Logo UAB
2023/2024

Inclusió Socioeducativa i Orientació al Llarg de la Vida: Aportacions des de la Recerca

Codi: 43201 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313815 Recerca en Educació OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Pedro Jurado de los Santos
Correu electrònic:
pedro.jurado@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.


Prerequisits

Sense prerequisits


Objectius

  1. Conèixer el marc conceptual entorn la inclusió socioeducativa
  2. Analitzar processos d’inclusió educativa i social, focalitzats sobre grups i/o col·lectius en situació de vulnerabilitat.
  3. Analitzar les dimensions que condicionen els processos d’inclusió socioeducativa.
  4. Valorar les propostes innovadores i de recerca en el marc de la inclusió socioeducativa.
  5. Analitzar processos i models d’orientació al llarg de la vida

Resultats d'aprenentatge

  • CA14 (Competència) Formular problemes d'investigació relacionats amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida i definir-ne les preguntes i els objectius.
  • CA15 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació de la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.
  • CA16 (Competència) Investigar i innovar en l'àmbit de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere o altres circumstàncies.
  • KA12 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida.
  • KA13 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en la inclusió socioeducativa i en l'orientació al llarg de la vida.
  • KA14 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb la inclusió educativa i l'orientació mitjançant plantejaments innovadors.
  • KA15 (Coneixement) Reconèixer els principis ètics d'investigació en el desenvolupament dels estudis sobre inclusió socioeducativa i orientació al llarg de la vida.
  • SA10 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.

Continguts

  1. Inclusió i equitat en educació. Situacions de vulnerabilitat i atenció educativa. Discapacitat i educació inclusiva.
  2. Inclusió com a procés innovador en els diferents nivells educatiu
  3. Inclusió socioeducativa i qualitat de vida
  4. El desenvolupament de pràctiques inclusives en una educació per a tothom
  5. Gestió educativa inclusiva. Recursos i serveis de suport per a la inclusió socioeducativa
  6. Formació del professorat davant els processos d’inclusió educativa
  7. Les transicions al llarg de la vida des d’una perspectiva d’inclusió socioeducativa
  8. Programes d’orientació i projectes de vida personal i professional
  9. Orientación e inclusión socioeducativa

Metodologia

L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:

  • Classes magistrals/expositives per part del professor
  • Lectura d’articles i fons documentals
  • Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
  • Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
  • Presentació / exposició oral de treballs.
  • Tutories.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l'exposició dels principals continguts a través d'una participació oberta i activa per part dels estudiants 36 1,44
Tipus: Supervisades      
Treball individual i/o en grups supervisat pel professorat on mitjançant anàlisi de documents, resolució de casos o activitats diverses s'aprofundeix en els continguts i temàtiques treballades. Inclou tutories individuals i/o col•lectives 36 1,44
Tipus: Autònomes      
Activitats relacionades amb l'estudi personal, lectures complementàries, anàlisi de casos, recerca d'informació, elaboració de treballs,.... 78 3,12

Avaluació

Lavaluació tindrà en compte les activitats establertes, amb la ponderació fixada per determinar el resultat final.

Nota: Atès que la facultat indica que totes les assignatures de Màster -a excepció del TFM- han de tenir l'opció d'avaluació única, aquesta es realitzarà a la data del 5 de març de 2024. L'alumnat que no superi el 50% de les activitats d'avaluació establertes tindrà l'opció de recuperar-les amb els lliuraments corresponents el dia 19 de març. El plagi o còpia suposarà el no apte i es comunicarà a la coordinació de la titulació.

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de desenvolupament del mòdul 30% 0 0 CA14, CA15, CA16, KA12, KA13, KA14, KA15, SA10
Assistència i participació en les sessions 10% 0 0 CA14, KA13, KA14, KA15, SA10
Memòria / treball individual de mòdul 60% 0 0 CA14, CA15, CA16, KA12, KA13, KA14, KA15, SA10

Bibliografia

  • AINSCOW, M., BOOTH, T., DYSON, A. Et al. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Routledge
  • BARTON, L. (Comp.) (2008). Superar las barreras de la discapacidad. Morata
  • BOOTH, T. et al. (2000): The index of inclusión: developing learning and participation in schools. CSIE.
  • BRUSSINO, O. (2021). Building capacity for inclusive teaching: policies and practices to prepare all teachers for diversity and inclusion. OECD Education Working Paper No. 256. OCDE. https://dx.doi.org/10.1787/57fe6a38-en
  • CASANOVA, M.A. & RODRÍGUEZ, H.J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades.  Ed. La Muralla
  • ECHEITA SARRIONANDIA, G. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
  • EDWARDS, S. D. (2005). Disability: Definitions, value and identity. Radcliffe.
  • FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, S. et al. (2004). Transición escuela-empleo de las personas con discapacidad. IMSERSO.
  • HINOJO, F.J., TRUJILLO, J.M., MARÍN, J.A. y SOLA, J.M. (2020). Contextos y procesos en investigación educativa. Octaedro
  • ORTIZ JIMÉNEZ, L. y GARRIDO MARTÍNEZ, J. (Coords.) (2020). Educación inclusiva: abriendo puertas al futuro. Ed. Dykinson
  • ORTÍZ, L. y CARRIÓN, J.J. (2021). Respuesta educativa al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a discapacidad en educación obligatoria.  Graó
  • SCHALOCK, R. L., & VERDUGO, M. A. (2003). Calidad de vida: Manual para professionales de la educación, salud y servicios sociales. Alianza Editorial.
  • SHEEHY, K., NIND, M., JONATHAN R. Y SIMMONS K. (Eds) (2005). Ethics and research in inclusive education. Routledge Falmer.
  • SLEE, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
  • SWAIN, J., & FRENCH, S. (Eds.) (2008). Disability on equal terms. Sage.
  • TEJADA, J.; NAVÍO, A.; JURADO, P.: RUÍZ, C; MIRANDA, J.; FANDOS, M. (2022). Evaluación de aprendizajes en educación superior. De la teoría a la práctica. McGraw-Hill
  • TARP, R. G. et al.(2002).Transformar la enseñanza. Inclusión y armonía en las aulas y las escuelas.Edcs. Paidós Ibérica.

Programari

No es requereix