Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313228 Política Social, Treball i Benestar | OT | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No s'han establert prerequisits per cursar l'assignatura
El creixement de les migracions internacionals a les societats europees s'ha convertit en un dels fets socials de major rellevància i planteja importants reptes per a les polítiques públiques i per als models de cohesió social i convivència. L'objectiu general del mòdul és oferir eines analítiques, conceptuals i metodològiques per tal d’abordar aquests processos de transformació econòmica, política i social, des d'una perspectiva comparada i des de l'èmfasi en dos eixos clau a l'hora de gestionar les migracions i la diversitat:
- Les polítiques migratòries i de control de fluxos i els seus impactes sobre els drets de les persones
- Les polítiques d'integració, tant des de la perspectiva de la igualtat i la redistribució, com des de la perspectiva del reconeixement i gestió de la diversitat i la convivència
Combina classes magistrals amb debats participatius i 1 exercici de role playing
Es promourà al llarg de les sessions un clima que eviti els comentaris o exemples sexistes, racistes i LGBTIfòbics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Presentació oral | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment tutorial | 15 | 0,6 | 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació exercicis | 70 | 2,8 | 1, 3, 4, 5 |
Preparació exposició oral grupal | 39 | 1,56 | 2, 3, 4 |
L’avaluació continuada incorpora 2 tipus diferents d’evidències:
- L’assistència a classe és obligatòria
- Càlcul de la nota final. És necessari tenir, com a mínim un 4, de les diferents parts de l’assignatura per tal de poder fer mitjana entre les diverses notes.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega 2 exercicis | 70% (35% cada exercici) | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Presentació oral | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5 |
En començar el curs es lliurarà la programació detallada de la llista de lectures que s’utilitzaran pels seminaris de discussió de textos.
Brown, Wendy (2015). Estados amurallados: soberanía en declive. Barcelona : Herder
Cachón Rodríguez, Lorenzo y Aysa-Lastra, María (2019). «El Pacto Mundial para la Migración Segura, Ordenada y Regular: un contrato social internacional». Anuario CIDOB de la Inmigración 2019 , p. 84-95. DOI: doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2019.84. Disponible en:
Castles S. (1986) The Guest-Worker in Western Europe — An Obituary. International Migration Review. 1986;20(4):761-778.
Castles, Stephen (2006). “Guestworkers in Europe: A Resurrection?” The International Migration Review, vol. 40, no. 4, 2006, pp. 741–766.
Ferrero-Turrión, Ruth (2016), “Europa sin rumbo. El fracaso de la UE en la gestión de la crisis de refugiados.” en Revista de estudios internacionales mediterráneos, 21, 159-176.https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/676928/REIM_21_12.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gouws, Amanda. (2013), Multiculturalism in South Africa: Dislodging the Binary between Universal Human Rights and Culture/Tradition, Politikon, 10.1080/02589346.2013.765674, 40, 1, (35-55)
Iredale, R. (2001): “The migration of professionals: theory and typologies.” International Migration, vol. 38 (5), pp: 7-24.
Meissner, Fran & Steven Vertovec (2015) Comparing super-diversity, Ethnic and Racial Studies, 38:4, 541-555
Meyer, J-B (2001) “Network approach versus brain drain: lessons from the diaspora”, International Migration 39(5): 91-110.
Mezzadra, S y Brett, N. (2017). La Frontera como Método. Madrid: Traficante de Sueños Disponible en: https://traficantes.net/libros/la-frontera-como-método
Meyer. J.B. (2001). Network approach versus brain drain : lessons from the diaspora. International Migration, Wiley, 2001, 39 (5), p. 91-110. ff10.1111/1468-2435.00173ff. ffird-01730582f
Sassen, S. (2016) "La pérdida masiva de hábitat. Nuevas motivaciones para la migración". Iglesia Viva, 270: 11-38. Disponible en: https://iviva.org/revistas/270/270-11-SASSEN.pdf ; (Versión original en inglés: A Massive Loss of Habitat: New Drivers for Migration, 2016, Sociology of Development 2(2):204-233)
Simon, Patrick (2012) Collecting ethnic statistics in Europe: a review, Ethnic and Racial Studies, 35:8, 1366-1391, DOI: 10.1080/01419870.2011.607507
Small, Mario L., and Devah Pager. 2020. "Sociological Perspectives on Racial Discrimination." Journal ofEconomic Perspectives, 34 (2): 49-67.
Special Issue:70 years of International Social Science Journal Volume 68, Issue 227-228
Vertovec, Steven (2007). "Super-diversity and its implications". Ethnic and Racial Studies. 30 (6): 1024–1054.
Zapata-Barrero, R. (2017) Interculturalism in the post-multicultural debate: a defense. CMS 5, 14 . https://doi.org/10.1186/s40878-017-0057-z
No aplicable