Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4310486 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | OT | 0 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap
El mòdul de Didàctica de la Geografia i la Història (15cr) està configurat per dos assignatures:
Les hores que s'indiquen per cadascuna de les activitats formatives són orientatives i es poden veure modificades lleugerament en funció del calendari o de les necessitats docents.
En les activitats d'aula es proposarà treball en petit grup per tal de promoure el màxim la participació de tot l'alumnat.
Totes les sessions es dissenyaran seguint el cicle d'aprenentatge socioconstructivista i aplicant mesures d'inclusió.
Les metodologies i estratègies que s'aplicaran a les sessions seran diverses segons el moment de l'assignatura, el contingut a impartir, els objectius establerts i les competències que es vulguin desenvolupar.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència i participació a classes magistrals, sortides, etc. i la realització d'activitats relacionades | 97,5 | 3,9 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització, revisió i avaluació dels treballs realitzats (informes, estudis de cas, resolució de problemes, exposicions, pràctiques de laboratori, treballs de camp...) | 94,5 | 3,78 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tipus: Autònomes | |||
Anàlisi de lectures i propostes d'innovació didàctiva, realització d'informes, disseny d'activitats, anàlisi i resolució de casos. | 45 | 1,8 | 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 19 |
L’avaluació és el procés que s’estableix per valorar l’assoliment dels resultats d’aprenentatge a partir de les evidencies que es defineixen en la guia de l'assignatura.
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats proposades (el programa lliurat a l'inici de l'assignatura concretarà les activitats i lliuraments a realitzar).
El lliurament de treballs es realitzarà prioritàriament per la via del campus virtual. Es podran habilitar altres vies de lliurament, previ acord amb el professorat.
Competència comunicativa
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l’estudiant mostri, en les activitats que se li proposin, una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Aquesta competència és un requisit. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Atès que la llengua vehicular del màster i de l'ensenyament secundari és el català, les tasques orals i escrites relacionades amb aquest mòdul s'han de presentar en aquesta llengua.
Còpia i plagi
La còpia i el plagi són robatoris intel·lectuals i, per tant, constitueixen un delicte que serà sancionat amb la nota “zero”. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no es pot saber qui ha copiat qui, s’aplicarà la sanció a tots dos alumnes. L’ús de la intel·ligència artificial de manera fraudulenta implicarà que l’activitat d’avaluació sigui considerada suspesa amb un 0.
Perspectiva de gènere
Durant les sessions es tindrà en compte la perspectiva de gènere mitjançant la revisió dels biaixos androcèntrics, el qüestionament sobre els supòsits de gènere i estereotips de gènere ocults, la incorporació del coneixement produït per les dones, i les perspectives crítiques que destapen conceptualitzacions androcèntriques i posen de manifest les causes i mecanismes socials i culturals que sustenten les desigualtats de gènere.
En aquest mòdul caldrà incloure la perspectiva de gènere mitjançant la reflexió (auto)crítica sobre la pròpia subjectivitat i com afecta a la docència (per aprofundir-hi consulteu: Agud Morell, Ingrid; Amat, Meritxell; Bertran, Marta; [et al.]. (2020). Perspectiva de gènere en l'educació. Marc conceptual. Barcelona: UAB. <https://ddd.uab.cat/record/226865>).
Codi ètic de la professió docent
Cal mostrar una actitud compatible amb la professió educativa per aprovar aquest mòdul. Es valorarà l’escolta activa, el respecte, la participació, la cooperació, l'empatia, l'amabilitat, la puntualitat, el no jutjar, l'argumentar, l'ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, tauleta, etc.). Cal que l’estudiant demostri que és responsable i rigorós en el treball autònom, participa de forma activa a les classes, mostra pensament crític i unes conductes que afavoreixen un entorn amable i positiu, democràtic i on es respecten les diferències. També es tindrà en compta el compromís ètic amb els principis deontològics de la professió. Consulteu els següents documents:
- Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (2011). Compromís ètic del professorat. http://www.mrp.cat/inici/20/el-compromis-etic-del-professorat
- Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya (2011). Codi deontològic de la professió docent. https://www.cdl.cat/codi-deontologic-de-la-professio-docent
Assistència i presencialitat
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria en un 80%, per poder fer l’avaluació continuada. En cas contrari, la qualificació final serà de 'no avaluable’. Els justificants que algunes vegades es presenten en cas d’absència serveixen únicament perexplicar l’absència, en cap cas són un eximent de la presencialitat. Si algú no pot complir el percentatge de presencialitat establert, no es pot acollir a l'avaluació continua, i caldrà que espresenti a la recuperació, sempre i quan hagi presentat el 66% de les activitats d’avaluació prèviament.
Recuperació
Les activitats recuperables són: “Disseny d’una situació d’aprenentatge” i “Disseny d’una sortida d’aprenentatge”. La qualificació màxima que es pot obtenir a la recuperació és d’un 5 sobre 10.
Avaluació única
L’avaluació única cal sol·licitar-la dins els terminis i el mecanisme que la Facultat de Ciències de l’Educació hagi previst.
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única. En aquest cas, la presencialitat és imprescindible per a l’avaluació en el percentatge anteriorment establert. Si algú no el compleix, pot presentar-se a la convocatòria de recuperació. Caldrà presentar el 66% de les activitats d’avaluació, però la qualificació de cadascuna d’elles no superarà el 5 sobre 10.
Les activitats (totes es realitzen de forma individual) a lliurar són:
- Disseny d'un producte divulgatiu de continguts (revista digital) (individual): 25%
- Disseny i justificació d'una sortida didàctica (individual): 25%
- Disseny i presentació d'una situació d’aprenentatge (individual): 35%
- Entrevista avaluativa: 15% (es concretarà hora i lloc).
Dates d’avaluació
Dates orientatives de l’avaluació continuada:
- La presentació de la situació d’aprenentatge (grupal) es preveu per inicis de gener.
- La presentació de la sortida (individual) es preveu per mitjans de maig
- La presentació de la revista digital (individual) es preveu per finals de maig.
- La recuperació es preveu per al 06/06/2024.
Dates de l’avaluació única:
- La presentació de totes les activitats a lliurar (les mateixes que les de l’avaluació continuada més una entrevista avaluativa) és preveu el 29/05/2024.
- La recuperació es preveu per al 06/06/2024.
Els dubtes referents a l'avaluació que no estiguin recollits en les indicacions anteriors es regiran pels documents de rang superior de la Facultat de Ciències de l’Educació i de la UAB.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny d'un producte divulgatiu de continguts (revista digital) (individual) | 40 | 55,2 | 2,21 | 1, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 19 |
Disseny i justificació d'una sortida didàctica (individual) | 30 | 41,4 | 1,66 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
Disseny i presentació d'una seqüència didàctica (grupal) | 30 | 41,4 | 1,66 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19 |
A l'inici del màster, es facilitarà la bibliografia actualitzada.
--