2023/2024
Inclusió Socioeducativa i Orientació al Llarg de la Vida: Aportacions des de la Recerca
Codi: 43201
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4313815 Recerca en Educació |
OT |
0 |
1 |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Prerequisits
Sense prerequisits
Objectius
- Conèixer el marc conceptual entorn la inclusió socioeducativa
- Analitzar processos d’inclusió educativa i social, focalitzats sobre grups i/o col·lectius en situació de vulnerabilitat.
- Analitzar les dimensions que condicionen els processos d’inclusió socioeducativa.
- Valorar les propostes innovadores i de recerca en el marc de la inclusió socioeducativa.
- Analitzar processos i models d’orientació al llarg de la vida
Resultats d'aprenentatge
- CA14 (Competència) Formular problemes d'investigació relacionats amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida i definir-ne les preguntes i els objectius.
- CA15 (Competència) Adoptar criteris de qualitat metodològica en la investigació de la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.
- CA16 (Competència) Investigar i innovar en l'àmbit de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere o altres circumstàncies.
- KA12 (Coneixement) Descriure els paradigmes, els enfocaments i els dissenys metodològics en la investigació de la inclusió socioeducativa i l'orientació al llarg de la vida.
- KA13 (Coneixement) Identificar diferents línies d'investigació en la inclusió socioeducativa i en l'orientació al llarg de la vida.
- KA14 (Coneixement) Identificar problemes i donar respostes a les necessitats educatives relacionades amb la inclusió educativa i l'orientació mitjançant plantejaments innovadors.
- KA15 (Coneixement) Reconèixer els principis ètics d'investigació en el desenvolupament dels estudis sobre inclusió socioeducativa i orientació al llarg de la vida.
- SA10 (Habilitat) Desenvolupar una revisió exhaustiva de la literatura científica relacionada amb la inclusió educativa i l'orientació al llarg de la vida.
Continguts
- Inclusió i equitat en educació. Situacions de vulnerabilitat i atenció educativa. Discapacitat i educació inclusiva.
- Inclusió com a procés innovador en els diferents nivells educatiu
- Inclusió socioeducativa i qualitat de vida
- El desenvolupament de pràctiques inclusives en una educació per a tothom
- Gestió educativa inclusiva. Recursos i serveis de suport per a la inclusió socioeducativa
- Formació del professorat davant els processos d’inclusió educativa
- Les transicions al llarg de la vida des d’una perspectiva d’inclusió socioeducativa
- Programes d’orientació i projectes de vida personal i professional
- Orientación e inclusión socioeducativa
Metodologia
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Classes magistrals/expositives per part del professor
- Lectura d’articles i fons documentals
- Anàlisi i discussió col·lectiva d'articles i fonts documentals
- Pràctiques d'aula: resolució de problemes / casos / exercicis.
- Presentació / exposició oral de treballs.
- Tutories.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Lavaluació tindrà en compte les activitats establertes, amb la ponderació fixada per determinar el resultat final.
Nota: Atès que la facultat indica que totes les assignatures de Màster -a excepció del TFM- han de tenir l'opció d'avaluació única, aquesta es realitzarà a la data del 5 de març de 2024. L'alumnat que no superi el 50% de les activitats d'avaluació establertes tindrà l'opció de recuperar-les amb els lliuraments corresponents el dia 19 de març. El plagi o còpia suposarà el no apte i es comunicarà a la coordinació de la titulació.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Activitats de desenvolupament del mòdul |
30% |
0
|
0 |
CA14, CA15, CA16, KA12, KA13, KA14, KA15, SA10
|
Assistència i participació en les sessions |
10% |
0
|
0 |
CA14, KA13, KA14, KA15, SA10
|
Memòria / treball individual de mòdul |
60% |
0
|
0 |
CA14, CA15, CA16, KA12, KA13, KA14, KA15, SA10
|
Bibliografia
- AINSCOW, M., BOOTH, T., DYSON, A. Et al. (2006). Improving Schools, Developing Inclusion. Routledge
- BARTON, L. (Comp.) (2008). Superar las barreras de la discapacidad. Morata
- BOOTH, T. et al. (2000): The index of inclusión: developing learning and participation in schools. CSIE.
- BRUSSINO, O. (2021). Building capacity for inclusive teaching: policies and practices to prepare all teachers for diversity and inclusion. OECD Education Working Paper No. 256. OCDE. https://dx.doi.org/10.1787/57fe6a38-en
- CASANOVA, M.A. & RODRÍGUEZ, H.J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Ed. La Muralla
- ECHEITA SARRIONANDIA, G. (2007). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.
- EDWARDS, S. D. (2005). Disability: Definitions, value and identity. Radcliffe.
- FERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, S. et al. (2004). Transición escuela-empleo de las personas con discapacidad. IMSERSO.
- HINOJO, F.J., TRUJILLO, J.M., MARÍN, J.A. y SOLA, J.M. (2020). Contextos y procesos en investigación educativa. Octaedro
- ORTIZ JIMÉNEZ, L. y GARRIDO MARTÍNEZ, J. (Coords.) (2020). Educación inclusiva: abriendo puertas al futuro. Ed. Dykinson
- ORTÍZ, L. y CARRIÓN, J.J. (2021). Respuesta educativa al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo asociada a discapacidad en educación obligatoria. Graó
- SCHALOCK, R. L., & VERDUGO, M. A. (2003). Calidad de vida: Manual para professionales de la educación, salud y servicios sociales. Alianza Editorial.
- SHEEHY, K., NIND, M., JONATHAN R. Y SIMMONS K. (Eds) (2005). Ethics and research in inclusive education. Routledge Falmer.
- SLEE, R. (2012). La escuela extraordinaria. Exclusión, escolarización y educación inclusiva. Morata.
- SWAIN, J., & FRENCH, S. (Eds.) (2008). Disability on equal terms. Sage.
- TEJADA, J.; NAVÍO, A.; JURADO, P.: RUÍZ, C; MIRANDA, J.; FANDOS, M. (2022). Evaluación de aprendizajes en educación superior. De la teoría a la práctica. McGraw-Hill
- TARP, R. G. et al.(2002).Transformar la enseñanza. Inclusión y armonía en las aulas y las escuelas.Edcs. Paidós Ibérica.
Programari
No es requereix