Logo UAB
2023/2024

Treball de Final de Màster

Codi: 43217 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Josefina Sala Roca
Correu electrònic:
fina.sala@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Aquest mòdul és obligatori de màster. La temàtica del Treball de Fi de Màster estarà relacionada amb l'especialitat que cursi l'estudiant.

No es pot matricular si no s'han matriculat la resta de mòduls del màster.


Objectius

El Treball de Fi de Màster té com a objectiu principal avaluar la integració de les competències adquirides en el Màster.

El Treball de Fi de Màster s'estableix com una recerca en l'àmbit de l'educació desenvolupada amb dades empíriques que l'alumne realitza individualment i presenta davant d’un tribunal

 


Resultats d'aprenentatge

  • CA07 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en el desenvolupament del TFM.
  • CA08 (Competència) Contrastar les dades obtingudes al TFM amb els objectius que s'havia plantejat i el corpus de coneixement disponible per a establir conclusions.
  • CA09 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències obtingudes al TFM.
  • KA07 (Coneixement) Delimitar el problema d'investigació que s'aborda en el TFM.
  • KA08 (Coneixement) Enunciar els principis ètics adoptats en el desenvolupament del TFM.
  • SA07 (Habilitat) Dissenyar i desenvolupar el treball de camp coherent amb els objectius i les preguntes d'investigació del TFM.
  • SA08 (Habilitat) Analitzar les dades utilitzant les metodologies i les tècniques adequades a la seva naturalesa i als objectius de la investigació.
  • SA60 (Habilitat) Presentar el TFM adaptant el registro a la tipologia de comunicació científica.

Continguts

L'informe d'investigació hauria de tenir els següents elements:
• Concreció del problema d'investigació.
• Justificació i argumentació de la pregunta i els objectius de la investigació.
• Establiment d'un marc teòric
• Disseny de la investigació: fases o moments, instruments i estratègies de recollida d'informació, procés de recollida d'informació, criteris de qualitat, aspectes ètics ...
• Procés d'anàlisi de les dades

• Resultats i discussió

• Conclusions i implicacions per a la pràctica.
. Bibliografia

 


Metodologia

L'activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
• Introducció grupal al treball de recerca.
• Tutories individuals o en grup amb el director del treball de fi de màster. L'alumne/a haurà de realitzar lliuraments parcials obligatoris sobre els que el/la tutor/a donarà orientacions de millora.
• Treball individual
 

* La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les necessitats de protecció i de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Introducció grupal al treball de recerca 10 0,4
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals o en grup amb el director del treball de fi de màster 65 2,6
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del treball, elaboració de l'informe y la presentació 300 12

Avaluació

L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.

El desenvolupament del Treball de Fi de Màster es fonamenta en l'acció tutorial. Cada alumne tindrà un tutor que serà un doctor / a del departament responsable de l'especialitat que cursa l'estudiant al Màster. L'estudiant i el tutor acordaran un calendari de tutories per al seguiment del treball.

El treball es presentarà i defensarà davant d'un tribunal. Per poder defensar el TFM caldrà que hi hagi hagut un procés de seguiment del TFM per part del tutor/a que permeti garantir no sols la qualitat del procés, sinó també que el TFM s'ha fet durant el curs acadèmic. L'alumne decidirà conjuntament amb el/la tutor/a la convocatòria (juliol o setembre) en que es farà la presentació i defensa del TFM.  Per poder presentar el TFM, l'estudiant necessitarà el vist-i-plau del/la tutor/a. La data dels tribunals es concretaran per especialitats.

La nota final serà la mitjana ponderada de les activitats previstes. Per aprovar cal haver aprovat les tres activitats.

Els plagis suposaran el suspens del TFM i es comunicarà a la coordinació del màster.

En cas que l'alumne no superi la defensa del treball final i/o l'avaluació del tutor, no hi ha la possibilitat de recuperar-lo dins del mateix any acadèmic.

 

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Memòria Informe 60% 0 0 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60
Presentació / exposició oral 20% 0 0 SA60
Seguiment tutories 20% 0 0 CA07, CA08, CA09, KA07, KA08, SA07, SA08, SA60

Bibliografia

AMERICAN PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION (2019). Concise Guide to APA Style (7th Edition). American Psychological Association.

ARNAU, L., & SALA, J. (2020). La revisión de la literatura científica: pautas, procedimientos y criterios de calidad. DDD: https://ddd.uab.cat/record/222109

CAMPBELL, D. Y STANLEY, J. (1996). Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Séptima reimpresión. Buenos Aires: Amorrrtu Editores.

COHEN, L. I MANION, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

COLOBRANS, J. (2001). El doctorando organizado. Zaragoza: Mira Editores.

COOK, T.D. I REICHARDT (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

CRESWELL, J.W., & CRESWELL, J.D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.

DELGADO, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos: manual de ruta para investigar en grado y postgrado. Amarú.  

GOETZ, J.P. I LECOMPTE, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

GOYETTE, G. I LESSARD-HÉBERT, M. (1988). La investigación-acción.  Barcelona: Laertes.

HAIR, J.F.; ANDERSON, R.E.; TATHAM, R.L.; BLACK, W.C. (1999). Análisis multivariante. Prentice-Hall.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R., & MENDOZA, C. (2020). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw HillEducación.

HERNÁNDEZ, R., FERNÁNDEZ, C. & BAPTISTA, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

KERLINGER, F.N. Y LEE, H.B. (2002). Investigación del comportamiento. México: McGraw Hill.

LANDETA, J. (1999). El método Delphi. Barcelona: Ariel.

LEÓN, O., & MONTERO, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa. McGrawHill.

LEVY, J.P.; VALERA, J. (2003). Análisis multivariado para ciencias sociales. Madrid: Prentice-Hall.

MACMILLAN, J. I SCHUMAQUER,S. (2005). Investigación educativa. 5a. Ed. Madrid: Pearson.

MAYKUT, P. I MOREHOUSE, R. (1999). Investigación cualitativa. Barcelona: Hurtado.

NÚÑEZ, L. (ed.) (1993). Metodología de investigación en educación no formal. Sevilla: Preu-Spínola.

PARDO, A. Y RUIZ, M.A. (2005). Análisis de datos con SPSS 13. Madrid: McGraw-Hill.

PÉREZ SERRANO, G. (1994). Investigación cualitativa (2 vol.). Madrid: La Muralla.

QUIVY, R.; VAN CAMPENHOUDT, L. (1999). Manual de investigación en ciencias sociales. México: Limusa.

RODRÍGUEZ GÓMEZ, G. et al. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

SALA-ROCA, J. & ARNAU-SABATÉS, L. (2014). El planteamiento del problema, las preguntas y los objetivos de la investigación : criterios de redacción y check list para formular correctamente. Universitat Autònoma de Barcelona. DDD. https://ddd.uab.cat/record/126350

SANCHEZ ASÍN, A., OLMOS RUEDA, P., TORRADO FONSECA, M., & GARCÍA LÓPEZ, J. (2016). Trabajos de Fin de Grado y de Postgrado. Guía práctica para su elaboración. Málaga: Ediciones Aljibe

SARRAMONA, J. (2006). Debate sobre la educación. Barcelona: Paidós.

SIERRA, R. (1994). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Madrid: Paraninfo.

STAKE, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

STAKE, R.E. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.

VAN DALE, D.B. I MEYER, W.J. (1981). Manual de técnica de la investigación educacional. Barcelona: Paidós.

VAN MANEN, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.


Programari

Anàlisi qualitativa de dades: Atlas.ti; nvivo

Anàlisi quantitativa de dades: Jasp; Jamovi