Logo UAB
2023/2024

Models de Gestió de Persones

Codi: 43161 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions OB 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jesús Rojas Arredondo
Correu electrònic:
jesus.rojas.arredondo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jesús Rojas Arredondo
Cesar Luis Fernandez Llano
Alegría Alonso Baranguan

Prerequisits

No hi ha prerrequisits.

 


Objectius

 

El mòdul presenta i discuteix les diferents aproximacions a la gestió de persones en l'organització, posant-los en el context històric al qual pertanyen, per tal que els i les estudiants siguin capaços d'establir connexions entre els casos, les característiques de funcionament i implicacions de cada model i pot reconèixer-los de la manera en què una organització desenvolupa la gestió dels recursos humans. 

 


Competències

  • Assessorar i orientar tècnicament en matèria de RRHH a diferents àrees d'una organització.
  • Identificar indicadors que permetin desenvolupar, col·lectivament i individualment, el potencial de les persones que integren una organització.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
  • Treballar en equip, aprofitant la diversitat de formes de pensar i fer dels companys.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assenyalar avantatges i inconvenients de les demandes de les àrees d'una organització, en matèria de RRHH, segons el model aplicat.
  2. Elaborar conjuntament les implicacions dels diferents models de gestió de RRHH en els nivells organitzacional, grupal i individual.
  3. Identificar el tipus de necessitats o demandes quant a la gestió de RRHH que pot tenir una àrea de l'organització en funció del model de RRHH que practica.
  4. Identificar quin tipus de model de gestió de RRHH se segueix en una organització donada, a partir d'una sèrie de pautes.
  5. Valorar la capacitat i limitació de cada model de gestió de RRHH quant al desenvolupament de personal.

Continguts

Bloc 1: Evolució històrica de la gestió dels RRHH

  • Etapa tradicional
  • Etapa de les relacions humanes
  • Etapa dels RRHH

Bloc 2: Les persones, les organitzacions i el treball

  • Visió humanista de l’empresa
  • Eixos de canvi i frens en el canvi organitzatiu
  • Paradigmes a la direcció de persones

 Bloc 3: Models de Gestió de RRHH (Model per competències)

  • Origen i concepte de competències
  • Perfil de competències i aplicació
  • Competències i sistemes de gestió

 Bloc 4: Models emergents en la gestió de RRHH 

  • Nous factors que influencien en la gestió de RRHH: Globalització, tecnologies de la informació, situació econòmica ...
  • Noves formes de gestió dels RRHH: Gestió estratègica, gestió del talent, gestió en xarxa ...

 


Metodologia

  • Classes magistrals / expositives 
  • Debats 
  • Estudi personal 
  • Lectura articles / informes d'interès

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisis de casos pràctics 7 0,28 1, 5
Classe magistral 15 0,6 3, 4
Sessions grup aula 8 0,32 2
Tipus: Supervisades      
Supervisió grupal 60 2,4 2, 5
Tipus: Autònomes      
Lectura i treball individual i grupal 60 2,4 1, 3, 4

Avaluació

Avaluació continuada en base als  tres exercicis a desenvolupar durant el mòdul. 

Evidència 1: Generació d'un discurs Elevator Pitch i valoració seguint els paràmetres compartits d'un exemple.

Evidència 2: Llistat per competències

Evidència 3: sistema de gestió per competències. 

Els estudiants que obtinguin de nota final del mòdul entre 4.00 i 4.99, per la falta de lliurament d'alguna evidència per una situació justificada (malaltia...) podrà lliurar una evidència alternativa que propossi l'equip docent del mòdul.

 

Avaluació única

Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB

Article 265. Avaluació única

2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.

L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.

Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.

S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el de l'avaluació continuada.

Recuperació

Podran optar a recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul. 

La nota mínima per a poder optar a la recuperació és de 3.5.

 

Pautes d'avaluació de la Facultat de https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_23-24

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: El rol del professional dels recursos humans 35% 0 0 2
Evidència 2: Identificació de perfils de competències 25% 0 0 1, 2
Evidència 3: Sistema de gestió per competències 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Abarzúa, E. & Robles, J. (2001). Modelo de balance e indicadores para la gestión de Recursos Humanos. Working paper, no publicado.

Albizu, E. & López de Guereño, A. (2001). La Gestión de los Recursos Humanos: Retos y Tendencias de una Función en Cambio. Alta Dirección.

Ulrich, D (1996). Human Ressource Champion. Boston: Harvard Business School Press.

Dolan, S.; Schuler, R.; Jackson, S. y Valle, R. (2003). La Gestión de los Recursos Humanos (3ª Ed.). McGraw Hill. Madrid.

Gómez-Mejía, L.; Balkin, D. (2001). Dirección y gestión de los recursos humanos. Pretice Hall. Madrid.

INFESTAS GIL, A; SANAGUSTIN, Mª V. (coords.) (2004) Hacia una nueva empresa. Salamanca: Amaru

KÖHLER, H-D; MARTÍN ARTILES, A. (2007) Manual de de la sociología del trabajo y de las relaciones laborales. Madrid: Delta Publicaciones (2º edición). CAP 2: “La empresa” (pp 33-54).

Martín-Quirós, Mª Angustias y Zarco Martín, Victoria (2009). Psicología del Trabajo, de las Organizaciones y de los Recursos Humanos. Ediciones Pirámide. Madrid.

Rodríguez-Serrano. JC. (2011). El modelo de gestión de recursos humanos. Editorial UOC

Valle Cabrera, Ramón J. (2003). La gestión Estratégica de los Recursos Humanos. Pearson Prentice Hall. Madrid.

 

Articles

Castro, J-L., Guérin, F. & Lauriol, J. (1998). Management estratégique et gestion des ressources humaines. Le modèle des 3C en question. Revue francaise de gestion, no118, Mars, Avril, Mai 1998.

Connolly, T., Mardis, W., & Down, J. (1997). Transforming Human Resources. ManagementReview , Junio 1997.

 


Programari

-