Logo UAB
2023/2024

Pràctiques Professionals: el Rol de Tècnic d'RH

Codi: 43172 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OT 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Clara Selva Olid
Correu electrònic:
clara.selva@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Susana Pallares Parejo

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

Ara bé, cal tenir en compte que donat que les places de pràctiques són limitades, la coordinació del Màster realitza una "valoració" i "selecció" de l'estudiantat interessat en cursar aquest mòdul optatiu. Aquesta avaluació consisteix en una entrevista i en la valoració del CV, i permet discriminar a les persones que estan més preparades per desenvolupar pràctiques professionals i, per tant, les que prioritàriament es matricularan a aquest mòdul.

No obstant això, les persones no seleccionades, sempre podran realitzar pràctiques professionals a través de la gestió del servei d'Ocupabilitat. En aquest cas l'acreditació i gestió de les mateixes es durà a terme per part de l'estudiantat i del servei d'Ocupabilitat (http://www.UAB.cat/ocupabilitat/).


Objectius

En finalitzar el mòdul l'estudiantat serà capaç de:

  • Desenvolupar les competències requerides per a l'exercici d'un rol professional.
  • Aplicar els coneixements adquirits en les funcions i tasques que, des de la pràctica professional, es duguin a terme.
  • Obtenir coneixements de diferents models de referència del rol professional, en un entorn laboral.

Les pràctiques externes no són obligatòries, sinó de caràcter optatiu. En elles, l'estudiantat realitzarà les funcions pròpies d'un tècnic/a de RR.HH. i, aquestes, podran concentrar-se tant en una àrea (e.g., selecció, formació), com ser transversals a diferents àrees.

Per crear els espais per a la realització de les pràctiques, el Màster compta amb convenis marc amb organitzacions col·laboradores, així com manté sempre oberta la possibilitat de signar nous convenis amb altres organitzacions al llarg del curs acadèmic. Amb tot, són diversos els centres on es poden cursar les pràctiques professionals, podent ser tant del sector públic, privat o social (tercer sector); organitzacions dedicades fonamentalment a temes de RRHH (consultores, empreses de treball temporal, etc.) com organitzacions dedicades a altres activitats, però amb una àrea o funció de RR.HH. o de personal, clarament delimitada. 


Competències

  • Atendre de forma adequada les demandes de clients interns i externs.
  • Avaluar plans operatius i programes específics de RRHH per introduir elements de millora.
  • Delimitar necessitats de RRHH en les diferents àrees que configuren una organització, des d'una aproximació proactiva i sistèmica.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Assenyalar deficiències en processos específics de RRHH a partir de l'observació i reflexió sobre les formes de fer d'una organització.
  2. Proposar als clients interns accions per millorar els processos de RRHH.
  3. Resoldre les tasques encomanades de forma satisfactòria per al client.
  4. Utilitzar els marcs teoricopràctics de la disciplina en l'observació i l'anàlisi de processos de RRHH en organitzacions específiques.

Continguts

Els continguts d'aquest mòdul seran els que es concretin als diferents programes formatius de pràctiques de les organitzacions que col·laboren amb el Màster, i en què l'estudiantat participarà.

En qualsevol cas, tots els continguts estaran relacionats amb les funcions d'un/a tècnic/a de RR.HH.


Metodologia

Pel que fa al procediment, el primer pas consisteix en un contacte personal, per part de la responsable de coordinar el mòdul, amb l'estudiantat, amb la finalitat de conèixer i recollir, a través d'un formulari, les seves preferències sobre: les àrees d'acompliment (formació, selecció o consultoria, entre d'altres), la tipologia d'organització (pública, privada, de servei, entre d'altres) i altres preferències i observacions d'interès. Al mateix temps, se sol·licita a l'estudiantat que pengi el seu CV, actualitzat i en format .pdf, a l'espai Moodle destinat per a això (els temps i terminis s'anuncien al fòrum de notícies d'aquesta plataforma).

En paral·lel, des de la gestió del Màster es contacta amb les organitzacions que formen part de la bossa de centres de pràctiques del Màster (contínuament es procura fer sinergies amb noves organitzacions) per actualitzar i recollir les seves sol·licituds per acollir estudiantat. Amb aquesta comunicació es recull i verifica, entre d'altres, les activitats principals del centre, les tasques a desenvolupar per l'estudiant, els professionals de tutoria que l'acompanyaran i formaran, així com els períodes i horaris en què aquest es podrà incorporar.

El segon pas, un cop recollida tota aquesta informació, i atenent als interessos expressats per l'estudiantat, les competències posades en joc a l'entrevista i les demandes de les organitzacions, consisteix a enviar els currículums a les diferents organitzacions. La mitjana d'enviament dels currículums, és de dues a tres organitzacions per estudiant.

A partir d'aquest moment, les organitzacions contacten amb l'estudiant (que consideren que millor s'ajusta al seu perfil corporatiu), per entrevistar-lo i conèixer-lo de forma personal. Per tant, es tracta d'un procés de selecció real on les organitzacions són les que decideixen, finalment, a quin/a estudiant acullen (sempre amb el vistiplau de la coordinació del màster).

De manera general (i excepte casos concrets que així ho requereixin), el procés d'assignació s'inicia al novembre-desembre, amb la finalitat que a principis d'any l'estudiantat ja pugui començar les pràctiques, després d'haver signat el conveni específic que el vincula amb l'organització en qüestió. Les pràctiques tenen una durada de 150 hores i, en general, es fan des del febrer fins al maig-juny. En cas de voler ampliar el període de pràctiques, i realitzar més hores de les 150 estipulades, es podrà establir, via Servei d'Ocupabilitat, un conveni extracurricular amb el qual realitzar fins a 550 hores més.

En cas que hi hagi estudiantat que vulgui reconèixer la seva experiència professional per convalidar les pràctiques, aquest haurà d'acreditar (mitjançant documentació oficial) una experiència professional mínima de dos anys i mig, en una àrea professional relacionada amb el perfil laboral del màster. En aquest cas, la nota quantitativa a què s'optarà serà un cinc. Per a optar a un set (notable) caldrà que, addicionalment, es lliuri una memòria de l'experiència laboral.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Realització d' activitats pràctiques 145 5,8 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Reflexió de l'aprenentatge realitzat 5 0,2 1, 4

Avaluació

D'una banda, l'avaluació de les pràctiques la realitza la tutora o tutor de centre, a partir d'una pauta que inclou una valoració quantitativa de comportaments associats a les competències que preveu el mòdul, més una altra qualitativa, que atén a la implicació de l'estudiant en pràctiques; de l'altre, a partir de l'autoavaluació crítica del o la mateixa estudiant, que serà qui decantarà la nota amb relació a la seva estada.

El procediment a seguir és el següent: un cop acabades les pràctiques, l'estudiant ha de fer arribar a la seva tutora o tutor de centre el document d'avaluació (disponible a la plataforma Moodle); posteriorment, aquest serà retornat, per part de la tutora o tutor, directament a la responsable del mòdul via e-mail. L'estudiant, per la seva banda, haurà d'emplenar i penjar a l'espai Moodle la seva autoavaluació. Ambdues avaluacions, amb un valor del 80% la primera i del 20% la segona, conformen la nota final del mòdul.

L'abandonament de les pràctiques un cop assignat el centre i iniciat el període de pràctiques només es pot produir a conseqüència de causes de força major justificades. No obstant això, l'estudiantat que obtingui de nota final del mòdul entre 4.00 i 4.99, per la manca de lliurament d'alguna evidència per una situació justificada (com una malaltia) podrà lliurar una evidència alternativa que proposi l'equip docent del mòdul.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoavaluació de l'estudiant 20% 0 0 1, 4
Avaluació del tutor de l'organització 80% 0 0 1, 2, 3, 4

Bibliografia

No hi ha bibliografia específica per a aquest mòdul del Màster, encara que tota la bibliografia recomanada en altres mòduls és susceptible de ser adequada per als continguts d'aquest.

En qualsevol cas, les persones que tutoritzen, tant internes (UAB) com externes (centres) poden recomanar documentar-se per als temes concrets que es tractin a les pràctiques.


Programari

No és necessari cap programari específic.