Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4317127 Humanitats i Patrimoni Digitals | OB | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
El/la estudiant haurà d’ haver superat tots el mòduls previs abans de la presentació del treball de fi de màster. Igualment, haurà d’ haver finalitzat i superat les pràctiques professionals curriculars.
El Treball de Fi de Màster (TFM) és una assignatura obligatòria per a tots els estudis de Màster de la Facultat de Filosofia i Lletres, que comporta l'elaboració d'un treball original d'investigació dirigit per un tutor/a. L'estudiant ha de demostrar que ha assolit les competències fonamentals del Màster on s'inscriu aquest treball. Per a això presentarà una monografia o un projecte digital complet (objecte digital acabat, desenvolupament d'una aplicació o utilitat de caràcter humanístic), basats en un estudi o recerca propi, de naturalesa teòrica o pràctica, que pot estar basat en les pràctiques professionals obligatòries, proposat pel professorat del Màster i relacionat amb activitats de recerca, o a proposta de l'alumnat. En aquest darrer cas, la proposta haurà de ser validada per la comissió de docència de la titulació. En aquest treball, l'alumnat haurà d'aplicar diferents tecnologies de digitalització 2D i 3D, gestió i processament de dades (textos, sons, imatges, vídeo), edició digital, interacció persona-ordinador, així com ús, creació i manipulació de realitats esteses (virtuals, augmentades, mixtes). S'ha de tenir en compte, no només la tecnologia informàtica a emprar i la temàtica concreta històrica, humanística, artística o cultural, sinó també aspectes com ara el tipus concret de públic a què va dirigit, les exigències que planteja la legislació que protegeix els elements patrimonials a emprar, les metodologies didàctiques i estratègies d'ensenyament i aprenentatge, així com les possibilitats reals d'implementació pràctica.
Continguts i tutorització dels treballs: L'alumnat tindrà la possibilitat d'escollir alguna de les temàtiques que s'hagin treballat en els diferents mòduls docents del Màster en Humanitats i Patrimoni Digitals. En principi, tot el professorat de la Titulació estarà implicat en l'assignatura. No hi haurà un únic professor/a per dirigir tots els treballs, sinó que els i les estudiants podran triar el seu tutor / a d'entre tots els professors / es que realitzin la docència i acceptin la supervisió de la feina, en funció de la línia substantiva o especialitat. El coordinador / a de l'assignatura de TFM garantirà a cada estudiant matriculat/ada el seu corresponent tutor/a. Quan el tema ho requereix i així ho suggereixi la coordinació de la titulació, es posaran en marxa estratègies de co-tutoria. En aquests casos es nomenarà un / una responsable principal i es designarà un altre / a tutor / a en tasques d'assessoria. Qualsevol canvi en la temàtica o el tutor / a assignat hauran de ser autoritzats, dins dels límits establerts, per la coordinació de la titulació i la Comissió docent del Màster.
Tipologies de treballs a presentar: Es parteix del supòsit que la majoria dels treballs del Màster de Humanitats i Patrimoni Digitals tindran un marcat caràcter pràctic i tècnic, però també es permetran treballs més teòrics de caràcter reflexiu sobre aspectes de l'aplicació de la tecnologia:
Detalls pràctics de la feina a presentar: Treball escrit, tant imprès com en format digital, amb una extensió mínima de 40 pàgines i màxima de 75 (3000 caràcters sense espai per pàgina) i ha d'incloure la bibliografia citada i emprada. Es podran afegir apèndixs documentals. S'inclourà l'aplicació tecnològica en el cas que s'hagi realitzat un treball d'aquest tipus. El treball es podrà presentar en castellà, català o en anglès. Prèvia acceptació per part de la coordinació de la titulació i / o de la comissió de docència es podran aprovar altres llengües per a la presentació escrita. En tots els casos s'inclourà un resum de 800 paraules en la llengua utilitzada per la redacció de la feina i en anglès.
Normativa i calendari: A inicis de el curs es realitzarà una reunió general amb la totalitat de l'alumnat i una representació del professorat en la qual es presentarà la normativa general de selecció de tema, elaboració, tutoria i progrés, així com els aspectes avaluables de l'TFM.
Finals de desembre: data límit per al lliurament de la fitxa TFM, facilitada per la coordinació de la titulació, i en la qual s'ha de fer constar:
L'esmentada fitxa ha de tenir la signatura original del Tutor de el projecte i es lliurarà a la coordinació de la titulació.
Febrer: Elaboració d'un primer informe de progrés que podria consistir en el lliurament d'un capítol o l'esquema general de la feina a desenvolupar. El dit informe es farà arribar a la coordinació de la titulació, degudament signat pel tutor / a i s'afegeix a l'expedient de l'estudiant. S'ha d'informar a la coordinació de la titulació en aquest mateix informe si la presentació de la feina es realitzarà en la convocatòria del mes de juliol o en la de setembre.
Maig: Segon informe de progrés en què es reculli el treball realitzat fins a la data i els problemes trobats que poden afectar la seva presentació. És convenient també que l'informe contempli les necessitats informàtiques exigides per la presentació oral d'un projecte digital que pot necessitar d'un equipament específic. El dit informe es farà arribar a la coordinació de la titulació, degudament signat pel tutor / a i s'afegeix a l'expedient de l'estudiant. En el cas que no es complissin els terminis inicialment previstos, es pot sol·licitar el lliurament de la feina i presentació oral al mes de setembre.
Mitjans de Juny: data límit del lliurament de la feina per a la seva presentació oral durant l'última setmana de juny. La coordinació de la titulació comunicarà el procediment de lliurament de treballs per a la seva inclusió en el repositori DDD de la biblioteca de la UAB i la data concreta en què es realitzarà la presentació oral.
Primera setmana de setembre: data límit del lliurament de la feina per a la seva presentació oral en la convocatòria de setembre. La coordinació de la titulació comunicarà el procediment de lliurament de treballs per a la seva inclusió en el repositori DDD de la biblioteca de la UAB i la data concreta en què es realitzarà la presentació oral.
Procediment per publicar el TFM d'un / a estudiant. D'acord amb el punt III de el document Política institucional d'accés obert de la Universitat Autònoma de Barcelona (http://ddd.uab.cat/record/89641), tots els TFM avaluats s'han de carregar al repositori DDD seguint el següent procediment:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentació general, temes i línies de recerca i d' aplicació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats de tutorització i supervisió | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, recerca y redacció Treball Fi de màster | 278 | 11,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
Informes de progrés en l'elaboració del treball, a presentar per l'alumnat en cadascuna de les reunions de tutorització, i remès a la coordinació de la titulació degudament signat i avaluat pel tutor / a, que haurà d'afegir els comentaris que consideri pertinents. La correcta presentació de tots aquests informes constituirà un 10% de la nota final.
Treball escrit. El tutor / tutora dirigirà a la coordinació de la titulació un informe raonat i una proposta de puntuació que constituirà el 40% de la nota final.
Presentació oral del treball davant d'una comissió de tres doctors / es composta pel mateix tutor / a, un professor / a del Màster i un doctor / a especialista en la matèria (preferentment extern), per espai de 15 minuts. Després dels 15 minuts de presentació l'alumnat respondrà els comentaris de tribunal, si fos necessari. La comissió valorarà tant la presentació com el contingut, per a això hauran de tenir el treball una setmana abans de la presentació, així com l'informe de valoració de tutor / a i l'informe del procés de seguiment. La puntuació atorgada per la comissió constituirà un 50% de la nota final.
Aspectes avaluables:
Treball escrit:
Presentació oral:
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi presentat el treball a la data fixada per aquest efecte i seguint el procediment aprovat per la comissió de docència I comunicat a l’ inici de curs. A més, haurà d’ haver lliurat més del 50 % dels informes de progrés requerits per el tutor/tutora.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que el lliurament i defensa del treball no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d'avaluació única.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Treball de Fi de Master | 100% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 |
Almanza, V. G. (2016). Bloqueo Escritural: Principal problema del tesista para redactar su tesis. CULCyT: Cultura Científica y Tecnológica, 13(59), 43-44.
Bauer, J., & Pollock, C. (2020). Thinking Backwards, Walking Ahead: Guiding Humanities Researchers through Digital Project Life Cycles.
Casarin, M. (2016). Escritura de tesis: dificultades, desafíos y propuestas. Revista Pucara, (27), 179-188.
Crompton, C., Lane, R. J., & Siemens, R. (Eds.). (2016). Doing digital humanities: Practice, training, research. Taylor & Francis.
del Carmen Parrino, M. (2017). Falcón, M. La escritura científica. El arte de escribir una tesis. Buenos Aires: Dunken. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación, (6), 114-115.
Eco, Umberto. 1986, Cómo se hace una tesis. Barcelona, Editorial Gedisa
Galina, I. (2012). Retos para la elaboración de recursos digitales en humanidades. El profesional de la información, 21(2), 185-189.
Goddard, L., & Seeman, D. (2019). Building digital humanities projects that last. Doing More Digital Humanities: Open Approaches to Creation, Growth, and Development.
León González, J. L., Socorro Castro, A. R., Fernández Morera, M. E., & Velasco Gómez, M. D. C. (2020). La tutoría de tesis en los procesos académicos de pregrado y postgrado de la actualidad. Conrado, 16(72), 103-108.
Ortiz-Ocaña, A. (2018). La configuración de la tesis doctoral. Su estructura, redacción, defensa y publicación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(2), 102-131.
Pitti, D. V. (2004). Designing sustainable projects and publications. A Companion to Digital Humanities, ed. Susan Schreibman, Ray Siemens, and John Unsworth (Malden, Oxford: Blackwell, 2004), 471-87.
Ramírez García, R. G., Pérez Colunga, B. Y., Soto Bernabé, A. K., Mendoza Tovar, M., Coiffier López, F. Y., Gleason Guevara, K. J., & Flores Zuñiga, J. A. (2017). Desarmando el rompecabezas en torno a la experiencia de elaboración de una tesis de maestría. Perfiles educativos, 39(155), 68-86.
Ridge, M. (2020). A practical guide to designing and running successful projects. Routledge International Handbook of Research Methods in Digital Humanities, 5.
Schmidt, C., Praeg, C. P., & Günther, J. (2018, June). Designing Digital Workplace Environments. In 2018 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Innovation (ICE/ITMC) (pp. 1-9). IEEE.
Warwick, C., Terras, M., & Nyhan, J. (Eds.). (2012). Digital humanities in practice. Facet Publishing.
Per a la presentació del treball es necessita de un programa ofimàtic de presentacions, escollit per l' estudiant.
El TFM es pot presentar de manera online, a proposta de la coordinació del màster.