Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313767 Llengua Espanyola, Literatura Hispànica i Espanyol com a Llengua Estrangera | OT | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
El mòdul va dirigit a persones que posseeixen una titulació universitària en l'àmbit de les filologies, en primer lloc, i, de forma més general, als titulats en disciplines d'Arts i Humanitats que estiguin interessats a aprofundir els seus coneixements de llengua espanyola i literatura hispànica de manera que la formació adquirida en el màster els faciliti el camí per a cursar un programa de doctorat i els ajudi a aconseguir una bona inserció laboral.
El mòdul oferirà l'estudi i l'anàlisi de dos aspectes de les cultures de l'exili republicà. D'una banda, les imatges nacionals, les relacions, els debats artístics i intel·lectuals i les obres inspirades per la figura de Pablo Picasso. De l'altra, un apropament a les literatures del jo a través de la literatura femenina d'exiliades. L'anàlisi prendrà com a centre d'atenció la lectura i anàlisi d'una sèrie de textos representatius d'aquests dos àmbits en formats i gèneres literaris diferents.
PABLO PICASSO I LES POÈTIQUES DE L'EXILI REPUBLICÀ DE 1939*
1. El lloc de Pablo Picasso a les poètiques de l'exili: nocions clau.
- El llegat de les avantguardes: cubisme, surrealisme, figuració.
- Identitat nacional: Picasso, espanyol?
- Compromís polític: Picasso i el comunisme.
- Ècfrasi i figuracions: de la «línia pura» al colom de la pau (selecció de poemes)
2. Guernica: lectures marginals des de l'exili
- La Guerra Civil i la historificación del cubisme: Max Aub, José Bergamín, José Moreno Villa, Josep Renau, Rafael Alberti.
- La Guerra Freda, l'exili davant el «poder de la interpretació»: el Guernica visionari de Juan Larrea i Eugenio F. Granell.
- Transició i democràcia, "¿el último exiliado?": José Bergamín i Jorge Semprún.
3. Picasso i els poetes: la pervivència de l'avantguarda
- Rafael Alberti, Los ocho nombres de Picasso.
- Arturo Serrano Plaja, Galope de la suerte.
4. Picasso i les metamorfosis de la tradició.
- Una suma de destruccions: María Zambrano, Lorenzo Varela i Antonio Aparicio.
- Una lectura existencial: León Felipe, Rocinante.
5. Picasso, escriptor.
- Picasso i la tradición literaria.
- Poètica i poemes (selecció).
* Lectures: dossier de textos.
LA LITERATURA FEMENINA DEL'EXILI REPUBLICÀ DE1939
El Mòdul combina classes magistrals amb classes on es comentaran en comú les lectures obligatòries.
A més el/la estudiant haurà de realitzar, sota la supervisió del professorat, dos treballa monogràfics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 20 |
Comentari de les lectures | 6 | 0,24 | 1, 2, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball monogràfic | 88 | 3,52 | 1, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
L’avaluació del módul es realitzarà sobre les següents activitats:
- Dos treballs, prèviament acordats amb les professores (45 % + 45 %).
- Participació e implicació en el mòdul.
S’han de tenir en compte les següents condicions:
- Les lectures del curs són obligatòries.
- L’estudiant ha d’aconseguir una nota final igual o superior a 5, tenint en compte els percentatges assenyalats. Per poder aplicar aquests percentatges, és imprescindible que la nota de cadascun dels treballs sigui igual o superior a 3,5.
- Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. L'estudiant haurà d'explicitar convenientment, segons els usos de la documentació bibliogràfica, l'autoria de totes les cites i l'ús de materials aliens. L'eventual presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen implicarà automàticament la qualificació de suspens (0).
Avaluació única
Els estudiants que s'hagin acollit a aquesta modalitat d'avaluació hauran de lliurar i realitzar les activitats avaluatives següents el dia que es determini al calendari d'avaluació que es farà públic durant la primera setmana del curs:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a clases | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Treball monogràfic | 90 % | 0 | 0 | 1, 3, 7, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Alberca, Manuel (2000). La escritura invisible. Testimonios sobre el diario íntimo. Donostia: Sendoa.
Berger, John (1990) [1965]. Éxito y fracaso de Picasso. Madrid: Debate.
Bernadac, Marie-Laure et al. (eds) (2019). A be ce dario: Picasso poeta. Barcelona: Fundació Museu Picasso de Barcelona.
Borja Vilell, Manuel y Rosario Peiró (eds.) (2019). Los viajes de «Guernica». Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Brown, Jonathan (ed.) (1999). Picasso y la tradición española. Hondarribia: Nerea.
Caballé, Anna (2015). Pasé la mañana escribiendo: poéticas del diarismo español. Sevilla: Fundación José Manuel Lara.
Cabanne, Pierre (1982). El Siglo de Picasso. II. La guerra. Gloria y soledad (1937-1973). Madrid: Ministerio de Cultura.
Chihaia, Matei y Ursula Hennigfeld (eds.) (2020). Guernica entre icono y mito: productividad y presencia de memorias colectivas. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
Chipp, Herschel B. (1991). El Guernica de Picasso. Historia, Transformaciones, Significados, con un capítulo escrito por Javier Tusell. Barcelona: Ediciones Polígrafas.
Clark, T. J. (2013). Picasso and Truth: from Cubism to Guernica. Oxford: Princeton University Press.
Cortadella, Margarida (ed.) (2004). Picasso: guerra y paz. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura/Museu Picasso.
Cotarelo Esteban, Lucía (2022). “Mujeres intelectuales españolas y sus redes sociales en el exilio estadounidense”, Journal of Spanish Cultural Studies, Vol. 23 (1), 13-33.
Cueto Asín, Elena (2017). Guernica en la escena, la página y la pantalla. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Daix,Pierre (2012). Le nouveau dictionnaire Picasso. París: Robert Laffont
Esteve Juárez, Luis Antonio y Gemma Mañá Delgado (1994). «El viaje literario del Guernica». Anthropos, Barcelona, 6: pp. 65-75.
Fernández Molina, Antonio (1988). Picasso escritor. Madrid: Prensa y Ediciones Iberoamericanas.
Fernández Prieto, Celia y M.ª Ángeles Hermosilla (2004). Autobiografía en España: un balance. Madrid: Visor.
Giunta, Andrea (2017). «The Power of Interpretation (or How MoMA explained Guernica to its audience)». Artelogie, 10. http://artelogie.revues.org/953.
Godoy Peñas, Juan A. (2021). Memoria, identidad y literatura del yo. Narrativas de la segunda generación de escritores exiliados por la Guerra Civil española. Sevilla: Renacimiento.
Grunenberg, Christoph y Lynda Morris (eds.) (2010). Picasso Peace and Freedom. Londres: Tate Publishing.
Harris, Jonathan y Richard Koeck (eds.) (2013). Picasso and the Politics of Visual Representation: War and Peace in the Era of the Cold War and Since. Liverpool: Liverpool University Press.
Harvard, Robert (2007b). The Spanish eye: painters and poets of Spain. Londres: Tamesis Books.
Jiménez Millán, Antonio (1983). Los poemas de Picasso, Málaga: Litoral.
Leighten, Patricia (1989). Re-ordering the universe. Picasso and anarchisme 1897-1914. New Jersey: Princeton University.
López García, José-Ramón (2020). Frente al signo infinito. Pablo Picasso y los poetas del exilio republicano de 1939. Madrid: Visor.
Loureiro, Ángel G. (2016). Huellas del otro. Ética de la autobiografía en la Modernidad española. Madrid: Postmetrópolis Editorial.
Michaël, Androula (2008). Picasso poète. París: Les Éditions des Beaux-Arts de Paris.
Monegal,Antonio (ed.) (2000). Literatura y pintura. Madrid: Arco Libros.
Montiel Rayo, Francisca (ed.) (2018). Las escrituras del yo. Diarios, autobiografías, memorias y epistolarios del exilio republicano de 1939. Sevilla: Renacimiento.
Nash, Steven A. (ed.) (1998). Picasso and the War Years, 1937-1945. Nueva York: Thames and Hudson.
Picasso 1881-1973. Exposición antológica (1981). Madrid: Ministerio de Cultura.
Picasso y la poesía (2003). Málaga: Centro Cultural de la Generación del 27.
Picasso: tradición y vanguardia (2006). Madrid: Museo Nacional del Prado/Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Piedad y terror en Picasso. El camino a Guernica (2017). Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.
Pozuelo Yvancos, José María (1993). Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.
Raphael, Max (1981). «Picasso a la luz de una sociología marxista del arte». En: Victòria Combalia Dexeus (ed.), Estudios sobre Picasso. Barcelona: Gustavo Gili: pp. 194-204.
Ribβler-Pipka, Nanette y Gerhard Wild (eds) (2012). Picasso – Poesie – Poetik, Picasso, his poetry and poetics. Aachen: Shaker Verlag.
Robles Tardío, Rocío (2019). Informe Guernica. Sobre el lienzo de Picasso y su imagen. Madrid: Ediciones Asimétricas.
Robles Tardío, Rocío (ed.) (2011). Picasso y sus críticos I. La recepción del «Guernica» (1937-1947), Barcelona/Madrid: Ediciones de la Central/Museo Nacional de Arte Contemporáneo Reina Sofía/Museo Picasso de Barcelona.
— (ed.) (2012). Picasso y sus críticos II. Los años comunistas, 1944-1958, Barcelona/Madrid: Ediciones de la Central/Museo Nacional de Arte Contemporáneo Reina Sofía/Museo Picasso de Barcelona.
Smith, Sidonie (1987). A Poetics of Women’s Autobiography. Marginality and the Fictions of Self-Representation. Bloomington e Indianapolis: Indiana University Press.
Utley, Gertje R. (2000). Picasso: the Communist Years. New Haven/Londres: Yale University Press.
Villar, Arturo del (ed.) (1981). Picasso: el pintor como modelo. Madrid: Los Libros de Fausto.
Wilson, Sarah (2013). Picasso/Marx and socialist realism in France. Liverpool: Liverpool University Press.
Moodle, TEAMS