Logo UAB
2023/2024

Tendències de Recerca en el Desenvolupament Curricular i Processos d'Innovació

Codi: 43213 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Antonio Navio Gamez
Correu electrònic:
antoni.navio@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Antonio Navio Gamez
Carmen Ruiz Bueno

Prerequisits

Aquest mòdul és obligatori d’especialitat de Curriculum i Processos d'Innovació en educació i optatiu a la resta d'especialitats del Màster.


Objectius

Aquest mòdul pretén introduir a l’alumne a la investigació a l’àmbit del desenvolupament curricular per competències i dels processos d’innovació.

El seus objectius són:

  • Disposar d'un marc conceptual entorn desenvolupament curricular per competències  i la innovació en educació.
  • Conèixer les diferents perspectives teòriques, models, processos, estratègies i tècniques vinculades als constructes desenvolupament curricular i innovació.
  • Analitzar línies d’investigació associades al desenvolupament i innovació curricular
  • Elaborar projectes d'innovació curricular.

Resultats d'aprenentatge

  1. CA10 (Competència) Formular un problema d'investigació relacionat amb el desenvolupament curricular i els processos d'innovació i definir-ne les preguntes i els objectius.
  2. CA11 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació curricular.
  3. CA12 (Competència) Plantejar propostes de millora i/o projectes d'innovació basats en les evidències obtingudes a través de la investigació del desenvolupament curricular i processos d'innovació.
  4. CA13 (Competència) Investigar o innovar en l'àmbit del desenvolupament curricular contribuint al desenvolupament d'una societat més accessible, sostenible, diversa i justa.
  5. KA09 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació del desenvolupament curricular i els processos d'innovació en educació.
  6. KA10 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en el desenvolupament curricular i els processos d'innovació.
  7. KA11 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb el desenvolupament curricular per mitjà de plantejaments innovadors.
  8. SA09 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb el desenvolupament curricular i els processos d'innovació.

Continguts

  • Bases i fonaments del disseny i desenvolupament curricular per competències. Teories, models i estratègies.
  • Perspectives teòriques de la innovació curricular dins i fora del Sistema Educatiu.
  • Els processos d’innovació com a processos de desenvolupament curricular
  • Models i estratègies d’innovació i desenvolupament curricular
  • Línies d’investigació en la innovació curricular (associades als continguts, als recursos, a les estratègies, al sistema d’avaluació, als actors, las diferents nivell educatius,...).

Metodologia

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor.
  • Lectura d’articles i fons documentals.
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals.
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats sobre lectures/exposicions 6 0,24 KA10, KA11, SA09
Explicacions magistrals 20 0,8 CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09
Exposició al plenari 4 0,16 CA12
Tallers/exercicis aula 6 0,24 CA10, CA12, KA10, KA11
Tipus: Supervisades      
Elaboració en grup i lliurament en plataforma virtual les diferents activitats (lectures, recensions, treballs en equip, treball/memòria final) 24 0,96 CA12, KA09, KA11
Tutories individual/col•lectives 12 0,48 CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, lectures complementaries, anàlisi de casos avaluatius, recerca d'informació, elaboració de portafolis 78 3,12 CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09

Avaluació

    • L'avaluació del mòdul es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen.
    • La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 4 a totes les activitats, les realitzades durant el desenvolupament del mòdul i a la memòria/treball final del mòdul.
    • L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les sessions presencials.
    • El procediment de revisió de les proves es realitzarà de forma individual

    Aquesta assignatura s'acull a l'opció d'avaluació única que afecta exclusivament a la data de lliurament de les activitats d'avaluació.

    DATES DE LLIURAMENT DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ

    1) Avaluació continuada

    • Recensió 1: 3/11/2023
    • Recensió 2: 30/11/2023
    • Recensió 3: 22/12/2023
    • Treball de curs; 26/1/2024

    2) Avaluació única

    • Totes les activitats d'avaluació: 26/1/2024

    RECUPERACIONS:

    Les eventuals recuperacions de les diferents activitats es lliuraran fins el 16/2/2024.

    ALTRES CONSIDERACIONS

    Els plagis o còpies suposaran una qualificació de No Avaluable i es comunicaran a la coordinació de la titulació.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats durant el desenvolupament del mòdul (recensiones, lliuraments a la plataforma d'activitats,...) 30% 0 0 CA10, CA13, KA10, SA09
Assistència i participació en les sessions (realització de tallers, debats,...) 20% 0 0 KA11, SA09
Memòria / treball individual de mòdul 50% 0 0 CA10, CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA09

Bibliografia

Canton, I. y Pino-Juste, M. (2011). Diseño y desarrollo del currículum. Alianza Editorial.

Carballo, R. (2009). Manifiestos para la innovación educativa. Proyecto innovador a partir de experiencias de alumnos universitarios. Ediciones Diaz de Santos.

Del Rio, J.L. (Coord.). (2019). Investigar para conocer, innovar para mejorar. Universidad Nacional de Educación.OEI.

Díaz-Barriga Arceo, F. (2010). Los profesores ante las innovaciones curriculares. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES). 1(1), 37-57. http://ries.universia.net

González, M.T. (Coord.) (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares (pp. 117-142). Síntesis.

Gairín, J. y Rodríguez-Gómez, D. (2011) Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47/1,32-50

Gros, B. y LARA, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 223-245.

Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital profesional. Transformar la enseñanza en cada escuela. Madrid: Ediciones Morata.

Hargreaves, A. y Shirley, D. (2012). The global fourth way. The quest for educational excellent. Corwin Press.

IFIIE-MEC (2011). Estudio sobre la innovación educativa en España. Secretaria General Técnicas-MEC.

León, M.J. y López López, M.C. (2014). Criterios para la evaluación de los proyectos de innovación docente universitaria. Estudios sobre Educación, 26, 79-101

López-Yáñez, J. (2010). Sostenibilidad de la innovación en los centros escolares: sus bases institucionales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 14 (1), 9-28

López-Yáñez, J.; Sánchez, M. Y Altopedi, M. (2011). Comunidades profesionales de práctica que logran sostener procesos de mejora institucional en las escuelas. Revista de Educación, 356, 109-131.

Murillo, F.J. y Krichesky, G.J. (2015). Mejora de la escuela: medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (1), 69-102. https://revistas.uam.es/reice/article/view/2800

Navarro, E (Coord); Jiménez, E.; Rappoport, S. Y Thoilliez, B. (2017). Fundamentos de la ivnestigación  la innovación educativa. UNIR Editorial.

Pech, S.; Prieto, M; García, J. y Orozco, E. (2019). Innovation and Practice in Education (2019). Innovación y Práctica Educativa. Editorial CIATA.

Rodríguez-Gómez, D. Y Gairín, J. (2015). Innovación, aprendizaje organizativo y gestión del conocimiento en las instituciones educativas. Educación, 24 (46), 73-90. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/12245

Tejada, J. (2005). Didáctica-Currículum: Diseño, desarrollo y evaluación curricular, Davinci Continental

Tejada, J. (2007). La innovación formativa. En: Tejada, J. y Giménez, V. (Coord). Formación de Formadores. Escenario institucional. Thomson; 631-712.

Tejada, J. (2008). Innovación didáctica y formación del profesorado, en Herrán, A. y Paredes, J. (Coords.) Didáctica General. La práctica de la enseñanza en Educación Infantil, Primaria y Secundaria, McGraw Hill, 311-332.

Tejada, J. (2013). Investigación e innovación educatives: dos caras de la misma moneda. Desde las aules normalistes.

Tejada, J. y Ruiz Bueno, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://dx.doi.org/10.5944/educXX1.12175

Villa Sánchez, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.365461


Programari

Aquesta assignatura no necessita programari especial.