Logo UAB
2023/2024

Treball de Final de Màster

Codi: 42987 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313800 Relacions Internacionals, Seguretat i Desenvolupament OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Eduard Soler Lecha
Correu electrònic:
eduard.soler@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.

Equip docent

Maria Ester Barbe Izuel
Laura Feliu Martínez
Nilda Nora Sainz Gsell
Francesc Serra Massansalvador
Carlos Daniel Martin Faus
Alessandro Demurtas
Maria Claudia Jimenez Franco
María Alejandra Peña Gonzalez
Olivia Isabell Glombitza
Oriol Costa Fernandez
Juan Pablo Soriano Gatica
Rachid Aarab Aarab
Lluc Vidal López
Guillem Farres Fernandez
Ferran Izquierdo Brichs

Prerequisits

No n'hi ha per començar el procés però sí per a presentar el TFM a la defensa pública i a l'avaluació final. Aquesta haurà de comptar amb el vistiplau del supervisor o supervisora.

En tot cas, l'alumnat ha de saber que:

a. És un projecte obligatori per a tot l'alumnat.

b. El coordinador del mòdul proporcionarà a l'alumnat una fitxa que hauran d'emplenar en la que deixaran constància del tema sobre el qual desitgen treballar i l'enfocament que planegen emprar, a partir d'aquest, s'assignarà un supervisor o supervisora. Prèviament, es facilitarà una llista dels temes que cada supervisor/supervisora disponible considera prioritaris, és a dir, que són els que estan actius als seus programes de recerca i transferència de coneixements. Això facilitarà l'encaix entre els temes d'interès de l'alumnat i els dels seus possibles supervisors i supervisores.

c. Hi haurà una defensa pública del projecte, formada per un tribunal de dos o tres professors o professores. La seva valoració serà complementada pel coordinador del mòdul de TFM.

d. El procés conclourà amb la presentació en paper i en format digital a través del campus virtual, bé al juliol o al setembre (d'acord amb els procediments i calendaris fixats), un cop obtinguda l'aprovació de la persona supervisora.

e. El TFM es pot redactar en castellà, català i anglès.

 


Objectius

1. Demostrar competències en tot allò relatiu a l'elaboració d'un treball acadèmic o aplicat, segons s'explicita a l'apartat de continguts.

2. Analitzar la realitat internacional i reconèixer-ne la complexitat utilitzant les eines teòriques vistes al Màster, i amb una visió prospectiva (projecció de tendències i identificació primerenca de temes emergents)

3. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb l'àmbit d'estudi.

4. Buscar informació a la literatura científica, mostrant el domini dels fons documentals i bibliogràfics especialitzats en Relacions Internacionals, i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.

5. Emprar marcs i enfocaments teòrics i les elaboracions conceptuals en l'anàlisi de les relacions internacionals.

6. Dissenyar, planificar i dur a terme un projecte sobre les relacions internacionals que satisfaci els criteris de rigor i excel·lència acadèmica.

7. Fer un diagnòstic de les problemàtiques de relacions internacionals, seguretat i desenvolupament als països, regions i àmbits del sistema internacional proposats, ia partir d'aquest diagnòstic generar orientacions útils en la presa de decisions si el treball té una dimensió aplicada.

8. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o una oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o l'aplicació d'idees.

9. Integrar coneixements per, quan sigui rellevant, formular valoracions de caràcter normatiu.

10. Ser capaç de comunicar les conclusions a públics especialitzats i no especialitzats de manera clara i sense ambigüitats.


Competències

  • Analitzar la realitat internacional i reconèixer-ne la complexitat utilitzant les eines teòriques vistes en el màster, i amb una visió prospectiva de futur arrelada en un coneixement molt bo de les característiques de períodes anteriors.
  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Conèixer els marcs i enfocaments teòrics, i les elaboracions conceptuals en l'anàlisi de les relacions internacionals, així com els diferents camps temàtics d'activitat internacional i les principals àrees geogràfiques.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme un projecte sobre les relacions internacionals que satisfaci els criteris de rigor i l'excel·lència acadèmica.
  • Fer un diagnòstic de les problemàtiques de seguretat i de desenvolupament als països, regions i àmbits del sistema internacional proposats, i a partir d'aquest diagnòstic generar orientacions útils a la presa de decisions.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi.
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Conèixer les pautes d'intervenció en seguretat i desenvolupament, especialment en contextos de processos de pau i construcció de la pau, des de diferents perspectives teòriques.
  4. Identificar correctament els diferents enfocaments teòrics d'articles d'anàlisi, informes o altres formats, i saber desenvolupar la investigació proposada en el marc dels esmentats enfocaments.
  5. Identificar les principals metodologies qualitatives i interdisciplinàries adequades per a l'anàlisi de l'objecte d'estudi del treball de final de màster.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  8. Reflexionar sobre l'aplicació a casos pràctics vinculats amb la seguretat i el desenvolupament de les conclusions obtingudes a través del projecte dut a terme.
  9. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

1- General.

a. Es tracta d'un projecte obligatori per tots els alumnes/as.

b. Haurà de presentar-se, en paper un exemplar i en format electrònic, bé al juliol bé al setembre (d'acord amb els procediments i calendaris fixats.

c. Hi haurà defensa pública, com ja s'ha indicat, el mes de maig.

d. Pot redactar-se en castellà, català i anglès.

2. Tipus de projecte possible

A. Acadèmic

Es tracta d'un treball inèdit que mostra clarament que es dominen els criteris metodològics i els diversos instruments necessaris per poder dur a terme una recerca pròpia, és a dir, acreditar que es pot investigar temes propis del màster (relacions internacionals, seguretat i desenvolupament).

Ha de tenir un format semblant a un article científic en una revista especialitzada, amb tots els seus apartats resum breu i clar de 150 paraules; identificació de paraules clau; preguntes de recerca i hipòtesi; pauta d'anàlisi + revisió teòrica + estat de la qüestió; desenvolupament de la problemàtica; conclusions; bibliografia i eventuals annexos.

Només es recomana per persones que s'orientin a la vida acadèmica (tesi doctoral, estudis posteriors…)

B. Aplicat

Es tracta d'aplicar els coneixements apresos en el Màster a l'elaboració d'un informe, "policy paper" o estat de la qüestió orientat a presentar de forma ordenada una problemàtica per eventuals decisores polítics, persones interessades, etc.

Ha de tenir un resum breu i clar de 150 palabas; identificació de paraules clau; preguntes a respondre i objectius; desenvolupament; recomanacions, bibliografia i fonts,yeventuales annexos.

Alguns exemples:

a. Un informe sobre un tema ben definit per ús d'un organisme o decisor que ha de comptar amb informació fiable i ben ordenada: estat d'unes negociacions internacionals, aplicació d'acords, canvis en una regió o organisme internacional, … Es tracta de definir l'estat de la qüestió, els actors implicats, l'agenda de debat, les posicions, els escenaris possibles…

b. Una anàlisi de l'evolució i estat de la qüestió d'alguns informes derivats d'una organització (Desenvolupament Humà, Desenvolupament Mundial, Global Burden of Violence…) o d'una àrea específica d'una literatura acadèmica concreta (per exemple, el debat sobre per què ressorgeix la violència en països centreamericans després dels acords de pau). Es tracta en aquest cas de triar un univers , focalitzat i concret, d'anàlisi (X informes, X articles), analitzar-los, ordenar-los i extreure conclusions sobre les semblances, diferències, tendències en curs, punts de debat, etc... pensant que fossin d'interès per introduir-se en la matèria.

c. Un policy paper en el sentit estricte de la paraula: un informe directament orientat a recomanar cursos d'acció per diferents actors (governs, organismes intergovernamentals, societat civil,…) sobre un tema determinat. Es parteix del plantejament del problema, dels diversos escenaris en curs i de l'evolució possible i es recomanen, de forma argumentada, eventuals accions o política.

3. Requisits formals per tots dos casos (acadèmic i aplicat)

a. Extensió màxima de 10.000 paraules (incloent referències i notes al peu)

b. S'ha de partir de preguntes clares i d'objectius ben definits. Sense preguntes, no és possible realitzar un TFM. I han de ser preguntes factibles de contestar amb els límits d'espai comentats i per tant sobre temes sobre els quals es pugui obtenir informació sense recórrer a treball de camp posterior a la fixació del tema.

c. La introducció ha de precisar els objectius, les preguntes a respondre o de recerca a respondre, les hipòtesis i variables (si n'hi ha), l'enfocament triat i l'estructura o apartats del treball. En el cas del treball aplicat és fonamental dir quin és el públic o tipus de lector a qui va dirigit, per dir-ho així els "clients" o destinataris.

d. Ha d'existir un apartat, per breu que sigui, de conclusions i/o recomanacions, que represa i intenta respondre a les preguntes a respondre.

e. Respecte a la bibliografia, usar a l'interior del treball el sistema de cites abreujat (Harvard, Chicago, APA) i en l'apartat final de Bibliografia utilitzada citar al complet totes les fonts i referències (incloses les electròniques).

 


Metodologia

 

La realització del TFM consta de tres etapes:

1. Identificació del tema d'estudi i assignació de la persona supervisora.

Per a aquest pas tindrà lloc una reunió informativa amb el coordinador del mòdul i es compartirà prèviament amb l'alumnat una llista amb els descriptors de temes de recerca de les persones disponibles per la supervisió dels treballs.

Posteriorment, l'alumnat enviarà una proposta o pre-projecte en què s'especificarà l'objecte d'estudi, la limitació temporal o geogràfica, la metodologia de treball, i la modalitat de treball més adequada al tema i als interessos i habilitats de l'alumnat. Per a projectes de recerca s'afegirà una pregunta de recerca i una hipòtesi de treball i per treballs de recerca es motivarà l'adequació del treball a una necessitat política o social d'una organització o col·lectiu. Finalment, s'afegirà una primera bibliografia comentada amb almenys 5 referències de llibres, articles o informes que hagin abordat el mateix tema o que hagin emprat un marc teòric o analític semblança.

Després de consultes amb el professorat i l'alumnat, el coordinador del mòdul assignarà un supervisor o supervisora a qui posarà en contacte amb l'alumne o alumna. Per a això es prioritzaran temes que figurin explícitament entre els descriptors que figuren en el llistat d'especialitzacions dels professors. No podem garantir acompanyament de temes sense expertise entre els nostres professors

 

2.Elaboració del treball.

En funció de les necessitats específiques i/o preferències de l'alumnat i professorat, es podrà presentar el TFM per la seva avaluació al juliol o ensetiembre.

L'alumnat defensará públicament el seu projecte de recercadavant un tribunal format per dos o tres membres del professorat, la funció del qual serà valorar la solidesa del projecte, la capacitat de participar en un debat acadèmic i/o professional sobre com millorar un projecte de recerca i aportar suggeriments per al desenvolupament posterior del projecte.

Aquest pre-poyecto i el seu defensa equival al 30% de la nota del TFM i els seus resultats hauran de ser tinguts en compte per valorar la conveniència de presentar el TFM al juliol o setembre.

 

3.Presentació del treballo final i avaluació

L'alumnat presentarà per l'avaluació final el seu treball, comptant abans amb el vistiplau de la persona que el supervisa. Aquesta emetrà un informe per cada treball supervisat, que enviarà al coordinador i que no serà públic.

Aquest informe, com s'explicita en l'apartat d'avaluació, ha de valorar: a) capacitat de concretar els objectius i preguntes de recerca i/o del treball aplicat; b) valoració de l'esforç i treball emprat: c) resultats obtinguts; d) aspectes formals. La nota del tutor estarà entre 0 i 10, amb possibilitat de mitjos punts. Tindrà un paper rellevant en la nota

El coordinador del mòdul establirà també la seva nota. Procurarà que les notes de l'alumnat siguin equilibrades.

La nota final serà la mitjana de la nota de la supervisió i coordinació i la nota del tribunal i defensa pública del pre-projecte.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Elaboracion del TFM 60 2,4 3, 6, 8, 9
Exposicion oral del TFM 2 0,08 1, 7
Tipus: Autònomes      
Estudio personal, búsqueda de bibliografía, lectura y análisis 188 7,52 1, 2, 4, 5

Avaluació

L'avaluació del TFM consta de dues parts

  • La valoració per part d'un tribunal i del coordinador del mòdul de la solidesa del pre-poyecto i de la solvència en la seva defensa pública (30%)
  • La valoració per part del supervisor o supervisora i del coordinador del mòdul del treball final. Per a això, a l'inici del procés es compartirà tant amb l'alumnat com amb el professorat una rúbrica d'avaluació per compartir quins són els requisits i objectius, així com la traducció en un format numèric de diferents nivells d'assoliment dels objectius en contingut i forma.

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa pública del pre-projecte 30% 0 0 1, 2, 5, 7, 8
Projecte final 70% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

No hi ha bibliografia genèrica. El coordinador, i en particular els supervisors i supervisores, podran aconsellar bibliografia específica en matèria de mètodes i tècniques de recerca, procés d'escriptura o sobre el tema abordat en el TFM

En l'avaluació dels treballs es valorarà la diversitat de fonts i es tindran en compte que es reflecteixi adequadament l'aportació tant d'autors com autores.


Programari

No aplica