Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social | OB | 0 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No es demanen prerequisits
Aquest és un mòdul introductori i obligatori de 15 ECTS que comparteixen totes les especialitats del Màster.
Tota qüestió mediambiental s'ha d'abordar tenint en compte els aspectes naturals i econòmics i socials per tal de garantir una solució sostenible per a les generacions futures. En aquest sentit, aquest mòdul pretén que tot l'alumnat del Màster es familiaritzi amb la interdisciplinarietat dels estudis ambientals, oferint alhora alguns conceptes i eines bàsiques de totes les especialitats del màster.
Des d'aquest enfocament interdisciplinari, es fa una revisió dels conceptes essencials relacionats amb els tres itineraris d'aquest màster. S'introdueixen nous conceptes relacionats amb la recerca en curs realitzada a l'ICTA i als departaments associats. La participació de professorat amb formació i experiència investigadora diversa enriqueix el mòdul, ja que es tractaran perspectives diferents i complementàries.
El mòdul es divideix en 5 parts:
Les parts 1 i 5 se centren àmpliament en la interdisciplinarietat, ja sigui des d'una perspectiva teòrica (part 1) o dels mètodes d'escriptura (part 5). Entremig, les parts 2 a 4 ofereixen una introducció bàsica a cadascun dels itineraris del màster -Economia ecològica (part 2), Ecologia industrial (part 3) i Canvi global (part 4)- sense perdre l'enfocament interdisciplinari del mòdul.
En tractar-se d'un mòdul d'iniciació, la majoria de les classes es fan durant les primeres setmanes del Màster, inclosa una excursió a les Planes de Son (Pirineus). No obstant això, la part pràctica de la part 5 es realitza al febrer. Com que es tracta d'una part pràctica, els estudiants s'organitzaran en dos subgrups. En aquesta part es practicaran qüestions bàsiques relacionades amb la comunicació i la divulgació científica, desenvolupant unes habilitats molt útils per desenvolupar el Treball Final de Màster (TFM).
Coordinador del mòdul: Marc Parés
Presentació del curs: 26 de setembre-> 10h-13h
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL
Professor: Marc Parés
Dates: 26, 27, 28, 29 de setembre -> 15h-18h.
La història i la teoria de la interdisciplinarietat en la recerca en sostenibilitat
Transdisciplinarietat feble vs forta
La pràctica de la interdisciplinarietat: el repte intel·lectual
Pensament sistèmic
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA
Professors: Sergio Villamayor (bloc A) i Jesús Ramos (bloc B)
Dates Bloc A: 2, 3, 4 i 5 d'octubre -> 15h-18h.
Dates bloc B: 6, 9, 10 i 11 d'octubre -> 15h-18h.
Aquesta part del mòdul constitueix una introducció a l'economia ecològica i es dividirà en dos blocs:
Les sessions es distribuiran de la següent manera:
Introducció a l'Economia Ecològica i l'Escola de Barcelona
L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) introduir la història i els principis bàsics de l'economia ecològica i la particular visió dels estudiosos que treballen a l'ICTA (recentment anomenada Barcelona School of Ecological Economics and Political Ecology); i 2) tenir una introducció de primera mà a la història de l'Escolade Barcelona per part d'un dels seus fundadors.
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Fronteres i canvis de paradigma en la ciència: el cas de l'economia ecològica?
L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) familiaritzar-se amb el procés a través del qual evolucionen els estàndards i els programes científics, fent servir l'exemple de l'economia ecològica; i 2) tenir una introducció de primera mà al treball sobre economia del comportament climàtic realitzat en un dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA.
Lectures obligatòries per a aquesta sessió:
Pluralitat de valors i coneixements
L'objectiu d'aquesta sessió és tenir una introducció de primera mà al treball sobre economia evolutiva i psicologia ambiental, i coneixements ecològics locals duts a terme per dos dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA.
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Institucions, justícia i activisme investigador
L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) conèixer de primera mà el treball d'anàlisi institucional i justícia ambiental realitzat per dos dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA; i 2) avaluar críticament el concepte de recerca transdisciplinària i paradigmes relacionats i confrontar els estudiants amb les seves posicions epistemològiques i normatives com a investigadors/professionals actuals/futurs del desenvolupament sostenible.
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Lectura opcional per a aquesta sessió:
Entropia, medi ambient, economia.
Les arrels biofísiques del procés econòmic, la (im)possibilitat de l'economia circular i les seves implicacions per al creixement i la justícia social.
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Introducció al decreixement
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Escenaris climàtics, fronteres mercantils, conflictes ambientals i decreixement.
Lectura obligatòria per a aquesta sessió:
Comerç i medi ambient. Intercanvi ecològic desigual.
Lectures obligatòries per aquesta sessió:
PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL
Professors: Laura Talens & Carles Gasol
Dates: 13, 16h, 17 i 18 d'octubre -> 15h-18h.
Aquesta part del mòdul ofereix una introducció a l'economia circular i repassa les principals eines de l'Ecologia Industrial.
Les sessions es distribuiran de la següent manera:
Introducció a l'Economia Circular
Introducció a l'ecodisseny
Visió general de les eines LCA
Introducció a la petjada de carboni aplicada a la gestió de residus
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
Professors: Jordina Belmonte & Jordi Cristóbal
Dates: 19, 20, 21 d'octubre -> excursió a Planes de Son.
Aquesta part del programa es desenvoluparà fora de la UAB i lluny del seu campus (250 Km) i tindrà una durada de 2,5 dies. L'experiència oferirà l'oportunitat d'aprendre ciències naturals i aspectes socioecològics i assistir a les explicacions dels projectes que s'estan duent a terme a la zona, en el moment que tots els alumnes participants es coneguin millor i comencen a col·laborar i treballar conjuntament. .
Les activitats es desenvoluparan en un dels espais naturals que la Fundació Catalunya-La Pedrera* (FC-LP) té i dedica a activitats docents i de recerca, MónNatura Pirineus. Per a més informació visiteu: https://fundaciocatalunya-lapedrera.com/es/espais-naturales/monnatura-pirineus
Per què en aquesta zona? La UAB i la FC-LP van signar l'any 2012 un contracte per facilitar el desenvolupament de les activitats docents i de recerca als socis de la UAB, especialment a Alinyà però no exclusivament i per la mida del nostre grup, les nostres activitats es desenvolupen a MónNatura Pirineus.
Com a exemple de les activitats i debats:
* La FC-LP (Fundació Catalunya La Pedrera) és una fundació privada i independent, liderada per un patronat format per experts en els diferents àmbits en què treballa. S'esforça per millorar la qualitat de vida de les persones i construir un futur millor (https: //www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/qui-som-som)
PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA
Professor: Ricard Morén-Alegret.
Dates i distribució del grup/subgrups:
Grup complet: 3 i 17 de novembre -> 15h-18h.
Subgrup A (cognoms de la A a la L): 13, 20, 27 de febrer i 7 de març -> 10h-13h.
Subgrup B (cognoms de la M a la Z): 13, 20, 27 de febrer i 7 de març -> 15h-18h.
L'objectiu d'aquesta part és introduir als estudiants en alguns fonaments de l'escriptura i oferir presentacions en el context del treball acadèmic. L'objectiu principal és ajudar els estudiants a dominar diversos requisits específics per redactar articles acadèmics, informes i tesis, així com preparar presentacions a nivell de postgrau. Amb aquest objectiu, els estudiants treballaran específicament el disseny de la recerca, el resum crític, la síntesi i les presentacions.
Els temes tractats a classe incloïen discussió sobre escrits acadèmics, estructura d'articles, resums, introduccions/conclusions, revisions bibliogràfiques, aportació d'evidències, estils de referència, fonts i cites, plagi, fonts acadèmiques i recursos de la biblioteca. Els estudiants també abordaran estratègies per presentar la informació acadèmica. El curs ofereix oportunitats per a debats i exercicis a l'aula i fora de l'aula, que són obligatoris.
Les sessions de la part 5 inclouen:
1) Lectures: els estudiants llegiran articles acadèmics seleccionats pel professor i els mateixos estudiants. Les lectures es comentaran a classe.
2) Escriptura breu: al llarg de les classes, els estudiants realitzaran diversos exercicis breus d'escriptura a classe. Aquests seran exercicis d'ús de conceptes apresos a classe/lectura i s'incorporaran a una presentació final individual de PowerPoint, que inclou una recopilació d'exercicis i aportacions addicionals.
3) Debats acadèmics: les discussions col·lectives tindran lloc a l'aula ia l'aire lliure
4) Exàmens (27 de febrer de 2024): els estudiants participaran en dos exàmens escrits individuals:
Examen 1: definicions bàsiques en la redacció acadèmica, estructura d'articles, resums, introduccions/conclusions, revisions bibliogràfiques, aportació d'evidències, estils de referència, fonts i cites, plagi, fonts acadèmiques i recursos bibliotecaris.
Examen 2: examen de resolució de problemes, centrat principalment en estratègies de presentació de la informació acadèmica.
5) Exposició oral amb suport de PowerPoint (7 de març de 2024): durant l'última classe els alumnes presentaran individualment a l'aula el seu treball acadèmic al llarg del curs exposant un PowerPoint elaborat sota les instruccions del professor i rebran els comentaris de la classe.
Lectures obligatòries per a la part 5:
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL
Els alumnes hauran de llegir, resumir i preparar una breu presentació d'una lectura assignada per cada sessió d'aquesta part. Cada sessió s'iniciarà amb una breu introducció sobre el tema específic impartit pel professor. A continuació, s'utilitzarà una metodologia de trencaclosques per presentar i debatre les lectures assignades, seguit d'un debat en grup dels punts principals tractats en les lectures. Finalment, els alumnes respondran individualment un qüestionari sobre els temes tractats.
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA
Les sessions es basaran en classes magistrals i debat de lectura a classe. Els estudiants hauran d'escriure dos treballs, un per cada bloc d'aquesta part.
PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL
Horari presencial: Les classes de teoria proporcionaran als estudiants els coneixements necessaris per comprendre l'aplicació de les eines d'ACV, petjada de carboni i ecodisseny en l'anàlisi i disseny d'equips elèctrics i electrònics (EEE), així com conceptualitzar una proposta de projecte en economia circular.
El treball fora de l'aula consta de dos exercicis: una revisió d'un article centrat en un estudi de cas sobre l'ACV i un projecte de recerca en grup.
El projecte d'economia circular es realitzarà fora de l'aula per garantir que els alumnes hagin entès les classes teòriques i hagin après a posar en pràctica els conceptes.
Projectes col·lectius: La conceptualització i disseny d'una proposta de projecte basada en qüestions d'economia circular com:
Subministrament circular: ús de materials reciclats i reutilitzables, en comptes de nous materials.
Recuperació de recursos mitjançant processos innovadors que permetin un impacte positiu en la cadena de valor.
Amplieu la vida útil del producte mitjançant la recuperació, la revenda o la innovació i el disseny ecològics.
Productes com a serveis: oferir serveis de pagament d'un producte, mantenint la seva propietat per a la posterior recuperació de recursos.
Innovació en processos mitjançant producció en circuit tancat, per maximitzar l'ús dels recursos i minimitzar l'impacte ambiental.
La proposta de projecte es presentarà de la següent manera:
Un vídeo breu que descriu el vostre projecte (màx. 7 min). El vídeo ha de destacar l'objectiu principal, els beneficis potencials en termes ambientals, socials i econòmics i l'enfocament metodològic provisional per avaluar-lo.
Un breu informe amb el següent contingut:
Secció 1, enfocament general del projecte:
Descripció de l'objectiu del projecte d'economia circular.
Enfocament metodològic
Possibles beneficis del projecte
Secció 2, avaluació de l'impacte potencial del projecte:
Avaluació ambiental provisional del projecte mitjançant eines centrades en un enfocament sistemàtic i de cicle de vida.
Descripció de la Unitat Funcional i descripció del sistema o producte
Discussió sobre els resultats esperats de l'avaluació mitjançant l'eina ambiental seleccionada
Les propostes de projectes s'avaluaran en funció dels aspectes següents:
Parla i comunicació: claredat de l'objectiu, la metodologia i els resultats, i l'ús correcte del vocabulari i la terminologia.
Temps: ús ajustat del temps aspectes importants
Format i dades: fàcil d'entendre i seguir el discurs (bona escolta i lectura de la informació presentada)
Projecte: aplicabilitat real i replicabilitat de la proposta, originalitat i caràcter innovador de la idea. beneficis potencials en aspectes ambientals, socials i econòmics.
Existència d'objectius i indicadors de traçat clars i mesurables.
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
A l'inici del Màster es facilitarà una agenda detallada del desplaçament a l'espai (que es farà en autobús i organitzat per l'ICTA-UAB) i les activitats. Tot i que el màster es farà càrrec de la majoria de les despeses, es demanarà als estudiants que aportin una mica en el viatge i l'estada. L'import requerit s'establirà posteriorment i no superarà els 100 €/persona (els 2,5 dies que durarà la formació).
Farem activitats a l'aire lliure així com activitats d'aula, xerrades i debats relacionats amb el Coneixement i l'ús sostenible del medi local. Ponents principals: Jordina Belmonte (investigadora ICTA-UAB i professora del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia-UAB), Jordi Cristobal (investigadora IRTA i professors associats del Departament de Geografia-UAB), personal del FC -LP per determinar i tots els estudiants de màster en els debats.
Les activitats de camp es realitzaran adaptades a l'espai natural visitat i a la meteorologia.
PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 1, 4, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11 |
Exercicis pràctics | 15 | 0,6 | 4, 3, 9, 2, 11 |
Seminaris | 40 | 1,6 | 4, 3, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectura d'articles | 40 | 1,6 | 2, 11 |
Treballs de curs | 35 | 1,4 | 1, 3, 2, 11 |
Tutories | 7 | 0,28 | 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 50 | 2 | 2, 11 |
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11 |
Lectures | 50 | 2 | 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11 |
Preparació d'exercicis | 45 | 1,8 | 1, 4, 10, 2, 11 |
Les qualificacions es repartiran de la següent manera:
Cal aprovar cada part (5 sobre 10) per aprovar el mòdul.
Avaluació Única: Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.
Plagi: La còpia o plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació és constitutiva de delicte, i es sancionarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si es tracta d'un treball individual com col·lectiu (en aquest cas, tots els membres de la el grup tindrà un 0). Si durant la realització del treball individual a classe, el professor detecta que un estudiant està intentant copiar o utilitzar algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, el mateix es qualificarà amb un 0, sense opció de recuperació. Es considerarà que un treball, activitat o examen es “copia” quan reprodueixi la totalitat o una part significativa del treball d'un altre company. Es considerarà que una obra o activitat està "plagiada" quan es presenta com a part pròpia d'un text d'un autor, sense citar-ne les fonts, amb independència de les fonts originals ja siguin en paper o en format digital.
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA
PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL
Es realitzaran les següents activitats d'avaluació:
1. Tests (individuals). Cada classe començarà amb una prova de 10-15 minuts basada en la classe anterior i les lectures assignades. A més d'assegurar un esforç continuat per part dels alumnes, això també els motivarà a arribar puntuals a classe i estar preparats per pensar.
2. Deures (Individual). Durant el curs hi haurà 1 activitat basada en una revisió crítica d'una publicació científica de l'ACV.
3. Projecte (grup). Durant el curs els alumnes faran 1 vídeo de presentació del seu projecte. També presentaran un informe sobre la conceptualització, disseny i mètode d'avaluació del potencial impacte ambiental del projecte. El projecte final i la seva presentació es donaran a conèixer durant les classes.
Les qualificacions es repartiran de la següent manera:
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
Els alumnes seguiran una avaluació consistent en l'elaboració (grups de 4-5) d'un pòster on es tracten els aprenentatges i experiències de la sortida que defensaran al final de l'estada. Es valoraran de 0 a 10 punts.
PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA
NOTA IMPORTANT: Per aprovar la part 5 del mòdul, els dies establerts és necessari presentar els exercicis a l'aula, fer els exàmens presencialment (obtenint almenys una nota de 5 sobre 10), i fer l'exposició oral amb PowerPoint. suport a l'aula. La participació, els exercicis de classe i l'exposició oral no es poden tornar a avaluar.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats de la sortida de camp | 20 | 0 | 0 | 4, 3, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11 |
Assajos | 20 | 0 | 0 | 4, 11 |
Assistència i participació activa en classe | 10 | 0 | 0 | 1, 4, 10, 7, 9, 6, 8, 11 |
Entregues, projectes i treballs | 30 | 0 | 0 | 4, 3, 10, 7, 5, 6, 2, 11 |
Exàmens | 7 | 3 | 0,12 | 4, 2 |
Tests i qüestionaris a classe | 13 | 0 | 0 | 3, 10, 7, 5, 11 |
PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARIETAT EN LES CIÈNCIES AMBIENTALS
PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA
PART 3- INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL
PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL
PART 5 - COMUNICACIÓ I DFUSIÓACADÈMICA
Explicat a la secció de contingut de cada part