Logo UAB
2023/2024

Conceptes Interdisciplinaris sobre Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social

Codi: 43068 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4313784 Estudis Interdisciplinaris en Sostenibilitat Ambiental, Econòmica i Social OB 0 A

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Pares Franzi
Correu electrònic:
marc.pares@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Jordina Belmonte Soler
Laura Talens Peiro
Ricard Moren Alegret
Jesus Ramos Martin
Jorge Cristobal Rosello
Sergio Villamayor Tomas
Carles Gasol Martinez

Prerequisits

No es demanen prerequisits


Objectius

Aquest és un mòdul introductori i obligatori de 15 ECTS que comparteixen totes les especialitats del Màster.

Tota qüestió mediambiental s'ha d'abordar tenint en compte els aspectes naturals i econòmics i socials per tal de garantir una solució sostenible per a les generacions futures. En aquest sentit, aquest mòdul pretén que tot l'alumnat del Màster es familiaritzi amb la interdisciplinarietat dels estudis ambientals, oferint alhora alguns conceptes i eines bàsiques de totes les especialitats del màster.

Des d'aquest enfocament interdisciplinari, es fa una revisió dels conceptes essencials relacionats amb els tres itineraris d'aquest màster. S'introdueixen nous conceptes relacionats amb la recerca en curs realitzada a l'ICTA i als departaments associats. La participació de professorat amb formació i experiència investigadora diversa enriqueix el mòdul, ja que es tractaran perspectives diferents i complementàries.

El mòdul es divideix en 5 parts:

  • Part 1: Teoria i pràctica de la interdisciplinarietat en ciències ambientals.
  • Part 2: Introducció a l'economia ecològica.
  • Part 3: Introducció a l'ecologia industrial.
  • Part 4: Introducció al Canvi Global (una estada formativa en un espai natural).
  • Part 5: Comunicació i difusió acadèmica.

Les parts 1 i 5 se centren àmpliament en la interdisciplinarietat, ja sigui des d'una perspectiva teòrica (part 1) o dels mètodes d'escriptura (part 5). Entremig, les parts 2 a 4 ofereixen una introducció bàsica a cadascun dels itineraris del màster -Economia ecològica (part 2), Ecologia industrial (part 3) i Canvi global (part 4)- sense perdre l'enfocament interdisciplinari del mòdul.

En tractar-se d'un mòdul d'iniciació, la majoria de les classes es fan durant les primeres setmanes del Màster, inclosa una excursió a les Planes de Son (Pirineus). No obstant això, la part pràctica de la part 5 es realitza al febrer. Com que es tracta d'una part pràctica, els estudiants s'organitzaran en dos subgrups. En aquesta part es practicaran qüestions bàsiques relacionades amb la comunicació i la divulgació científica, desenvolupant unes habilitats molt útils per desenvolupar el Treball Final de Màster (TFM).


Competències

  • Analitzar el funcionament del planeta a escala global per comprendre i interpretar els canvis ambientals a escala global i local.
  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb la millora ambiental de productes, processos i serveis.
  • Aplicar els coneixements d'economia ambiental i ecològica a l'anàlisi i a la interpretació de problemàtiques ambientals.
  • Aplicar els coneixements d'enginyeria ambiental a la depuració i al tractaments de la contaminació de diferents ambients.
  • Aplicar els coneixements i les metodologies apresos sobre sostenibilitat ambiental, econòmica i social a la planificació i el control de polítiques i projectes de gestió ambiental.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  • Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar una anàlisi multicriteri a un sistema.
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar projectes de recerca en ciències ambientals.
  3. Comparar i seleccionar amb objectivitat les diferents alternatives tècniques d'un procés industrial amb paràmetres de sostenibilitat ambiental.
  4. Comunicar oralment i per escrit en anglès.
  5. Conèixer els principals sistemes de depuració d'aigües i gasos.
  6. Conèixer els processos de prevenció, reutilització, reciclatge i valorització de residus.
  7. Conèixer les alternatives de tractament de residus.
  8. Conèixer les dues eines fonamentals per al problema d'avaluació: l'anàlisi cost-benefici i l'anàlisi multicriteri.
  9. Conèixer les eines de l'economia que puguin tenir una aplicació en problemes de política ambiental.
  10. Distingir els subsistemes del planeta i conèixer-ne les interaccions.
  11. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

Coordinador del mòdul: Marc Parés
Presentació del curs: 26 de setembre-> 10h-13h

 

PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL

Professor: Marc Parés

Dates: 26, 27, 28, 29 de setembre -> 15h-18h.

 

La història i la teoria de la interdisciplinarietat en la recerca en sostenibilitat

  • Conceptes filosòfics i evolució recent
  • La necessitat d'aclarir supòsits ocults: l'enfocament reflexiu
  • La ciència de la sostenibilitat com a recerca carregada de valors
  • La difícil tasca de plantejar problemes dolents
  • Pluralisme epistemològic

 

Transdisciplinarietat feble vs forta

  • Multi, inter i transdisciplinarietat.
  • Transdisciplinarietat feble (preguntes Max-Neef)
  • Forta transdisciplinarietat (nivells de realitat, superació del dualisme i la complexitat)

 

La pràctica de la interdisciplinarietat: el repte intel·lectual

  • Enquadraments conflictius i recerca de respostes
  • Desajustos en mètodes i models explicatius de les comunitats epistèmiques
  • Com funciona un projecte interdisciplinari?

 

Pensament sistèmic

  • Des de l'educació ambiental i de sostenibilitat fins al pensament de sistemes integrals
  • Teoria de l'aprenentatge transformador
  • Pràctica d'aprenentatge transformador

 

PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA

Professors: Sergio Villamayor (bloc A) i Jesús Ramos (bloc B)

Dates Bloc A: 2, 3, 4 i 5 d'octubre -> 15h-18h.

Dates bloc B: 6, 9, 10 i 11 d'octubre -> 15h-18h.

 

Aquesta part del mòdul constitueix una introducció a l'economia ecològica i es dividirà en dos blocs:

  • Bloc A: els fonaments que tenen a veure amb l'economia heterodoxa, el pluralisme i l'activisme.
  • Bloc B: els fonaments de l'Economia Ecològica que tenen a veure amb l'anàlisi biofísica i les connexions amb el creixement/decreixement/postcreixement. Aquest bloc descobreix temes candents en economia ecològica que poden oferir coneixements valuosos sobre l'ecologia industrial i el canvi global. A continuació, s'explora el marc general dels límits biofísics del creixement amb un focus específic en el canvi climàtic, l'extractivisme i els conflictes ambientals (energia i materials) i una mirada a l'intercanvi desigual ecològic.

Les sessions es distribuiran de la següent manera:

 

Introducció a l'Economia Ecològica i l'Escola de Barcelona

L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) introduir la història i els principis bàsics de l'economia ecològica i la particular visió dels estudiosos que treballen a l'ICTA (recentment anomenada Barcelona School of Ecological Economics and Political Ecology); i 2) tenir una introducció de primera mà a la història de l'Escolade Barcelona per part d'un dels seus fundadors.

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Martinez-Alier, J., & Muradian, R. (2015). “Taking stock: the keystones of ecological economics”in J. Martinez-Alier & R. Muradian (eds.), Handbook of ecological economics, Edward Elgar Publishing (pp. 1-26).

 

Fronteres i canvis de paradigma en la ciència: el cas de l'economia ecològica?

L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) familiaritzar-se amb el procés a través del qual evolucionen els estàndards i els programes científics, fent servir l'exemple de l'economia ecològica; i 2) tenir una introducció de primera mà al treball sobre economia del comportament climàtic realitzat en un dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA.

Lectures obligatòries per a aquesta sessió:

  • Walker, T. C. (2010). The perils of paradigm mentalities: Revisiting Kuhn, Lakatos, and Popper. Perspectives on Politics, 433-451. 
  • Villamayor-Tomas, S., Roy, B., Muradian, R., (2022). “The Barcelona School of ecological economics and political ecology:  Building bridges between moving shores”, in Villamayor-Tomas, S. and R. Muradian (eds.), The Barcelona school of ecological economics and political ecology, Springer: A Companion in Honour of Joan Martinez-Alier, Springer. 

 

Pluralitat de valors i coneixements

L'objectiu d'aquesta sessió és tenir una introducció de primera mà al treball sobre economia evolutiva i psicologia ambiental, i coneixements ecològics locals duts a terme per dos dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA.

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Reyes-García, V., García-del-Amo,D., Benyei, P., Fernández-Llamazares, Á., Gravani, K., Junqueira, A. B., ... & Soleymani-Fard, R. (2019). A collaborative approach to bring insights from local observations of climate change impacts into global climate change research. Current opinion in environmental sustainability39, 1-8. 

 

Institucions, justícia i activisme investigador

L'objectiu d'aquesta sessió és doble: 1) conèixer de primera mà el treball d'anàlisi institucional i justícia ambiental realitzat per dos dels grups de recerca d'Economia Ecològica de l'ICTA; i 2) avaluar críticament el concepte de recerca transdisciplinària i paradigmes relacionats i confrontar els estudiants amb les seves posicions epistemològiques i normatives com a investigadors/professionals actuals/futurs del desenvolupament sostenible.

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Otero, I., Niewöhner, J., Krueger, T., Dogmus, Ö. C., Himmelreich, J., Sichau, C., & Hostert, P. (2017). The position of scientists in transformations of human-environment systems. An inquiry into IRI THESys research practices. 

Lectura opcional per a aquesta sessió:  

  • Villamayor-Tomas, S., & García-López, G. (2018). Social movements as key actors in governing the commons: Evidence from community-based resource management cases across the world. Global environmental change53, 114-126. 

 

Entropia, medi ambient, economia.

Les arrels biofísiques del procés econòmic, la (im)possibilitat de l'economia circular i les seves implicacions per al creixement i la justícia social.

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Georgescu-Roegen, N., 1975. Energy and Economic Myths. Southern Economic Journal, 41(3). https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_miscellaneous_59656243

 

Introducció al decreixement

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Kallis, G., et al., 2018. Research on Degrowth, Annual Review of Environment and Resources, 43, 4.1-4.26 https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_gale_infotracmisc_A562581989

 

Escenaris climàtics, fronteres mercantils, conflictes ambientals i decreixement.

Lectura obligatòria per a aquesta sessió:

  • Koch, M. (2015): Climate Change, Capitalism and Degrowth Trajectories to a Global Steady-State Economy. International Critical Thought, Vol. 5 (4): 439-452. http://dx.doi.org/10.1080/21598282.2015.1102078
  • Anderson, K., and Peters,G., (2016). The trouble with negative emissions. Science, Vol. 354 (6309), 182-183. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_swepub_primary_oai_DiVA_org_uu_311405
  • Conde, M., and Walter, M., (2015) Commodity Frontiers (Ch 13), in D’Alisa, Demaria, F., & Kallis, G. (Eds.). Degrowth: A Vocabulary for a New Era. Routledge. Pp: 71-75. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_informaworld_taylorfrancisbooks_10_4324_9780203796146_23_version2

 

Comerç i medi ambient. Intercanvi ecològic desigual.

Lectures obligatòries per aquesta sessió:

  • Muradian, R., and Martínez-Alier, J. (2001): Trade and the environment: from a ‘Southern’ perspective. Ecological Economics, Vol. 36(2): 281-297. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_miscellaneous_57016233
  • Hickel, J., Dorninger, C., Wieland, H., Suwandi, I. (2022): Imperialist appropriation in the world economy: Drain from the global South through unequal exchange, 1990-2015. Global Environmental Change, Vol. 73: 102467. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010564893106709

 

PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL

Professors: Laura Talens & Carles Gasol

Dates: 13, 16h, 17 i 18 d'octubre -> 15h-18h.

 

Aquesta part del mòdul ofereix una introducció a l'economia circular i repassa les principals eines de l'Ecologia Industrial.

Les sessions es distribuiran de la següent manera:

 

Introducció a l'Economia Circular

  • Introducció a les diferents escoles de pensament, amb especial èmfasi en l'ecologia industrial.
  • Descripció dels plans d'acció de la UE en economia circular.
  • Vincular els plans d'Economia Circular amb altres estratègies de la UE, com ara normatives d'ecodisseny i materials crítics.

 

Introducció a l'ecodisseny

  • Introducció a l'ecodisseny i la seva aplicació als productes
  • Revisió de la legislació de productes ambientals de la UE (regulació de disseny ecològic de la UE i política de productes sostenibles)
  • Debat sobre les mesures d'aplicació existents

 

Visió general de les eines LCA

  • Introducció a l'ACV com a eina d'avaluació de productes, serveis i projectes.
  • Introducció a la petjada de carboni d'organitzacions, productes i serveis.
  • Eines qualitatives ambientals: Valoració Ambiental Estratègica.
  • Sistemes de certificació ambiental de productes i organitzacions.

 

Introducció a la petjada de carboni aplicada a la gestió de residus

  • Introducció als sistemes de gestió de residus municipals i la seva relació amb la petjada de carboni i l'estalvi d'impacte.
  • Ús de l'eina CO2ZW.

 

PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL

Professors: Jordina Belmonte & Jordi Cristóbal

Dates: 19, 20, 21 d'octubre -> excursió a Planes de Son.

 

Aquesta part del programa es desenvoluparà fora de la UAB i lluny del seu campus (250 Km) i tindrà una durada de 2,5 dies. L'experiència oferirà l'oportunitat d'aprendre ciències naturals i aspectes socioecològics i assistir a les explicacions dels projectes que s'estan duent a terme a la zona, en el moment que tots els alumnes participants es coneguin millor i comencen a col·laborar i treballar conjuntament. .

Les activitats es desenvoluparan en un dels espais naturals que la Fundació Catalunya-La Pedrera* (FC-LP) té i dedica a activitats docents i de recerca, MónNatura Pirineus. Per a més informació visiteu: https://fundaciocatalunya-lapedrera.com/es/espais-naturales/monnatura-pirineus

Per què en aquesta zona? La UAB i la FC-LP van signar l'any 2012 un contracte per facilitar el desenvolupament de les activitats docents i de recerca als socis de la UAB, especialment a Alinyà però no exclusivament i per la mida del nostre grup, les nostres activitats es desenvolupen a MónNatura Pirineus.

Com a exemple de les activitats i debats:

  • Introducció a l'espai visitat: climatologia, geomorfologia, biodiversitat, biogeografia.
  • Ramaderia i gestió de pastures i boscos
  • Projectes de recerca i docència en curs
  • Ús sostenible de l'entorn local i interpretació pràctica del paisatge des d'una perspectiva socioecològica.

* La FC-LP (Fundació Catalunya La Pedrera) és una fundació privada i independent, liderada per un patronat format per experts en els diferents àmbits en què treballa. S'esforça per millorar la qualitat de vida de les persones i construir un futur millor (https: //www.fundaciocatalunya-lapedrera.com/ca/qui-som-som)

 

PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA

Professor: Ricard Morén-Alegret.

Dates i distribució del grup/subgrups:

Grup complet: 3 i 17 de novembre -> 15h-18h.

Subgrup A (cognoms de la A a la L): 13, 20, 27 de febrer i 7 de març -> 10h-13h.

Subgrup B (cognoms de la M a la Z): 13, 20, 27 de febrer i 7 de març -> 15h-18h.

 

L'objectiu d'aquesta part és introduir als estudiants en alguns fonaments de l'escriptura i oferir presentacions en el context del treball acadèmic. L'objectiu principal és ajudar els estudiants a dominar diversos requisits específics per redactar articles acadèmics, informes i tesis, així com preparar presentacions a nivell de postgrau. Amb aquest objectiu, els estudiants treballaran específicament el disseny de la recerca, el resum crític, la síntesi i les presentacions.

Els temes tractats a classe incloïen discussió sobre escrits acadèmics, estructura d'articles, resums, introduccions/conclusions, revisions bibliogràfiques, aportació d'evidències, estils de referència, fonts i cites, plagi, fonts acadèmiques i recursos de la biblioteca. Els estudiants també abordaran estratègies per presentar la informació acadèmica. El curs ofereix oportunitats per a debats i exercicis a l'aula i fora de l'aula, que són obligatoris.

 

Les sessions de la part 5 inclouen:

1) Lectures: els estudiants llegiran articles acadèmics seleccionats pel professor i els mateixos estudiants. Les lectures es comentaran a classe.

2) Escriptura breu: al llarg de les classes, els estudiants realitzaran diversos exercicis breus d'escriptura a classe. Aquests seran exercicis d'ús de conceptes apresos a classe/lectura i s'incorporaran a una presentació final individual de PowerPoint, que inclou una recopilació d'exercicis i aportacions addicionals.

3) Debats acadèmics: les discussions col·lectives tindran lloc a l'aula ia l'aire lliure

4) Exàmens (27 de febrer de 2024): els estudiants participaran en dos exàmens escrits individuals:

Examen 1: definicions bàsiques en la redacció acadèmica, estructura d'articles, resums, introduccions/conclusions, revisions bibliogràfiques, aportació d'evidències, estils de referència, fonts i cites, plagi, fonts acadèmiques i recursos bibliotecaris.

Examen 2: examen de resolució de problemes, centrat principalment en estratègies de presentació de la informació acadèmica.

5) Exposició oral amb suport de PowerPoint (7 de març de 2024): durant l'última classe els alumnes presentaran individualment a l'aula el seu treball acadèmic al llarg del curs exposant un PowerPoint elaborat sota les instruccions del professor i rebran els comentaris de la classe.

Lectures obligatòries per a la part 5:


Metodologia

PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL

Els alumnes hauran de llegir, resumir i preparar una breu presentació d'una lectura assignada per cada sessió d'aquesta part. Cada sessió s'iniciarà amb una breu introducció sobre el tema específic impartit pel professor. A continuació, s'utilitzarà una metodologia de trencaclosques per presentar i debatre les lectures assignades, seguit d'un debat en grup dels punts principals tractats en les lectures. Finalment, els alumnes respondran individualment un qüestionari sobre els temes tractats.


PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA

Les sessions es basaran en classes magistrals i debat de lectura a classe. Els estudiants hauran d'escriure dos treballs, un per cada bloc d'aquesta part.


PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL

Horari presencial: Les classes de teoria proporcionaran als estudiants els coneixements necessaris per comprendre l'aplicació de les eines d'ACV, petjada de carboni i ecodisseny en l'anàlisi i disseny d'equips elèctrics i electrònics (EEE), així com conceptualitzar una proposta de projecte en economia circular.
El treball fora de l'aula consta de dos exercicis: una revisió d'un article centrat en un estudi de cas sobre l'ACV i un projecte de recerca en grup.

El projecte d'economia circular es realitzarà fora de l'aula per garantir que els alumnes hagin entès les classes teòriques i hagin après a posar en pràctica els conceptes.

Projectes col·lectius: La conceptualització i disseny d'una proposta de projecte basada en qüestions d'economia circular com:

Subministrament circular: ús de materials reciclats i reutilitzables, en comptes de nous materials.
Recuperació de recursos mitjançant processos innovadors que permetin un impacte positiu en la cadena de valor.
Amplieu la vida útil del producte mitjançant la recuperació, la revenda o la innovació i el disseny ecològics.
Productes com a serveis: oferir serveis de pagament d'un producte, mantenint la seva propietat per a la posterior recuperació de recursos.
Innovació en processos mitjançant producció en circuit tancat, per maximitzar l'ús dels recursos i minimitzar l'impacte ambiental.
La proposta de projecte es presentarà de la següent manera:

Un vídeo breu que descriu el vostre projecte (màx. 7 min). El vídeo ha de destacar l'objectiu principal, els beneficis potencials en termes ambientals, socials i econòmics i l'enfocament metodològic provisional per avaluar-lo.
Un breu informe amb el següent contingut:
Secció 1, enfocament general del projecte:

Descripció de l'objectiu del projecte d'economia circular.
Enfocament metodològic
Possibles beneficis del projecte
Secció 2, avaluació de l'impacte potencial del projecte:

Avaluació ambiental provisional del projecte mitjançant eines centrades en un enfocament sistemàtic i de cicle de vida.
Descripció de la Unitat Funcional i descripció del sistema o producte
Discussió sobre els resultats esperats de l'avaluació mitjançant l'eina ambiental seleccionada
Les propostes de projectes s'avaluaran en funció dels aspectes següents:

Parla i comunicació: claredat de l'objectiu, la metodologia i els resultats, i l'ús correcte del vocabulari i la terminologia.
Temps: ús ajustat del temps aspectes importants
Format i dades: fàcil d'entendre i seguir el discurs (bona escolta i lectura de la informació presentada)
Projecte: aplicabilitat real i replicabilitat de la proposta, originalitat i caràcter innovador de la idea. beneficis potencials en aspectes ambientals, socials i econòmics.
Existència d'objectius i indicadors de traçat clars i mesurables.

 

PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL

A l'inici del Màster es facilitarà una agenda detallada del desplaçament a l'espai (que es farà en autobús i organitzat per l'ICTA-UAB) i les activitats. Tot i que el màster es farà càrrec de la majoria de les despeses, es demanarà als estudiants que aportin una mica en el viatge i l'estada. L'import requerit s'establirà posteriorment i no superarà els 100 €/persona (els 2,5 dies que durarà la formació).
Farem activitats a l'aire lliure així com activitats d'aula, xerrades i debats relacionats amb el Coneixement i l'ús sostenible del medi local. Ponents principals: Jordina Belmonte (investigadora ICTA-UAB i professora del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia-UAB), Jordi Cristobal (investigadora IRTA i professors associats del Departament de Geografia-UAB), personal del FC -LP per determinar i tots els estudiants de màster en els debats.

Les activitats de camp es realitzaran adaptades a l'espai natural visitat i a la meteorologia.



PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA

  • Conferències, resolució de problemes i estudis de casos
  • Aprenentatge a partir de casos reals
  • Presentació escrita utilitzant PowerPoint i exposició oral a l'aula de treballsacadèmics
  • Debats i debats científics
  • Participació en activitats complementàries

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 1, 4, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11
Exercicis pràctics 15 0,6 4, 3, 9, 2, 11
Seminaris 40 1,6 4, 3, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Lectura d'articles 40 1,6 2, 11
Treballs de curs 35 1,4 1, 3, 2, 11
Tutories 7 0,28 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 11
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 50 2 2, 11
Estudi personal 50 2 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11
Lectures 50 2 1, 3, 10, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11
Preparació d'exercicis 45 1,8 1, 4, 10, 2, 11

Avaluació

Les qualificacions es repartiran de la següent manera:

  • Part 1: 15%
  • Part 2: 30%
  • Part 3: 15%
  • Part 4: 20%
  • Part 5: 20%

Cal aprovar cada part (5 sobre 10) per aprovar el mòdul.

Avaluació Única: Aquest mòdul no ofereix la modalitat d'Avaluació Única, d'acord amb la coordinació de la titulació i amb el Deganat de la Facultat de Ciències.

Plagi: La còpia o plagi en qualsevol tipus d'activitat d'avaluació és constitutiva de delicte, i es sancionarà amb un 0 com a qualificació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si es tracta d'un treball individual com col·lectiu (en aquest cas, tots els membres de la el grup tindrà un 0). Si durant la realització del treball individual a classe, el professor detecta que un estudiant està intentant copiar o utilitzar algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, el mateix es qualificarà amb un 0, sense opció de recuperació. Es considerarà que un treball, activitat o examen es “copia” quan reprodueixi la totalitat o una part significativa del treball d'un altre company. Es considerarà que una obra o activitat està "plagiada" quan es presenta com a part pròpia d'un text d'un autor, sense citar-ne les fonts, amb independència de les fonts originals ja siguin en paper o en format digital.

 

PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARITAT EN CIÈNCIA AMBIENTAL

  • Participació a classe: 10%
  • Preguntes de lectura a classe: 40%
  • Assaig (per grups): 50%

 

PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA

  • Bloc A: assaig de 1.500 paraules sobre l'Escola d'Economia Ecològica i Ecologia Política de Barcelona: 50%
  • Bloc B: assaig de 1.500 paraules sobre "l'impacte global del meu nivell de vida" basat en lectures i continguts a classe: 50%

 

PART 3 - INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL

Es realitzaran les següents activitats d'avaluació:

1. Tests (individuals). Cada classe començarà amb una prova de 10-15 minuts basada en la classe anterior i les lectures assignades. A més d'assegurar un esforç continuat per part dels alumnes, això també els motivarà a arribar puntuals a classe i estar preparats per pensar.

2. Deures (Individual). Durant el curs hi haurà 1 activitat basada en una revisió crítica d'una publicació científica de l'ACV.

3. Projecte (grup). Durant el curs els alumnes faran 1 vídeo de presentació del seu projecte. També presentaran un informe sobre la conceptualització, disseny i mètode d'avaluació del potencial impacte ambiental del projecte. El projecte final i la seva presentació es donaran a conèixer durant les classes.

Les qualificacions es repartiran de la següent manera:

  • Proves inicials fetes a classe: 30%
  • Exercici de revisió d'una publicació d'ACV com a deures: 20%
  • Projecte com a deures: 40%
  • Participació i assistència a classe: 10%

 

PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL

Els alumnes seguiran una avaluació consistent en l'elaboració (grups de 4-5) d'un pòster on es tracten els aprenentatges i experiències de la sortida que defensaran al final de l'estada. Es valoraran de 0 a 10 punts.

 

PART 5 - COMUNICACIÓ I DIFUSIÓ ACADÈMICA

  • Participació proactiva, crítica i constructiva en els debats de les lectures: 20%
  • Exercicis de classe: 25%
  • Exàmens: 35%
  • Presentació oral amb suport de PowerPoint: 20%

NOTA IMPORTANT: Per aprovar la part 5 del mòdul, els dies establerts és necessari presentar els exercicis a l'aula, fer els exàmens presencialment (obtenint almenys una nota de 5 sobre 10), i fer l'exposició oral amb PowerPoint. suport a l'aula. La participació, els exercicis de classe i l'exposició oral no es poden tornar a avaluar.


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de la sortida de camp 20 0 0 4, 3, 7, 9, 5, 6, 8, 2, 11
Assajos 20 0 0 4, 11
Assistència i participació activa en classe 10 0 0 1, 4, 10, 7, 9, 6, 8, 11
Entregues, projectes i treballs 30 0 0 4, 3, 10, 7, 5, 6, 2, 11
Exàmens 7 3 0,12 4, 2
Tests i qüestionaris a classe 13 0 0 3, 10, 7, 5, 11

Bibliografia

PART 1 - TEORIA I PRÀCTICA DE LA INTERDISCIPLINARIETAT EN LES CIÈNCIES AMBIENTALS

  • Farrell, K., Luzzati, T., and S. van den Hove. 2013. What lies beyond reductionism? Taking stock ofinterdisciplinary research in ecological economics. In: Farrell, K., Luzzati, T. and S. van den Hove (eds).Beyond Reductionism: A passion for interdisiplinarity. Routledge, London.
  • Lélé, S., and R. B. Norgaard. 2005. Practicing interdisciplinarity. Bioscience 55 (11): 967-975
  • Max-Neef, M. A. 2005. Foundations of transdisciplinarity. Ecological Economics 53: 5-16.
  • Sterling, S.R. 2010. Transformative learning and sustainability: sketching the conceptual ground. Learning and teaching in Higher Education 5: 17-33

 

PART 2 - INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA ECOLÒGICA

  • Martinez-Alier, J., & Muradian, R. (2015). “Taking stock: the keystones of ecological economics”in J. Martinez-Alier & R. Muradian (eds.), Handbook of ecological economics, Edward Elgar Publishing (pp. 1-26). 
  • Walker, T. C. (2010). The perils of paradigm mentalities: Revisiting Kuhn, Lakatos, and Popper. Perspectives on Politics, 433-451. 
  • Villamayor-Tomas, S., Roy, B., Muradian, R., (2022). “The Barcelona School of ecological economics and political ecology:  Building bridges between moving shores”, in Villamayor-Tomas, S. and R. Muradian (eds.), The Barcelona school of ecological economics and political ecology, Springer: A Companion in Honour of Joan Martinez-Alier, Springer. 
  • Reyes-García, V., García-del-Amo,D., Benyei, P., Fernández-Llamazares, Á., Gravani, K., Junqueira, A. B., ... & Soleymani-Fard, R. (2019). A collaborative approach to bringinsights from local observations of climate change impacts into global climate change research. Current opinion in environmental sustainability39, 1-8. 
  • Otero, I., Niewöhner, J., Krueger, T., Dogmus, Ö. C., Himmelreich, J., Sichau, C., & Hostert, P. (2017). The position of scientists in transformations of human-environment systems. An inquiry into IRI THESys research practices. 
  • Villamayor-Tomas, S., & García-López, G. (2018). Social movements as key actors in governing the commons: Evidence from community-based resource management cases across the world. Global environmental change53, 114-126. 
  • Georgescu-Roegen, N., 1975. Energy and Economic Myths. Southern Economic Journal, 41(3). https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_miscellaneous_59656243
  • Kallis, G., et al., 2018. Research on Degrowth, Annual Review of Environment and Resources, 43, 4.1-4.26 https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_gale_infotracmisc_A562581989
  • Koch, M. (2015): Climate Change, Capitalism and Degrowth Trajectories to a Global Steady-State Economy. International Critical Thought, Vol. 5 (4): 439-452. http://dx.doi.org/10.1080/21598282.2015.1102078
  • Anderson, K., and Peters,G., (2016). The trouble with negative emissions. Science, Vol. 354 (6309), 182-183. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_swepub_primary_oai_DiVA_org_uu_311405
  • Conde, M., and Walter, M., (2015) Commodity Frontiers (Ch 13), in D’Alisa, Demaria, F., & Kallis, G. (Eds.). Degrowth: A Vocabulary for a New Era. Routledge. Pp: 71-75. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_informaworld_taylorfrancisbooks_10_4324_9780203796146_23_version2
  • Muradian, R., and Martínez-Alier, J. (2001): Trade and the environment: from a ‘Southern’ perspective. Ecological Economics, Vol. 36(2): 281-297. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_proquest_miscellaneous_57016233
  • Hickel, J., Dorninger, C., Wieland, H., Suwandi, I. (2022): Imperialist appropriation in the world economy: Drain from the global South through unequal exchange, 1990-2015. Global Environmental Change, Vol. 73: 102467. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010564893106709

 

PART 3- INTRODUCCIÓ A L'ECOLOGIA INDUSTRIAL

  • Kirchherr, J. Et al 2017. Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation and Recycling. 2017. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2017.09.005
  • EU Action Plan for Circular Economy: https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_en
  • COM 2022/142 final - Proposal for a regulation of the european parliament and of the council establishing a framework for setting ecodesign requirements for sustainable products and repealing Directive 2009/125/EC.
  • https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:bb8539b7-b1b5-11ec-9d96-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF
  • Ellen MacArthur definition of Circular Economy: https://www.ellenmacarthurfoundation.org/circular-economy/overview/concept
  • Gabarrell i Durany X, Sanjuan Delmás D, Martinez Gasol C, Feced Mateu M, Talens Peiró L and J Rieradevall. 'Implementation of the Ecodesign Directive via working plans, based on the analysis of the selected product groups'. ISBN 978-92-846-2225-2. European Union, 2017. Available at:http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/611015/EPRS_STU(2017)611015_EN.pdf
  • Sanclemente Crespo M, Van Ginkel M and L Talens Peiró. 2022. Prospects on end oflife electric vehicle batteries through 2050 in Catalonia. Resources, Conservation and Recycling180, [106133]. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.106133
  • Talens Peiró L., Castro Girón A., Gabarrell i Durany X. Examining the feasibility of the urban mining of hard disk drives. Journal of Cleaner Production. 2019. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.119216.
  • Talens Peiró L., Polverini D., Ardente F., Mathieux F. 2019. Advances towards circular economy policies in the EU: The new Ecodesign regulation of enterprise servers. Resources, Conservation and Recycling. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2019.104426.
  • Blengini G.A.; et al. 2017. EU Methodology for Critical Raw Materials Assessment: Policy Needs and Proposed Solutions for Incremental Improvements. Resources Policy. 53, pp.12-12
  • Talens Peiró, L., García Fernández, B., & Gabarrell I Durany, X. (2022). Investigating a repair workshop: The reuse of washing machines in Barcelona. Sustainable Production and Consumption29, 171-179. https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.10.003
  • Guinée, Jeroen (Ed.). 2002. Handbook on Life Cycle Assessment. Operational Guide to the ISO Standards. Springer. ISBN 978-0-306-48055-3.
  • Sevigné-Itoiz E, M. Gasol C., Rieradevall R and X Gabarrell. Methodology of supporting decision-making of waste management with material flow analysis (MFA) and consequential life cycle assessment (CLCA): case study of waste paper recycling. Journal of Cleaner Production, Volume 105, 15 October 2015,Pages 253-262
  • Vinyes E., Asin L., AlegreS., Muñoz P., and C M. Gasol. Life Cycle Assessment of apple and peach production, distribution and consumption in Mediterranean fruit sector. Journal of Cleaner Production, Volume 149, 15 April 2017, Pages 313-320
  • Sanyé, Oliver-Solà J, M. Gasol C., Farreny R. and X. Gabarrell Life cycle assessment of energy flow and packaging use in food purchasing, Journal of Cleaner Production, Volume 25, April 2012, Pages 51-59
  • Sanyé-Mengual, E., Lozano, R.G., Farreny, R., Oliver-Solà, J., Gasol, C.M., Rieradevall, J. (2014). Introduction to the Eco-Design Methodology and the Role of Product Carbon Footprint. In: Muthu, S. (eds) Assessment of Carbon Footprint in Different Industrial Sectors, Volume 1. EcoProduction. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-4560-41-2_1
  • Kirchherr, J. Et al 2017. Conceptualizing the circular economy: An analysis of 114 definitions. Resources, Conservation and Recycling. 2017. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2017.09.005 http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/611015/EPRS_STU(2017)611015_EN.pdf

 

PART 4 - INTRODUCCIÓ AL CANVI GLOBAL

 

PART 5 - COMUNICACIÓ I DFUSIÓACADÈMICA

  


Programari

Explicat a la secció de contingut de cada part