Logo UAB
2023/2024

Literatura, Cultura i Societat

Codi: 43020 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera OT 0 1

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Ramon Lopez Garcia
Correu electrònic:
joseramon.lopez@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Lucia Cotarelo Esteban

Prerequisits

El mòdul va dirigit a persones que posseeixen una titulació universitària en l'àmbit de les filologies, en primer lloc, i, de forma més general, als titulats en disciplines d'Arts i Humanitats que estiguin interessats a aprofundir els seus coneixements de llengua espanyola i literatura hispànica de manera que la formació adquirida en el màster els faciliti el camí per a cursar un programa de doctorat i els ajudi a aconseguir una bona inserció laboral.


Objectius

El mòdul oferirà l'estudi i l'anàlisi de dos aspectes de les cultures de l'exili republicà. D'una banda, les imatges nacionals, les relacions, els debats artístics i intel·lectuals i les obres inspirades per la figura de Pablo Picasso. De l'altra, un apropament a les literatures del jo a través de la literatura femenina d'exiliades. L'anàlisi prendrà com a centre d'atenció la lectura i anàlisi d'una sèrie de textos representatius d'aquests dos àmbits en formats i gèneres literaris diferents.


Competències

  • Comentar un text des del punt de vista filològic, lingüístic i literari.
  • Dissenyar i dur a terme un treball de recerca sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster
  • Identificar les varietats diatòpiques, diastràtiques i diafàsiques de l'espanyol.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Realitzar una exposició oral sobre qualsevol tema relacionat amb l'àmbit d'estudis del màster.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Relacionar els autors i els textos literaris escrits en espanyol amb les recerques recents sobre les tradicions europees des de l'Edat Mitjana fins a l'actualitat.
  • Relacionar els autors i els textos literaris produïts en l'àmbit de l'Amèrica Llatina amb el context de les seves circumstàncies culturals, socials i històriques.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Tenir un domini d'especialista de les principals orientacions en l'estudi de la transmissió textual i de les diferents fases de l'edició d'un text.
  • Utilitzar els recursos bibliogràfics i tecnològics propis de la recerca lingüística i literària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques i mètodes propis del comentari literari de textos
  2. Avaluar el grau de cohesió i coherència discursiva d'un text oral en funció del seu context de producció i interpretació.
  3. Avaluar la pertinència dels propis judicis i dels aliens en relació amb el tema objecte d'estudi.
  4. Constituir un text crític i elaborar un aparell crític de variants.
  5. Desenvolupar un pla d'acció sobre un problema determinat dissenyat en funció del temps que es disposa per fer-lo.
  6. Elaborar el guió d'una exposició oral clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul
  7. Elaborar el pla d'una exposició escrita clara i ordenada sobre els temes d'estudi del mòdul.
  8. Establir la relació entre determinades obres literàries escrites en espanyol i altres expressions artístiques i culturals.
  9. Formular un pla d'acció per ampliar la informació sobre un tema lingüístic específic.
  10. Formular un pla d'acció per recollir informació nova sobre el tema seleccionat i planificar les etapes del seu desenvolupament.
  11. Identificar i localitzar les fonts crítiques que s'han de tenir presents en l'edició d'un text.
  12. Identificar l'emergència, a la producció literària en espanyol, de fenòmens socials i històrics que es troben en la base de l'escriptura dels textos considerats.
  13. Identificar trets estilístics i tècniques literàries comunes en diferents tradicions literàries i culturals de l'Amèrica Llatina.
  14. Interpretar críticament la bibliografia, procedent de diferents perspectives d'anàlisi, sobre els temes d'estudi del mòdul.
  15. Introduir idees procedents de disciplines afins en el tractament d'un fenomen literari.
  16. Modificar un esquema d'idees preestablert mitjançant la introducció de noves aportacions.
  17. Planificar una exposició escrita l'objectiu de la qual sigui defensar la pròpia posició respecte a un dels temes d'estudi del màster.
  18. Predir les conseqüències teòriques que implicaria la introducció de noves idees en un esquema ja establert.
  19. Relacionar autors i textos literaris en l'àmbit d'un gènere o corrent literari.
  20. Relacionar els models explicatius elaborats amb idees procedents d'altres camps relacionats i modificar-los adequadament.

Continguts

PABLO PICASSO I LES POÈTIQUES DE L'EXILI REPUBLICÀ DE 1939*

1. El lloc de Pablo Picasso a les poètiques de l'exili: nocions clau.

- El llegat de les avantguardes: cubisme, surrealisme, figuració.

- Identitat nacional: Picasso, espanyol?

- Compromís polític: Picasso i el comunisme.

- Ècfrasi i figuracions: de la «línia pura» al colom de la pau (selecció de poemes)

2. Guernica: lectures marginals des de l'exili

- La Guerra Civil i la historificación del cubisme: Max Aub, José Bergamín, José Moreno Villa, Josep Renau, Rafael Alberti.

- La Guerra Freda, l'exili davant el «poder de la interpretació»: el Guernica visionari de Juan Larrea i Eugenio F. Granell.

- Transició i democràcia, "¿el último exiliado?": José Bergamín i Jorge Semprún.

3. Picasso i els poetes: la pervivència de l'avantguarda

- Rafael Alberti, Los ocho nombres de Picasso.

- Arturo Serrano Plaja, Galope de la suerte.

4. Picasso i les metamorfosis de la tradició.

- Una suma de destruccions: María Zambrano, Lorenzo Varela i Antonio Aparicio.

- Una lectura existencial: León Felipe, Rocinante.

5. Picasso, escriptor.

- Picasso i la tradición literaria.

- Poètica i poemes (selecció).

* Lectures: dossier de textos.

 

LA LITERATURA FEMENINA DEL'EXILI REPUBLICÀ DE1939

  1. Cartes per a una xarxa femenina a l'exili.
  2. Assaig filosòfic: Los bienaventurados de María Zambrano (fragments).
  3. Memorias: Memoria de la melancolía de María Teresa León (fragments). 
  4. Diaris: Alcancía. Ida de Rosa Chacel i Diario II de Zenobia Camprubí (fragments).
  5. Poesia: Laberinto de presencias d'Ana María Martínez Sagi i Poemas de ida y vuelta de Marina Romero (selecció).

 


Metodologia

El Mòdul combina classes magistrals amb classes on es comentaran en comú les lectures obligatòries.

A més el/la estudiant haurà de realitzar, sota la supervisió del professorat, dos treballa monogràfics.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20
Comentari de les lectures 6 0,24 1, 2, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20
Tipus: Supervisades      
Tutories 26 1,04 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Tipus: Autònomes      
Treball monogràfic 88 3,52 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Avaluació

L’avaluació del módul es realitzarà sobre les següents activitats:

- Dos treballs, prèviament acordats amb les professores (45 % + 45 %).
- Participació e implicació en el mòdul.

S’han de tenir en compte les següents condicions:
- Les lectures del curs són obligatòries.
- L’estudiant ha d’aconseguir una nota final igual o superior a 5, tenint en compte els percentatges assenyalats. Per poder aplicar aquests percentatges, és imprescindible que la nota de cadascun dels treballs sigui igual o superior a 3,5.
- Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant haurà d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0).

Avaluació única

Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluatives següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs:

  1. Treball de lectura i anàlisi de la bibliografia prèviament determinada: 10 %.
  2. Treball 1: 45%.
  3. Treball 2: 45%

 


Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a clases 10 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Treball monogràfic 90 % 0 0 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Bibliografia

Alberca, Manuel (2000). La escritura invisible. Testimonios sobre el diario íntimo. Donostia: Sendoa.

Berger, John (1990) [1965]. Éxito y fracaso de Picasso. Madrid: Debate.

Bernadac, Marie-Laure et al. (eds) (2019). A be ce dario: Picasso poeta. Barcelona: Fundació Museu Picasso de Barcelona.

Borja Vilell, Manuel y Rosario Peiró (eds.) (2019). Los viajes de «Guernica». Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Brown, Jonathan (ed.) (1999). Picasso y la tradición española. Hondarribia: Nerea.

Caballé, Anna (2015). Pasé la mañana escribiendo: poéticas del diarismo español. Sevilla: Fundación José Manuel Lara. 

Cabanne, Pierre (1982). El Siglo de Picasso. II. La guerra. Gloria y soledad (1937-1973). Madrid: Ministerio de Cultura.

Chihaia, Matei y Ursula Hennigfeld (eds.) (2020). Guernica entre icono y mito: productividad y presencia de memorias colectivas. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

Chipp, Herschel B. (1991). El Guernica de Picasso. Historia, Transformaciones, Significados, con un capítulo escrito por Javier Tusell. Barcelona: Ediciones Polígrafas.

Clark, T. J. (2013). Picasso and Truth: from Cubism to Guernica. Oxford: Princeton University Press.

Cortadella, Margarida (ed.) (2004). Picasso: guerra y paz. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura/Museu Picasso.

Cotarelo Esteban, Lucía (2022). “Mujeres intelectuales españolas y sus redes sociales en el exilio estadounidense”, Journal of Spanish Cultural Studies, Vol. 23 (1), 13-33.

Cueto Asín, Elena (2017). Guernica en la escena, la página y la pantalla. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Daix,Pierre (2012). Le nouveau dictionnaire Picasso. París: Robert Laffont

Esteve Juárez, Luis Antonio y Gemma Mañá Delgado (1994). «El viaje literario del Guernica». Anthropos, Barcelona, 6: pp. 65-75.

Fernández Molina, Antonio (1988). Picasso escritor. Madrid: Prensa y Ediciones Iberoamericanas.

Fernández Prieto, Celia y M.ª Ángeles Hermosilla (2004). Autobiografía en España: un balance. Madrid: Visor.

Giunta, Andrea (2017). «The Power of Interpretation (or How MoMA explained Guernica to its audience)». Artelogie, 10. http://artelogie.revues.org/953.

Godoy Peñas, Juan A. (2021). Memoria, identidad y literatura del yo. Narrativas de la segunda generación de escritores exiliados por la Guerra Civil española. Sevilla: Renacimiento.

Grunenberg, Christoph y Lynda Morris (eds.) (2010). Picasso Peace and Freedom. Londres: Tate Publishing.

Harris, Jonathan y Richard Koeck (eds.) (2013). Picasso and the Politics of Visual Representation: War and Peace in the Era of the Cold War and Since. Liverpool: Liverpool University Press.

Harvard, Robert (2007b). The Spanish eye: painters and poets of Spain. Londres: Tamesis Books.

Jiménez Millán, Antonio (1983). Los poemas de Picasso, Málaga: Litoral.

Leighten, Patricia (1989). Re-ordering the universe. Picasso and anarchisme 1897-1914. New Jersey: Princeton University.

López García, José-Ramón (2020). Frente al signo infinito. Pablo Picasso y los poetas del exilio republicano de 1939. Madrid: Visor.

Loureiro, Ángel G. (2016). Huellas del otro. Ética de la autobiografía en la Modernidad española. Madrid: Postmetrópolis Editorial.

Michaël, Androula (2008). Picasso poète. París: Les Éditions des Beaux-Arts de Paris.

Monegal,Antonio (ed.) (2000). Literatura y pintura. Madrid: Arco Libros.

Montiel Rayo, Francisca (ed.) (2018). Las escrituras del yo. Diarios, autobiografías, memorias y epistolarios del exilio republicano de 1939. Sevilla: Renacimiento.

Nash, Steven A. (ed.) (1998). Picasso and the War Years, 1937-1945. Nueva York: Thames and Hudson.

Picasso 1881-1973. Exposición antológica (1981). Madrid: Ministerio de Cultura.

Picasso y la poesía (2003). Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27.

Picasso: tradición y vanguardia (2006). Madrid: Museo Nacional del Prado/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Piedad y terror en Picasso. El camino a Guernica (2017). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.

Pozuelo Yvancos, José María (1993). Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.

Raphael, Max (1981). «Picasso a la luz de una sociología marxista del arte». En: Victòria Combalia Dexeus (ed.), Estudios sobre Picasso. Barcelona: Gustavo Gili: pp. 194-204.

Ribβler-Pipka, Nanette y Gerhard Wild (eds) (2012). Picasso – Poesie – Poetik, Picasso, his poetry and poetics. Aachen: Shaker Verlag.

Robles Tardío, Rocío (2019). Informe Guernica. Sobre el lienzo de Picasso y su imagen. Madrid: Ediciones Asimétricas.

Robles Tardío, Rocío (ed.) (2011). Picasso y sus críticos I. La recepción del «Guernica» (1937-1947), Barcelona/Madrid: Ediciones de la Central/Museo Nacional de Arte Contemporáneo Reina Sofía/Museo Picasso de Barcelona.

— (ed.) (2012). Picasso y sus críticos II. Los años comunistas, 1944-1958, Barcelona/Madrid: Ediciones de la Central/Museo Nacional de Arte Contemporáneo Reina Sofía/Museo Picasso de Barcelona.

Smith, Sidonie (1987). A Poetics of Women’s Autobiography. Marginality and the Fictions of Self-Representation. Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press. 

Utley, Gertje R. (2000). Picasso: the Communist Years. New Haven/Londres: Yale University Press.

Villar, Arturo del (ed.) (1981). Picasso: el pintor como modelo. Madrid: Los Libros de Fausto.

Wilson, Sarah (2013). Picasso/Marx and socialist realism in France. Liverpool: Liverpool University Press.


Programari

Moodle, TEAMS