Logo UAB
2023/2024

Polítiques Migratòries i Integració Social

Codi: 44039 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313228 Política Social, Treball i Benestar OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Sonia Parella Rubio
Correu electrònic:
sonia.parella@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Teresa Sorde Marti
Massoud Sharifi Ahmadipour

Prerequisits

No s'han establert prerequisits per cursar l'assignatura


Objectius

El creixement de les migracions internacionals a les societats europees s'ha convertit en un dels fets socials de major rellevància i planteja importants reptes per a les polítiques públiques i per als models de cohesió social i convivència. L'objectiu general del mòdul és oferir eines analítiques, conceptuals i metodològiques per tal d’abordar aquests processos de transformació econòmica, política i social, des d'una perspectiva comparada i des de l'èmfasi en dos eixos clau a l'hora de gestionar les migracions i la diversitat:
- Les polítiques migratòries i de control de fluxos i els seus impactes sobre els drets de les persones
- Les polítiques d'integració, tant des de la perspectiva de la igualtat i la redistribució, com des de la perspectiva del reconeixement i gestió de la diversitat i la convivència


Competències

  • Aplicar l'enfocament de gènere a l'anàlisi de la relació entre mercat laboral, cures i desigualtats socials.
  • Dissenyar, implementar i avaluar les polítiques socials i els processos que incideixen en la redistribució de recursos i en la millora del benestar de la ciutadania, en diferents àmbits i des d'una perspectiva europea.
  • Distingir les principals transformacions econòmiques, polítiques, socials i culturals de les societats complexes per a analitzar els reptes fonamentals que plantegen per a la igualtat i el benestar.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els reptes que plantegen les dinàmiques socials dels processos migratoris a Europa en els models d'integració i els processos d'exclusió social.
  2. Aplicar la perspectiva de gènere al vincle entre treball de cura i règims migratoris a Europa i als seus impactes.
  3. Aplicar les bases i els principis de les polítiques públiques que aborden la integració de la població immigrant des de la dimensió de la igualtat i de la redistribució en societats i tenint en compte les especificitats dels diferents règims de benestar i règims migratoris a Europa.
  4. Identificar el gènere com una de les principals relacions socials que configuren els patrons migratoris, els processos d'integració i el disseny de les polítiques públiques que afecten la població immigrant.
  5. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l'àmbit d'estudi.

Continguts

  1. Vers una governança global de les migraciones: Pacte Mundial per a la Migració Segura, Ordenada i Regular
  2. Els eixos de la política migratòria a la UE. El Nou Pacte sobre Migració i Asil
  3. Els eixos de la política migratòria en perspectiva comparada
  4. La política d'asil i refugi a Europa
  5. Polítiques d'integració i de gestió de la diversitat cultural a Europa
  6. Polítiques europees per a la integració de les minories ètniques des de la perspectiva de la comunitat
  7. Perspectives teòriques sobre la discriminació ètnica i mecanismes per a combatre-la

Metodologia

Combina classes magistrals amb debats participatius i 1 exercici de role playing

Es promourà al llarg de les sessions un clima que eviti els comentaris o exemples sexistes, racistes i LGBTIfòbics

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 22 0,88 1, 2, 3, 4, 5
Presentació oral 4 0,16 1, 3, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Seguiment tutorial 15 0,6 3, 4, 5
Tipus: Autònomes      
Preparació exercicis 70 2,8 1, 3, 4, 5
Preparació exposició oral grupal 39 1,56 2, 3, 4

Avaluació

L’avaluació continuada incorpora 2 tipus diferents d’evidències:

  • EXERCICIS INDIVIDUALS: entrega de 2 fitxes de resum i anàlisi de sessió (70%)
  • PRESENTACIÓ ORAL. Exposicions orals en equips de 3-4 persones. Metodologia de “role playing” (30% )
  • Altres qüestions a tenir en compte:

-   L’assistència a classe és obligatòria

-   Càlcul de la nota final. És necessari tenir, com a mínim un 4, de les diferents parts de l’assignatura per tal de poder fer mitjana entre les diverses notes.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega 2 exercicis 70% (35% cada exercici) 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Presentació oral 30% 0 0 1, 3, 4, 5

Bibliografia



En començar el curs es lliurarà la programació detallada de la llista de lectures que s’utilitzaran pels seminaris de discussió de textos.

 

Brown, Wendy (2015). Estados amurallados: soberanía en declive. Barcelona : Herder

Cachón Rodríguez, Lorenzo y Aysa-Lastra, María (2019). «El Pacto Mundial para la Migración Segura, Ordenada y Regular: un contrato social internacional». Anuario CIDOB de la Inmigración 2019 , p. 84-95. DOI: doi.org/10.24241/AnuarioCIDOBInmi.2019.84.  Disponible en:

https://www.cidob.org/articulos/anuario_cidob_de_la_inmigracion/2019/el_pacto_mundial_para_la_migracion_segura_ordenada_y_regular_un_contrato_social_internacional

Castles S. (1986) The Guest-Worker in Western Europe — An Obituary. International Migration Review. 1986;20(4):761-778. 

Castles, Stephen (2006). “Guestworkers in Europe: A Resurrection?” The International Migration Review, vol. 40, no. 4, 2006, pp. 741–766. 

Ferrero-Turrión, Ruth (2016), “Europa sin rumbo. El fracaso de la UE en la gestión de la crisis de refugiados.” en Revista de estudios internacionales mediterráneos, 21, 159-176.https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/676928/REIM_21_12.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gouws, Amanda. (2013), Multiculturalism in South Africa: Dislodging the Binary between Universal Human Rights and Culture/Tradition, Politikon, 10.1080/02589346.2013.765674, 40, 1, (35-55)

Iredale, R. (2001): “The migration of professionals: theory and typologies.” International Migration, vol. 38 (5), pp: 7-24.

Meissner, Fran & Steven Vertovec (2015) Comparing super-diversity, Ethnic and Racial  Studies, 38:4, 541-555

Meyer, J-B (2001) “Network approach versus brain drain: lessons from the diaspora”, International Migration 39(5): 91-110.

Mezzadra, S y Brett, N. (2017). La Frontera como Método. Madrid: Traficante de Sueños      Disponible en:   https://traficantes.net/libros/la-frontera-como-método 

Meyer. J.B. (2001). Network approach versus brain drain : lessons from the diaspora. International Migration, Wiley, 2001, 39 (5), p. 91-110. ff10.1111/1468-2435.00173ff. ffird-01730582f

Sassen, S. (2016)  "La pérdida masiva de hábitat. Nuevas motivaciones para la migración". Iglesia Viva, 270: 11-38.   Disponible en: https://iviva.org/revistas/270/270-11-SASSEN.pdf ; (Versión original en inglés:  A Massive Loss of Habitat: New Drivers for Migration, 2016,  Sociology of Development 2(2):204-233)

Simon, Patrick (2012) Collecting ethnic statistics in Europe: a review, Ethnic and Racial Studies, 35:8, 1366-1391, DOI: 10.1080/01419870.2011.607507

Small, Mario L., and Devah Pager. 2020. "Sociological Perspectives on Racial Discrimination." Journal ofEconomic Perspectives, 34 (2): 49-67.

Special Issue:70 years of International Social Science Journal Volume 68, Issue 227-228

Vertovec, Steven (2007). "Super-diversity and its implications". Ethnic and Racial Studies.  30 (6): 1024–1054.

Zapata-Barrero, R. (2017) Interculturalism in the post-multicultural debate: a defense. CMS 5, 14 . https://doi.org/10.1186/s40878-017-0057-z


Programari

No aplicable