Logo UAB
2023/2024

El Perfil de la Persona Mediadora

Codi: 44688 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4317933 Mediació Familiar i en els Àmbits del Dret Privat OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Patricia Olmos Rueda
Correu electrònic:
patricia.olmos@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és adquirir les competències i les bases psicosocials necessàries per intervenir en una mediació, tenint en compte els requeriments del context i el marc jurídic i administratiu vinculat a l'acte de la mediació. Així mateix, també té com a objectiu conèixer el rol de la persona mediadora i el codi deontològic i aplicar tècniques i estratègies (de comunicació, negociació i mediació) per saber gestionar i desenvolupar una mediació eficaç i efectiva.


Competències

  • Comunicar de manera clara, persuasiva i sense ambigüitats tant a públics experts com no experts.
  • Desenvolupar correctament processos de negociació col·laborativa i identificar actituds i comportaments de la part contrària.
  • Identificar i aplicar els principis bàsics i generals de l'ordenament jurídic en matèria de mediació a les diferents accions mediadores socioeducatives.
  • Mostrar un compromís ètic i de gènere en la mediació.
  • Planificar i desenvolupar recerques i divulgar la cultura de mediació.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar la informació de manera sistemàtica.
  2. Aplicar el compliment de la normativa vigent en matèria de mediació en les diferents accions mediadores.
  3. Aplicar estratègies per generar un clima de diàleg respectuós, agradable i estimulant.
  4. Demostrar un bon domini del llenguatge verbal i no verbal (gestos, to de veu, expressió facial, etc.) i adaptar-lo a cada situació.
  5. Demostrar una actitud positiva i respectuosa cap a la resta de l’equip i/o els usuaris.
  6. Distingir el context normatiu i jurídic dels diferents àmbits de la mediació.
  7. Elaborar i comunicar un informe de resultats.
  8. Escoltar activament per millorar, valorar i prendre decisions justes i coherents mirant pel bé comú.
  9. Identificar les possibilitats d’intervenció mediadora en contextos de complexitat.
  10. Manifestar una actitud respectuosa i tolerant davant de la diversitat de destinataris i professionals.
  11. Reconèixer, gestionar i expressar les opinions de manera assertiva i respectuosa.
  12. Respectar les opinions, els valors i les cultures de la resta de l'equip i/o dels usuaris.
  13. Revisar sistemàticament les produccions, tasques i activitats que es generen de manera individual i col·lectiva.

Continguts

  • Perfil de la persona mediadora. Tècniques, funcions i competències necessàries per a desenvolupar una mediació efectiva.
  • La Comunicació. Tipus de comunicació (verbal, gestual, gràfica etc.), els elements que faciliten i dificulten la comunicació, el procés de comunicació, les fases i les tècniques i les habilitats per a la comunicació assertiva.
  • La regulació jurídica de la mediació. Marc jurídic català, estatal i europeu.
  • La figura de la persona mediadora. Drets i Deures.
  • El contracte de prestació de serveis i les seves particularitats.

Metodologia

Aquest mòdul es desenvolupa a través d'activitats dirigides, supervisades i autònomes caracteritzades per:

  • Conferències amb persones expertes convidades
  • Resolució de casos, exercicis i problemes pràctics de forma presencial i virtual
  • Simulació de problemes i role playing
  • Fòrums i debats
  • Tutories
  • Estudi personal
  • Lectura d'articles i informes

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 37,5 1,5 1, 2, 6, 9, 13
Tipus: Autònomes      
Activitats autònomes 137,5 5,5 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

Aquest mòdul s'avaluarà d'acord amb les evidències següents:

  • Assistència i participació activa als fòrums i/o a conferències i activitats complementàries (reflexió crítica, escrit amb aportacions de la conferència a la pràctica professional de la mediació, etc.)
  • Lliurament exercicis resolució de casos
  • Lliurament d'informes/treballs
  • Realització de proves escrites

La nota del mòdul s'establirà seguint les proporcions que es detallen a la taula d'activitats d'avaluació. Els lliuraments d’exercicis, informes, treballs i/o realització de proves s’especificarà a l’inici del mòdul.

Hi haurà una qualificació dels aspectes més jurídics i de pràctica mediadora (incloent-hi alguns exercicis i proves escrites) i una altra dels aspectes més psicosocials.

Les qualificacions de cada una de les evidències d’avaluació es faran públiques al campus virtual en els 20 dies següents al seu lliurament. L’estudiant que vulgui revisar la nota haurà de fer-ho en els 15 dies posteriors a la seva publicació.

Aquells i aquelles estudiants que durant el curs hagin fet un seguiment adequat de l’assignatura i tot i així els quedi algun aspecte no assolit se’ls donarà la oportunitat de superar la matèria refent l’activitat o activitats no superades.

La còpia o plagi de material, tant en el cas de treballs, pràctiques o examen significa una qualificació final de 0 a l’assignatura, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital (més informació sobre plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_0 1.html).

En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits. Per aquest motiu, abans d’entregar una evidència d’aprenentatge, cal comprovar que s’ha escrit correctament les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques seguint la normativa APA i d’acord a la documentació que es resumeix en fonts de la UAB: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdfhttps://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html

Per aprovar aquesta assignatura, cal mostrar una actitud compatible amb la professió mediadora. Per tant es valorarà que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit. Tanmateix haurà de mostrar actituds d’escolta activa, participació, empatia i respecte al llarg del curs. Per tant, també es valorarà l’actitud mostrada pels i per les estudiants, pel que es tindran en compte competències transversals com: escolta activa, respecte, participació, cooperació, empatia, amabilitat, puntualitat, no jutjar, argumentar, ús del mòbil i del ordinador adequat.

AVALUACIÓ ÚNICA

Les evidències de l’avaluació s’hauran de lliurar en la darrera sessió programada del mòdul. Aquesta avaluació contempla:

  • Examen escrit que inclou tots els continguts del mòdul (45%).
  • El desenvolupament d'un portafolis amb el recull d’evidències d’activitats realitzades al llarg del mòdul (45%).
  • La presentació/defensa oral de les evidències recollides al portafolis (10%).

Per superar el mòdul, caldrà assolir una puntuació mínima de 5 en cadascuna de les evidències de l'avaluació única.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa 10% 0 0 3, 4, 5, 8, 10, 12, 13
Lliurament exercicis resolució casos 45% 0 0 1, 2, 6, 7, 9
Lliurament informes i treballs i/o realització de proves 45% 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13

Bibliografia

Serrano, S. (2003). El regal de la comunicació. Ara Llibres

Suares, M. (2005). Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas.  Paidós.

Ury, W. (2012). Supere el No. Como negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Gestión 2000.

Usmanova, E., Khokhlova, E., & Fedoseev, R. (2021). Mediation and communication practices in education. Revista Tempos e Espaços em Educação, 14(33), e16562. http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v14i33.16562

 

 


Programari

No es requereix programari específic