2023/2024
Pràcticum
Codi: 43198
Crèdits: 14
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4317414 Formació de Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes |
OB |
0 |
A |
Idiomes dels grups
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Equip docent
- Jordi Deulofeu Piquet
- Iolanda Guevara Casanova
- Genaro Gamboa Rojas
- Laura Morera Ubeda
Equip docent extern a la UAB
- Albert Mallart Solaz
- Joan Gómez Urgellés
- Joan Miralles de Imperial Llobet
- Joaquim Giménez Rodriguez
- Maria Alberich
- Maria Rosa Massa
- Maribel Ortego
- Mireia López Beltrán
- Montserrat Alsina
- Pere Grima
- Salvador Casals
- Vicenç Font Moll
- Yolanda Segarra
Prerequisits
No es contemplen
Objectius
El treball que l’estudiant realitzarà al llarg del mòdul ha de servir-li per tenir un contacte amb la realitat de la professió, i per aquest motiu es desenvolupa en gran part en un centre d’educació secundària. En primer lloc, l’estudiant haurà de conèixer la realitat d’un centre educatiu, les seves funcions, estructura i organització, així com integrar-se en la vida i les activitats del centre de pràctiques. En segona instància haurà d’integrar-se en un grup classe i realitzar activitats d’intervenció tant acompanyada com autònoma. En conjunt, la seva feina, tant en les fases de preparació a la universitat com en la seva estada en un centre de secundària, li ha de permetre posar en pràctica les competències necessàries per al seu desenvolupament professional, amb l’ajuda del tutor de la universitat, del coordinador de pràctiques del centre i del tutor del centre.
Competències
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
- Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per si mateix i amb altres, i desenvolupar habilitats de pensament i de decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i iniciativa personals.
- Analitzar i reconèixer les pròpies competències socioemocionals per desenvolupar aquelles necessàries en el seu acompliment i desenvolupament professional.
- Buscar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
- Comunicar-se de manera efectiva, tant de manera verbal com no verbal.
- Concretar el currículum de matemàtiques que es vagi a implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix. Desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
- Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i abordar problemes de disciplina i resolució de conflictes.
- Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, perspectives i interrelació amb la realitat social de cada època.
- Conèixer la normativa i organització institucional del sistema educatiu i models de millora de la qualitat amb aplicació als centres d'ensenyament.
- Conèixer, analitzar i aplicar propostes docents innovadores en l'àmbit de l'ensenyament de les matemàtiques.
- Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura en l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'avaluació, investigació i innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
- Fer un ús eficaç i integrat de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Generar propostes innovadores i competitives en l'activitat professional i en la investigació.
- Informar i assessorar les famílies sobre el procés d'ensenyament i aprenentatge i sobre l'orientació personal, acadèmica i professional dels seus fills.
- Planificar, desenvolupar i avaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies de l'ensenyament de les matemàtiques, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants així com l'orientació dels mateixos, tant individualment com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Posseir les habilitats d'aprenentatge necessàries per poder realitzar una formació contínua tant en els continguts i la didàctica de la Matemàtica com en els aspectes generals de la funció docent.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinaris) i desenvolupar actituds de participació i col·laboració com a membre actiu de la comunitat.
Resultats d'aprenentatge
- Acreditar un bon domini d'expressió oral i escrita a la pràctica docent.
- Adquirir experiència en la planificació, la docència i l'avaluació de les matèries corresponents a l'especialitat de matemàtiques.
- Analitzar críticament el seu acompliment a l'aula en relació amb les seves competències emocionals.
- Analitzar críticament el seu comportament en la planificació i desenvolupament de l'ensenyament.
- Aplicar una proposta docent innovadora relacionada amb un tema del currículum de matemàtiques.
- Col·laborar en la realització de propostes didàctiques en grup.
- Conèixer i utilitzar els recursos de la xarxa i el programari per ensenyar matemàtiques a secundària.
- Crear un clima que faciliti la interacció i valori les aportacions dels estudiants per fomentar l'aprenentatge de les matemàtiques a l'aula.
- Demostrar que coneix els diferents tipus de formació continuada.
- Demostrar que coneix i aplica la normativa del sistema educatiu.
- Demostrar que coneix l'evolució històrica de la família, els seus diferents tipus i la incidència del context familiar en l'educació.
- Demostrar que coneix l'evolució històrica del sistema educatiu a Catalunya i Espanya.
- Demostrar que coneix propostes docents innovadores en l'àmbit de les matemàtiques i aplicar-les.
- Dominar les destreses i les habilitats socials necessàries per fomentar un clima que faciliti l'aprenentatge i la convivència.
- Entendre l'avaluació com un instrument de regulació i d'estímul a l'esforç, i conèixer i desenvolupar estratègies i tècniques per avaluar l'aprenentatge de les matemàtiques.
- Identificar els problemes relatius a l'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques i plantejar possibles alternatives i solucions.
- Obtenir i seleccionar informació escrita o digital i aplicar-la al disseny d'activitats d'aprenentatge.
- Participar en les propostes de millora en els diferents àmbits d'actuació a partir de la reflexió basada en la pràctica.
- Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Seleccionar, utilitzar i elaborar materials per a l'ensenyament de les matemàtiques.
Continguts
Pràctiques d’observació en un centre d’Educació Secundària.
Primera fase de les pràctiques en un IES que ha de servir per conèixer el centre i el seu entorn, el seu projecte educatiu i les concrecions del mateix; l’organització general, el funcionament del departament corresponent a l’especialitat, l’anàlisi dels recursos del centre per una educació de qualitat, el treball del professor tutor de secundària i les diferents intervencions en què el tutor actua com a docent. El practicant també pot col·laborar amb el tutor en la planificació i execució d’activitats a l’aula.
Pràctiques d’intervenció en un centre d’Educació Secundària.
Segona fase de les pràctiques en un IES que ha de servir per completar les pràctiques d’observació i analitzar les característiques professionalitzadores del professor de secundaria. Així mateix, durant aquest període l’estudiant en pràctiques realitzarà petites actuacions d’intervenció acompanyada i una intervenció autònoma com a professor. Aquesta intervenció haurà de ser dissenyada, implementada i avaluada per l’estudiant sota la supervisió del mentor del centre i el tutor de la universitat.
|
Metodologia
D'acord amb l'estructura del màster, el pràcticum es desenvoluparà al llarg de tot el curs, d'acord amb les fases següents:
Fase 1. Assignació de centre, semirari pràcticum d'observació, document expectatives
Fase 2: Pràctiques d'observació (12 dies lectius a tamps complet). Document sobre pràctiques d'observació.
Fase 3: Preparació i disseny de la unitat didàctica que l'estudiant haurà d'implementar. Document de disseny i planificació
Fase 4: Pràctiques d'intervenció acompanyada i autònoma. Document de valoració de la implementació.
Fase 5: Valoració del pràcticum. Tancament del portafolis
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Seran requisits per tenir dret a l’avaluació final:
L’assistència a un mínim del 80% als seminaris de la universitat i un 100% de l’estada al centre.
El lliurament de totes les pràctiques i exercicis d’avaluació dins dels terminis indicats
Per a aprovar el pràcticum caldrà haver superat cadascun dels apartats d'avaluació. Això inclou tenir aprovats cadascun dels documents del portafolis.
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Intervenció al centre de secundària |
45% |
30
|
1,2 |
24, 22, 23, 8, 10, 11, 13, 9, 12, 2, 16, 5, 20, 14, 17, 21, 19, 15
|
Intervenció en el seminari del pràcticum |
10% |
10
|
0,4 |
22, 23, 10, 11, 13, 9, 12, 2, 16, 20, 17, 21, 19
|
Portafolis del pràcticum |
45% |
30
|
1,2 |
6, 22, 23, 4, 3, 20, 7, 18, 1, 21, 19
|
Bibliografia
La bibliografia es la que correspon a tots els mòduls acadèmics, més la que aportaran tant el tutor de la universitat com el mentor del centre.
Programari
No es preveu programari específic