Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313792 Neurociències | OB | 0 | 2 |
Podeu accedir-hi des d'aquest enllaç. Per consultar l'idioma us caldrà introduir el CODI de l'assignatura. Tingueu en compte que la informació és provisional fins a 30 de novembre de 2023.
És convenient que l'estudiant tingui coneixments bàsics adquirits en els mòduls precedents del màster (M1-M3)
Aquest mòdul ofereix una visió actualitzada dels processos implicats en la neurodegeneració i neuroregeneració en el sistema nerviós.
El mòdul cobreix els mecanismes cel·lulars i moleculars subjacents a les malalties neurodegeneratives , analitzant l'etiopatogènia d'aquestes malalties així com el desenvolupament de teràpies racionals.
D'altra banda, el mòdul també introdueix els mecanismes de neuroplasticitat durant l'adaptació a traumes i / o afeccions metabòliques , des d'un punt de vista tant molecular com l'organisme complet.
Per altra banda, es discutiran en grups petits articles recents sobre els diferents temes tractats, i els estudiants hauran de preparar un seminari on proposaran una teràpia innovadora per una patologia del sistema nerviós.
El mòdul té com a objectiu desenvolupar una major comprensió dels estudiants sobre la neurodegeneració i la regeneració del sistema nerviós així com dels aspectes de neurociència fonamental adquirits en els mòduls precedents del programa del Màster. En centrar-se en la investigació actual en aquest camp, el mòdul també millorarà la comprensió de l'estudiant sobre la investigació en aquesta àrea, millorant la comprensió de l'alumne sobre els mètodes d'investigació i la seva capacitat per dur a terme un projecte de recerca de màster amb èxit .
Es presta especial atenció per capacitar els estudiants en l'avaluació crítica de la literatura científica rellevant, per avaluar el disseny experimental i analitzar dades.
El mòdul introduirà als estudiants en una àmplia gamma de sistemes i models que s'utilitzen en la investigació sobre neurodegeneració, neuroregeneració i plasticitat així com dels protocols experimentals associats.
Així mateix, els estudiants desenvoluparan una major comprensió de la fisiopatologia que caracteritza algunes malalties neurodegeneratives i els processos traumàtics que afecten al sistema nerviós, incloent els seus aspectes clínics, neuropatològics, genètics, bioquímics i cel·lulars.
Particularment es persegueix que l'alumne adquireixi la capacitat de comprendre i interpretar la literatura científica específica de la recerca en l'àrea, apropant la visió clínica i científica de manera que puguin adquirir una visió integradora i ètica de les patologies. El mòdul facilita la formació per desenvolupar la carrera científica en una àrea de gran impacte en la salut i en la societat.
Els objectius generals de l'assignatura són :
- Aprendre els conceptes bàsics sobre les bases moleculars i cel·lulars dels processos neurodegeneratius de diferents patologies neurològiques.
- Aprendre els conceptes bàsics sobre els processos de regeneració i plasticitat en el sistema nerviós subjacents i inicien després de lesions traumàtiques.
- Capacitar l'alumne per aplicar els coneixements adquirits sobre neurodegeneració i regeneració en context científic.
- Adquirir habilitats i coneixement tècnic per a la investigació científica sobre neurodegeneració i regeneració.
- Adquirir les actituds ètiques i de rigor per desenvolupar eltreball de recerca científica.
Bases moleculars i cel·lulars dels processos neurodegeneratius que inclouen:
-Introducció a l'impacte clínic de les malalties neurodegeneratives
-Mecanismes moleculars de la inflamació
-Mecanismes moleculars de mort neuronal
-Fisiopatologia de diverses malalties neurodegeneratives: malaltia d'Alzheimer, malalties que afecten els ganglis basals, malalties mitocondrials i sinaptopatías.
-Neurotoxicologia
Processos bàsics de regeneració i plasticitat en el sistema nerviós
-Lesions i regeneració perifèrica
-Estratègies terapèutiques de reparació perifèrica
-Lesions i regeneració central
-Estratègies terapèutiques de reparació en la medul·la espinal
-Plasticitat post-lesió
-Introducció a la neurorehabilitació
Classes magistrals / expositives
Aprenentatge cooperatiu
Aprenentatge tècnic
Debats
Presentació / exposició oral de treballs
Tutories
Elaboració de treballs
Estudi personal
Lectura d'articles / informes d'interès
Clases teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumne adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa docent.
Pràctiques d'aula:
Desenvolupament del pensament crític mitjançant l'anàlisi de publicacions científiques i debat. Es desenvolupen a més les habilitats de recerca bibliogràfica i criteri de selecció per rigorositat, es fomenta l'autoaprenentatge actiu, l'exposició clara de les idees pròpies i el debat respectuós.
Seminaris:
Treball , presentació i discussió i treball sobre processos neurodegeneratius i les seves possibles abordatges terapèutics. En aquestes sessions s'apliquen els coneixements adquirits i es posa de manifest les capacitats d'inventiva, reflexió i anàlisi crític indispensables per a la seva futura activitat científica
Docència tutoritzada:
Disponibilitat de tutories de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes biològics i mèdics
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 41 | 1,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminari | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 5, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria de suport | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de pràctiques | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Preparació de seminaris | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Preparació dels objectius de coneixements i habilitats | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
L'avaluació de l'assignatura es basarà en proves escrites individuals i la presentació d'un seminari. Les proves escrites es realitzaran sobre el temari teòric i l'exercici de comentaris crítics sobre treballs experimentals relacionats amb patologies a tractar. Es duran a terme diverses proves al llarg del curs . Els seminaris s'avaluaran mitjançant una prova oral en funció d'un barem estandarditzat . Finalment , es fomentarà la participació en debats que es tindrà en compte per a la nota final. Per aprovar l'assignatura caldrà haver obtingut una nota mínima mitjana ponderada de 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de pràctiques (journal clubs 1 + 2) | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Avaluació de pràctiques (journal clubs 3 + 4) | 30 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Debat | 5 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminari | 35 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Articles de revisió actualitzats i recomanats per cada professor durant les classes magistrals
Libros de texto
Beal MF, Lang EA, Ludolph AC. Neurodegenerative Diseases: Neurobiology, Pathogenesis and Therapeutics. Cambridge University press, 2005
Kordower J, Tuszynski MH. CNS regeneration: basic science and clinical advances. 2ª ed, 2007
no s'utilitza cap programa específic