Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316227 Filosofia Aplicada | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Es imprescindible tenir prou coneixements d'anglès per poder llegir la bibliografia proposada del curs.
L'objectiu general de l'assignatura és conèixer el vocabulari i l'argumentari de l'estètica aplicada als camps de l'estètica gustatòria com una forma recent i de creixent importància, i de la filosofia aplicada de la imatge. Els objectius específics de l'assignatura són els següents:
1. La comprensió del gust, tant en el seu ús no metafòric com el metafòric, en tant que forma de coneixement i de comunicabilitat anàloga a l'ús de les imatges.
2. El coneixement dels principals enfocaments teòrics en el tractament d'aquesta qüestió, tant de la tradició com de la contemporaneïtat, i la sistematització conceptual que s'hi pot establir
3. La familiarització amb les pràctiques contemporànies implicades (Food Art, Edible Art, Relacional Art, Research Cooking, Revolutionary Cooking, Food Tech Activism)
4. Comparació dels processos creatius que impliquen les diferents comprensions del gust i el pensament icònic
5. Cultivar les capacitats i les habilitats per a la crítica gustatòria i icònica en l'alumne
6. Configuracions de projectes en estètica gustatòria i pensament icònic
7. Projecció, si s'escau, dels coneixements de l'assignatura als futurs TFMs i a altres recerques i projectes de l'estudiant
La metodologia treballa en tres fronts:
1. Classe teòrica. El programa està configurat segons un calendari. Cada dia el professor presentarà un tema que els alumnes hauran d’haver preparat. La sessió funcionarà a partir d'una presentació electrònica amb conceptes i textos i inclourà la discussió amb els alumnes.
2. Tutories individualitzades o en grups petits.
3. Elaboració d’itineraris personalitzats pel treball autònom de l’alumne.
4. L'estudi fora del seminari, a casa, la biblioteca i d'altres activitats pràctiques com visites i pràctiques experiencials.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió a classe | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi fora de classe | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
L'avaluació coninua del mòdul es farà tenint en compte dos elements:
a) La presentació d'un text a classe (30%)
b) L'elaboració de dos breus treballs sobre la matèria impartida, a pactar prèviament amb el professor, amb una extensió mínima de 1500 paraules (35% cadascun).
El docent marcarà una data i lloc per a la revisió de les proves avaluadores. Hi haurà també una data de recuperació que serà acordada amb la Facultat.
Avaluació única:
L'avaluació única es farà mitjançant un treball de 5000 paraules sobre una de les dues temàtiques del mòdul. Aquest treball haurà de ser pactat amb el professor i s'han de realitzar almenys dues tutories abans de la data de lliurament final del treball.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, queestiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació d'un text a classe | 30% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Treball 1 | 35% | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Treball 2 | 35% | 15 | 0,6 | 2, 4, 5, 6, 7 |
Lectures bàsiques
Tema1:
ADRIÀ, F. - JAQUES, J., "For an Applied Philosophy of Gastronomy". Cosmo 6 (2015): 163-172. http://www.ojs.unito.it/index.php/COSMO/article/view/930
RANCIÈRE, J., “Pensar entre las disciplinas”. Brumaria 268 (2008).
NOË, A., Strange Tool. Art and Human Nature, Nueva YorK: Hill & Wang, 2015.
JAQUES, J., "Main Issues in Gustatory Aesthetics". Cosmo 6 (2015): 173-189.
VOLTAIRE, "Goût" (1757), a l'Encyclopédie de Diderot i d'Alembert, http://obvil.paris-sorbonne.fr/corpus/critique/voltaire_encyclopedie/GOUT
KORSMEYER, C., Making Sense of Taste: Taste, Food and Philosophy. New York: Cornell University Press, 1999. El sentido del gusto, Paidós (Cap. III)
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar. Barcelona, Ed. 62, 2004 (1790), fragments seleccionats
JAQUES, J., "Food (Aesthetics of)", Oxford Encyclopedia of Aesthetics (2014).
JAQUES, J.& VILAR, G., “Feeding Thought. Por una filosofía de la cocina y la gastronomía”, Disturbis 12 (2012): http://www.disturbis.esteticauab.org/DisturbisII/Indice_12.html
CASACUBERTA,D., JAQUES,J. & VILAR, G. "Cocinarte", Nomade 5. http://www.espacionomade.com/es/numero/cocinarte/
PERULLO, N., Taste as Experience. The Philosophy and Aesthetics of Food, Columbia University Press, 2016.
Tema 2:
Gerard Vilar, "Salvador Dalí: Pensar en imatges", Mirmanda
Gerard Vilar, Pensamiento Estético, PUV, (en prensa).
Karina Winkelvoss, “Bild – Text” a Claudia Öhlschläger/Michael Niehaus (eds.), W.G. Sebald-Handbuch. Leben-Werk-Wirkung, Suttgart: Metzler, 2017, pp. 114-121.
Liliane Louvel, The Pictorical Third. An Essay into Intermedial Criticism, Nova York i Londres: Routledge, 2018.
John M. Carvalho, Thinking with Images. An Enactivist Aesthetics, NY:Taylor & Francis, 2019.
Bernd Herzogenrath (ed.), Practical Aesthetics, Bloomsbury, 2021.
A principis de curs es donarà una bibliografia exhaustiva dels temes de l'assignatura.
No s'usa cap programa especial en aquest curs.