al laboratori i al gabinet.
  6. KA04 (Coneixement) Identificar les etapes principals de l'evolució de les biotes marines (i crisis biòtiques globals que les delimiten) a partir d'associacions fòssils determinades.
  7. SA04 (Habilitat) Aplicar els fòssils marins per a la resolució de problemes relacionats amb la interpretació del paleoambient, l'evolució de les biotes i la bioestratigrafia.
  8. SA05 (Habilitat) Integrar coneixements proporcionats en un entorn multidisciplinari en paleontologia (geologia, geoquímica, estratigrafia i biologia) per a la resolució de problemes evolutius, paleoambientals i bioestratigràfics basats en microfòssils, invertebrats i icnofòssils marins.
  9. SA06 (Habilitat) Transmetre els coneixements adquirits sobre fòssils marins en un text, un vídeo o una presentació oral, tant per a una audiència especialitzada com no especialitzada.

Continguts

1. Micropaleontologia i bioestratigrafia.

1.1. Descripció dels principals grups de microfòssils marins al registre geològic(algues calcàries, foraminífers, nanofòssils, etc.): morfologies,microestructures, paleoecologia i evolució.

1.2. Exemples de biozonacions i la seva utilitat per a la correlació de seqüènciessedimentàries marines.

1.3. Aplicació de determinats grups de microfòssils com a datadors de roquessedimentàries des del Paleozoic fins a l’actualitat.

 

2. Models paleoambientals marins.

2.1. Introducció a les ‘factories’ de carbonats marins: controls i paràmetres ambientals

2.2. Paleoecologia i paleoambients dominats per mol·luscs

2.3. Paleoecologia i paleoambients dominats per equinoderms

2.4. Paleoecologia i paleoambients dominats per carbonats microbians

2.5. Paleoecologia i paleoambients dominats per foraminífers planctònics,i el seu ús com a proxies climàtics

2.6. Paleoecologia i paleoambients dominats per foraminífers bentònics

2.7. Paleoecologia i paleoambients dominats per seagrasses, algues verdes i vermelles

2.8. Paleoecologia i paleoambients dominats per coralls

2.9. Paleoecologia i paleoambients dominats per esponges, braquiòpodes i briozous

2.10. Models sedimentaris en sistemes marins

 

3. Tafonomia, paleoecologia i icnologia.

3.1. Principals processos i etapes d’alteració tafonòmica; jaciments deconservació excepcional; concentracions fòssils; homogeneïtzació temporal;tafofacies.

3.2. Anàlisi paleoecològica; anàlisi de poblacions i de comunitats; relacionsentre organismes; parells de reciprocitat.

3.3. Bases i eines per a l’estudi de la interacció organisme-substrat;bioturbació, bioerosió i biodeposició; importància del registre icnològic en lainterpretació paleoecològica i paleoambiental; anàlisi d’icnofàbriques; Icnofacies.


Metodologia

El mòdul de "Paleobiologia marina" (9 ECTS) està format per tres blocs (dos impartits a la UB i un a la UAB):

• Micropaleontologia i bioestratigrafia (2,5 ECTS - UB)

• Models paleoambientals marins (3,5 ECTS - UAB)

• Tafonomia, paleoecologia i icnologia (3 ECTS - UB)

Cadascun dels blocs s’organitza en classes magistrals híbrides (que podran ser de caràcter tant presencial com en línia) generalment de 2 hores cadascuna. Durant el gruix d’aquestes classes s’impartiran els conceptes teòrics relacionats amb els tres blocs principals, però també es proposarà la realització d’exercicis més pràctics i/o aplicats (així com l’elaboració d’informes) per mirar de consolidar els conceptes explicats prèviament.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe dins del calendari establert pel centre o per la titulació perquè l'alumnat ompli les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe Magistral 75 3 CA05, KA03, KA04, SA04
Exercicis a classe 20 0,8 CA04, CA05, CA06, SA04, SA05, SA06
Simulació de casos pràctics 15 0,6 CA04, CA05, CA06, SA05

Avaluació

Avaluació contínua:

30% a 40% Proves teòriques/síntesi.

30% a 40% Exercicis basats en els conceptes teòrics.

20% Activitats i Exercicis.

10% Assistència i participació activa a classe.

Dins dels rangs indicats, els percentatges podrien variar per a cadascun dels tres blocs que conformen el mòdul.

Avaluació única:

100% Examen final en què s’inclouran preguntes teòriques i possibles exercicis lligats a la Teoria


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anàlisi d'articles científics 20% 10 0,4 CA04, KA03, KA04, SA04
Assistència i participació 10% 75 3 CA04, CA06, SA05
Exercicis online 10% 20 0,8 CA04, CA05, SA04, SA05, SA06
Proves teòriques 35% 10 0,4 CA04, KA03, SA05

Bibliografia

Allison, P.A. & Briggs, D.E.G. (Eds.) 1991. Taphonomy. Releasing the data locked in the fossil record. Topics in Geobiology 9, Plenum Press, 560 pp.

Armstrong, H.A. & Braiser, M.D. 2005. Microfossils (2nd Edition). Wiley-Blackwell Publishing, 296 pp.

Behrensmeyer, A.K. 2021. Taphonomy. In: Alderton, D. & Elias, S.A. (Eds.) Encyclopedia of Geology (2nd Edition), Vol. 3 / History of life, Academis Press, Elsevier, pp. 12-22.

Brett, C.E. & Speyer, S.E. 2005. Comparative taphonomy: Pattern and processes in fossil preservation. Oxford University Press, 208 pp.

Bottjer, D.J. 2016. Paleoecology. Past, Present and Future. John Wiley & Sons Ltd., UK, 222 pp.

Briggs, D.E.G. & Crowther, P.R. (Eds.) 1990. Palaeobiology. A synthesis. Blackwell Science, 583 pp.

Briggs, D.E.G. & Crowther, P.R. (Eds.) 2001. Palaeobiology II. Blackwell Publishing, 583 pp.

Buatois, L.A. & Mángano, M.G. 2011. Ichnology. Organism-substrate interactions in space and time. Cambridge University Press, New York, 358 pp.

Buatois, L.A., Mángano, M.G. & Aceñolaza, F. 2002. Trazas fósiles. Señales de comportamiento en el registro estratigráfico. MEF, Museo Paleontológico Egidio Feruglio, Argentina, 382 pp.

Hemminga, M. A., & Duarte, C. M. (2000). Seagrass ecology. Cambridge University Press.

James, N. P., & Jones, B. (2015). Origin of carbonate sedimentary rocks. John Wiley & Sons.

Kiessling, W., Flügel, E., & Golonka, J. (2002). Phanerozoic reef patterns. SEPM Society for Sedimentary Geology.

Knaust, D. & Bromley, R.G. (Eds.) 2012. Trace fossils as indicators of sedimentary environments. Elsevier, Developments in Sedimentology 64, 924 pp.

Mángano, M.G. & Buatois, L.A. (Eds.) 2016. The trace-fossil record of major evolutionary events. Vol. 1: Precambiran and Paleozoic & Vol. 2: Mesozoic and Cenozoic. Topics in Geobiology 39 & 40, Springer, 358 pp & 485 pp.

Molina, E. 2017. Micropaleontología (3ª Edición). Prensas de la Universidad de Zaragoza, 686 pp.

Reijmer, J. J. G. (2014). Carbonate factories. Encyclopedia of Marine Geosciences. doi 10.1007/978-94-007-6644-0_136-1.

Seilacher, A. 2007. Trace fossil analysis. Springer, 226 pp.

Selden, P.A. & Nudds, J.R. 2012. Evolution of Fossil Ecosystems (2nd Edition). Elsevier, 288 pp.

Tucker, M. E., & Wright, V. P. (2009). Carbonate sedimentology. John Wiley & Sons.


Programari

Software bàsic: Office (Word, Excel, Power Point) o similar

Software de dibuix: (Adobe Illustrator, Corel Draw, Inkskape)