Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OB | 0 | 1 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
No s’estableixen prerequisits.
Aquest mòdul és obligatori i se centrarà en la planificació de la lectura en els centres educatius i socials.
Seguint les aportacions de la recerca en cada camp, s'abordaran les bases sobre l'aprenentatge de la lectura (comprensió i interpretació de diferents tipus de textos), l'aprenentatge mitjançant la lectura (des de totes les àrees del currículum) i la lectura per plaer (estratègies per al foment de la lectura i la construcció d'hàbits lectors).
Es desenvoluparan estratègies de diagnòstic sobre el tractament de la lectura en els centres educatius i en altres entorns.
Es presentarà el Pla de lectura de centre com una eina global que recull i sistematitza els objectius, les metodologies i les estratègies per incidir en l'aprenentatge lector.
A més es coneixeran alguns plans de lectura d'altres indrets del món a fi d'observar-ne les característiques pròpies i els possibles aprenentatges que se'n poden derivar.
-La lectura en la societat actual i l'ensenyament i aprenentatge de la lectura en els centres escolars.
-Els plans de lectura de centres educatius i d'entorn. La comprensió lectora i la interpretació dels textos. La recerca i tractament de la informació. La lectura ficcional i la construcció d'hàbits lectors.
-El PLEC: el Pla de Lectura de Centre, i el Pla Lector
-L'impacte de les TIC en l'ensenyament i aprenentatge de la lectura. La promoció de la lectura en context digital.
L’activitat formativa es desenvoluparà a partir de les dinàmiques següents:
- Classes magistrals
- Anàlisi de materials impresos i digitals aplicant conceptes i criteris de les lectures i informes
- Realització i presentació pública d'activitats / treballs
- Anàlisi i debat virtual de plans de lectura en línia de les administracions educatives
- Resolució de casos / problemes / exercicis de manera virtual a través de diferents possibilitats de les TIC
- Lectura i debat bibliogràfic en fòrums virtuals
- Tutories en línia.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats d'anàlisi, selecció i valoració de materials d'aula | 18 | 0,72 | 1, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Seguiment i realització dels treballs i lectures / Participació en els fòrums virtuals | 82 | 3,28 | 2, 3, 4, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliogràfica i de materials relacionats amb l'assignatura | 50 | 2 | 2, 4 |
Avaluació única:
S'aplicarà el mateix sistema de recuperacio que per a l'avaluació continuada però totes les activitats es lliuraran o realitzaran en un únic dia en acabar l'assignatura. El dia, hora i lloc per fer el lliurament de les activitats (o presentacions orals, si s'escau) s'anunciarà al Campus Virtual de l'assignatura. En cas d'optar a l'avaluació única cap de les activitats avaluables rebrà avaluació formativa de cap tipus, ni oral ni escritaL’avaluació es farà a partir de les activitats lliurades que seran comentades pel professorat. Es tindrà en compte també la participació en els fòrums i a l’aula. Les activitats han de fer ús de les lectures de cada tema.
Avaluació continuada:
Es desenvoluparà una presentació pública d'una recerca en grup a l'entorn d'estratègies o plans de lectura de proximitat.
Per poder-se acollir a l’avaluació continuada l’alumne ha de presentar i aprovar un 80% de les activitas. En cas contrari, es considerarà No presentat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats d'anàlisi de plans de lectura | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 7 |
Activitats de valoració d'estratègies sobre l'ensenyament de la lectura, la cerca d'informació i el gust per llegir | 10% | 0 | 0 | 2, 4 |
Assistència i participació a les activitats presencials i virtuals | 20% | 0 | 0 | 6 |
Disseny d'un projecte d'ensenyament de la lectura | 20% | 0 | 0 | 5 |
Presentació del projecte d'ensenyament de la lectura i de les seves activitats | 20% | 0 | 0 | 1, 5, 6 |
Pràctiques de diagnòstic segons paràmetres donats | 20% | 0 | 0 | 1, 4 |
Blasco, A.; Durban, G. (2011). Competència informacional: del currículum a l’aula. Barcelona. Publicacions de Rosa Sensat.
Cairney, T.H. (1992): Enseñanza de la comprensión lectora. Madrid:Morata, 1992). CAMPS, A. (comp.) (2003): Seqüències didàctiques per aprendre a escriure. Barcelona: Graó.
Cassany, D. (2011): En_línia. Llegir i escriure a la xarxa. Barcelona. Graó.
Chartier, A.M. (2004): Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de cultura económica.
Chartier, A.M.; J.Hebrard (1994): Discursos sobre la lectura (1880-1980) . Barcelona: Gedisa.
Coiro, J. (2003): «Reading comprehension on the Internet: Expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies». The Reading Teacher [article en línia]. Núm. 56, p. 458-464. Versió en espanyol publicada a Eduteka (2003).
Colomer, T. (coord) (2008): Lectures adolescents. Barcelona: Graó.
Colomer, T. (2007): Andar entre libros. México: Fondo de Cultura Económica, 2ona ed.
Colomer, T.; A.CAMPS (1991): Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre. Barcelona: Ed.62-Rosa Sensat (Trad.cast. Enseñar a leer, enseñar a comprender. Madrid:Celeste MEC, 1996) Disponible en format digital al web www.gretel.cat
Correro, Cristina; Portell, jOAN (2023). Lectures que fan lectors. Vic: Eumo
Correro, Cristina; Real, Neus (eds.) (2018). La literatura a l'educació infantil. Barcelona: Associació de Mestres Rosa Sensat (Temes d'Infància, 73)
DDAA. (2011) Marco de referencia para las bibliotecas escolares. Madrid: Ministerio de Educación.DDAA. (2019). El pla valencià del llibre i la lectura. València: Universitat de València. A: https://mobiroderic.uv.es/handle/10550/50751
Duran,T.; Ros, R- (1995): Primeres literatures. Llegir abans de saber llegir. Barcelona: Pirene. (Adapt. castellana: DURAN, T.; R. LÓPEZ (2002): Leer antes de leer. Madrid:Anaya)
Jóvenes y lectura. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: https://fundaciongsr.org/wp-content/uploads/2022/01/Jovenes-y-lectura.pdf
Goldin, D.; Kriscautzky, M.; Perelman, F. (coord.) (2012). Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. Barcelona: Océano.
Jubany, Jordi (2012). Connecta’t per aprendre. Aprenentatge social i personalitzat. Barcelona: Rosa Sensat.
Lara, T., Zayas i altres (2009). La competencia digital en el área de lengua. Barcelona. Octaedro.
Lankshear, C; Knobel, M. (2008): Nuevos alfabetismos. Su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula. Madrid. Morata.
Lerner, D. (2001): Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Lluch, Gemma (2018). Le lectura entre el paper i les pantalles. Vic: Eumo
Lluch, G. (2012): La lectura al centre. Llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents, al Pla de Lectura de Centre. Alzira: Bromera.
Mangel, A. (1998): Historia de la lectura. Madrid: Anaya.
Manresa, M. (2013). L'univers lector adolescent. Dels hàbitsde lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.
Meek, M. (2004): En torno a la cultura escrita. México: Fondo de Cultura Económica.
Monereo, C. (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. Barcelona: Graó.
Moreno, V. (2004): Lectores competentes. Madrid: Anaya
Petit, M. (1999): Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.
Sarland, C. (2003): La lectura en los jóvenes: cultura y respuesta. México: Fondo de Cultura Económica.
Teberosky, A. (amb la col.laboració de T.COLOMER) (2001): Proposta constructivista per aprendre a llegir i a escriure. Barcelona: Vicens Vives
Zayas, F. (1012). 10 idees clau: la competència lectora segons PISA. Reflexions i orientacions. Barcelona: Graó.
Recursos web:
Proyecto de lectura para centros escolares. Fundación Germán Sánchez Ruipérez: http://www.canallector.com/
Pàgina del Departament d’Ensenyament sobre el Pla de lectura de centre. http://www.xtec.cat/web/projectes/lectura/pladelectura
-