Logo UAB
2023/2024

Anglès

Codi: 44327 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes OT 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Jennifer Rose Ament
Correu electrònic:
jenniferrose.ament@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Noelia Sánchez Campos

Prerequisits

Es recomanable tenir un nivell d’anglès mínim d’un C1 per accedir a aquest mòdul.


Objectius

Aquesta assignatura aspira que els i les futures docents d'anglès es familiaritzin amb les estratègies docents bàsiques d'ensenyament de l'anglès com a llengua estrangera a adolescents i adults en contextos institucionals, i adquireixin coneixements i habilitats bàsiques d'auto-formació que els ajudin a continuar millorant com a docents d'anglès al llarg de tota la vida professional. Aquesta aspiració es concreta en els objectius següents:

  • Familiaritzar-se amb els fonaments socio-lingüístics de l'aprenentatge de llengües estrangeres en medi institucional identificats a partir de la recerca.
  • Familiaritzar-se amb les  recomanacions del MECR pel que fa als nivells de competències i les aproximacions metodològiques recomanades per ensenyar i avaluar.
  • Autoavaluar les competències lingüístiques i comunicatives, identificar fortaleses i debilitats i proposar-se un pla de millora concret i realista.
  • Familiaritzar-se amb els gèneres textuals acadèmics escrits. 
  • Utilitzar els coneixements lingüístics i discursius avançats per escriure, adaptar i editar textos orals i escrits.

L'alumnat que vulgui matricular aquesta assignatura és un/a candidat/a a professor o professora d'anglès, per la qual cosa és responsable d'accedir al curs en condicions de ser un bon model lingüístic. Per tant, ha de ser capaç d'expressar-se en llengua meta oralment i per escrit amb adequació, fluïdesa i correcció gramatical, lèxica i fonètica tant en situacions ordinàries com en tota la varietat de situacions professionals: debats, informes, presentacions orals, gestió de la comunicació a l'aula, explicacions a professionals i a alumnat, etc. També ha de ser capaç de llegir en llengua meta amb un alt grau de comprensió textos informatius, textos literaris i textos professionals de divulgació i recerca.

El MSEC de l’UAB s’alinea amb els plantejaments europeus de promoció activa de les competències plurilingües. Així, s'espera de l'alumnat una actitud receptiva, apreciativa i, en definitiva, oberta cap a l'ús d'altres llengües que no siguin la de la pròpia especialitat, tant si l'alumnat les parla com si no.

 


Competències

  • Adquirir estratègies per a estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per a aprendre per sí mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personals.
  • Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la als processos d'ensenyament-aprenentatge en les matèries pròpies de la especialització cursada.
  • Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
  • Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a la especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant als processos d'ensenyament-aprenentatge respectius.
  • Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per a fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  • Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat de drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte dels drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  • Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
  • Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
  • Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de l'especialitat, com en els aspectes generals de la funció docent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comunicar-se de forma efectiva, tant verbal com no verbalment.
  2. Crear un clima que faciliti la interacció i valori les aportacions dels estudiants per a fomentar l'aprenentatge de l'Anglès a l'aula.
  3. Demostrar capacitat de gestionar de forma eficient les activitats d'aula en anglès com a llengua estrangera, i flexibilitat en l'ús d'altres llengües si la situació ho aconsella.
  4. Demostrar capacitat per a planificar i executar activitats d'aprenentatge de l'Anglès com a Llengua Estrangera focalitzades en la sensibilització dels aprenents sobre l'ús no discriminatori del llenguatge i el desenvolupament d'estratègies comunicatives per a la discussió productiva i la mediació.
  5. Demostrar el coneixement d'estratègies docents i la capacitat d'organitzar i gestionar espais i formes d'aprenentatge autònom, tals com l'aula d'autoaprenentatge.
  6. Demostrar la utilització de estratègies assertives en la resolució de conflictes a l'aula.
  7. Demostrar que coneix el valor formatiu i cultural de la Llengua Anglesa i dels continguts d'aquesta disciplina que s'imparteixen a l'Educació Secundària Obligatòria i al Batxillerat, i integrar aquests continguts en el marc de la ciència i de la cultura.
  8. Demostrar que coneix la història i els desenvolupaments recents de l'anglès, i les seves perspectives, per a transmetre una visió dinàmica de la mateixa.
  9. Demostrar que es coneixen les bases teòriques que sostenen els enfocaments actuals em l'ensenyament del anglès com a llengua Estrangera i que es saben aplicar a situacions pràctiques de ensenyament-aprenentatge.
  10. Demostrar que s'impulsa una configuració de contextos i situacions que afavoreixen l'ús de la Llengua Anglesa en l'educació secundària, destacant el seu caràcter funcional com a eina d'informació i comunicació.
  11. Demostrar sensibilitat i respecte per totes les llengües dels aprenents i utilitzar recursos adequats en la gestió del plurilingüisme conduents a la valoració de totes les llengües presents a l'aula i a la promoció de l'ús de l'anglès com a llengua de comunicació dins de l'àmbit de l'aula d'anglès.
  12. Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica.
  13. Posseir les habilitats d'aprenentatges necessàries per a poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Llengua Anglesa, com en els aspectes generals de la funció docent.
  14. Seleccionar i llegir críticament informacions relatives a l'ensenyament d'idiomes.
  15. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació e integrar-les en el procés d'ensenyament-aprenentatge de l'Anglès.

Continguts

ANGLÈS (10 ECTS)

- El Marc Europeu Comú de Referència (MECR) per a les llengües: aprenentatge, ensenyament, avaluació

  • Política lingüística europea de promoció del plurilingüisme.
  • Estratègies d’intercomprensió entre parlants de diferents llengües.
  • Competència comunicativa. Les activitats de la llengua en el MECR: producció, recepció i interacció.
  • Els nivells comuns de referència: descriptors de competències.
  • Competència pragmàtica i intercultural.
  • Escales d'avaluació i sistemes europeus de certificació basats en el MECR.

- Habilitats acadèmiques orals i escrites

  • Anàlisi i producció d'explicacions i presentacions orals eficaces en anglès en àmbits acadèmics.
  • Fluïdesa, pronunciació i comunicació efectiva en llengua estrangera.
  • La discussió i debat en contextos acadèmics. Les estratègies de comunicació.
  • Text i context.
  • Característiques lingüístiques i discursives de gèneres textuals d'àmbit escolar i de divulgació científica: textos narratius, argumentatius, descriptius, explicatius.
  • Ús de llenguatge inclusiu. Alternatives a expressions comunes que poden resultar discriminatòries per raó de gènere, grup cultural, etc.
  • Cohesió i coherència.
  • La producció de textos acadèmics de recerca i divulgació: la seva estructura i estil. La norma APA. El plagi.

- Adquisició d'una segona llengua (SLA): teoria i pràctica

  • Introducció a les teories més importants en SLA.
  • Aplicació d'aquestes teories a l'organització de la classe, materials i activitats. 
  • Últimes investigacions en SLA aplicades a l'anglès com a llengua estrangera (EFL) ensenyament i aprenentatge.
  • Metodologia específica per a l'ensenyament de l'anglès  (Aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres AICLE, aprenentatge basat en continguts ABC). 

- Producció literària i audiovisual, i cultura popular per a aprenentes adolescents i adults

  • Anàlisi de textos literaris, de documents impresos i audiovisuals procedents de la tradició literària universal, els mitjans de comunicació, tals com a cinema, ràdio i televisió, premsa, Internet, lletres de cançons, còmics, etc. rellevants per a aprenentes adolescents.
  • La elecció del text literari: el cànon vs. les necessitats del lector.
  • La representació de les dones en la literatura i el cinema. Visibilització d'escriptores, científiques, artistes i directores de cine sovint oblidades pel cànon i la història oficial.
  • El text literari, l'obra audiovisual, etc. com a desencadenants d'activitats de comunicació oral i escrita.

Metodologia

La metodologia de les sessions presencials combinarà les activitats magistrals i expositives amb pràctiques d'aula, treball en parelles i grups, exposicions, debats, elaboració de projectes, etc. Es requerirà una participació activa de part de l'alumnat i l'ús sostingut de la llengua meta com a llengua vehicular habitual. L'anglès és la llengua en la qual es realitzen les activitats d'aprenentatge i d'avaluació.

Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencial dirigida (magistral expositiva, pràctiques d'aula, exemplificació i estudi de casos) 62,5 2,5 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Tutories especialitzades o presencials: col·lectives o individuals 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Activitats no presencials i autònomes 137,5 5,5 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 13, 14, 15

Avaluació

Per a la superació del mòdul és necessari el compliment dels següents requeriments:

  1. Obtenir un APTE en anglès, la qual cosa exigeix demostrar l’ús eficient,  fluït, adequat i acurat (fonètica, gramàtica, lèxic, ortografia, organització textual, etc.) de la llengua d’especialització en qualsevol situació relacionada amb tasques acadèmiques i/o docents, demostrant un nivell de competència comunicativa general C2 del Marc Europeu de Referència per a les Llengües del Consell d’Europa i Competència Interactiva Docent, la qual cosa inclou demostrar ser un bon model de llengua, i un gestor eficaç i eficient de la comunicació en llengua estrangera per ensenyar anglès com a llengua estrangera.  
  2. Demostrar en tot moment compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. L’absència d’aquest compromís comporta automàticament la no superació del mòdul.
  3. L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d'avaluació.

Avaluació continua. Càlcul de la qualificació́ final del mòdul:

  • Les dates exactes de les activitats d’avaluació s’anunciaran a l’inici de l’assignatura a través del calendari que es publicarà al Moodle de la classe seguint la següent proposta: 

 ACTIVITAT / EVIDÈNCIA D’AVALUACIÓ

     %

DATA

Prova diagnòstica inicial de competència lingüística en anglès (No Recuperable) Individual

     5

Octubre 2023

Treball de literatura (Recuperable) Individual

     20

Març 2024

Presentació acadèmica oral (No recuperable) Individual

     20

Desembre 2023

Treball acadèmic escrit (Recuperable) Individual

     20

Desembre 2023

Prova diagnòstica final de competència lingüística en anglès (Recuperable) Individual

     20

Gener 2024

Projecte (No recuperable) Group

     15

Gener 2024

Examen de recuperació. Individual

 

Febrer 2024

TOTAL

    100

 

Evaluació: 

  • La professora pubicará la nota de cada tasque com a máxim, 20 dies hàbils després de la data de lluirament de la tasque. Qualsevol tasque entregada tard rebrá una nota de zero. 

Revisió de la qualificació final:

  • La comunicació als estudiants per part del professor o professora responsable de les qualificacions de les diferents tasques formals d’avaluació anirà sempre acompanyada de la fixació de la data, hora i lloc de revisió. 

Reclamacions:

  • Les demandes de clarificació o reclamacions sobre les qualificacions rebudes a les diferents tasques d'avaluació es formularan per escrit a través del Campus Virtual en la bústia creada a l’efecte. 

Recuperació:

  • Els estudiants que hagin suspès alguna de les tasques recuperables podran presentar-se a una prova global de recuperació de l’assignatura a més de tornar a presentar aquelles tasques recuperables possibles. 
  • Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. 
 
Avaluació única:
  • Les dates exactes de les activitats d’avaluació única s’anunciaran a l’inici de l’assignatura a través del calendari que es publicarà al Moodle de la classe seguint la següent proposta: 

 ACTIVITAT / EVIDÈNCIA D’AVALUACIÓ

     %

DATA

Prova diagnòstica de competència lingüística en anglès (Recuperable)

     30

Febrer 2024

Treball de literatura (Recuperable)

     20

Febrer 2024

Presentació acadèmica oral (No recuperable) 

     20

Febrer 2024

Treball acadèmic escrit (No recuperable)

     30

Febrer 2024

Examen de recuperació

 

 16 Febrer 2024

TOTAL

    100

 

Recuperació:

  • S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

Revisió de la qualificació final:

  •  La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.

IMPORTANT:

  • La copia o plagi, tant en el cas de treballscom en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que pot representar suspendre l’assignatura.Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part del treball d'un/a altre/a company/a.  Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital. (Més informació sobre plagi ahttp://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html). Les irregularitats fan referència, per exemple, a copiar en un examen, copiar de fonts sense indicar l'autoria, o un ús indegut de la IA com presentar com a original un treball que ha estat generat per una eina o programa d'IA. 

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Anglès - Proves diagnòstiques 25% 0 0 1, 11, 13, 15
Presentació acadèmica oral 20% 0 0 1, 3, 6, 11, 15
Projecte 15% 0 0 1, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15
Treball Acadèmic escrit 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Treball de Literatura 20% 0 0 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15

Bibliografia

Bibliografia

Kennedy-Scanlon, M., Pladevall, E., Cebrián, J. (2012). Guided Error Correction: Exercises for Spanish-speaking students of English. Level B2. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.

Kennedy-Scanlon, M., Cebrián, J., Bradbury, J. (2009). Guided Error Correction: Exercises for Spanish-speaking students of English. Level C1-Book 1. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.

Kennedy-Scanlon, M., Cebrián, J., Bradbury, J. (2010). Guided Error Correction: Exercises for Spanish-speaking students of English. Level C1-Book 2. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.

 

Bibliografia recomenada

Bailey, Kathleen. M. (2007). Practical English language teaching: Speaking. Higher Education Press.

Celce-Muria, Marianne (2001). Teaching English as a second or foreign language. Boston: Heinle & Heinle / Thomson Learning.

Council of Europe (2020). Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar. Strasbourg. Council of Europe. Disponible a: https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4 

Council of Europe (2005). Política lingüística del Consell d’Europa En Plurilingual education in Europe. Strasbourg: Council of Europe, pp.6-8. Disponible en: www.coe.int.

Dalton-Puffer, Cristiane. (2007). Discourse in content and language integrated learning. Amsterdam: John Benjamins.

Loewen, Shawn. (2015). Introduction to instructed second language acquisition. Routledge

Moore, Emilee. (2016). Aprendizaje de lenguas e interacción social. En D. Masats & L. Nussbaum (Eds.) Enseñanza y aprendizaje de las lenguas extranjeras en educación secundaria obligatòria. Madrid: Síntesis, pp. 35-58.

Murphy, Raymond. (2008). Essential Grammar in Use. Cambridge: CUP

Nussbaum, L. (2001). El discurso en el aula de lengua extranjera. A Nussbaum, L. & Bernaus M. (Eds.) Didáctica de las lenguas extranjeras en la educación secundaria obligatoria. Madrid: Síntesis, pp. 137-172.

Swan, Michael. (2002). Practical English Usage. Oxford: OUP

Walsh, Steve (2013). Classroom discourse and teacher development. Edinburgh University Press.

VanPatten, Bill.,  Keating, Gregory D., Wulff, Stefanie, (2020) Theories in second language acquisition: an introduction. Routledge
2020

 


Programari

No es fa servir cap programari.