Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OB | 0 | A |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
Cap
Aquest mòdul relaciona la biblioteca escolar i les activitats de promoció lectora amb les formes socials d'accés cultural. Es dedica especial atenció a la pròpia formació dels mediadors a través de la participació en les activitats culturals (clubs de lectura, cinema fòrum, exposicions artístiques, representacions teatrals, audicions musicals, rutes literàries, etc.), i es desenvolupen estratègies de disseny i difusió de les activitats planificades per la biblioteca o els plans de promoció a través d'instruments analògics i digitals (recomanacions, blocs, etc.).
1. La participació en activitats culturals i socials des de la biblioteca escolar i els plans de promoció lectora. Literatura i música. Literatura i cinema. Teatre: textos i representacions. Exposicions artístiques i literàries. Literatura i territori: les rutes, la promoció literària des dels museus. Actualitat i efemèrides.
2. La narració oral i altres recursos comunicatius lingüístics, plàstics i multimodals. La programació d'activitats.
3. Estratègies de difusió de les activitats de lectura: instruments analògics i digitals. Els blogs de les biblioteques escolars.
El tractament d'aquests continguts es fa tenint en compte la perspectiva de gènere.
Es reservaran 15 minuts d'una sessió per a facilitar l'avaluació de l'alumnat sobre l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 18 | 0,72 | 1, 4, 3, 6, 7, 2, 5, 9, 11, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats i lectures durant el desenvolupament del mòdul | 82 | 3,28 | 1, 8, 4, 3, 6, 7, 2, 5, 9, 11, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual de mòdul | 50 | 2 | 1, 8, 4, 3, 6, 7, 2, 5, 9, 11, 10 |
L'avaluació de l'assignatura es farà mitjançant les activitats que s'assenyalen, que es concretaran segons la selecció de textos, visites i espectacles de cada curs. La nota final serà el promig ponderat de les activitats previstes. Per poder aplicar aquest criteri serà necessari obtenir com a mínim un 5 de cadascuna. L'assistència a classe és obligatòria. Per poder obtenir una avaluació final positiva l'estudiant haurà d'haver assistit a un mínim d'un 80% de les classes. Els comentaris orals a l'aula i les intervencions escrites en fòrums virtuals es durant a terme durant el desenvolupament complet del mòdul, i el treball de programació s'entregarà la setmana següent a la fi de les classes presencials. Si alguna persona suspengués el mòdul, la recuperació es duria a terme al juny mitjançant l'entrega d'un altre treball de programació individual i una entrevista personal destinada a avaluar els coneixements i les competències adquirits. En cas de plagi o còpia es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la. Les intervencions al fòrum no són recuperables.
Avaluació única En el cas d'optar per a l'avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema d'avaluació i recuperació que per l’avaluació continuada però el lliuraments escrits i les presentacions orals es faran en un únic dia (un dia de la setmana posterior a la finalització de les classes que no serà ni en horari de dilluns ni en horari de dimecres i es podrà demanar a l'alumnat que es desplaci fins el Campus Bellaterra de la UAB). Cap d'aquestes entregues rebrà avaluació formativa perquè optar a l'avaluació única implica una renúncia a l'avaluació continuada. En el cas de l'avaluació única al conjunt d'activitats que s'avaluen s'hi afegeix una entrevista avaluadora. Per tant, en el cas d'optar a l'avaluació única les evidències que s'avaluaran seran les següents: Assistència i qualitat de la participació a classe (inclou exposició oral): 10% Intervencions individuals escrites, en fòrums virtuals: 20% Treball individual de programació d'una activitat de biblioteca escolar: 45% Entrevista avaluadora: 25%
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i qualitat de la participació en les activitats | 30% | 0 | 0 | 8, 3, 6, 5, 9 |
Intervencions individuals escrites, en fòrums virtuals, sobre obres literàries | 25% | 0 | 0 | 1, 8, 4, 6, 9 |
Treball individual de programació d'una activitat de biblioteca escolar que relacioni la lectura amb alguna manifestació cultural | 45% | 0 | 0 | 1, 8, 4, 3, 6, 7, 2, 5, 9, 11, 10 |
REFERÈNCIES
BIBLIOGRAFIA
Aliagas, Cristina, Fèrriz, Teresa, Albareda, Mariona, Oltra, Adrià (2022). Poesia: una proposta per interpretar poemes en clau artística i audiovisual. Articles. De Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 96(1): 40-44.
Allis, M. (2012). British Music and Literary Context: Artistic Connections in the Long Nineteenth Century. Woodbridge, UK: The Boydell Press
Alvermann, D. (ed.) (2002). Adolescents and Literacies in a Digital World. New York: Peter Lang
Arizpe. E.; Cliff-Hodges, G. (eds.). Young People Reading. Empirical Research Across International Contexts. Abingdon, Oxon; New York: Rouledge
Balló, J.; Pérez, X. (1995). La llavor immortal. Barcelona: Empúries
Barenboim, D. (2009). Everything is Connected: The Power of Music. London: W&N
Barricelli, J.-P.; Gibaldi, J. (eds.) (1982). Interrelations of Literature. New York: Modern Language Association of America
Bataller Català, A. (2020). Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària Encantades i pedagogia de l'imaginari. Cultura, Lenguaje y Representación, Vol. XXIII, 7–23
Bonilla, E.; Goldin, D. & Salaberria, R. (coords.) (2008). Bibliotecas y escuelas. Retos y posibilidades en la sociedad del conocimiento. México DF: Océano
Bluestone, G. (1957). Novels into Film: The Metamorphosis of Fiction into Cinema
Borràs, L. (2011). Per què llegir els clàssics avui? Badalona: Ara Llibres
Calvino, I. (1993). Por qué leer los clásicos. Barcelona: Tusquets
Calvino, I.; Creagh, P. (transl.) (1986). Why Read the Classics?, The New York Review of Books, 33 (15 (October 9). Web (15th May 2019) (https://whumspring2010.files.wordpress.com/2010/03/calvino.pdf).
Carreño, Ò. (2015). El eco de las lecturas. Santiago de Chile: Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos
Cartmell, D. (ed.) (2012). A Companion to Literature, Film, and Adaptation (Wiley-Blackwell, 2012)
Cartmell, D.; Whelehan, I. (eds.) (2007). The Cambridge Companion to Literature on Screen. Cambridge University Press
Centelles, J. (2005). La biblioteca, el cor de l'escola. En línia: http://www.xtec.cat/sgfp/llicencies/200304/memories/823m.pdf
Chance, R. Lesesne, T. (2012). Rethinking Reading Promotion: Old School Meets Technology, Teacher Librarian, 39:5 (June), pp. 26-28. Web (14th May 2019) (https://search.proquest.com/docview/1024434634/fulltextPDF/1FA89FBDF0B44D07PQ/1?accountid=15292)
Clark, C.; Foster, A. (2005). Children's and young people's reading habits and preferences: the who, what, why, where and when. National Literacy Trust
Clark, C.; Rumbold, K. (2006). Reading for pleasure: A research overview. National Literary Trust
Clark, C.; Hawkins, M. (2009) Public Libraries and Literacy. National Literacy Trust
Clark, C. (2010). Linking School Libraries and Literacy. National Literacy Trust
Clark, C. (2012). Children’s Reading Today. National Literacy Trust
Clark, C.; Teravainen, A. (2017). Book ownership and reading Outcomes. National Literacy Trust
Corrigan, T. (ed.) (2011). Film and Literature: An Introduction and Reader, 2nd Ed. London: Routledge
Craggs S. R. (1998). Soundtracks: an international dictionary of composers for film. Aldershot, Hants, England: Ashgate
Cueto. R. (1996). Cien bandas sonoras en la historia del cine. Madrid: Nuer
Dayan, P. (2006). Music Writing Literature, from Sand via Debussy to Derrida. Aldershot, UK: Ashgate
DDAA (2005). "Cine y literatura", Textos de Didáctica de la Lengua y dela Literatura 40, 9-80
DDAA (2017). Reading Music through Literature, Journal of Musicological Research, 36. Web (15th May 2019) (https://www.tandfonline.com/toc/gmur20/36/1)
Elliott, J. (2007). Academic Libraries and Extracurricular Reading Promotion. Reference & User Services Quarterly, Vol. 46, No. 3 (Spring), pp. 34-43
Even-Zohar, I. (1990). Polysistem Studies. Web (14th May 2019) (https://m.tau.ac.il/~itamarez/works/books/Even-Zohar_1990--Polysystem%20studies.pdf)
Fontich, X. (2013). "Cine y literatura en secundaria para trabajar la interpretación literaria conjuntamente",Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura 37, 121-131
Frodeman, R.; Thompson Klein, J.; Mitcham, C. (eds.) (2010). The Oxford Handbook of Interdisciplinarity. Oxford: Oxford University Press
Hall, C.; Coles, M. (1999). Children's reading choices. London: Routledge.
Horellou-Lafarge, C.; Segré, M. (2016). Sociologie de la lecture. La Découverte
ICESEM (2017). Proceedings of the 2017 International Conference on Education Science and Economic Management. Web (14th May 2019) (https://www.atlantis-press.com/proceedings/icesem-17/25884809)
Kirchberg, V.; Tröndle, M. (2012) Experiencing Exhibitions:A Review of Studies on Visitor Experiences in Museums, Curator. The Museum Journal, 55 (4): 435-452
Kramer, L. (1984). Music and Poetry: The Nineteenth Century and After. Berkeley: University of California Press
Kramer, L. (2010). Interpreting Music. University of California Press
Lluch, G. & Sánchez García, S. (2017). La promoción de la lectura: Un análisis crítico de los artículos de investigación, Revista Española de Documentación Científica, 40 (4)
Marill, A. H. (1998). Keeping score: film and television music, 1988-1997. Lanham, Md.: Scarecrow Press
Mason, R. (2006). “Cultural Theory and Museum Studies”. In: Macdonald, S. (ed.). A Companion to Museum Studies, pp. 17-32. Wiley-Blackwell. Web (15th May 2019) (https://books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=oQ8c6kRgH1IC&oi=fnd&pg=PA17&dq=exhibitions+and+literature+studies&ots=ig8W7LYFn9&sig=rBy2xwILxbfrwvVyOqZ6mv22K0E#v=onepage&q=exhibitions%20and%20literature%20studies&f=false)
McGee, M.; Jefferson, N. C. (2001). Encyclopedia of motion picture sound. London: McFarland
Munita, F. (2016). Prácticas didácticas, creencias y hábitos lectores del profesor en una escuela exitosa en la promoción lectora, Ocnos, 15 (2), 77-97
Negus, K. (2012). “Narrative, Interpretation, and the Popular Song” The Musical Quarterly 95/2–3 (Summer–Fall), 368–95
Pagès, V. (1998). Un tramvia anomenat text. Barcelona: Empúries
Pennac,D. (2008). Com una novel·la. Barcelona: Empúries / Pennac, D. (1994). Reads like a Novel. Quartet Books
Proust, M. (1996). Sobre la lectura. Barcelona: Quaderns Crema / Proust, M.; Ruskin, J. (2011) On Reading. Hesperus Press LTD
Reverdy, C. (2016). La lecture, entre famille et école: comment se développe le goüt de lire. Lyon: Institut Français de l’Éducation. Web (14th May 2019) (https://f-origin.hypotheses.org/wp-content/blogs.dir/464/files/2016/04/CC-Lecture_2016_Reverdy_Famille-et-e%CC%81cole.pdf)
Sangkaeo, S. (1999). Reading Habit Promotion in ASEAN Libraries. In: IFLA Council and General Conference. Conference Programme and Proceedings (65th, Bangkok, Thailand, August 20-28, 1999). Web (14th May 2019) (https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED441496.pdf)
Smith, H. (2016). The Contemporary Literature-Music Relationship: Intermedia, Voice, Technology, Cross-Cultural Exchange. New York: Routledge
Stam, R.; Raengo, A. (eds.) (2004). Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Wiley-Blackwell
Steiner, G. (2019). Necesidad de música. Madrid: Grano de sal
Teixidor, E. (2007). La lectura i la vida. Barcelona: Columna
Todorov, T. (2007). La literatura en perill. Barcelona: Galàxia Gutemberg / La littérature en péril. Flammarion
Weaver, A. H. (2014). Towards a Narratological Analysis of the Romantic Lied: Events, Voice, and Focalization in Nineteenth-Century German Poetry and Music, Music & Letters 95/3 (August), 374–403
Wolf, W. (1999). The Musicalization of Fiction: AStudy in the Theory and History of Intermediality. Amsterdam: Rodopi
Xiaoli An, Y. D. (2017). Discussion on Classic Reading Promotion in the University Library in the Internet Plus Era. Web (14th May 2019) (https://doi.org/10.2991/icesem-17.2017.72)
Zakir, H. (2016). Towards a lifelong learning society through reading promotion: Opportunities and challenges for libraries and community learning centres in Viet Nam, International Review of Education, 62 (2) (April): 205–219. Web (14th May 2019) (<ahref="https://link.springer.com/article/10.1007/s11159-016-9552-y">https://link.springer.com/article/10.1007/s11159-016-9552-y)
ENLLAÇOS
https://open.spotify.com/playlist/4EEVqJro9lsyVKu2wVSgCR?si=d1e4524d1027409e
http://www.epdlp.com/ http://lletra.uoc.edu/ca/tema/cinema-i-literatura-catalana
http://www.espaisescrits.cat/home.php?op=43&module=rutes http://www.agendacentrosobrasociallacaixa.es/ca http://www.mapaliterari.cat/ca/
http://www.contacontes.cat http://www.espectaclesinfantils.cat/conatcontes.asp http://tantagora.net http://cosdelletra.blogspot.com.es/ http://jaumecentelles.cat http://www.traces.uab.es/tracesbd http://www.butxaca.com
http://casalector.fundaciongsr.com/
http://www.museudelcinema.cat/cat/index.php
http://recursos.cnice.mec.es/media/cine/bloque1/
http://www.xtec.cat/~xripoll/cine0.htm
http://www.teatrevictoria.com/ca/espectacles-amb-classe/
La bibliografia i els enllaços s'acabaran de concretar a partir de la selecció específicsde textosteòrics i literaris, visites i espectacles del curs.
El programari emprat a l'assignatura serà Zoom, Spotify, Moodle i Paquet Office.